Απόρρητο έγγραφο από τις διακοινοτικές συνομιλίες αποκαλύπτει τις συγκλίσεις και αποκλίσεις των δύο μερών για το Κυπριακό. Τα μεγαλύτερα “αγκάθια” της διαπραγμάτευσης
Χάσμα για τους εποίκους και το περιουσιακό, αποκλίσεις στις επιμέρους εξουσίες και στις αρμοδιότητες της κεντρικής κυβέρνησης, αλλά και συγκλίσεις σε θέματα που αφορούν την εκτελεστική και νομοθετική εξουσία της ενωμένης Κύπρου, καταγράφει το απόρρητο έγγραφο με το περιεχόμενο των διακοινοτικών συνομιλιών από τις 6 Μαΐου έως τις 25 Ιουνίου, το οποίο αποκαλύπτουν τα “Νέα“.
Όπως προκύπτει από το έγγραφο, οι περισσότερες προτάσεις κινούνται πάνω στην πεπατημένη σχετικών προβλέψεων του σχεδίου Ανάν, αν και με βελτιώσεις από την ελληνοκυπριακή πλευρά, που φαίνεται να πατούν πάνω στην πρόταση Γκάλι του 1992.
Παρότι, όπως προβλέπει η Κοινή Διακήρυξη στην οποία συμφώνησαν τον περασμένο Φεβρουάριο ο Ν. Αναστασιάδης και ο Ντ. Έρογλου, η διαπραγμάτευση όλων των πτυχών του Κυπριακού είναι αλληλοσυνδεόμενη, η τουρκοκυπριακή πλευρά επιχειρεί να παρακάμψει τη συζήτηση για το εδαφική, την ασφάλεια και τις εγγυήσεις, καθώς και την ουσιαστική συζήτηση για το θέμα των εποίκων.
Στις προτάσεις που έχουν κατατεθεί, από την επανεκκίνηση των συνομιλιών, δεν υπάρχει επίσης αναφορά περί ενιαίας κυριαρχίας, ούτε αναφορές περί απαγόρευσης ένωσης ή απόσχισης, οι οποίες υπήρχαν στο σχέδιο Ανάν.
Αρμοδιότητες
Βελτιωμένες σε σχέση με τις προβλέψεις του σχεδίου Ανάν είναι οι προτάσεις των Ελληνοκυπρίων για την εκτελεστική εξουσία, καθώς φαίνεται ότι αντλούν περισσότερο από το σχέδιο Γκάλι που είχε κατατεθεί το 1992 και λιγότερο από το σχέδιο Ανάν, που δημιουργούσε (με τον θεσμό του συλλογικού προεδρείου), μία αποδυναμωμένη εκτελεστική εξουσία χωρίς ουσιαστικές αρμοδιότητες. Ωστόσο, παρά την εμμονή της τουρκοκυπριακής πλευράς να δοθεί περισσότερη εξουσία στις δύο κοινότητες, αντί της κεντρικής κυβέρνησης, η εικόνα που προκύπτει από τις κατατεθείσες προτάσεις είναι καλύτερη από αυτήν που προέκυπτε από το σχέδιο Ανάν, εφόσον η τουρκοκυπριακή πλευρά συναινέσει στις ελληνοκυπριακές προτάσεις.
Η πρόταση της ελληνοκυπριακής πλευράς προβλέπει την εκλογή προέδρου της ενωμένης Κύπρου με καθολική ψηφοφορία και με απόλυτη πλειοψηφία. Η πρόταση είναι έτσι διατυπωμένη, ώστε ο πρόεδρος να είναι Ελληνοκύπριος, παρά το γεγονός ότι η άλλη πλευρά θέλει χωριστές εκλογές στις δύο κοινότητες για την εκλογή προέδρου και αντιπροέδρου.
Θέλουν κυπριακή ιθαγένεια για όλους
Στο θέμα των εποίκων, η τουρκοκυπριακή πλευρά επιμένει ότι δεν υπάρχουν έποικοι και ότι έχουν ενσωματωθεί στην τουρκοκυπριακή κοινότητα. Οι τουρκοκύπριοι κάνουν μάλιστα διαχωρισμό, ανάμεσα στους υπηκόους της ΤΔΒΚ, που θεωρεί ότι πρέπει να καταστούν αυτοδικαίως υπήκοοι της ενωμένης Κύπρου και τους λοιπούς κατοίκους της ΤΔΒΚ, των οποίων το καθεστώς θα εξελιχθεί με βάση τον νόμο περί ιθαγένειας.
Το ζήτημα των εποίκων πάντως, αντιπαρέρχονται οι Τουρκοκύπριοι και στην πρόταση που έχουν καταθέσει για την ιθαγένεια, προτείνοντας την απόδοση της κυπριακής ιθαγένειας σε όλους τους “πολίτες” των δύο πλευρών. Σε αυτούς περιλαμβάνονται όσοι κατείχαν την κυπριακή ιθαγένεια πριν από το 1963 και οι απόγονοί τους, όσοι απέκτησαν ιθαγένεια μετά το 1963, καθώς και οι σύζυγοι και τα παιδιά αυτών. Εμμέσως πλην σαφώς δηλαδή, σε όλους τους εποίκους.
Αγκάθι οι διεθνείς συμφωνίες
Την αναγνώριση ισχύος οποιασδήποτε προηγούμενης πράξης άνευ όρων ζητά η τουρκοκυπριακή πλευρά. Η ελληνοκυπριακή πλευρά δεν έχει καταθέσει κάποια πρόταση για το θέμα.
Θέματα ιθαγένειας, μετανάστευσης, περιουσιών, διεθνών συνθηκών και υφιστάμενων χρεών, κατά την τουρκοκυπριακή πλευρά, θα διευθετηθούν από τη συμφωνία λύσης. Στις παλαιές πράξεις συμπεριλαμβάνονται ζητήματα, όπως η τουρκοκυπριακή ιθαγένεια, την οποία οι Τουρκοκύπριοι έχουν αποδώσει στους εποίκους, αλλά και η συμφωνία οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας που συνήψε η ΤΔΒΚ με την Τουρκία τον Σεπτέμβριο του 2011.
Μεγάλη ασυμφωνία για τους φυσικούς πόρους
Η ελληνοκυπριακή πλευρά σημειώνει, ότι οι φυσικοί πόροι, χερσαίοι και υπεράκτιοι, συμπεριλαμβανομένων της ενέργειας, των υδάτινων και ορυκτών πόρων, καθώς και οι θαλάσσιες ζώνες αποτελούν αρμοδιότητα της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Στον αντίποδα, οι Τουρκοκύπριοι επιθυμούν οι φυσικοί πόροι να αποτελούν αρμοδιότητα των συνιστωσών πολιτειών.
Πηγή: news247.gr