Τα παιδιά στο σπίτι μπορεί να ακολουθούν ένα πλήρες διαιτολόγιο, με όλες τις ομάδες τροφίμων και υγιεινές επιλογές. Τι γίνεται όμως όταν δεν βρίσκονται σε ελεγχόμενο περιβάλλον των γονιών και κάνουν μόνα τους τις επιλογές τους, όπως όταν βρίσκονται στο σχολείο; Αποτελέσματα ερευνών δείχνουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών, στο σχολικό χώρο, καταναλώνουν τροφές πλούσιες σε θερμίδες και μικρής διατροφικής αξίας, γεγονός που παρουσιάζει υψηλή συσχέτιση την αύξηση των ποσοστών τις παιδικής παχυσαρκίας στη χώρα μας.
Τα τελευταία χρόνια, αν και αρκετά σχολικά κυλικεία έχουν βελτιώσει την διατροφική ποιότητα των προϊόντων τους (όπως τοστ με γαλοπούλα, φυσικούς χυμούς φρούτων), δε λείπουν, όμως, και οι ‘φτωχές’ επιλογές γευμάτων (πατατάκια, σοκολάτες αναψυκτικά κ.τ.λ.), τις οποίες τα παιδιά, αν δεν έχουν τα κατάλληλα ‘εφόδια’, μπορούν να επιλέγουν να καταναλώνουν καθημερινά.
Διατροφική επιμόρφωση παιδιού
Αυτό που οφείλουμε να κάνουμε σαν γονείς είναι να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά πώς να επιλέγουν «έξυπνα». Αυτό μπορεί να γίνει μέσω της διατροφικής επιμόρφωσης του παιδιού.
• Ο γονιός μπορεί να κοιτάξει μαζί με το παιδί της επιλογής που έχει για κολατσιό στο κυλικείο. Στη συνέχεια να ρωτήσουμε το παιδί τι προτιμάει και βάση τις προτιμήσεις του παιδιού να του δώσουμε υγιεινότερες εναλλακτικές. Για παράδειγμα αν το παιδί επιλέξει ένα κρύο σάντουιτς με ζαμπόν και μαγιονέζα, τότε μπορούμε να του ετοιμάσουμε ένα αντίστοιχο με μαύρο ψωμάκι, τυρί και ζαμπόν χαμηλά σε λιπαρά και λίγη μαγιονέζα με λίγες θερμίδες.
• Μπορούμε να εξηγήσουμε στο παιδί ποιες είναι οι ‘καλές’ επιλογές για αυτό και για ποιον λόγο. Παραδείγματος χάρη, να εξηγήσουμε σε ένα παιδί ότι εάν κάνει μία σωστή επιλογή, τότε θα έχει ενέργεια για να ανταπεξέλθει όλη την μέρα στο μάθημα και στη γυμναστική στο σχολείο.
• Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να παίρνουν φαγητό από το σπίτι. Το παρουσιάζουμε ως παιχνίδι και τα εμπλέκουμε στη προετοιμασία και στο πακετάρισμα του φαγητού του. Πιο εύκολα θα καταναλώσει κάτι το οποίο έχει φτιάξει μόνο του, και σίγουρα με περισσότερη χαρά. Π.χ. φτιάχνουμε μαζί σπιτική πίτσα και τα παιδιά ‘στρώνουν’ τα υλικά πάνω στη πίτσα.
• Ετοιμάστε το φαγητό του παιδιού και τοποθετήστε το σε ελκυστικές σε αυτό συσκευασίες (π.χ. τσαντάκια με καρτούν ή χάρτινα σακουλάκια) και όχι συσκευασίες που το παιδί δεν θα θέλει (τάπερ) και ενδεχομένως θα ‘ντραπεί’ να χρησιμοποιήσει.
• Ποτέ δεν απαγορεύουμε τρόφιμο σε παιδί. Το μόνο που θα καταφέρουμε με αυτή τη μέθοδο είναι να δώσουμε αξία στο τρόφιμο αυτό, και το παιδί μόλις φύγει από την εποπτεία μας θα το καταναλώσει, και σε μεγάλη ποσότητα. Ακόμη και τα χαμηλής διατροφικής αξίας τρόφιμα, αν μας τα ζητήσει το παιδί, τους τα δίνουμε περιστασιακά αλλά πάντα εξηγώντας για ποιο λόγο δεν πρέπει να το έχουμε συχνότερα στη διατροφή μας και γιατί μας κάνει κακό στην υγεία μας.
Υγιεινές επιλογές
κολατσιού
• Μπαγκέτα ολικής αλέσεως με τυρί χαμηλό σε λιπαρά και γαλοπούλα, ντομάτα και μαρούλι
• Σπιτική πίτσα με τυρί και αλλαντικά χαμηλά σε λιπαρά και λαχανικά
• Σπιτικό κέικ με κομμάτια φρούτων και ξηρούς καρπούς
• Αλμυρά σπιτικά μπισκότα με καρότο
• Ψωμάκι ολικής αλέσεως με γέμιση μαρμελάδας φρούτων και κομμάτια φρέσκων φρούτων
• Φυσικό χυμό φρούτων
• Smoothies φρούτων με γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά
• Φρέσκα φρούτα εποχής.
Βασιλική Μ. Γκέσου
Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Απόφοιτος Χαροκοπείου Παν/μίου Αθηνών