Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2025
No Result
View All Result
  • Προφίλ
  • Διαφήμιση
  • Καριέρα
  • Πρακτική Άσκηση
  • Επικοινωνία
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

    ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    ΥΓΕΙΑ

    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    ΠΟΝΤΙΑΚΑ

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πτολεμαΐδα
    Κοζάνη
    Αμύνταιο
    Φλώρινα
    Καστοριά
    Γρεβενά

    ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    To Στίγμα
    Επίκαιρος
    Τα παραπολιτικά του παλμού
    Σύντροφος

    SPORTS

    Βαθμολογίες
    Μπάσκετ
    Ποδόσφαιρο
    Στίβος
    Τέννις
    Βόλεϊ
    Χάντμπολ

    Web TV

    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    ΣΤΗΛΕΣ

    Αγροτικά
    Φωτογραφίζουμε τα κακώς κείμενα
    Το μάτι του πολίτη
    Περί Φυσικής
    Εντέχνως
    Βιβλιοδείκτης
    Τηλεοπτικές σειρές που αξίζει να δεις!
    Σινεμά
    Μουσικές Επιλογές
    Σχολικά κείμενα
    Καφέ Ρωμανία
    Μνημεία της Εορδαίας
    Γαστρονομία
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

    PLUS

    Καιρός
    Κινηματογραφικές Προβολές
    Διαγωνισμοί
    Δι@ύγεια Δυτ. Μακεδονίας
    Εφημερεύοντα φαρμακεία
    Πρόγραμμα τηλεόρασης
    Δρομολόγια τρένου, ΚΤΕΛ & πρόγραμμα πτήσεων
    Το Φθηνότερο Βενζινάδικο
    Ποιότητα ατμόσφαιρας
    Σεισμοί
    Πρώτο θέμα
    Πρωτοσέλιδο Παλμού
    Πρωτοσέλιδο Πτολεμαίου
    Δωρεάν 2μηνη συνδρομή στον «Π»
    Δείτε Google Analytics
    Πρακτική άσκηση AEI/TEI/ΟΑΕΔ στο E-PTOLEMEOS.GR
    PougaridisMedia – Τυπογραφείο – Εκτυπώσεις – Πτολεμαΐδα

  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcastsNew
  • True Story RadioLive
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

    ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    ΥΓΕΙΑ

    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    ΠΟΝΤΙΑΚΑ

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πτολεμαΐδα
    Κοζάνη
    Αμύνταιο
    Φλώρινα
    Καστοριά
    Γρεβενά

    ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    To Στίγμα
    Επίκαιρος
    Τα παραπολιτικά του παλμού
    Σύντροφος

    SPORTS

    Βαθμολογίες
    Μπάσκετ
    Ποδόσφαιρο
    Στίβος
    Τέννις
    Βόλεϊ
    Χάντμπολ

    Web TV

    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    ΣΤΗΛΕΣ

    Αγροτικά
    Φωτογραφίζουμε τα κακώς κείμενα
    Το μάτι του πολίτη
    Περί Φυσικής
    Εντέχνως
    Βιβλιοδείκτης
    Τηλεοπτικές σειρές που αξίζει να δεις!
    Σινεμά
    Μουσικές Επιλογές
    Σχολικά κείμενα
    Καφέ Ρωμανία
    Μνημεία της Εορδαίας
    Γαστρονομία
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

    PLUS

    Καιρός
    Κινηματογραφικές Προβολές
    Διαγωνισμοί
    Δι@ύγεια Δυτ. Μακεδονίας
    Εφημερεύοντα φαρμακεία
    Πρόγραμμα τηλεόρασης
    Δρομολόγια τρένου, ΚΤΕΛ & πρόγραμμα πτήσεων
    Το Φθηνότερο Βενζινάδικο
    Ποιότητα ατμόσφαιρας
    Σεισμοί
    Πρώτο θέμα
    Πρωτοσέλιδο Παλμού
    Πρωτοσέλιδο Πτολεμαίου
    Δωρεάν 2μηνη συνδρομή στον «Π»
    Δείτε Google Analytics
    Πρακτική άσκηση AEI/TEI/ΟΑΕΔ στο E-PTOLEMEOS.GR
    PougaridisMedia – Τυπογραφείο – Εκτυπώσεις – Πτολεμαΐδα

  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcastsNew
  • True Story RadioLive
No Result
View All Result
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
No Result
View All Result
To άλογο σύμβολο εξουσίας στον Πόντο – γράφει ο Παναγιώτης Μωυσιάδης
Tags: Καφέ Ρωμανία

To άλογο σύμβολο εξουσίας στον Πόντο – γράφει ο Παναγιώτης Μωυσιάδης

7 Νοεμβρίου 2014, 8:00 πμ
από Παναγιώτης Μωϋσιάδης
σε Καφέ Ρωμανία, Στήλες
Reading Time: 1 mins read

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Σχετικές Αναρτήσεις

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Bobby Freeman – Do You Want to Dance (1958)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Bobby Freeman – Do You Want to Dance (1958)

21 Νοεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Montgomery Gentry – So Called Life (2011)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Montgomery Gentry – So Called Life (2011)

20 Νοεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Γήπεδο Πτολεμαΐδας 1954 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

Γήπεδο Πτολεμαΐδας 1954 – Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ

20 Νοεμβρίου 2025, 7:30 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: World Party – Is It Like Today (1993)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: World Party – Is It Like Today (1993)

19 Νοεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: LaVern Baker – Jim Dandy (1957)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: LaVern Baker – Jim Dandy (1957)

18 Νοεμβρίου 2025, 9:00 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Η ΤΕ.ΝΑ ΑΤΕΒΕ αναζητά Πολιτικό Μηχανικό Α.Ε.Ι. για τον Ν. Φλώρινας

21 Νοεμβρίου 2025, 6:48 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Ζητούνται 4 άτομα για εργασία σε e-shop στην Πτολεμαΐδα

20 Νοεμβρίου 2025, 5:51 μμ
Θέση Εργασίας: Υπεύθυνος Πωλήσεων & Marketing – Στην Pougaridis Media στην Πτολεμαΐδα
Αγγελίες Εργασίας

Ζητείται συνεργάτης για web design & support στην Pougaridis Media 

19 Νοεμβρίου 2025, 1:30 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Ζητείται εργοδηγός για έργα οπτικών ινών – Γίνε μέρος της ομάδας που χτίζει τα δίκτυα του μέλλοντος

19 Νοεμβρίου 2025, 12:20 μμ
Θέση Εργασίας: Υπεύθυνος Πωλήσεων & Marketing – Στην Pougaridis Media στην Πτολεμαΐδα
Αγγελίες Εργασίας

Θέση Εργασίας: Υπεύθυνος Πωλήσεων & Marketing – Στην Pougaridis Media στην Πτολεμαΐδα

16 Νοεμβρίου 2025, 1:42 μμ




Share on FacebookShare on TwitterEmail Share

 

«Τον Πάτροκλο σαν είδαν σκοτωμένο
που ήταν τόσο ανδρείος και δυνατός και νέος,
άρχισαν τ’ άλογα να κλαίνε του Αχιλλέως».
Κ.Καβάφης
Ο Πόντος υπήρξε μια γεωγραφική περιφέρεια του βυζαντινού κράτους, όπως όλες οι άλλες, που μετά την οθωμανική κατάκτηση μπόρεσε να επιβιώσει και να διατηρήσει τον ελληνοχριστιανικό του πολιτισμό εξ αιτίας της γεωγραφίας, της γεωμορφίας αλλά και των πολύ ισχυρών ιωνικών πολιτισμικών χαρακτηριστικών, που έφεραν οι κάτοικοί του.
Ο λαός όμως δεν απώλεσε από τη μνήμη του τη δική του πολιτική εκπροσώπηση που δεν ήταν άλλη από τον αυτοκράτορα της Τραπεζούντας, Δαβίδ ,τον οποίο αποκαλούσε βασιλιά ( βασιλέα).
Ο βασιλέας απεικονιζόταν πάντα πάνω σε άσπρο άλογο ως ηγετική μορφή, που θα τους απελευθέρωνε από αλλόθρησκους κατακτητές και βίαιες εξουσίες.
Για το λόγο αυτό όλα τα μνημεία του λόγου τους, παραμύθια , παροιμίες, τραγούδια, είχαν στο επίκεντρό τους την εικόνα του καβαλάρη ( Ατλή) βασιλιά.

Στις λαϊκές ποντιακές δοξασίες ήταν κυρίαρχη η προσδοκία για τη διάσωσή τους ,γι αυτό και έλεγαν συχνά:
Ο βασιλέας με τ’ άσπρον τ’ άλογον θα έρται έναν ημέραν και παίρ την Πόλ’..
Το άλογο ή ίππος ή άτι φαίνεται πως στις ποντιακές παραδόσεις δε στερείται ευφυΐας και συναισθημάτων.
Δε στερείται ακόμα και αυτού του λόγου, εφόσον στον Όμηρο τα άλογα όχι μόνο μιλούσαν με ανθρώπινη φωνή, αλλά θρηνούσαν ακόμα και το θάνατο του αφέντη τους.
Στο λαϊκό ποντιακό άσμα εκφράζεται η στενή σχέση του ανθρώπου με το άλογο και διαφαίνεται η συναισθηματική αλληλεπίδραση μεταξύ τους:
Απάν ‘ς σ’ άλογον είμαι ,βασιλόπουλον είμαι.
Αυτό το αίσθημα κοινωνικής εξουσίας ,που προσέδιδε το άλογο στον κύριό του ,ήταν μοναδικό. Σε αντίθεση με την κατοχή του ταπεινού γαϊδάράκου, που οι καβαλάρηδες των αλόγων τον υποτιμούσαν με περιφρονητικά λόγια :
‘Κι θα κατηβαίνω ας σ’ άλογον, για να καλκεύω τον γάιδαρον.
ή την αντίστοιχη νοηματικά παροιμία:
Εστάθαν αλογάντ’, κ’ έπαιξαν οι γαϊδουράντ’.
Ο απρόκοπος και φτωχός άνθρωπος, που δεν μπόρεσε στη ζωή του να αποκτήσει καταξίωση και πλούτο εξέφραζε λιτά το παράπονο και την απογοήτευσή του από τη ζωή ομολογώντας:
Νε καλόν άλογον είχα , νε ‘ς σο καλόν την παθενήν έδεσα ‘το.
Η μεγάλη καταξίωση, που προσέδιδε η κατοχή του αλόγου σε κάποιον, όταν μάλιστα το ίππευε σελωμένο, υποκρύπτεται στη λαϊκή ρήση, που δεν αποδέχεται το φτωχό και παρακατιανό, που φοράει τσαρούχια σκισμένα και το ιππεύει:
Εγερλίν( σελωμένο) άλογον και τσαρούχια λωριαμένα.( σκισμένα )
Όταν μάλιστα κάποιος εξέπιπτε των ηγετικών του θέσεων και αξιωμάτων, τον ειρωνεύονταν με τη γνωστή φράση: ερρούξεν ας σ’ άλογον ατ’ κά’ ,υπονοούσαν, ότι έχασε τις εξουσίες και το κοινωνικό κύρος, που κατείχε.
Με την ίδια φράσει : Πασκείμ’ ας άλογο σ’ ερούξες; Ενθάρρυναν κάποιον για να τονώσουν τη μειωμένη αυτοπεποίθησή του. Γιατί η πτώση από το άλογο ( απώλεια του συμβολισμού εξουσίας ) λειτουργούσε ως έκπτωση των κοινωνικών αξιών.
Για τους ήσυχους και ταπεινούς, που τους εκμεταλλεύονταν οι άλλοι, έλεγαν την παροιμία: το χαμελόν τ’ άλογον, όλ’ καβαλκεύ’ν ατό.
Το άλογο όμως το ψηλό και μεγαλόσωμο( γεσαλίν) παρομοιάζεται μ’ αυτόν, που είχε δυνατό και ηγεμονικό χαρακτήρα.
Το άλογο ως μέσο και σύμβολο εξουσίας έπρεπε να φροντίζεται μόνο από τον άνδρα. Δεν ήταν επιτρεπτό στη γυναίκα να ασχολείται με αυτό και να το ιππεύει . Όταν όμως κάποια γυναίκα ήταν δυναμική και ανυπότακτη τότε την μέμφονταν λέγοντας το απορριπτικό:
Η νύφε εσέγκεν το ποδάρ’ ν ατς ‘ς σο τιζκίν ( αναβολέας).
Η απαγόρευση να ιππεύουν οι ραγιάδες άλογα εντάσσονταν μέσα στην ίδια αντίληψη, ότι το περήφανο και έλλογο αυτό ζώο ήταν σύμβολο ηγεμονίας, πλούτου και αρχοντιάς.
Η κατοχή του αλόγου ήταν απαραίτητο στοιχείο της κοινωνικής αποδοχής και καταξίωσης αντίστοιχη με την αξιοσύνη, που αποκτούσε η παντρειά για τη γυναίκα, κάτι που επιβεβαιώνεται από την λαϊκή παροιμία:
Άντραν κι άλογον πη ‘κ’ έχ’ , ‘ς σην παρέβγαν έργον ‘κ’ έχ’.
Οι κάτοχοι των αλόγων ( αλογάντ’) θεωρούνταν έξυπνοι και πετυχημένοι, γιατί τα άλογα αντικαθιστούσαν τις σημερινές μηχανές και εξυπηρετούσαν τον άνθρωπο στις αγροτικές εργασίες και μεταφορές.
Ο μεγαλοπρεπής φίλος του ανθρώπου θα έπρεπε να ήταν πάντα περιποιημένος, κουρεμένος, καθαρός και πεταλωμένος. Διαφορετικά εξέθετε την κύριό του και τον καθιστούσε υπόλογο. Ο νοικοκύρης του αλόγου ταύτιζε τη μοίρα και την εικόνα του, μαζί του. Και αυτό διαφαίνεται στο δημοτικό τραγούδι, όπου η εικόνα του απετάλωτου αλόγου είναι το ίδιο οδυνηρή με την ξυπολησιά του αφέντη του και του άνυδρου τόπου, που ζούσαν.
Τ’ άλογο μ’ απετάλωτον κ’ εγώ είμ’ οξυπόλ’τον,
χιονίζ’ και χιον ‘κι γιουτουρεύ ( μαζεύει) ‘ς ση στέκομε τον τόπον.
Στο επόμενο ποντιακό τραγούδι διαφαίνεται ότι παρά την φτώχια του ο αλογάς δεν στερεί από το ζωντανό του φίλο ,από τίποτα. Τον έχει στολισμένο πλουσιοπάροχα ακόμα και με χρυσά κρόσσια!
Τ’ εμόν του καρύπ’ τ’ άλογον και με τα περπεντούλια,( κρόσια)
από μακρά γνωρίζ’ν ατό και τα γερανοπούλια.
Και στο επόμενο τραγούδι καταδείχνει την μεγάλη αγάπη και σχέση μεταξύ του νέου και του αλόγου που είναι ικανή να τον απομάκρυνση από τον έρωτά του.
Αναθεμά ‘σε άλογον το δούκάλ’τς ‘κι πιάνω
ένουμνε από οπίσ’ ‘ς σ’ εσέν και την εγάπ’ θα χάνω.
Στο ακριτικό όμως τραγούδι του Μάραντου περιγράφεται με λεπτομέρεια η προετοιμασία και το πετάλωμα του αλόγου που γίνεται μάλιστα αντίκρυ στο φεγγάρι, για να μην τρομάζει ! Μια γνώση που χρησιμοποίησε ο Μέγας Αλέξανδρος προκειμένου να ίππευση τον Βουκεφάλα.
Τον μάραντον χαρτίν ερθεν, να πάει ΄ς ση στρτείαν.
Τη νύχταν πάει ‘ς σο μάστοραν, τη νύχταν μαστορεύει,
κόφτ’ ας ασήμι πέταλα κι ας σο χρυσάφ’ καρφία,
τον μαύρον ατ’ καλύβωνεν κατάντικρυ ‘ς σον φέγγον.
Στις πολλές επιθέσεις, που δέχονταν τα σύνορα της αυτοκρατορίας, το μήνυμα του πολέμου έφτανε στον ακρίτα και τον προειδοποιούσε για το κακό, που έγινε στη χώρα του. Μεταξύ αυτών των άσχημων νέων ήταν και το κλέψιμο της γυναίκας του και του αλόγου του:
Ακρίτα μου, ντο κάθεσαι, ντο στέκ’ς και περιμένεις;
Το ένοικο σ’ εχάλασαν και την καλή σ’ επέραν…
Τ’ όλον καλλίον τ’ άλογο σ’ ,στρών’νε και καβαλλ’κεύνε!
Στα τραγούδια του ακριτικού κύκλου η συνεργασία του αλόγου με τους ηγεμόνες και τους ακρίτες πολεμιστές των συνόρων είναι τόσο στενή, που συνομιλούν μεταξύ τους όπως στα Ομηρικά έπη και μοιράζονται τις αγωνίες του πολέμου και της αγάπης.
Συμπολεμούν μαζί άλογο και καβαλάρης και θρηνεί ο ένας το θάνατο του άλλου.
Στην ποιητική γλώσσα τα άλογα λέγονται μαύροι. Στο τραγούδι του ακρίτα διαβάζουμε την τραγική συνομιλία τους:
-Σον Θ’όν εσουν, νέ μαύροι μου, τσ’ έφτάν και κοντοφτάνει;
Και το γιαγούζιν(το νεαρό) τ’ άλογον λαλεί κι απολογάται,
-Ας σα κρυφοταϊσματα σ’ εφτάνω, κοντοφτάνω..
Η αλληλεξάρτηση αλόγου και ανθρώπου ήταν τόσο δυνατή μέσα στους αιώνες, ώστε πολλές φορές ο άνθρωπος προσέδιδε στο άλογο υπερφυσικές δυνάμεις και δυνατότητες. Στη μεγάλη του αγωνία να προλάβει ο Γιάννες το γάμο της καλής του, ζητάει από το άλογό του να πετάξει και να προλάβει τον παράνομο γάμο:
Για δώστε ‘μεν και τ’ άλογον μ’ ,ντο στέκει ‘ς ση γωνέαν
ντ’ αναμασά τα σίδερα, ντο τρώει τα κροσταλίδια..
‘Κόμαν ‘κ’ εζιαγκοπάτεσεν, ‘ς σο μεσοστράτ’ ευρέθεν,
‘κόμαν ‘κ’ εκαλοκάθεσεν κι ατός εκεί ευρέθεν..!
Στα θεατρικά δρώμενα των μωμογέρων τον ρόλο του αλογά υποδύεται ο τούρκος ντερέμπεης, που καταδυναστεύει τους Ρωμιούς. Δηλαδή στον τουρκοκρατούμενο Πόντο ο αλογάς ήταν αυτός, που κατείχε διάφορους τίτλους εξουσίας.
Στο λαϊκό στίχο συναντάται πολλές φορές η εικόνα της λεβεντιάς του νέου, που καβαλάρης στο άλογο πηγαίνει στον πόλεμο.
Αχπάσκουμαι ‘ς σον πόλεμον Ατλής και καβαλάρης
Θεέ μ’, εμέναν φύλαξον, να λελεύω τη χάρη σ’.
Στη θρησκευτική προσέγγιση η αγιογραφική απεικόνιση του Αγίου Γεωργίου, οπλισμένου με βασιλική στολή και πανοπλία πάνω στο άσπρο άλογο, αντικαθιστούσε το χαμένο ρωμαίο αυτοκράτορα, που ήταν αρκετή να αναθερμάνει τις ελπίδες και τις προσδοκίες τους για την αποτίναξη του τουρκικού ζυγού.
Το ποντιακό τραγούδι επιβεβαιώνει τον ηγεμονικό κα απελευθερωτικό συμβολισμό του
παραπάνω Αγίου.
Αέρτς και Άε-Θόδωρον πετούν άμον τσιρούτια,
θα έρταν γουρταρεύνε μας, ντό κόφτουμε τ’ ομούτια;
Μετά τον ξεριζωμό τους οι πόντιοι πρόσφυγες θέλοντας να προβάλουν την οικογενειακή τους ανωτερότητα έπλεκαν μύθους, ότι είχαν στην πατρίδα πολλά άλογα και μάλιστα άσπρου χρώματος.
Ένας πρόσφυγας από την Αργυρούπολη του Πόντου παινεύεται( κουρφεύκεται) στο καφενείο του χωριού για την αρχοντική του καταγωγή λέγοντας:
Τ’ εμόν ο πάππον ‘ς σην πατρίδαν ένας έτον..! ,Είχεν 30 άσπρα άλογα με τσερκέζικα σέλας και φιντισένια χαμούτια! Όντες εφόρτωνεν ατα κ’ επαίγνεν ‘ς σην Κιμισχανάν, οι Τούρκ’ εκράτναν τα δουκάλια και πεννήντα τεμενάδας εποίναν ατόν…!
Και τότε ο συμπατριώτης του, ο Κοσμάς Γαβριηλίδης (Σάλτσον) ,που καιροφυλαχτούσε, δεν άντεξε την υπερβολή και τον αποστόμωσε λέγοντας τον . Ντο είπες; Ντο είπες; τριάντα άσπρα άλογα…; Νέπε μαλέα, έναν μουλάρ είχετεν, εκείνο πα μαύρον και κοτσόν, !
και άναβα ας ατό, τ’ εσέτερον πα ‘κ’ έτον.. ! Ας σ’ Αρμενάντας έκλεψεν κ’ έγκεν ατό ο πάππος το 15 τη χρονίας… !
Δυστυχώς αυτή η ανεξήγητη και αχώριστη αγάπη του ανθρώπου με το άλογο διακόπηκε βίαια και τα άλογα στις μέρες μας έγιναν ζωολογικά εκθέματα.
Η ανεξήγητη αγάπη προς το άλογο μας παρέσυρε σε διαδρομές απέραντης ομορφιάς και μας οδήγησε μέσα σε δύσβατες και δύσκολες εποχές , που άνθρωπος και άλογο έγραψαν τις πιο όμορφες ιστορίες όπως αυτή του Αλέξανδρου με τον Βουκεφάλα…

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Πτολεμαΐδα: Πτώση μεγάλου δέντρου – Καταπλάκωσε αυτοκίνητο (εικόνες)

Πτολεμαΐδα: Πτώση μεγάλου δέντρου – Καταπλάκωσε αυτοκίνητο (εικόνες)

21 Νοεμβρίου 2025, 9:54 μμ
«Υπεύθυνη η Πτολεμαΐδα για τα 630.000 ευρώ»- Θολά επιχειρήματα, μετατόπιση ευθυνών και αντιφάσεις για τα ανταποδοτικά των ΑΠΕ από τη δημοτική αρχή Κοκκαλιάρη

«Υπεύθυνη η Πτολεμαΐδα για τα 630.000 ευρώ»- Θολά επιχειρήματα, μετατόπιση ευθυνών και αντιφάσεις για τα ανταποδοτικά των ΑΠΕ από τη δημοτική αρχή Κοκκαλιάρη

20 Νοεμβρίου 2025, 12:30 πμ
Πτολεμαΐδα: Πτώση μεγάλου δέντρου – Καταπλάκωσε αυτοκίνητο (εικόνες)
Ρεπορτάζ

Πτολεμαΐδα: Πτώση μεγάλου δέντρου – Καταπλάκωσε αυτοκίνητο (εικόνες)

21 Νοεμβρίου 2025, 9:54 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Bobby Freeman – Do You Want to Dance (1958)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Bobby Freeman – Do You Want to Dance (1958)

21 Νοεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Ο. Ντέλλα: Εκδήλωση παρουσίασης του συγγραφικού έργου του Αρχιμ. Νικηφόρου Μανάδη στην Πτολεμαΐδα
True Story Radio

Ο. Ντέλλα: Εκδήλωση παρουσίασης του συγγραφικού έργου του Αρχιμ. Νικηφόρου Μανάδη στην Πτολεμαΐδα

21 Νοεμβρίου 2025, 8:45 μμ
Μ. Παπαευσταθίου: Κίνδυνοι για τα παιδιά στο Διαδίκτυο (Ψηφιακός εκφοβισμός, social media, fake news)
True Story Radio

Μ. Παπαευσταθίου: Πόσο επικίνδυνα είναι για παιδιά και εφήβους τα viral challenges των social media

21 Νοεμβρίου 2025, 8:30 μμ
e-ΕΦΚΑ: Πότε θα καταβληθούν οι συντάξεις Φεβρουαρίου
Κοινωνία

Συντάξεις: Ποιοι δικαιούχοι θα λάβουν αυξήσεις – Ποιοι εξαιρούνται

21 Νοεμβρίου 2025, 8:01 μμ
Μια γυναίκα με ξανθά μαλλιά στέκεται σε ένα ταμείο ενός σούπερ μάρκετ, κοιτάζοντας προς τα δεξιά, μέρος της ταινίας Super Story Market.
Πολιτισμός

Super Story Market: Ένα φιλμ, 150 δότες μυελού

21 Νοεμβρίου 2025, 7:45 μμ
Συμμετοχή της ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. Δ. Mακεδονίας στο 21ο Τακτικό και Εκλογοαπολογιστικό Συνέδριο της Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
Κοινωνία

Συμμετοχή της ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. Δ. Mακεδονίας στο 21ο Τακτικό και Εκλογοαπολογιστικό Συνέδριο της Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

21 Νοεμβρίου 2025, 7:35 μμ
Η φον ντερ Λάιεν πυροδοτεί συζήτηση για τον ρόλο των ορυκτών καυσίμων στην πράσινη μετάβαση
Ενέργεια

Η φον ντερ Λάιεν πυροδοτεί συζήτηση για τον ρόλο των ορυκτών καυσίμων στην πράσινη μετάβαση

21 Νοεμβρίου 2025, 7:30 μμ
Κοζάνη: Ενημερωτική Δράση για την Αιμοδοσία από το Κέντρο Υγείας – «Μία στάση ζωής»
Προσεχείς Εκδηλώσεις

Εθελοντική αιμοδοσία από τον ΣΠΑΡΤΑΚΟ

21 Νοεμβρίου 2025, 7:14 μμ
Load More
ADVERTISEMENT
ADVERTISEMENT

Τα δημοφιλέστερα σήμερα:

«Υπεύθυνη η Πτολεμαΐδα για τα 630.000 ευρώ»- Θολά επιχειρήματα, μετατόπιση ευθυνών και αντιφάσεις για τα ανταποδοτικά των ΑΠΕ από τη δημοτική αρχή Κοκκαλιάρη
Ρεπορτάζ

«Υπεύθυνη η Πτολεμαΐδα για τα 630.000 ευρώ»- Θολά επιχειρήματα, μετατόπιση ευθυνών και αντιφάσεις για τα ανταποδοτικά των ΑΠΕ από τη δημοτική αρχή Κοκκαλιάρη

από Ζήσης Πιτσιάβας
20 Νοεμβρίου 2025, 12:30 πμ

περισσότεραDetails
Πτολεμαΐδα: Πτώση μεγάλου δέντρου – Καταπλάκωσε αυτοκίνητο (εικόνες)
Ρεπορτάζ

Πτολεμαΐδα: Πτώση μεγάλου δέντρου – Καταπλάκωσε αυτοκίνητο (εικόνες)

από e-ptolemeos team
21 Νοεμβρίου 2025, 9:54 μμ

περισσότεραDetails

Η ημερήσια ενημέρωσή σου

E-PTOLEMEOS.GR NEWSLETTER

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Πτολεμαΐδα: Σοβαρότατο τροχαίo ατύχημα αυτή τη στιγμή στο Yδραγωγείο (Φωτογραφίες)
Κοινωνία

Πτολεμαΐδα: Σοβαρότατο τροχαίo ατύχημα αυτή τη στιγμή στο Yδραγωγείο (Φωτογραφίες)

17 Νοεμβρίου 2025, 10:01 πμ
Πτολεμαΐδα: Έφυγε από τη ζωή ο Σταύρος Καλομενίδης, σε ηλικία 64 ετών
Κοινωνία

Πτολεμαΐδα: Έφυγε από τη ζωή ο Σταύρος Καλομενίδης, σε ηλικία 64 ετών

20 Νοεμβρίου 2025, 4:30 μμ
Τηλεθέρμανση Δρεπάνου: Αίτημα της αντιπολίτευσης για ειδικό θέμα συζήτησης στο Δημοτικό Συμβούλιο- Κατέθεσε τις υπογραφές ο Δημήτρης Κορωνίδης
Ρεπορτάζ

Οι αντλίες θερμότητας έστειλαν στο καναβάτσο την Τηλεθέρμανση του Δρεπάνου- Οι αποφάσεις στη σύσκεψη ΔΕΥΑΚ- Δήμου Κοζάνης- Περιφέρειας

17 Νοεμβρίου 2025, 6:58 μμ
Γιατί είναι δυσεύρετοι και «τσουχτεροί» οι υδραυλικοί, οι ηλεκτρολόγοι και οι μπογιατζήδες: Οι ειδικοί απαντούν
Κοινωνία

Γιατί είναι δυσεύρετοι και «τσουχτεροί» οι υδραυλικοί, οι ηλεκτρολόγοι και οι μπογιατζήδες: Οι ειδικοί απαντούν

17 Νοεμβρίου 2025, 9:26 πμ
Δείτε όλη τη ροή ειδήσεων
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcasts
  • True Story Radio

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Ιδιοκτησία: ΡΟΔΟΝ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Ε.Ε. [Pougaridis Media]

ΑΦΜ 802210768 ΔΟΥ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ | Α.ΓΕΜΗ: 172191636000
Δ/νση Έδρας: 25ης Μαρτίου 36, ΤΚ 50200 Πτολεμαΐδα,
Email: info@e-ptolemeos.gr Τηλ. 2463080986

Πιστοποιημένη Ιστοσελίδα με μοναδικό αριθμό Μ.Η.Τ. 252006 (Νόμος 5005/2022)

Ιδιοκτήτης, Νόμιμος εκπρόσωπος, Διευθυντής, Διαχειριστής και δικαιούχος του domain name: Αντώνης Πουγαρίδης

Διευθύντρια σύνταξης: Βασιλική Σάφη

Η επιχείρηση έχει υπογράψει δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018,
σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L 63)

Όροι Χρήσης  |   Πολιτική Απορρήτου  |   Επικοινωνία

© pougaridismedia 2024

Προφίλ Διαφήμιση Καριέρα Πρακτική Άσκηση Επικοινωνία

  • Αρχική
  • Podcasts
  • Τοπική Επικαιρότητα
    • Πτολεμαΐδα
    • Κοζάνη
    • Αμύνταιο
    • Φλώρινα
    • Καστοριά
    • Γρεβενά
  • Αθλητικά
    • Βαθμολογίες
    • Μπάσκετ
    • Ποδόσφαιρο
    • Στίβος
    • Τέννις
    • Βόλεϊ
    • Χάντμπολ
    • Αθλητικές Εκπομπές
  • Παραπολιτικά
    • Επίκαιρος
    • Παραπολιτικά του παλμού
    • Σύντροφος
    • Στίγμα
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Ενέργεια
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Υγεία
  • Αγγελίες Εργασίας
  • Extras
    • Το Στίγμα
    • Ανεμοδείκτης
    • Για να θυμούνται οι παλιοί…
    • Συνεντεύξεις
    • Web TV
    • Αστυνομικό Δελτίο
    • Προσεχείς Εκδηλώσεις
    • Εκδηλώσεις που έγιναν

© Copyright 2012-2023 Pougaridis Media. Τα καλύτερα μας χρόνια είναι αυτά που θα 'ρθουν.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

  • Αρχική
  • Podcasts
  • Τοπική Επικαιρότητα
    • Πτολεμαΐδα
    • Κοζάνη
    • Αμύνταιο
    • Φλώρινα
    • Καστοριά
    • Γρεβενά
  • Αθλητικά
    • Βαθμολογίες
    • Μπάσκετ
    • Ποδόσφαιρο
    • Στίβος
    • Τέννις
    • Βόλεϊ
    • Χάντμπολ
    • Αθλητικές Εκπομπές
  • Παραπολιτικά
    • Επίκαιρος
    • Παραπολιτικά του παλμού
    • Σύντροφος
    • Στίγμα
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Ενέργεια
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Υγεία
  • Αγγελίες Εργασίας
  • Extras
    • Το Στίγμα
    • Ανεμοδείκτης
    • Για να θυμούνται οι παλιοί…
    • Συνεντεύξεις
    • Web TV
    • Αστυνομικό Δελτίο
    • Προσεχείς Εκδηλώσεις
    • Εκδηλώσεις που έγιναν

© Copyright 2012-2023 Pougaridis Media. Τα καλύτερα μας χρόνια είναι αυτά που θα 'ρθουν.