ΤΟΥ ΤΙΜΟΥ ΦΑΚΑΛΗ
timosfakalis@gmail.com
Ψήφο εμπιστοσύνης στην τουρκική αγορά των 75 εκατομμυρίων εν δυνάμει καταναλωτών δίνουν ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, οι οποίες, βλέποντας την κρίση να βαθαίνει στη χώρα μας, αναζητούν διέξοδο στις εξαγωγές. Την τελευταία διετία αποφάσισαν να ανοίξουν το… παιχνίδι και να παίξουν… μπάλα στην άκρως ενδιαφέρουσα και αναπτυσσόμενη γειτονική αγορά, παρά τους υψηλούς δασμούς που επιβάλλονται σε ορισμένα προϊόντα. Αδιάψευστος μάρτυρας της στροφής προς ανατολάς οι αριθμοί: οι επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας που δραστηριοποιούνται στην τουρκική αγορά διπλασιάστηκαν, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνοτουρκικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, το 2013 ανήλθαν στις περίπου 150 από 75 που ήταν την προηγούμενη χρονιά. Την ίδια ώρα, έτοιμοι να επενδύσουν εμφανίζονται και άλλοι 350 μικρομεσαίοι επιχειρηματίες από όλη τη Μακεδονία.
Οι εν δυνάμει επενδυτές συναντήθηκαν την περασμένη βδομάδα με τον αναπληρωτή γενικό διευθυντή της εταιρίας παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών KPMG, Τουρκίας Eray Buyuksekban, στο πλαίσιο εκδήλωσης που πραγματοποίησαν ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και το Ελληνοτουρκικό Επιμελητήριο σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης με τίτλο «Doing Business in Turkey». Και άκουσαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον χρηστικές συμβουλές για το επενδυτικό και επιχειρηματικό περιβάλλον της γείτονος αλλά και για τις ευκαιρίες που υπάρχουν για τα ελληνικά προϊόντα σε διάφορους τομείς.
Η προσέλκυση άμεσων επενδύσεων στην Τουρκία αυξάνεται με εκρηκτικούς ρυθμούς και, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2013, η γείτονα χώρα κατέγραψε το μεγαλύτερο δείκτη παγκοσμίως. «Η Τουρκία είναι ο πρώτος εξαγωγικός προορισμός για τα ελληνικά προϊόντα. Υπάρχουν πολύ μεγάλες προοπτικές και στόχος μας είναι να διεισδύσουν εκεί τα προϊόντα μας. Δε μας ενδιαφέρουν τόσο πολύ οι επενδύσεις στη γειτονική χώρα όσο οι εξαγωγές», ξεκαθάρισε ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ Κυριάκος Λουφάκης κατά τη διάρκεια της ημερίδας. Οι προσπάθειες εξυγίανσης του χρηματοοικονομικού συστήματος, η προσέλκυση ξένων επενδύσεων, η εξασφάλιση πολιτικής και οικονομικής σταθερότητας σε συνδυασμό με τους αυξανόμενους ρυθμούς ανάπτυξης καθιστούν την τουρκική αγορά το σημαντικότερο πόλο έλξης των ελληνικών προϊόντων συμφωνούν παράγοντες της αγοράς. Οπως εξήγησε ο κ. Λουφάκης, πρόκειται για μια ταχέως αναπτυσσόμενη χώρα, με 75 εκατομμύρια δυνητικούς καταναλωτές, που διψάει για υποδομές και υπηρεσίες, τομείς στους οποίους οι Ελληνες επιχειρηματίες έχουν αναμφισβήτητο προβάδισμα.
Το έντονο ενδιαφέρον Ελλήνων επιχειρηματιών για μπίζνες στην Τουρκία επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου Βορείου Ελλάδος, Δημήτρης Συμεωνίδης. «Για το λόγο αυτό δημιουργήσαμε και το επιμελητήριο στη Βόρεια Ελλάδα, προκειμένου να εξυπηρετούνται καλύτερα οι Ελληνες επενδυτές που ολοένα και περισσότερο στρέφονται στις ανατολικές αγορές», σημείωσε ο ίδιος. Το μητρώο του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου Βορείου Ελλάδος μετρά σήμερα 150 μέλη-επιχειρήσεις, καταγράφοντας αύξηση 100% σε σχέση με το 2012.
«Ελάτε να επενδύσετε…»
Πρόσκληση για να επενδύσουν στην Τουρκία απηύθυνε στους Ελληνες επιχειρηματίες και ο Eray Buyuksekban ο οποίος έχει συμμετάσχει σε περισσότερα από 200 έργα για αγορά /πώληση εταιριών κι έχει βοηθήσει πολλούς επενδυτές σχετικά με τη οργάνωση και διάρθρωση των δραστηριοτήτων τους στην Τουρκία. «Η Τουρκία είναι αγορά για όλα τα προϊόντα», ανέφερε ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής στην KPMG Τουρκίας, συμπληρώνοντας ότι από την απαρχή της κρίσης στην Ελλάδα, η γειτονική χώρα έχει αποτελέσει πιο κατάλληλη αγορά για ελληνικές επιχειρήσεις.
Μνημόνια συνεργασίας
Το πιο απλό και σχετικά πιο εύκολο και αποτελεσματικό για τον Ελληνα εξαγωγέα, σύμφωνα με τον κ. Λουφάκη, είναι να δημιουργήσει μια μόνιμη παρουσία στην αγορά της Τουρκίας, είτε με θυγατρική είτε σε συνεργασία με κάποιον Τούρκο τοπικό αντιπρόσωπο, ο οποίος θα έχει ως αντικείμενο την προώθηση και πώληση των ελληνικών προϊόντων». Και αυτό διότι «ένας τοπικός εταίρος μπορεί να προσφέρει πλούσια πληροφόρηση ”εκ των έσω” για το ρυθμιστικό πλαίσιο της αγοράς, διευκόλυνση στη γλώσσα και φυσικά πολύτιμη δικτύωση. Στη συνέχεια αυτή η συνεργασία μπορεί να εξελιχθεί στην ίδρυση θυγατρικής, που θα δώσει στον Ελληνα επιχειρηματία τη δυνατότητα περαιτέρω διεύρυνσης του μεριδίου αγοράς».
Επενδύσεις 8,5 δισ. ευρώ
Σήμερα στην τουρκική αγορά βρίσκονται εν ενεργεία 500 επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων που πραγματοποιούν επενδύσεις της τάξης των 8,5 δισ ευρώ. Πετρελαιοειδή, ιχθυοκαλλιέργειες, κατασκευές και τουρισμός αφήνουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης στις εξωστρεφείς ελληνικές εταιρίες, οι οποίες δημιουργούν υποκαταστήματα υπό μορφή joint venture. Πεδίον δόξης λαμπρόν διαφαίνεται και στον τουρισμό, όπου τα τελευταία χρόνια προωθείται πακέτο διακοπών δύο εβδομάδων σε Ελλάδα και Τουρκία, το οποίο έχει αποφέρει σημαντικά κέρδη στις οικονομίες των δύο χωρών με την αύξηση των επισκεπτών κατά ένα εκατομμύριο.
Το διμερές εμπόριο
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία που αφορούν τις διμερείς εμπορευματικές συναλλαγές. Οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων στην Τουρκία μέσα τα τελευταία 11 χρόνια επταπλασιάστηκαν και από 369 εκατ. ευρώ το 2002 ανήλθαν το 2012 σε 2,6 δισ. ευρώ. Ωστόσο, οι ελληνικές εξαγωγές προς την Τουρκία αντιπροσωπεύουν μόνο το 1,06% των τουρκικών εισαγωγών από ολόκληρο τον κόσμο και από τις 65.500 εισαγωγικές εταιρίες που δραστηριοποιούνται στη χώρα, μόνο οι 2.201 (το 3,2%) εισάγουν από την Ελλάδα. Οι τουρκικές εξαγωγές προς την Ελλάδα έφτασαν από 645 εκατ. ευρώ το 2002, σε 1,02 δισ. ευρώ το 2012.
Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, οι ελληνικές εξαγωγές προς την Τουρκία το 2012 σε σχέση με το 2011 κατέγραψαν αύξηση 38% (στα 2,6 δισ. ευρώ). Αντίθετα, οι τουρκικές εξαγωγές προς την Ελλάδα στο ίδιο χρονικό διάστημα σημείωσαν μείωση 9,73% (στα 1,02 δισ. ευρώ).
Στο χώρο του τουρισμού καταγράφηκε πολύ μεγάλη άνοδος των Τούρκων επισκεπτών στη χώρα μας, αφού μόνο το πρώτο δίμηνο του 2013 σημειώθηκε αύξηση της τάξης του 100%.
Οι τουρκικές εξαγωγές προς την Ελλάδα το 2013 ανήλθαν στα 1,082 δισ. ευρώ σημειώνοντας μείωση της τάξεως του 1% σε σχέση με το 2012. Επίσης, σύμφωνα με το Τουρκικό Ινστιτούτο Στατιστικής, οι τουρκικές εισαγωγές από την Ελλάδα αυξήθηκαν το 2013 κατά 15,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και έφτασαν τα 3,17 δισ. ευρώ. Ο όγκος διμερούς εμπορίου κατά το 2013 ανήλθε σε 4,25 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 14,9% σε σχέση με το 2012 και το εμπορικό πλεόνασμα υπέρ της Ελλάδος ανήλθε σε 2,09 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 25% σε σχέση με το 2012. Οι ελληνικές εξαγωγές αποτέλεσαν πέρυσι το 1,67% των συνολικών τουρκικών εισαγωγών. Στο σύνολο των εξαγωγών τα πετρελαιοειδή καταλαμβάνουν μερίδιο 74, 96% των συνολικών εξαγωγών και ακολουθούν τα πλαστικά, το βαμβάκι και το αλουμίνιο.
Τα εξαγώγιμα
Οι σημαντικότερες μεταβολές στην αξία των εξαγόμενων από την Ελλάδα προϊόντων προς την Τουρκία εντοπίζεται κυρίως σε λιπάσματα και πλοία που καταγράφουν τις καλύτερες και τις χειρότερες επιδόσεις αντίστοιχα. Ειδικότερα:
-Η μεγαλύτερη αύξηση εξαγωγών αφορά: λιπάσματα (140%), σιδηρο-χάλυβα (45%), φαρμακευτικά (42%), πετρελαιοειδή (17%).
-Η μεγαλύτερη μείωση εξαγωγών αφορά: πλοία, σκάφη, πλωτές κατασκευές (-93%), ζώντα ζώα (-73%, μείωση η οποία οφείλεται στο ότι για το 2013 οι τουρκικές ανάγκες σε κρέας καλύφθηκαν από την ντόπια παραγωγή) και ηλεκτρικές μηχανές και συσκευές (-12,5%).
Οι κατηγορίες όπου οι ελληνικές εξαγωγές ήταν μηδενικές είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, οι πλεκτικές ύλες φυτικής προέλευσης, ο φελλός και τα προϊόντα φελλού, το μετάξι οι ομπρέλες, οι ράβδοι, το νικέλιο, και ο κασσίτερος.
Οι πρωταθλητές της πενταετίας
Τα ισχυρότερα ελληνικά εξαγώγιμα σε βάθος πενταετίας, πλην πετρελαιοειδών, είναι το βαμβάκι, τα πλαστικά, ο σίδηρος/ χάλυβας, ο χαλκός, το αλουμίνιο, τα δημητριακά, τα λιπάσματα, τα φαρμακευτικά, ενώ την τελευταία διετία αύξηση πήραν τα δέρματα-γουνοδέρματα, τα καλλυντικά, ο μηχανολογικός εξοπλισμός και ηλεκτρικός εξοπλισμός, οι πολύτιμοι/ ημιπολύτιμοι λίθοι και τα μεταλλεύματα.
Αντίστοιχα, στα σημαντικότερα προϊόντα που εισήχθησαν το 2013 στην Ελλάδα από την Τουρκία περιλαμβάνονται τα χημικά προϊόντα (28,3 εκατ. ευρώ), το αλουμίνιο και τα τεχνουργήματά του (46,3 εκατ. ευρώ), χαρτί (26,9 εκατ. ευρώ), ηλεκτρικά μηχανήματα (54 εκατ. ευρώ), λέβητες-μηχανολογικός εξοπλισμός (56 εκατ. ευρώ), αλλά και πλαστικά (74 εκατ. ευρώ), σίδηρος-χάλυβας (51 εκατ. ευρώ) και τεχνουργήματα αυτών (37 εκατ. ευρώ).
Πηγή: agelioforos.gr