«Τρελάθηκε» το κοντέρ της Εγνατίας οδού, καθώς ο διευρωπαϊκός αυτοκινητόδρομος το 2009 «έγραψε» 3,17 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα.
Παρατηρείται μία αύξηση κατά 38% σε σχέση με το 2008, οπότε είχαν καταγραφεί 2,3 δις. χιλιόμετρα. Η αύξηση της κίνησης των οχημάτων που διήνυσαν σχεδόν 1 δις. χιλιόμετρα παραπάνω, οφείλεται εν πολλοίς στην παράδοση ολόκληρου του οδικού άξονα που έγινε τον Μάιο του 2009, γεγονός που έκανε πολύ περισσότερους οδηγούς να επιλέγουν την Εγνατία οδό για τις μετακινήσεις τους.
Τα παραπάνω στοιχεία έδωσε το «Παρατηρητήριο» της Εγνατίας οδού, το οποίο μετρά τα χιλιόμετρα με «οχηματοχιλιόμετρα». Το οχηματοχιλιόμετρο με την κίνηση ενός οχήματος για ένα χιλιόμετρο.
Η μεγαλύτερη αύξηση της κυκλοφορίας στην Εγνατία οδού την τελευταία διετία καταγράφηκε στις περιοχές Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου, γεγονός που αποδίδεται στην παράδοση και των τελευταίων τμημάτων στο δυτικό άξονα. Υπενθυμίζεται ότι τα τελευταία κομμάτια που δόθηκαν στην κυκλοφορία ήταν Παναγιά – Γρεβενά και Παναγιά – Μέτσοβο.
Η μεγαλύτερη αύξηση της κυκλοφορίας την τελευταία διετία σημειώθηκε στη διαδρομή Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα και Μέτσοβο – Γρεβενά. Αυτό σημαίνει ότι η ολοκλήρωση του δυτικού τμήματος της Εγνατίας έπαιξε σημαντικό ρόλο στη μεγάλη αύξηση της κίνησης σε Ήπειρο και Δυτική Μακεδονία, αλλά και στο σύνολο του οδικού άξονα συνολικά.
Η μεγαλύτερη κίνηση το 2009 στον άξονα της Εγνατίας οδού σημειώθηκε στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπου διανύθηκαν 1,64 δις. οχηματοχιλιόμετρα. Το 29% των οχηματοχιλιομέτρων διανύθηκε στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, η οποία διαθέτει το μεγαλύτερο σε μήκος τμήμα της Εγνατίας οδού. Ακολουθούν η Δυτική Μακεδονία και η Ήπειρος με 10% η κάθε μία. Σε σχέση με το 2007 τα συνολικά διανυθέντα οχηματοχιλιόμετρα σημείωσαν αύξηση 53%. Ο μεγαλύτερος κυκλοφοριακός φόρτος την τελευταία πενταετία 2005-2009 καταγράφεται στα τμήματα μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Καλοχωρίου – Σερρών, οι οποίοι λειτουργούν και ως περιφερειακή οδός για την πόλη της Θεσσαλονίκης. Η μεγαλύτερη κυκλοφορία παρατηρείται από τον κόμβο Ιωνίας – Διαβατών μέχρι τον κόμβο Ευκαρπίας.
Μετά την ολοκλήρωση της Εγνατίας οδού, ο συνολικός χρόνος της διαδρομής από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Έβρου, απόστασης 670 χιλιομέτρων, είναι μόλις 5 ώρες και 51 λεπτά. Σε σχέση με το χρόνο που απαιτούνταν πριν την κατασκευή της Εγνατίας οδού, ο χρόνος της διαδρομής αυτής εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά 5,5 ώρες. Η χρονοαπόσταση της Εγνατίας οδού θα βελτιωθεί λίγο ακόμη, μόλις παραδοθεί και μία γέφυρα μήκους 400 μέτρων στο τμήμα Άραχθος – Περιστέρι.
Τα νέα δεδομένα έφεραν την Κοζάνη ακριβώς στο κέντρο, μεταξύ Θεσσαλονίκης και Ιωαννίνων. Η διαδρομή Κοζάνη – Γιάννενα και Κοζάνη – Θεσσαλονίκη είναι 1 ώρα και 10 λεπτά, ενώ σε δύο ώρες και 10 λεπτά από την Κοζάνη μπορεί να φτάσει κάποιος στην Ηγουμενίτσα. Η διαδρομή Ιωάννινα – Θεσσαλονίκη μειώθηκε σε σχέση με παλιότερα κατά περίπου 2,5 ώρες, καθώς από 4,8 ώρες το 2006 σήμερα είναι 2,3 ώρες. Η διαδρομή Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα μειώθηκε κατά 45 λεπτά, δηλαδή από 87 λεπτά σε 40. Από την Καστοριά στη Θεσσαλονίκη η χρονοαπόσταση μειώθηκε κατά περίπου μία ώρα, από 156 λεπτά σε 100 λεπτά. Από την Ορεστιάδα στην Ηγουμενίτσα η χρονοαπόσταση μειώθηκε κατά 6 ώρες, δηλαδή από 12 ώρες σε 6 ώρες σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ