Σύμφωνα με την έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ
Πλεόνασμα σε επιστήμονες και φοιτητές στην Ελλάδα, αλλά έλλειμμα σε συνθήκες που διευκολύνουν την επιχειρηματικότητα, καταδεικνύει η έκθεση του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ που καταρτίζεται κάθε δύο χρόνια και διερευνά την πρόοδο των «28» ως προς την επίτευξη των στόχων της στρατηγικής για την “Ευρώπη 2020”. Η θέση της Ελλάδας ήταν η ίδια και πριν από δύο χρόνια, 25η μεταξύ 27 χωρών, καθώς δεν είχε συμπεριληφθεί η Κροατία.
Πλεόνασμα σε επιστήμονες και φοιτητές αλλά έλλειμμα στην ανταγωνιστικότητα και το επιχειρηματικό περιβάλλον
23η ως προς την εκπαίδευση και την κατάρτιση, λόγω της χαμηλής ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος αλλά 2η ως προς τον αριθμό των επιστημόνων και των μηχανικών και 5η ως προς τον αριθμό όσων λαμβάνουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
Η έκθεση καταγράφει πλεόνασμα σε επιστήμονες και φοιτητές στην Ελλάδα, αλλά έλλειμμα σε συνθήκες που διευκολύνουν την επιχειρηματικότητα, όπως η ύπαρξη υγιούς ανταγωνισμού και η πρόσβαση στη χρηματοδότηση Τα στοιχεία που δείχνουν την εσωτερική αντίφαση δεν είναι μόνο τα παραπάνω. Ενδεικτικά, η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. σε ότι αφορά τον αριθμό συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας και χρήσης Internet μέσω κινητού (mobile internet), αλλά κατατάσσεται προτελευταία σε ότι αφορά τη χρήση Διαδικτύου για τις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων.
Η έκθεση μετράει τις επιδόσεις των χωρών ως προς επτά (7) πυλώνες βάσει μιας κλίμακας από το 1 έως το 7, όπου το 7 είναι το «άριστα». Η κατάταξη της Ελλάδας ως προς τους επιμέρους πυλώνες είναι η ακόλουθη:
28η ως προς το επιχειρηματικό περιβάλλον, κυρίως λόγω της δυσκολίας πρόσβασης στη χρηματοδότηση και της απουσίας ανταγωνισμού.
26η ως προς την ψηφιακή ατζέντα, κυρίως λόγω της χαμηλής ανάπτυξης και της απουσίας κυβερνητικής στρατηγικής για τις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ). Στην έκθεση επισημαίνεται, μάλιστα ότι η μεγαλύτερη χρήση των ΤΠΕ θα συνέβαλλε στην αντιμετώπιση πιο παραδοσιακών προβλημάτων.
23η ως προς την καινοτομία, με την Ελλάδα να δαπανά μόλις το 0,6% του ΑΕΠ για έρευνα και ανάπτυξη, όταν το αντίστοιχο ποσοστό στη Φινλανδία και τη Σουηδία, τις χώρες που βρίσκονται στις δύο πρώτες θέσεις της γενικής κατάταξης, είναι 4%.
23η ως προς τη εκπαίδευση και την κατάρτιση, λόγω της χαμηλής ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος. Πάντως, η χώρα κατατάσσεται δεύτερη ως προς τον αριθμό των επιστημόνων και των μηχανικών και 5η ως προς τον αριθμό όσων λαμβάνουν πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
26η ως προς την αγορά εργασίας και απασχόλησης, λόγω κυρίως της πολύ υψηλής ανεργίας των γυναικών και των νέων.
25η ως προς την κοινωνική ενσωμάτωση, εξαιτίας της αναποτελεσματικότητας του κράτους να καταπολεμήσει τη φτώχεια.
21η ως προς την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Από την έκθεση γίνεται για μία ακόμη φορά αντιληπτή η «Ευρώπη των δύο ταχυτήτων», με τις χώρες του Βορρά να εμφανίζουν υψηλό επίπεδο ανταγωνιστικότητας, σε αντίθεση με τις χώρες της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης. «H E.E. αντεπεξήλθε στην οικονομική καταιγίδα λόγω των τολμηρών νομισματικών πολιτικών, της αναδιάρθρωσης των τραπεζικών συστημάτων και των μεταρρυθμίσεων, που μείωσαν τις δημόσιες δαπάνες σε ορισμένες χώρες και έφεραν ηρεμία στις αγορές. Ομως δεν είναι ώρα για εφησυχασμό. Πρέπει να ληφθούν αποφασιστικά μέτρα για να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης και επομένως να επιτευχθούν υψηλότερα επίπεδα παραγωγικότητας, απασχόλησης και ευημερίας», επισημαίνεται στην έκθεση