Οι γυναίκες στην Ευρωπαϊκή Ένωση αμείβονται, κατά μέσο όρο, κατά 17,5% χαμηλότερα από τους άνδρες καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Αυτός ο εντυπωσιακός αριθμός θα αποτελέσει το επίκεντρο των συζητήσεων αύριο, την 1η Ευρωπαϊκή Ημέρα Ισότητας των μισθών. Η ημέρα αυτή, η 5η Μαρτίου, υπενθυμίζει τον αριθμό των επιπλέον ημερών που πρέπει να εργαστούν οι γυναίκες το 2011 για να κερδίσουν αντίστοιχο ποσό με αυτό που κέρδισαν οι άνδρες το 2010. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέλαβε τη δέσμευση να κλείσει την “ψαλίδα” όσον αφορά τις διαφορές των μισθών μεταξύ των δύο φύλων και τον Σεπτέμβριο του 2010, δημοσίευσε γενική στρατηγική για την ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών.
Λίγες ημέρες πριν από την 8η Μαρτίου, την παγκόσμια ημέρα της γυναίκας, η εφετινή ημέρα ισότητας των μισθών επιδιώκει να ευαισθητοποιήσει την κοινή γνώμη για τις μισθολογικές διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών.
«97 εκατομμύρια γυναίκες στην Ευρώπη που εργάζονται από την 1η Ιανουαρίου, θα αρχίσουν να πληρώνονται στην πράξη μόνο από αυτή την εβδομάδα,» δήλωσε η Αντιπρόεδρος της ΕΕ κα Reding, Επίτροπος αρμόδια για θέματα δικαιοσύνης. «Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Ισότητας των Μισθών μας υπενθυμίζει πόσες προσπάθειες πρέπει ακόμη να καταβάλουμε για να γεφυρώσουμε το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των δύο φύλων. Μαζί με τα κράτη μέλη και τους κοινωνικούς εταίρους, θα προσπαθήσουμε να μειώσουμε ουσιαστικά τη διαφορά των αμοιβών ανδρών και γυναικών στην ΕΕ, έτσι ώστε στο μέλλον να μην χρειαζόμαστε πλέον ημέρα ισότητας των μισθών για να υπενθυμίζουμε τις μισθολογικές διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών.»
Για να αντιμετωπιστεί η διαφορά των αμοιβών μεταξύ ανδρών και γυναικών, η Επιτροπή:
• θα στηρίξει πρωτοβουλίες ίσης αμοιβής στον χώρο εργασίας με σήματα ισότητας, «καταστατικούς χάρτες» και βραβεία, όπως οι πρωτοβουλίες που ορίζονται στην πρόσφατη μελέτη της ΕΕ για τις “μη νομοθετικές πρωτοβουλίες που προτείνονται στις επιχειρήσεις για την προαγωγή της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών στον χώρο εργασίας”,
• θα στηρίξει την επεξεργασία εργαλείων που θα βοηθήσουν τους εργοδότες να διορθώσουν τις αδικαιολόγητες διαφορές αμοιβών μεταξύ των δύο φύλων, όπως το “Logib tool”, το οποίο χρησιμοποιείται στη Γερμανία και το Λουξεμβούργο και επιτρέπει στις επιχειρήσεις να υπολογίζουν τις διαφορές στις αμοιβές ανδρών και γυναικών στο πλαίσιό τους,
• θα διερευνήσει τρόπους για να βελτιώσει τη μισθολογική διαφάνεια, καθώς και τον αντίκτυπο στην ίση αμοιβή άτυπων ρυθμίσεων εργασίας, όπως της μερικής απασχόλησης και των συμβάσεων ορισμένου χρόνου,
• θα επιδιώξει να κατευθύνει τις γυναίκες και τους άνδρες προς μη παραδοσιακά επαγγέλματα και θα διευκολύνει τόσο τις γυναίκες όσο και τους άνδρες να βρουν καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής.
Σχετικά με την εκστρατεία για τη διαφορά αμοιβών μεταξύ ανδρών και γυναικών μπορείτε να πληροφορηθείτε στον δικτυακό τόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Deloitte: Η οικονομική ανάπτυξη έρχεται μέσα από τις γυναίκες εργαζόμενες και καταναλώτριες
Παράλληλα η Deloitte γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας (8 Μαρτίου), δημοσιεύοντας μια αποκαλυπτική αναφορά σχετικά με τις γυναίκες εργαζόμενες και καταναλώτριες με τίτλο: “The Gender Dividend: Making the Business Case for Investing in Women” με χρήσιμα συμπεράσματα όπως:
Οι Γυναίκες-κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη
Οι κυβερνήσεις- που σε ολόκληρο τον κόσμο συζητούν για τις πολιτικές, τις νομοθετικές ρυθμίσεις και τις πρακτικές που θα ενθαρρύνουν την οικονομική ανάπτυξη κατά το 2011- θα επωφελούνταν περισσότερο εάν εστίαζαν στο ζωτικό ρόλο που διαδραματίζουν οι γυναίκες στην οικονομία, παρά σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές και κλάδους της οικονομίας, συστήνει η μελέτη της Deloitte.
Ιδιωτικός και δημόσιος τομέας θα πρέπει να κατανοήσουν ότι η επένδυση στις γυναίκες τόσο ως εργαζόμενες όσο και ως καταναλώτριες θα μπορούσε να αποδώσει καρπούς, υποστηρίζει η αναφορά.
Εξάλλου, όσο περισσότερες γυναίκες εισέρχονται στην αγορά εργασίας τόσο αυξάνεται το κατά κεφαλήν εισόδημα, πράγμα θετικό για την οικονομική ανάπτυξη. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, από το 1995 ο περιορισμός του χάσματος μεταξύ ανδρών και γυναικών αποτελεί την αιτία για τη μισή αύξηση της απασχόλησης στην Ευρώπη και για το ένα τέταρτο της ετήσιας οικονομικής ανάπτυξης της συγκεκριμένης περιοχής. Αλλά και στη Λατινική Αμερική, οι γυναίκες εργαζόμενες βοήθησαν, ώστε να μειωθούν τα ποσοστά φτώχειας σε νοικοκυριά με δύο άτομα από το 40% το 2007 στο 26% σήμερα
Η απάντηση στην έλλειψη των ταλέντων
Παρά το γεγονός ότι αρκετές χώρες έχουν περάσει νόμους που προωθούν την ίση μεταχείριση των φύλων στην εργασία, η νομοθεσία από μόνη της δεν επαρκεί να διασφαλίσει την απρόσκοπτη πρόσβαση και εξέλιξη των γυναικών στους χώρους εργασίας. Έτσι, ακόμα και σε αναπτυγμένα κράτη, όπως οι ΗΠΑ, ένα μεγάλο ποσοστό “ταλέντων” δεν αξιοποιούνται. Στην οικονομία του 21ου αιώνα, που όπως έχει διαμορφωθεί, στηρίζεται περισσότερο στον ανθρώπινο παράγοντα παρά στους φυσικούς πόρους, ο αποκλεισμός μερίδας ταλαντούχων εργαζομένων δημιουργεί προβλήματα. Από τη στιγμή που ο πληθυσμός της γης δεν ανανεώνεται, οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να αντέξουν την περαιτέρω απώλεια εργαζομένων και οφείλουν να στηριχθούν στις γυναίκες, υποστηρίζει η αναφορά.
Στην Ευρώπη, οι γυναίκες αποτελούν το 45% του εργατικού δυναμικού και περισσότερο από το 50% των αποφοίτων πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Προς το παρόν, όμως, μόνο το 11% των στελεχών επιχειρήσεων είναι γυναίκες, ποσοστό που αναμένεται να φτάσει μόλις το 20% λίγο μετά το 2035.
Παράλληλα, οι γυναίκες στην Ευρώπη έχουν λάβει το 45% του συνόλου των διδακτορικών διπλωμάτων αλλά μόλις το 18% των υψηλόβαθμων ερευνητών είναι γυναίκες. Επιπλέον, περισσότερες μορφωμένες γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες αναγκάζονται να μεταναστεύσουν από τις χώρες καταγωγής τους, προκειμένου να αναζητήσουν καλύτερες επαγγελματικές ευκαιρίες, γεγονός που δημιουργεί πρόβλημα ισορροπίας μεταξύ των 2 φύλων.
Γυναίκες-καταναλώτριες
Αυτή τη στιγμή, οι γυναίκες ελέγχουν σχεδόν 20 τρισεκατομμύρια δολάρια από τις συνολικές καταναλωτικές δαπάνες και αυτό το ποσό αναμένεται να αγγίξει τα 28 τρισ. μέχρι το 2014. Ταυτόχρονα, είτε λαμβάνουν είτε επηρεάζουν το 80% των αγοραστικών αποφάσεων παγκοσμίως. Μόνο στις ΗΠΑ, ο αριθμός των γυναικών με εξαψήφιο αριθμό εσόδων αυξάνεται με διπλάσιο ρυθμό σε σύγκριση με τους άνδρες. Μάλιστα, στον αναπτυσσόμενο κόσμο η αγοραστική δύναμη των γυναικών αυξάνεται με ακόμα ταχύτερους ρυθμούς. Την ίδια στιγμή, όμως, σύμφωνα με τη μελέτη το 50% των γυναικών νιώθει ότι οι εταιρίες τροφίμων και προϊόντων υγείας και ομορφιάς δεν τις κατανοούν.
Με λίγα λόγια, οι γυναίκες αποτελούν τη μεγαλύτερη αναδυόμενη αγορά που έχει δημιουργηθεί ποτέ στον κόσμο υποστηρίζει η μελέτη. Η συγκεκριμένη, όμως, ομάδα καταναλώνει διαφορετικά από τους άνδρες και αρκετές είναι οι επιχειρήσεις που εξαιτίας της άγνοιας της αγοραστικής αυτής συμπεριφοράς δεν καταφέρνουν να επωφεληθούν από τη δύναμή της. Η πρόσληψη περισσότερων γυναικών θα βοηθούσε τις εταιρίες να αντιληφθούν τις προτιμήσεις του “ασθενούς φύλου”, πράγμα που θα ενίσχυε ακόμα περισσότερο την αγοραστική του δύναμη και αυτό με τη σειρά του θα οδηγούσε σε μεγαλύτερα κέρδη για τις επιχειρήσεις.
Εργαζόμενες μητέρες
Η μητρότητα αποτελεί κλειδί για την επιβίωση των κρατών ενώ η αύξηση των γεννήσεων θα ωφελήσει τόσο τον ιδιωτικό όσο και το δημόσιο τομέα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η επιχορήγηση των γεννήσεων, όπως την εφάρμοσε η Ρωσία, δείχνει να φέρνει περιορισμένα αποτελέσματα.
Από την άλλη πλευρά, τα κράτη, τα οποία διευκολύνουν τους εργαζόμενους γονείς “ανταμείβονται” με υψηλότερα ποσοστά γεννήσεων. Αυτό φαίνεται να έχουν καταφέρει οι Σκανδιναβικές χώρες, οι οποίες υποστηρίζουν τις οικογένειες με δύο εργαζόμενους γονείς, επιτυγχάνοντας τα μεγαλύτερα ποσοστά γεννήσεων και τη διατήρηση των σταθερότερων οικονομιών στην Ευρώπη.
** Η μελέτη της Deloitte “The Gender Dividend: Making the Business Case for Investing in Women” επισυνάπτεται παρακάτω.
































