Σε αυτό το σχολείο οι μαθητές δεν περιμένουν πότε θα χτυπήσει το κουδούνι. Κάθονται μετά τις ώρες των μαθημάτων, αφιερώνοντας τον ελεύθερο χρόνο τους στη γνώση. Σε αυτό το σχολείο οι καθηγητές αξιοποιούν ακόμη και τις αργίες, ξεφεύγουν από τα στερεότυπα και αποδεικνύουν ότι η μάθηση μπορεί να γίνει παιχνίδι, τέχνη, επικοινωνία.
Ο λόγος για το Γενικό Λύκειο Φιλώτα στον Δήμο Αμυνταίου του νομού Φλώρινας. Εκεί, σε ένα χωριό 2.000 κατοίκων, τέσσερις φωτισμένοι εκπαιδευτικοί ξεκίνησαν πέρυσι δύο προχωρημένης έμπνευσης πολιτιστικά προγράμματα, που άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές βλέπουν τη γνώση: το ένα ήταν «Μαθηματικά και τέχνες» και το δεύτερο «Παραστατικές τέχνες και ΜΜΕ».
Στο πρώτο, οι πίνακες των Albers, Escher και Kandinski που φιλοξενούνται στο βιβλίο Γεωμετρίας της α’ και β’ λυκείου οδήγησαν τους 58 μαθητές σε ένα ταξίδι γνώσης και έρευνας στην παράδοξη σχέση της καλλιτεχνικής σπουδής με τα μαθηματικά. Επιστέγασμα ήταν η επίσκεψη των μαθητών στη Βουδαπέστη, για να δουν τον πίνακα του Josef Albers, έναν φόρο τιμής στο τετράγωνο.
Τέχνες
Στο δεύτερο πρόγραμμα και σε συνεργασία με το πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών «Δημιουργική γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας, θέατρο, κινηματογράφος, τηλεόραση, ραδιόφωνο, σενάριο, σκηνοθεσία, ποίηση βρέθηκαν σε πρώτο πλάνο, με σημαντικούς προσκεκλημένους -όπως ο ποιητής Τίτος Πατρίκιος- να μοιράζονται την πείρα τους με τους μαθητές. Ο διευθυντής του σχολείου Λευτέρης Ελευθεριάδης, οι φιλόλογοι Αννα Βακάλη και Γιώργος Γεωργιάδης και ο μαθηματικός Δαμιανός Ξανθόπουλος κατάφεραν -με τη συνεργασία και των υπόλοιπων διδασκόντων- να ανοίξουν για τα παιδιά ορίζοντες πέρα από τη διδακτέα ύλη.
«Οταν ξεκίνησα στο λύκειο δεν φανταζόμουν ότι θα γνώριζα τόσους πολλούς ενδιαφέροντες ανθρώπους της τέχνης και του πνεύματος. Κάθε μέρα είναι και μια καινούργια εμπειρία. Τη μια ήμουν σκηνοθέτης, την άλλη ηθοποιός, την επόμενη ποιήτρια» σημειώνει στη «δημοκρατία» η Ολγα Τόρτοκα, μαθήτρια της β’ τάξης του Γενικού Λυκείου Φιλώτα. Ο συμμαθητής της, Γιάννης Αμοιρίδης, παραδέχεται ότι απεχθανόταν τα μαθηματικά. Ομως μέσα από τον δημιουργικό τρόπο με τον οποίο τα προσέγγισε κατέληξε να επιλέξει θετική κατεύθυνση για τις σπουδές του. «Εδώ στον Φιλώτα οι ευκαιρίες είναι λίγες. Είχαμε τη δυνατότητα να έρθουμε σε επαφή με σπουδαίους ανθρώπους και να μάθουμε από αυτούς» σημείωσε στη «δημοκρατία».
Μαρία Μαθιοπούλου