Πέρασαν σχεδόν δύο μήνες από τότε που η Κοζάνη έμεινε χωρίς αεροπορική σύνδεση με την πρωτεύουσα, αφού η Athens Airways διέκοψε τα δρομολόγια ως «ασύμφορα».
Παρά τη σύσκεψη που είχε πραγματοποιηθεί αμέσως μετά την δυσμενή απόφαση, αλλά και τις όποιες άλλες ενέργειες έγιναν, εν τούτοις δεν βρέθηκε λύση και βεβαίως η αεροπορική σύνδεση δεν αποκαταστάθηκε. Δεν είναι η πρώτη φορά που «κόβεται» το δρομολόγιο, αφού η Ολυμπιακή που τον περασμένο Οκτώβριο διέκοψε οριστικά την αεροπορική διασύνδεση, συχνά στο παρελθόν μείωνε ή σταματούσε προσωρινά τα δρομολόγια. Η αιτία της κακοδαιμονίας βρίσκεται στο αεροδρόμιο «Φίλιππος» της πόλης. Δεν μπορεί να υποδεχτεί μεγάλα αεροσκάφη, δεν μπορούν να γίνουν πτήσεις τη νύχτα, ενώ λόγω της ομίχλης που επικρατεί για μεγάλο χρονικό διάστημα και των δυσμενών καιρικών συνθηκών η προσέγγιση των αεροσκαφών είναι αδύνατη.
«Η αναβάθμιση και η βελτίωση του αεροδρομίου, είναι αυτή που θα επιτρέψει την προσγείωση μεγάλων αεροσκαφών καθ’ όλο το εικοσιτετράωρο ακόμη και σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες». Αυτό είναι κοινό μυστικό, ωστόσο οι όποιες προσπάθειες των τοπικών αρμοδίων εστιάζονται στην εξεύρεση μιας προσωρινής λύσης, ώστε να ξαναρχίσει η προαναφερόμενη εταιρία τα δρομολόγια, αν και όλοι γνωρίζουν ότι μία τέτοια λύση θα είναι «προσωρινή». Άλλωστε όλοι παραδέχονται πως «μόνο ένα βιώσιμο, σύγχρονο αεροδρόμιο διασφαλίζει μακροπρόθεσμη λύση και αναβαθμισμένη αεροπορική σύνδεση».
Μόνο που οι απόψεις για ένα τέτοιο αεροδρόμιο διίστανται: Η επικρατέστερη άποψη, την οποία εξέφρασε ο πρώην νομάρχης Κοζάνης Πάσχος Μητλιάγκας, λέει ότι η Δυτική Μακεδονία με μόλις 300.000 πληθυσμό δεν «σηκώνει» δύο αεροδρόμια (Κοζάνης, Καστοριάς) όταν η χρονοαπόσταση μεταξύ των δύο αεροδρομίων με τον κάθετο άξονα της Εγνατίας οδού είναι μόλις 25 λεπτά, επομένως πρέπει η περιοχή να διεκδικήσει ένα μεγάλο και σύγχρονο αεροδρόμιο.
Η άλλη θέση που κατέθεσε στον «Π» ο νομάρχης Κοζάνης, Γιώργος Δακής, είναι ότι «τα δύο αεροδρόμια πρέπει να λειτουργήσουν συνεργατικά».
Σε κάθε περίπτωση πάντως, όλοι υποστηρίζουν ότι το αεροδρόμιο «Φίλιππος» της Κοζάνης πρέπει να αναβαθμιστεί, αφού ακόμη και στο ενδεχόμενο να υλοποιηθεί το ενιαίο αεροδρόμιο, αυτό θα απαιτήσει πολλά χρόνια για να γίνει, εάν βεβαίως κάποια κυβέρνηση λάβει κάποτε μία τέτοια πολιτική απόφαση. Ο νομάρχης Κοζάνης δήλωσε ότι «το αεροδρόμιο της Κοζάνης έχει γεωστρατηγική σημασία. Λόγοι ανάπτυξης και εξωστρέφειας της οικονομίας στα Βαλκάνια, καθώς και το γεγονός ότι εδώ βρίσκεται η ενεργειακή καρδιά της χώρας, επιτάσσουν την ουσιαστική αναβάθμιση του αεροδρομίου». Ωστόσο, ο Γ. Δακής παραδέχτηκε ότι «κατά καιρούς θέσαμε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) το θέμα με τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις που απαιτούνται στο αεροδρόμιο Κοζάνης, χωρίς ωστόσο να λάβουμε συγκεκριμένες δεσμεύσεις». Το θετικό είναι ότι στις συναντήσεις αυτές συγκεκριμενοποιήθηκαν τα έργα εκσυγχρονισμού που «πρέπει να γίνουν». Ειδικότερα ο νομάρχης σημείωσε ότι είναι αναγκαία η επέκταση του αεροδιάδρομου, το μήκος του οποίου είναι 1.830 μέτρα, καθώς και η εγκατάσταση συστήματος «τυφλής προσγείωσης» (ILS), το οποίο επιτρέπει την προσγείωση με ομίχλη και τη νύχτα, καθώς στην περιοχή η πυκνή ομίχλη για μεγάλο χρονικό διάστημα του έτους, κυρίως τις πρωινές ώρες, ήταν η αιτία ματαίωσης πτήσεων μέχρι και 40%, την περίοδο που οι πτήσεις ήταν πρωινές. Για το σύστημα ILS, ο νομάρχης σημείωσε ότι πάρθηκε απόφαση χρηματοδότησης του έργου από το ΕΣΠΑ. Χρειάζεται επίσης τοποθέτηση φάρων στα υψώματα γύρω από το αεροδρόμιο, για την διευκόλυνση των αεροσκαφών που προσεγγίζουν. Τοποθετήθηκαν οι περισσότεροι φάροι, αλλά υπάρχει πρόβλημα με δύο «κομβικά» υψώματα, καθώς η αρχαιολογική υπηρεσία σταμάτησε τις εργασίες.
Ο διοικητής της πυροσβεστικής Κοζάνης Γιώργος Βαλοδήμος, υπογράμμισε την ανάγκη αναβάθμισης της ετοιμότητας πυρόσβεσης στο αεροδρόμιο Κοζάνης, από την κλίμακα 5 στην κλίμακα 6, ώστε να γίνει προμήθεια δεύτερου πυροσβεστικού οχήματος και να προσγειώνονται μεγάλα αεροσκάφη.
Τέλος, η «βιτρίνα» του αεροδρομίου, δηλαδή οι κτιριακές υποδομές, «είναι τριτοκοσμικές και λειτουργούν με όρους Αφρικής», παραδέχτηκε ο αερολιμενάρχης Νίκος Ματιάκης. Πρόσθεσε ότι «απαιτείται ένα καινούργιο σύγχρονο κτίριο με ξεχωριστές αίθουσες αφίξεων και αναχωρήσεων, αντί της μιας μικρής και ενιαίας αίθουσας που διαθέτουμε σήμερα». Ωστόσο, ο αερολιμενάρχης σημείωσε ότι «από μία πρόσφατη σύσκεψη στην ΥΠΑ γνωρίζω ότι δεν προβλέπεται τουλάχιστον για φέτος νέο κτίριο, οπότε θα αρκεστούμε σε λίφτιγκ του υπάρχοντος».
Ο πρόεδρος του ΕΒΕ Κοζάνης Χρήστος Σάββας, δήλωσε στον «Π» ότι «η αναβάθμιση του αεροδρομίου πρέπει να συνδυαστεί με ριζική τροποποίηση του προγράμματος των πτήσεων. Οι πτήσεις όπως γινόταν μέχρι τώρα δεν εξυπηρετούσαν κανέναν. Εγώ είμαι επιχειρηματίας και κατεβαίνω μία και δύο φορές την εβδομάδα στην Αθήνα, όπως κάνουν άλλωστε και άλλοι συνάδελφοι. Επιλέγουμε το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ή κάποιοι επιλέγουν το αυτοκίνητο γιατί το αεροδρόμιο της Κοζάνης δεν μας εξυπηρετεί. Για να μπορούμε να πάμε στην Αθήνα, να κάνουμε τις δουλειές μας και να επιστρέψουμε αυθημερόν, πρέπει να έχει ένα δρομολόγιο νωρίς το πρωί και επιστροφή το βράδυ. Μόνο με ένα τέτοιο πρόγραμμα πτήσεων οι αεροπορικές εταιρίες θα αποκτήσουν πελάτες».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΒΗΤΤΑΣ