Του Β. Κωνσταντόπουλου
Νομαρχιακού Συμβούλου και πολιτευτή ΠΑΣΟΚ
Το τελευταίο τραγικό συμβάν στην περιοχή του Σαρανταπόρου, όπου σε σύγκρουση φορτηγού με Ι.Χ. επιβατικό αυτοκίνητο βρήκαν τραγικό θάνατο δύο γυναίκες, ενώ υπάρχει και σοβαρός τραυματισμός τρίτου ατόμου, φέρνει στο προσκήνιο με τραγικό βέβαια τρόπο την αναγκαιότητα της άμεσης έναρξης κατασκευής του νέου κάθετου οδικού άξονα Κοζάνης-Λάρισας.
Το περιστατικό αυτό έρχεται ως απόρροια του πυκνού κυκλοφοριακού φόρτου που δημιουργήθηκε στην παλιά εθνική οδό Κοζάνης- Λάρισας, λόγω της γνωστής κατολίσθησης στην κοιλάδα των Τεμπών, που είχε ως συνέπεια η Ελλάδα να κοπεί στα δυό και να γίνει εκτροπή της κυκλοφορίας από τα Τέμπη κυρίως προς την παλιά εθνική οδό Κοζάνης-Λάρισας.
Όπως και ιστορικά αποδεικνύεται η περιοχή μεταξύ Σερβίων και Δεσκάτης (αποτελούμενη ουσιαστικά από τον ορεινό όγκο των Καμβουνίων, με τα περάσματα της Βίγλας, του Σαρανταπόρου-Μεταξά και των Λαζαράδων) αποτελούσε πάντα το φυσικό πέρασμα από τον βορά στον νότο της ελληνικής ενδοχώρας, αποτελούσε το συντομότερο και ασφαλέστερο πέρασμα από την Μακεδονία προς την Θεσσαλία και το αντίθετο. Άλλωστε η ανάπτυξη στο διάβα του χρόνου των δύο σημαντικότερων ιστορικών πόλεων του νομού (Αιανή και Σέρβια) πάνω στο πέρασμα αυτό, η χρήση του περάσματος αυτού για την απελευθέρωση της Μακεδονίας από τους Τούρκους, ενισχύουν την άποψη αυτή.
Στην δεκαετία του 60 κατασκευάστηκε η παλαιά για σήμερα εθνική οδός Κοζάνης-Λάρισας, η οποία βέβαια χαράχθηκε για να εξυπηρετήσει όλους τους υφιστάμενους οικισμούς.
Η τεχνολογική εξέλιξη έδωσε βέβαια την δυνατότητα να κατασκευαστεί και ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη-Αθήνα μέσω Τεμπών.
Το τελευταίο όμως περιστατικό της κατολίσθησης στα Τέμπη φαίνεται ότι θα αποκόψει τη χώρα στα δυό για 4 τουλάχιστον μήνες. Δεδομένου μάλιστα ότι σύμφωνα με δημοσιεύματα εφημερίδων (Ελευθεροτυπία 30-12-09, σελ. 18), το θέμα έχει μπλέξει νομικά αφού ο ανάδοχος δεν δέχεται να πληρώσει το κόστος αποκατάστασης και επιπλέον επικαλείται διαφυγόντα κέρδη από την μη λειτουργία των διοδίων, φαίνεται ότι ο χρόνος αυτός μπορεί να επιμηκυνθεί.
Η μόλις δημοσιευθείσα έκθεση πραγματογνωμοσύνης του ΓΕΩΤΕΕ, όπου αναφέρεται ότι ο «κίνδυνος ασφαλούς κυκλοφορίας είναι πάντοτε ορατός και μεγάλος σε όλο το διάστημα χρήσης αυτού του τμήματος της κοιλάδας των Τεμπών, μέχρι την ολοκλήρωση των σηράγγων ου ΠΑΘΕ», (δηλαδή για πάνω από δύο χρόνια), περιπλέκει ακόμη περισσότερο τα πράγματα.
Επιπλέον το αρμόδιο υπουργείο (Μεταφορών και Υποδομών) δηλώνει ότι ο δρόμος αυτός στο σημείο κατολίσθησης των Τεμπών δεν θα δοθεί στην κυκλοφορία, αν δεν υπάρξει βεβαιότητα για την ασφαλή διάβαση των οχημάτων.
Φαίνεται λοιπόν ότι οδηγούμαστε σε εκτροπή των οχημάτων μέσω της παλαιάς εθνικής οδού Κοζάνης-Λάρισας για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, άγνωστο ακόμα πόσο.
Απ’ την άλλη τώρα η αύξηση της κυκλοφορίας, εντός του νομού Κοζάνης και όχι μόνο, στην παλαιά εθνική οδό Κοζάνης-Λάρισας είναι τόσο μεγάλη, ώστε να καθίσταται επίπονη και άκρως επικίνδυνη η οδική κυκλοφορία των πολιτών της περιοχής, ιδιαίτερα του νότιου τμήματος του νομού (των δήμων Σερβίων, Βελβενδού, Κοινότητας Λιβαδερού). Η δημιουργία ουράς χιλιομέτρων από φορτηγά, λεωφορεία και επιβατικά αυτοκίνητα είναι σύνηθες φαινόμενο. Οι άνθρωποι της περιοχής βιώνουν καθημερινά το πρόβλημα.
Για όλους τους παραπάνω λόγους αλλά και για λόγους που θ’ αναφερθούν παρακάτω, προτείνονται τα εξής:
1. Βελτίωση της υφιστάμενης εθνικής οδού (όρια νομού Κοζάνης-Μεταξάς-Τριγωνικό-Πολύραχο- Σέρβια).
α. Να γίνει άμεση αντικατάσταση του ασφαλτοτάπητα σε σημεία όπου υπάρχει πρόβλημα. Τέτοια σημεία είναι η περιοχή αμπέλια κοντά στον Βαθύλακο, το τμήμα από την διασταύρωση Μεσσιανής ως την διασταύρωση Ροδίτη, τμήμα στην έξοδο των Σερβίων προς Λάρισα, σε τμήματα κοντά στο Μεταξά και σε κοντά στα όρια του νομού. Η κατάσταση του ασφαλτοτάπητα το τελευταίο χρονικό διάστημα λόγω των μεγάλων φορτηγών έχει επιδεινωθεί δραματικά, μιας και φαίνεται ότι οι προδιαγραφές κατασκευής του δρόμου αυτού δεν είναι επαρκείς ώστε αυτός να αντέχει τόσο μεγάλα φορτία.
β. Άμεση επιτάχυνση των διαδικασιών της βελτίωσης του δρόμου Κοζάνης-Σερβίων από την Ν.Α. Κοζάνης, σύμφωνα με την υπάρχουσα σχετική μελέτη και την σχετική εργολαβία που βρίσκεται σε εξέλιξη.
2. Ολοκλήρωση του υφιστάμενου δρόμου Κοζάνη-Ρύμνιο-Τριγωνικό.
Η άμεση ολοκλήρωση εκ μέρους της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης των τμημάτων του δρόμου αυτού μετά την Καισαρειά, η σύνδεσή του με τον δρόμο Αιανής-Ρύμνιο, καθώς επίσης και η ασφαλτόστρωση 100 μέτρων κοντά στο Τριγωνικό στο τμήμα Ρύμνιο-Τριγωνικό, είναι προτεραιότητα πολλαπλής χρησιμότητας.
Η ολοκλήρωση αυτή θα λειτουργήσει ανακουφιστικά για την κυκλοφορία στο τμήμα της παλαιάς εθνικής οδού Κοζάνης-Λάρισας, από το Τριγωνικό ως την Κοζάνη, αφού είναι φανερό ότι σημαντικό μέρος της κυκλοφορίας κυρίως επιβατικών αυτοκινήτων από τα χωριά Τριγωνικό, Μεταξά και Λιβαδερό-και όχι μόνο- προς Κοζάνη, θα διοχετεύεται μέσω της παράκαμψης Τριγωνικό-Ρύμνιο-Κοζάνη.
Παράλληλα η παράκαμψη αυτή θα διευκολύνει τα μέγιστα στην σύντομη και ασφαλή μετακίνηση των κατοίκων του δήμου Καμβουνίων προς την πόλη της Κοζάνης.
3. Άμεση έναρξη των εργασιών κατασκευής του νέου κάθετου άξονα
Η κατασκευή του άξονα αυτού εκτός από τους προφανείς λόγους της σύνδεσης της Δυτικής Μακεδονίας αλλά και της FYROM με την κεντρική και νότιο Ελλάδα και τα συνακόλουθα οφέλη που θα προκύψουν από την σύνδεση αυτή, θα λειτουργήσει και ως εναλλακτική σύνδεση βόρειας και νότιας Ελλάδας μέσω της κοιλάδας των Τεμπών.
Επιπλέον θα συνδέει τους δύο κύριους οδικούς άξονες της χώρας (ΠΑΘΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ) πριν από την διελευσή τους από τα πιο δύσκολα, κρίσιμα και επικίνδυνα σημεία, όπου υπάρχουν κοιλαδογέφυρες και τούνελ (Βέρμιο και Τέμπη).
Η παράλληλη κατασκευή και του κάθετου άξονα Ε-65 θα δημιουργήσει στην βόρεια ενδοχώρα της Ελλάδας πλέγμα τεσσάρων οδικών αξόνων (ΠΑΘΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ , Ε65, ΚΟΖΑΝΗ-ΛΑΡΙΣΑ), μέσω των οποίων θα δίνονται πολλές εναλλακτικές και κυρίως ασφαλείς δυνατότητες επικοινωνίας των πολιτών και μεταφοράς εμπορευμάτων.
Ποιος μπορεί ν’ αποκλείσει στο μέλλον ένα ατύχημα σε τούνελ σαν αυτά που γνωρίσαμε σε τούνελ της Αυστρίας ή των Γαλλικών Άλπεων, όπου συνέβησαν τροχαία ατυχήματα και ακολούθως εκδηλώθηκαν πυρκαγιές, με συνέπεια για αρκετό διάστημα να διακοπεί η κυκλοφορία;
Είναι ευτυχές το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις δηλώσεις του αρμόδιου υφυπουργού Μεταφορών και Υποδομών κ. Μαγκριώτη κατά την διάρκεια Πρωτοχρονιάτικης εκδήλωσης κοπής της πίτας του Ε.Β.Ε Κοζάνης, είναι στις άμεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης η επίσπευση των μελετών του κάθετου αυτού άξονα και η το ταχύτερο δυνατόν έναρξη κατασκευής του.
Είναι όμως επίσης φανερό ότι όταν ανοίξουν τα Τέμπη και τα φώτα της δημοσιότητας θα απομακρυνθούν από το πρόβλημα, είναι πολύ πιθανόν οι προτεραιότητες ν’ αλλάξουν, να υπάρξει χαλάρωση και πισωγύρισμα.
Χρειάζεται συνεπώς συνεχής επαγρύπνηση όλης της τοπικής κοινωνίας με προεξάρχοντες τους θεσμικούς φορείς (περιφέρεια, βουλευτές, νομάρχης, νομαρχιακό συμβούλιο και δήμοι και κάτοικοι της περιοχής), έτσι ώστε σύντομα να δούμε την έναρξη κατασκευής του έργου αυτού.