Η εκπομπή ΖΟΥΝ ΑΝΑΜΕΣΑ ΜΑΣ με τον Αντώνη Πουγαρίδη φιλοξένησε στο True Story Radio τον Υπάτιο Μωυσιάδη, CEO της Wattcrop και συνιδρυτή του true story radio και η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από την επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων.
Ερωτηθείς, αρχικά, αν όντως υπάρχουν πολλές αλλά ταυτόχρονα και πολύ μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα, ο κ. Μωυσιάδης, απάντησε πως η ελληνική επιχειρηματικότητα όντως αφορά σε μικροεπιχειρήσεις, τονίζοντας πως μια μικρή επιχείρηση σε μια πόλη όπως η Πτολεμαΐδα έχει ένα μεγάλο πλεονέκτημα και αυτό είναι η εξυπηρέτηση και η προσωπική σχέση που μπορούν να χτίσουν με τον πελάτη, κάτι που ανταγωνίζεται μεγαλύτερες εταιρείες αλλά και το διαδίκτυο. Ωστόσο αρκετές είναι οι επιχειρήσεις και στην Πτολεμαΐδα που στρέφονται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, σημειώνει.
Αρκετές είναι και οι διαθέσιμες επιδοτήσεις για επιχειρήσεις, με τον κ. Μωυσιάδη να σημειώνει πως η επιδότηση δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά χρηματοδοτικό εργαλείο που βοηθάει στην υιοθέτηση καινοτόμων εργαλείων. Αναφέρθηκε στο brand μιας εταιρείας και την ανάγκη καλλιέργειας σε τοπικό επίπεδο αυτής της ανάγκης:
«Φαντάσου να έχεις την καλύτερη βιτρίνα σε δρόμο – αδιέξοδο. Δεν αρκεί πάντα να έχουμε το καλύτερο προϊόν, αλλά αυτό που έχουμε να εξυπηρετεί ένα συγκεκριμένο πρόβλημα», σημείωσε, αναφερόμενος σε κακές πρακτικές επιχειρήσεων λ.χ. την μη σωστή ανάπτυξη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Η εξωστρέφειά μας θα πρέπει να ξεκινάει από φτηνά και δωρεάν εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης και να εκμεταλλευτούν το καλό προϊόν με τοπική υπογραφή, χειροποίητο προϊόν», λέει χαρακτηριστικά.
«Ποιο είναι το brand της Πτολεμαΐδας σήμερα;»
Τόνισε, δε, ότι η Δ. Μακεδονία αλλά και η Πτολεμαΐδα δεν έχει δημιουργήσει τοπικό επίπεδο brand, αναφερόμενος στην έλλειψη στοιχείου που θα μπορούσε να αναδείξει την περιοχή. Μάλιστα σημείωσε πως δεν μπορεί να τα περιμένουμε όλα από την αυτοδιοίκηση, αλλά αυτό που μπορεί να κάνει είναι να υποβοηθήσει, με την αγορά να πρέπει να δείξει το δρόμο.
Αυτό θα γίνει είτε συνολικά είτε θα βγει ένα προϊόν που θα τραβήξει την περιοχή μπροστά, προσέθεσε, αναφερόμενος στο παράδειγμα των μήλων Βερμίου, αλλά δίνοντας και το παράδειγμα τοπικών επιχειρήσεων που ξεχωρίζουν.
Αναφερόμενος στα λάθη που γίνονται τοπικά και πανελλαδικά, έφερε το παράδειγμα κάποιου που αντιγραφές επιχειρήσεων μόνο και μόνο επειδή ο πρώτος που το έκανε πέτυχε. «Μαγικά ραβδιά για να μειώσουμε την ανεργία δεν υπάρχουν», σχολίασε ακόμη, λέγοντας πως αυτό που χρειάζεται η περιοχή είναι πολλαπλές επιχειρήσεις που θα προσλάβουν προσωπικό, με την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού να είναι πρόβλημα σήμερα.
Το ρίσκο της επιχειρηματικότητας και το εξειδικευμένο προσωπικό
«Δεν πρέπει να φοβόμαστε την επιχειρηματικότητα και το ρίσκο, αλλά πρέπει να ξέρουμε που απευθυνόμαστε και γιατί να το αγοράσει από εμάς και όχι από κάποιον άλλο», είπε επίσης.
«Πολύ δύσκολα μπόρεσα να βρω εξειδικευμένο προσωπικό στην Πτολεμαΐδα και πως θα προσελκύσω εγώ έναν νέο άνθρωπο να έρθει κάποιος εδώ από τη Θεσσαλονίκη. Αυτό γίνεται, εμείς το πετύχαμε, αλλά μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Εμείς επενδύσαμε σε νεαρούς ανθρώπους, χωρίς επαγγελματική εμπειρία, αλλά τους δώσαμε το χρόνο και την κατάλληλη εκπαίδευση ώστε να αναπτυχθούν και αναπτύξαμε τα στελέχη που εμείς χρειαζόμασταν. Επίσης, ψάξαμε στη γύρω περιοχή, αλλά ήταν δύσκολο», σημείωσε.
Τα social media που βγάζουν πρωθυπουργούς
Ιδιαίτερα στάθηκε στον χρόνο που πρέπει να δαπανηθεί ώστε το περιχεόμενο που μπαίνει στην κάθε πλατφόρμα να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της και αυτό θέλει χρόνο και εκπαίδευση. Εδώ μπαίνουν τα Επιμελητήρια και οι Εμπορικοί Σύλλογοι που μπορούν να εκπαιδεύουν το προσωπικό στην ψηφιακή βιτρίνα του καταστήματος.
Επίσης, έφερε ένα καλό παράδειγμα καλών και φθηνών προϊόντων ως κράχτες, που θα τραβήξουν κόσμο στην εκάστοτε επιχείρηση, σημειώνοντας πως οι επιχειρηματίες σήμερα δεν πρέπει να σταματούν να ψάχνονται.
Η απότομη έκθεση στα social media, ωστόσο, κρύβει και κινδύνους, με τον Υπάτιο Μωυσιάδη να σχολιάσει το παράδειγμα χρήσης των social media στην πολιτική, τόσο από τον Μητσοτάκη, όσο και από τον Κασσελάκη σήμερα, που έχτισε ένα προσωπικό brand μέσω social media, δημιουργώντας εξοικείωση με τον κόσμο. Αντίστοιχα, υπάρχουν επιχειρηματικά παραδείγματα στα social media, ωστόσο χρειάζεται να υπάρχει συνεχή παρουσία και βαρύτητα στην τομέα εξειδίκευσης.
Τέλος, έκανε μια αναφορά στην επιχειρηματικότητα σε επίπεδο ενέργειας, λέγοντας πως μπορεί σε τοπικό επίπεδο μπορεί να έχει πολλές εκφάνσεις αναπτύσσοντας δραστηριότητες για ΑΠΕ που να αναπτυχθούν τεχνικά στην περιοχή, σε συνεργασία και με το Πανεπιστήμιο.