Μετρώντας αντίστροφα πλέον για τις ημέρες του Δεκαπενταύγουστου, το να βρει κανείς διαθέσιμο τουριστικό πακέτο στην αγορά είναι θέμα… τύχης. «Και αν υπάρχει κάτι, θα είναι μόνο από ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής» δηλώνουν στο GRTimes.gr φορείς και τουριστικοί πράκτορες που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη και κατ’ επέκταση στη Βόρεια Ελλάδα.
Σχεδόν άδειες πόλεις, γεμάτα με πληρότητες στο 100% πλοία και αεροπλάνα, δημοφιλείς προορισμοί -αλλά και λιγότερο τουριστικοί- βουλιάζουν από κόσμο, Ελλάδα και εξωτερικό, ή αν θέλετε, εξωτερικό και νησιωτική Ελλάδα στις προτιμήσεις του κοινού. Η φετινή τουριστική σεζόν ήταν ιδιόμορφη, με πολλές αυξομειώσεις, με πολύ υψηλές προσδοκίες στην αρχή της, με μια ‘κοιλιά’ στο μέσο, και με ανοδική πορεία τουλάχιστον για ένα μήνα, από τις 20 Ιουλίου έως και 20 Αυγούστου.
ADVERTISING«Για την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου, είμαστε sold out, αν υπήρχαν και τώρα κενά, τότε κάτι δεν θα πήγαινε καλά» δηλώνουν κατηγορηματικά στο GRTimes.gr τουριστικοί πράκτορες της Θεσσαλονίκης διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών σε Ελλάδα και εξωτερικό.
«Τι εννοούμε όμως ‘sold out’; ‘Sold out’ με τα νούμερα των καιρών» διευκρινίζει με έμφαση στο GRTimes.gr ο ταμίας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Μακεδονίας Θράκης (ΕΤΓΜ-Θ) Κώστας Κουράκος. Ο ίδιος εξηγεί ότι τις καλές εποχές, στα αεροπορικά ταξίδια, δεν υπήρχαν γκρουπ κάτω των 35 ατόμων. Τώρα, και γενικότερα την μετά covid εποχή, ο μέσος όρος στα γκρουπ είναι στα 15-20 άτομα. «Τα γκρουπ πλέον είναι μικρά και ευέλικτα» υπογραμμίζει ο κ. Κουράκος.
Οι υψηλές προσδοκίες, οι τιμές ‘φωτιά’ και οι ξενοδόχοι που έβαλαν ‘νερό στο κρασί τους’
Η φετινή τουριστική σεζόν κατέγραφε πολύ υψηλές προσδοκίες για τον κλάδο, από τη φιλοξενία μέχρι τη μετακίνηση, από το οργανωμένο μέχρι το μεμονωμένο προϊόν. Κάτι το οποίο, όπως αποδείχθηκε, δεν πήρε ‘σάρκα και οστά’.
«Το φετινό καλοκαίρι είχε μια ιδιομορφία, μια διαφορετική τάση. Τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα είχαν πολύ υψηλές τιμές, ο κόσμος έκανε μια στροφή σε προορισμούς του εξωτερικού, σε Ευρώπη αλλά και πιο μακριά. Αυτό έδειχναν τα πρώτα αποτελέσματα, Μάιο, Ιούνιο και τις πρώτες μέρες του Ιουλίου» δηλώνει στο GRTimes.gr ο Βελισσάριος Χωρινός συνιδιοκτήτης ταξιδιωτικού γραφείου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Όπως ο ίδιος εξηγεί κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν, και συγκεκριμένα τον Ιούλιο, οι Έλληνες ξενοδόχοι διαπίστωσαν αυτή τη στροφή, συν το γεγονός ότι δεν υπήρχαν και τα προσδοκόμενα νούμερα από το εξωτερικό, «οπότε, μειώσανε τις τιμές τους, έβαλαν ‘νερό στο κρασί τους’, με αποτέλεσμα οι τιμές να μειωθούν και ουσιαστικά η Ελλάδα να κάνει ένα ‘ντεμαράζ’ (σ.σ. ένα σπριντ) και αυτή τη στιγμή οι πληρότητες είναι πάρα πολύ υψηλές.»
Έτσι λοιπόν, όταν οι τιμές, πάνω κάτω, στα πακέτα, ήταν παρόμοιες μεταξύ Ελλάδας και εξωτερικού, ο κόσμος προτίμησε τη δεύτερη επιλογή. «Οι τιμές ήταν πολύ υψηλές στα νησιά, λόγω εκλογών και καιρικών συνθηκών, υπήρξε πολύ μεγάλη πτώση, υπήρξε ένας πολύ κακός Ιούνιος, ένα πολύ κακό πρώτο 15ήμερο του Ιουλίου και αυτό επηρέασε την αγορά» δηλώνει ο κ. Χωρινός.
Του ζητήσαμε ένα παράδειγμα στις τιμές. «Για παράδειγμα, ένα ξενοδοχείο 3 αστέρων, στα νησιά, που ένα δωμάτιο πέρυσι έκανε από 80 έως 120 ευρώ, φέτος είχε μια αύξηση της τάξεως του 25%, η οποία δεν δικαιολογούσε το προϊόν, δεν είχε ανακαινίσεις, και ουσιαστικά οι παροχές του ξενοδοχείου ήταν οι ίδιες. Προσθέστε και τις αυξήσεις στα αεροπορικά εισιτήρια και στα ακτοπλοϊκά, με αποτέλεσμα να μην τις αντέχει αυτές τις τιμές ούτε ο Έλληνας αλλά ούτε και ο ξένος» εξηγεί ο κ. Χωρινός επισημαίνοντας ότι στην πορεία το 25% ‘μαζεύτηκε’, «φτάσαμε σε μια αύξηση 10% – 15%, η οποία είναι υποφερτή».
Οι τοπ προορισμοί
Αεροπορικά, οδικά, ακτοπλοϊκά, προορισμοί δημοφιλείς και λιγότερο τουριστικοί ήταν και φέτος στα προγράμματα των ταξιδιωτικών γραφείων, που συμπεριελάμβαναν και νέες προτάσεις ή έστω, όχι και τόσο συνηθισμένες.
Ρόδος, Κρήτη, Πάρος ήταν από τις τοπ προτιμήσεις του κοινού στα αεροπορικά της Ελλάδας, όπως δηλώνει στο GRTimes.gr ο κ. Κουράκος, ταμίας της ΕΤΓΜ-Θ και τουριστικός πράκτορας, Πελοπόννησος στα οδικά, Σποράδες στα ακτοπλοϊκά.
Σ’ ότι αφορά το εξωτερικό, Παρίσι, Βαλτικές Χώρες, Ιταλία (Ρώμη, Νάπολι – Αμάλφι, συνδυασμός Ρώμης – Νάπολι κλπ.), Βαρκελώνη, Μάλτα. «Τον τελευταίο ενάμισι χρόνο είχε ανέβει πολύ η Μάλτα, με συχνότητες τουλάχιστον για Αύγουστο, Σεπτέμβριο πέντε φορές την εβδομάδα» δηλώνει ο κ. Κουράκος. Σύμφωνα με τον ίδιο, και η απευθείας πτήση από Θεσσαλονίκη για Βαρκελώνη έδωσε ώθηση, «όχι τόσο στα οργανωμένα, όσο στους μεμονωμένους, όμως η διατήρηση της πτήσης και τη χειμερινή περίοδο, μας βοηθάει ιδιαίτερα, μας έχει ‘λύσει τα χέρια’ και σ’ ότι αφορά τα επαγγελματικά ταξίδια» υπογραμμίζει ενώ σχετικά με την επίσης, νέα απευθείας σύνδεση, για Βενετία «στο οργανωμένο δεν πήγε και τόσο καλά, περισσότερο κινήθηκαν μεμονωμένα που χρησιμοποίησαν το αεροδρόμιο για να κινηθούν σε άλλους προορισμούς». Στα οδικά κινούνται σταθερά η Κωνσταντινούπολη, το Βουκουρέστι στη Ρουμανία, οι Δαλματικές Ακτές.
Δυνατά η Ισπανία, αύξηση για Ικαρία κατά 30%
Η απευθείας πτήση από Θεσσαλονίκη για Βαρκελώνη πρόσθεσε στο πρόγραμμα των οργανωμένων πακέτων ένα ακόμη προϊόν, το οποίο σύμφωνα με τον τουριστικό πράκτορα Βελισσάριο Χωρινό, η Ισπανία είχε την τιμητική της, και αυτό διότι βοήθησε η απευθείας πτήση όπου έγιναν πολλά πακέτα είτε μόνο για Βαρκελώνη είτε σε συνδυασμό με άλλα μέρη της χώρας.
Ιταλία, Σικελία, Ελληνόφωνα χωριά, Νάπολι – Αμάλφι, Ρώμη, Φλωρεντία, Μιλάνο και Λίμνες Βόρειας Ιταλίας, Παρίσι συμπεριλαμβάνονται στους τοπ προορισμούς του εξωτερικού ενώ τα τελευταία χρόνια, όπως ο ίδιος δηλώνει «παρατηρείται μια στροφή σε νησιωτικούς προορισμούς όπως η Μάλτα όπου υπάρχει απευθείας πτήση από Θεσσαλονίκη».
Πέμπτος δημοφιλέστερος προορισμός, τα Βαλκάνια (Βουκουρέστι, Τρανσυλβανία και Καρπάθια) και στη συνέχεια η Κωνσταντινούπολη, σταθερή προτίμηση του κοινού. «Και η Κροατία πήγε καλά, υπήρχε μια πτήση απευθείας για Ζάγκρεμπ, και υπήρξε κοινό που προτίμησε και το αεροπορικό σκέλος» υπογραμμίζει.
Σ’ ότι αφορά την Ελλάδα, φάνηκε ότι τα δημοφιλή νησιά (Σαντορίνη, Μύκονος, Πάρος) επηρεάστηκαν λόγω των πολύ υψηλών τιμών και είχαν μια πτώση σε σχέση με τα προηγούμενα καλοκαίρια. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να γίνει μια στροφή του κοινού και να επιλέξει άλλα νησιά, την Ικαρία, τη Σκύρο, τη Λήμνο.
«Φυσικά δεν φτάνουν τα νούμερα της Σαντορίνης αλλά ποσοστιαία αν το βλέπαμε σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, η Ικαρία, για παράδειγμα, έχει μια αύξηση της τάξεως του 30%» δηλώνει ο κ. Χωρινός προσθέτοντας πως πρώτη παραμένει η Σαντορίνη και ακολουθούν Πάρος, Ικαρία, Σκύρος, Σποράδες (Σκιάθος, Σκόπελος).
Η Μύκονος δεν πήγε καλά, διότι ο κόσμος φοβήθηκε (λόγω δημοσιευμάτων στις αρχές της σεζόν για παρανομίες, υπερβολικά ψηλές τιμές κτλ.), ωστόσο, «υπάρχουν ξενοδοχεία που έχουν βάλει πολύ ‘νερό στο κρασί’ τους και πλέον μπορεί να πάει κάποιος με μία λογική τιμή, για ένα 6ήμερο πακέτο στα 500 ευρώ περιλαμβάνοντας αεροπορικά εισιτήρια και ξενοδοχείο» προσθέτει ο τουριστικός πράκτορας κ. Χωρινός.
Τα οδικά της Τήνου
Αναμφίβολα, την τιμητική της έχει και η Τήνος, και ειδικά την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου, όπου γιορτάζει η Μεγαλόχαρη Παναγία της. Ταξιδιωτικός οργανισμός της Θεσσαλονίκης, ήδη από τις αρχές Ιουνίου, εκτελεί πρωινές και βραδινές αναχωρήσεις, με 3ήμερες – 7ήμερες εκδρομές, οι οποίες είναι γεμάτες, ενώ για αυτές τις ημέρες, όπως δηλώνει στο GRTimes.gr ο Μιχάλης Ζορπίδης «πρέπει να ψάξεις πολύ για να βρεις κάποιο κενό». Η κίνηση, όπως επισημαίνεται, είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα, και για τους υπόλοιπους προορισμούς.
‘Θερμός’ ο Σεπτέμβριος
Κινούμενοι σχεδόν στο 100% για αυτές τις ημέρες, και μέχρι τις 20 Αυγούστου, ενθαρρυντικός φαίνεται, μέχρι τουλάχιστον, στιγμής, ο Σεπτέμβριος. «Υπάρχει ενδιαφέρον και για τέλη Αυγούστου και για Σεπτέμβριο» δηλώνει στο GRTimes.gr ο Αλέξανδρος Κατσόπουλος τουριστικός πράκτορας της Θεσσαλονίκης, ο οποίος φέτος πρόσθεσε ένα νέο προϊόν, αυτό της Κρήτης, με ένα πλήρως εξαήμερο οργανωμένο πακέτο με καθημερινές ξεναγήσεις στα πλέον ενδιαφέροντα αξιοθέατα και σημεία του νησιού, αλλά και ένα 8ήμερο πακέτο διακοπών.
«Για μένα ήταν ένα μεγάλο στοίχημα» δηλώνει ο κ. Κατσόπουλος εξηγώντας πως το ρίσκο που πήρε για να προωθήσει το νέο προϊόν από Θεσσαλονίκη, ήταν αφενός μεγάλο, σε μια περίοδο, που όπως αποδείχθηκε, δεν ήταν η προσδοκώμενη, «ωστόσο, μέρα με τη μέρα ‘χτίζουμε’ το προϊόν μας» συμπληρώνει.
Η συγκεκριμένη περίοδος είναι ‘sold out’ με τις τελευταίες αναχωρήσεις για φέτος -για Κρήτη- να πραγματοποιούνται 8 Σεπτεμβρίου. Το γεγονός ότι ο Σεπτέμβριος κινείται δυναμικά επιβεβαιώνεται γενικότερα από τον κλάδο, και όπως φαίνεται θα είναι ‘θερμός’ σε αφίξεις, πληρότητες αλλά και έσοδα.
Πηγή: GRTIMES