Η επισκευή ενός ηλεκτρικού μετά από ακόμα και μικρό ατύχημα έχει μεγάλο κόστος που οι ασφαλιστικές εταιρίες διστάζουν να αναλάβουν. Ήρθε η εποχή των αυτοκινήτων μιας χρήσης;
Η γρήγορη και μάλλον βιαστική στροφή της αυτοκίνησης προς τα ηλεκτρικά μοντέλα έχει δημιουργήσει μία εντελώς νέα πραγματικότητα.
Και πολλές νέα προβλήματα, τα οποία ζητούν άμεση λύση. Και εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση σε σχέση με όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Ένα θέμα που απασχολεί πλέον σοβαρά τους ειδικούς αλλά και το κοινό είναι το κόστος της επισκευής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μετά από κάποιο μεγάλο ή και μικρό τρακάρισμα.
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύει το πρακτορείο Reuters, ακόμα και ένα μικρό χτύπημα στον κλωβό που φυλάσσεται η μπαταρία είναι ικανός λόγος για μία ασφαλιστική εταιρία να θεωρήσει το αυτοκίνητο ως μη επισκευάσιμο, ακόμα και αν το εσωτερικό της μπαταρίας δεν έχει πάθει τίποτα.
Η έκθεση συνεχίζει λέγοντας ότι για όσους είναι πρόθυμοι να επισκευάσουν το όχημα, δεν υπάρχουν τρόποι ώστε να εξακριβωθεί με ακρίβεια αν έχει ή όχι ζημιά η μπαταρία. Έτσι ο ασφαλιστής το καταγράφει ως ολική απώλεια.
Από την άλλη, αν ο ιδιοκτήτης αποφασίσει να προχωρήσει στην επισκευή, οι ασφαλιστικές εταιρίες και πάλι προτιμούν να αποφύγουν να καλύψουν ένα αυτοκίνητο για το οποίο δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για τους κινδύνους που εγκυμονεί η χρήση του από εκεί και μετά.
Εδώ μπαίνει και ένα ακόμα θέμα σχετικά με την “ηθική” διάσταση της ηλεκτροκίνησης. Θεωρητικά αντιπροσωπεύει ένα μεγάλο βήμα προς την κυκλική και βιώσιμη οικονομία. Πώς όμως μπορεί να μιλήσει κανείς για κυκλική οικονομία, όταν θα πρέπει ένας ιδιοκτήτης να πετάξει μία μπαταρία, ή ακόμα και ολόκληρο ένα αυτοκίνητο, μετά από μία σύγκρουση;
Ειδικοί στην Αμερική επισημαίνουν ότι αυτοκίνητα όπως το Tesla Model Y, με την ειδική τεχνολογία που χρησιμοποιεί η μπαταρία, έχει μηδενική δυνατότητα επισκευής της μπαταρίας, και συνήθως καταλήγει στα σκουπίδια.
Οι άλλες μεγάλες αμερικάνικες εταιρίες όπως η GM και η Ford υπόσχονται ότι τα δικά τους αυτοκίνητα θα είναι πιο εύκολα επισκευάσιμα μετά από τρακάρισμα. Όμως αυτό που κρύβουν είναι ότι το κόστος είναι ιδιαίτερα υψηλό και μάλλον ασύμφορο για τον ιδιοκτήτη να προχωρήσει στην επισκευή.
Η Tesla αντιμετωπίζει έντονα παράπονα για τα υψηλά κόστη στα συνεργεία και για τις επισκευές των αυτοκινήτων τους. Όμως δεν είναι η μόνη εταιρία.
Μία έρευνα που δημοσιεύει το Reuters αποκαλύπτει ότι υπάρχουν προς πώληση πολλά τρακαρισμένα ηλεκτρικά όλων των μεγάλων εταιριών, τα οποία καταλήγουν να πωλούνται για ελάχιστα χρήματα καθώς δεν συμφέρει η επισκευή τους.
Οι ειδικοί, όπως ο επικεφαλής τoy Allianz Center for Technology, Christoph Lauterwasser, υποστηρίζει ότι οι περιπτώσεις αυτές θα αυξηθούν δραματικά, και έτσι οι διαχείριση των μπαταριών από τα τρακαρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα φθάσει σε ένα κρίσιμο σημείο.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι δεν έχει νόημα να “πετάς” ένα αυτοκίνητο με λίγα χιλιόμετρα, καθώς έτσι χάνεται όποιο κέρδος θα μπορούσε να προκύψει σε ό,τι έχει να κάνει με τις εκπομπές CO2.
To πρόβλημα είναι πιο έντονο στα Tesla όπως το Model Y, το οποίο εφοδιάζεται με τις νέες μπαταρίες 4680, οι οποίες αποτελούν δομικό στοιχείο του αμαξώματος και δεν μπορούν να αφαιρεθούν εύκολα ούτε να αντικατασταθούν.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η εταιρία Μunro & Associates στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ, που ειδικεύεται στο “λύσιμο” αυτοκινήτων και συμβουλεύει τις εταιρίες πως να τα βελτιώσουν, επισημαίνει ότι η συστοιχία μπαταριών των Tesla έχουν μηδενικές δυνατότητες επισκευής.
Το φαινόμενο της “διαγραφής” των ηλεκτρικών μοντέλων παίρνει διαστάσεις και στην Βρετανία. Η εταιρία Synetic που εξειδικεύεται στην φύλαξη κατεστραμμένων ηλεκτρικών μοντέλων, σημειώνει ότι ο αριθμός τους έχει εκτοξευθεί την τελευταία χρονιά, φθάνοντας και έως τα 20 αυτοκίνητα την ημέρα!
Στην Βρετανία -και πολύ περισσότερο σε άλλες χώρες όπως η Ελλάδα- δεν υπάρχουν εγκαταστάσεις για ανακύκλωση των μπαταριών, έτσι η εταιρία Synetic το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να αποθηκεύσει τα αυτοκίνητα σε ειδικά κοντέϊνερς.
Εκπρόσωπος της εταιρίας υποστηρίζει ότι τουλάχιστον το 95% των μπαταριών των αυτοκινήτων που υπάρχουν στις εγκαταστάσεις της είναι από αυτοκίνητα που έχουν υποστεί μικρές ζημιές και δεν έχουν καταστραφεί. Όμως παραμένουν εκεί καθώς οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν αναλαμβάνουν την επισκευή τους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ασφαλιστικές εταιρίες υπολογίζουν ότι και η παραμικρή “γρατζουνιά” σε μία μπαταρία την βγάζει εκτός λειτουργίας και το κόστος είναι πάνω από 15.000 ευρώ ή και πάνω από 20.000 για ένα Tesla Model 3.
To θέμα είναι ότι το αυτοκίνητο κοστίζει πλέον κοντά στα 35.000 ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι δεν αξίζει να το επισκευάσεις (και με δεδομένο ότι χάνει πολύ γρήγορα αξία με την χρήση).
Ποια είναι η λύση λοιπόν; Η πιο εύκολη θα ήταν να μείνουμε με αυτά που ξέραμε και τους συμβατικούς κινητήρες. Όμως η ηλεκτροκίνηση έχει πάρει τον δρόμο της και δύσκολα θα σταματήσει η ορμή της.
Αυτό που μπορεί να γίνει είναι οι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων να σχεδιάζουν τις συστοιχίες μπαταριών ώστε να είναι εύκολο να επισκευαστούν. Ή, τουλάχιστον, να έχουν λογικό κόστος για να αντικατασταθούν.
Οι εταιρίες θα πρέπει επίσης να επιτρέψουν στο κοινό και ανεξάρτητους οργανισμούς να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα των μπαταριών. Αυτό βέβαια δεν τις συμφέρει γιατί θα αποκαλυφθεί η τεχνολογία τους αλλά και κάποιες από τις καινοτομίες που παρουσιάζουν.
Όμως το αντιστάθμισμα θα ήταν ότι τα ηλεκτρικά τους μοντέλα θα μπορούσαν να παραμείνουν σε λειτουργία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Και οι επισκευές θα ήταν εύκολες και χωρίς μεγάλο οικονομικό κόστος. Ενώ και το περιβάλλον δεν θα επιβαρυνόταν με τα κατάλοιπα των ηλεκτρικών.
Υπάρχουν πολλά ακόμα να γίνουν λοιπόν με τα ηλεκτρικά. Και πάντως να μην περάσει η αντίληψη ότι ένα αυτοκίνητο μπορεί να είναι ένα προϊόν αναλώσιμο, όπως για παράδειγμα οι λευκές ηλεκτρικές συσκευές, το οποίο όταν χαλάσει δεν αξίζει να τα φτιάξεις. Είμαστε άραγε έτοιμοι για μία τέτοια εποχή στην αυτοκίνηση;
Πηγή: newsauto