Η πόλη ως κοινός τόπος συνεύρεσης των ανθρώπων, φιλοξενεί τις ιδέες τους, επηρεάζεται από αυτές και διαρκώς αλλάζει. Κτίρια, δρόμοι, πλατείες, συχνά μεταμορφώνονται και αποκτούν νέα όψη και λειτουργία.
Υπάρχουν, όμως, και κάποια ισχυρά σύμβολα, που αντέχουν στον χρόνο και αποτελούν το διακριτικό σημάδι, την ιστορική σφραγίδα, το τοπόσημο κάθε πόλης. Η δύναμη που δημιουργεί τα τοπόσημα, που ενώνει τους ανθρώπους της πόλης, που σπάει τον μονόλογο και ξεδιπλώνει μεταξύ τους τον δημιουργικό διάλογο, είναι η τέχνη.
Μια ιδιαίτερη μορφή τέχνης, που προσδιορίζει έντονα το αστικό τοπίο είναι η πρακτική της ζωγραφικής σε ακάλυπτες γωνιές του δημόσιου αστικού χώρου, όπως στις τυφλές όψεις κτιρίων και στα μεταλλικά κουτιά του ΟΤΕ, τα κατά κόσμον ΚΑΦΑΟ. Βέβαια, η Πτολεμαΐδα είχε ένα τραυματικό περιστατικό πριν λίγο καιρό, όταν έπεσε κουρτίνα στο έργο τέχνης του Δήμου Τριανταφυλλίδη «Ο άρχων της αλαζονείας», αφού βραχυκύκλωσαν στα ρηχά οι υπηρεσίες του Δήμου, ενώ προηγουμένως είχαν χαθεί στη μετάφραση οι υπηρεσίες του ΟΤΕ.
Όσον αφορά το συγκεκριμένο έργο, μία είναι η λύση. Θα πρέπει να ξαναδημιουργηθεί. Γιατί, πολύ απλά, αποτελεί το προσωπικό αποτύπωμα, τη συμβολή του δημιουργού του στη δημόσια αναζήτηση, όπου η κάθε άποψη είναι πολύτιμη, γιατί εμπλουτίζει και βαθαίνει τον δημοκρατικό διάλογο και η πολυχρωμία είναι ό,τι πολυτιμότερο διαθέτει αυτή η πόλη. Επιπλέον, ο δημιουργός του διακρίνεται για το καλλιτεχνικό του ήθος αλλά και ως γνήσιος εκφραστής της βυζαντινής αγιογραφίας του τόπου.
Στο Τορόντο το 2013 η τέχνη του δρόμου και των ΚΑΦΑΟ ονομάστηκε “outside the box”. Μεταφορικά το «έξω από το κουτί» σημαίνει τη διαφορετική, την αντισυμβατική και εν τέλει τη δημιουργική σκέψη.
Η ζωγραφική του δρόμου δεν έχει σχέση με τη γιγαντοεικόνα της διαφήμισης. Η πρώτη στοχεύει τη διέγερση των αισθήσεων και την ανάκληση μνήμης, ενώ η δεύτερη επιχειρεί την επιβολή κάποιου εμπορεύματος. Η ζωγραφική του δρόμου διαφέρει, επίσης, από το γράφιτι, που είναι δημιούργημα της νύχτας κυρίως και του σπρέι.
Αυτό, όμως, που πρέπει κυρίως να γίνει συνείδηση, είναι πως κάθε δημόσιο έργο τέχνης αποτελεί μια ψηφίδα της ταυτότητάς της πόλης και ειδικά όταν πρόκειται για γιγαντιαία επιφάνεια συνιστά τοπόσημο. Όταν, λοιπόν, αποφασίζεται η κόσμηση ενός μεγάλου τοίχου με μια εικαστική δημιουργία, καλό θα είναι το έργο να συνομιλεί με το ιστορικό παρελθόν και τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του τόπου.
Έρρωσθε!
}… η ζωγραφική των ΚΑΦΑΟ είναι γνωστή ως “outside the box”, που σημαίνει σκέψη αντισυμβατική και δημιουργική… ~