To σχέδιο υπομνήματος για την «Έγκριση Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και Περιβαλλοντική Έγκριση αυτού» συζητά την Πέμπτη το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας, κλείνοντας ουσιαστικά τον κύκλο ενός θέματος το οποίο έχει προκαλέσει ουκ ολίγες φορές αντιπαραθέσεις μεταξύ νυν και πρώην περιφερειακής αρχής, αλλά και αψιμαχίες σε ανώτερο επίπεδο μεταξύ Βουλευτών για τις ενέργειες που έγιναν ή δεν έγιναν από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Ο «Π» πριν από λίγες ημέρες σας είχε παρουσιάσει το σχέδιο, πάνω στο οποίο υπήρξαν οι τελικές παρατηρήσεις, ενώ σήμερα φέρνει στο φως της δημοσιότητας την τελική πρόταση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, έτσι όπως αυτή θα κατατεθεί στα αρμόδια Υπουργεία.
Μέσα στη συγκεκριμένη πρόταση, ξεχωρίζει η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου με τη μη αποδοχή του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης με την περιφέρεια να εμμένει «στην αρχική μας θέση διεκδίκησης και ενσωμάτωσης στο τελικό σχέδιο και των 15 προτάσεων, έτσι ώστε να το καταστήσει δίκαιο, ρεαλιστικό, βιώσιμο και υλοποιήσιμο για τη Δυτική Μακεδονία».
Στο κείμενο περιγράφονται οι στρατηγικές κατευθύνσεις επί του νέου χωροταξικού της Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίες θα πρέπει να καθορίσουν το νέο παραγωγικό μοντέλο της περιοχής.
Οι κυριότερες είναι :
- Η διατήρηση της ενεργειακής ταυτότητας της Π.Δ.Μ. μέσω της μετεξέλιξης της από
ενεργειακό κέντρο με βάση το λιγνίτη, σε Κέντρο Ενεργειακών Εξελίξεων θεμάτων
επιστημονικής, τεχνικής και θεσμικής φύσεως.
Θέλουμε να γίνει η πρώτη πράσινη Περιφέρεια στην Ελλάδα και από τις πρώτες στην
Ευρώπη, με την υιοθέτηση και προώθηση των πιο σύγχρονων, πράσινων ενεργειακών και
περιβαλλοντικών τεχνολογιών στον κόσμο.
- Στήριξη στη βιομηχανία, βιοτεχνία και εμπόριο με την ανάπτυξη των κατάλληλων
αντίστοιχων υποδομών και τεχνολογιών που θα δημιουργούν ευνοϊκό περιβάλλον
(ΒΙ.ΠΕ., Τ.Π., ΒΙΟ.ΠΑ., Εμπορευματικό κέντρο κ.α.)
Δυνατότητα χωροθέτησης επιχειρηματικών πάρκων, είτε σε νέους ελεύθερους χώρους,
είτε σε χώρους όπου έχουν αναπτυχθεί και λειτουργούν υφιστάμενες επιχειρήσεις.
- Στήριξη της γεωργίας, κτηνοτροφία, αλιείας, δασοκομίας και όλων των παραγωγικών
δραστηριοτήτων σε καθετοποιημένη μορφή.
Αποκατάσταση και ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών υποστήριξης όλων των
επιπέδων της παραγωγικής δραστηριότητας (φράγματα, αρδευτικό, αναδασμοί,
ερευνητικοί σταθμοί).
- Ολοκληρωμένη τουριστική ανάπτυξη Π.Δ.Μ. για την ανάδειξη, προβολή και αξιοποίηση
όλων των μορφών τουρισμού που μπορούν να αναπτυχθούν στην Π.Δ.Μ.
(οικοτουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός, αγροτουρισμός, βιομηχανικός, συνεδριακός
κ.α.)
- Ανάπτυξη της έρευνας, γνώσης και καινοτομίας με άξονες το Πανεπιστήμιο και το ΕΚΕΤΑ.
Στήριξη ερευνητικών πρωτοβουλιών για παραγωγή γνώσης και μετατροπή της σε
καινοτομία που θα διδάσκεται στο Πανεπιστήμιο και θα εφαρμόζεται στην πράξη μέσω
της σωστής επιχειρηματικότητας στην Π.Δ.Μ.
- Στήριξη του ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα της Περιφέρειας μας με ενδυνάμωση των
δομών και μονάδων υγείας σε όλες τις Π.Ε.
Αναβάθμιση των αναγκαίων υποδομών για παροχή υπηρεσιών υγείας και ευεξίας στους
πολίτες και σε ειδικές ευπαθείς ομάδες πολιτών (ΚΕΦΙΑΠ Άργους, ΚΕΦΙΑΠ Αμυνταίου και
ιαματικές πηγές, υποδομές πρόσβασης ΑΜΕΑ – αυτιστικών παιδιών κ.α.).
- Αναβάθμιση και πλήρη κάλυψη οικισμών της Π.Δ.Μ. με ψηφιακές υποδομές υψηλών
ταχυτήτων και ποιότητας.
Στήριξη δημιουργίας ευνοϊκού περιβάλλοντος εργασίας και παροχής και λειτουργίας
ψηφιακών υπηρεσιών για όλες τις δραστηριότητες της κοινωνίας (οικονομικών,
κοινωνικών, πολιτισμικών κ.α.), ώστε να καταστεί η Π.Δ.Μ. η πιο σύγχρονη και φιλόξενη
ψηφιακά Περιφέρεια στην Ελλάδα και από τις πιο σύγχρονες στην Ευρώπη.
- Δημιουργία ενός πλέγματος συνδυασμένων μεταφορών, ώστε να καταστεί η Περιφέρειά
μας κόμβος μεταφορών και διακίνησης πολιτών.
Ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας οδού, ανάπτυξη σιδηροδρομικού
δικτύου, αναβάθμιση των αεροδρομίων και κατασκευή υδατοδρομίων.
- Αναβάθμιση της εξωστρέφειας και ανάδειξη του διασυνοριακού χαρακτήρα της
Περιφέρειας στο διεθνές χωρικό σύστημα ως περιφέρεια πύλη εισόδου της χώρας.
Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας ως μία από τις περιφέρειες των εξωτερικών συνόρων
της ΕΕ, κατέχει σημαντική γεωπολιτική θέση όχι μόνο στον εθνικό χώρο αλλά και στα
Δυτικά Βαλκάνια ευρύτερα. Αναβάθμιση της Περιφέρειας στο πλαίσιο αυτό και συμβολή
στην ανάπτυξη, δικτύωση, συνεργασία και χωρική ολοκλήρωση ενός ισόρροπου και
πολυκεντρικού διασυνοριακού χώρου.
Σημαντικό κομμάτι στο νέο χωροταξικό αποτελεί και το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών για τη Δυτική Μακεδονία, με την Περιφέρειά μας να αποτελεί πύλη εισόδου προς τη χώρα από τα
Βαλκάνια.
Όπως περιγράφεται στο κείμενο «Στόχος του Στρατηγικού Σχεδίου των Μεταφορών είναι να καταστεί η Περιφέρειά μας κόμβος μεταφορών και διακίνησης πολιτών , αγαθών και τεχνογνωσίας, σε ένα νέο
παραγωγικό περιβάλλον έτσι όπως αυτό διαμορφώνεται στην Περιφέρειά μας αλλά και στην Ευρώπη γενικότερα».
Στα πλαίσια αυτά δίνεται ιδιαίτερο βάρος στην ολοκλήρωση των κάθετων οδικών αξόνων της Εγνατίας Οδού, στην αναβάθμιση των αεροδρομίων και την ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου, στα πλαίσια
δημιουργίας ενός πλέγματος συνδυασμένων μεταφορών, είναι τα καθοριστικά στοιχεία για την αξιοποίηση αυτού του ρόλου.
Οι βασικοί στρατηγικοί άξονες ανάπτυξης στον τομέα των Μεταφορών είναι :
- Η ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού για την περαιτέρω
αύξηση της προσπελασιμότητας από και προς την Περιφέρεια Δυτικής
Μακεδονίας και τη βελτίωση της σύνδεσης της με τα Εθνικά και Διεθνή
εμπορικά κέντρα.
- Η διασύνδεση των αστικών κέντρων και περιοχών ιδιαίτερου ενδιαφέροντος της
Περιφέρειας με τους κάθετους άξονες και την Εγνατία οδό.
- Η βελτίωση της οδικής εξυπηρέτησης δυσπρόσιτων τουριστικών περιοχών και
περιοχών ιδιαίτερου οικονομικού ενδιαφέροντος της Περιφέρειας.
- Η βελτίωση της οδικής εξυπηρέτησης για την στήριξη της επιχειρηματικότητας.
- Η βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο της
Περιφέρειας
- Η προώθηση ολοκληρωμένων παρεμβάσεων για την εξοικονόμηση ενέργειας
στο οδικό δίκτυο
- Η βελτίωση- επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Περιφέρειας, μεγάλο
τμήμα του οποίου αποτελεί μέρος του ΔΕΔ-Μ
- Η κατασκευή εμπορευματικών σταθμών με εξωστρεφή προσανατολισμό-Η
αναβάθμιση του αεροδρομίου Καστοριάς, με την υλοποίηση των απαραίτητων
έργων υποδομής, ώστε να αποτελέσει κομβικό σημείο των εθνικών και
ευρωπαϊκών αερομεταφορών στην περιοχή των δυτικών Βαλκανίων και ο
εκσυγχρονισμός του αεροδρομίου Κοζάνης ώστε εκτός από την εξυπηρέτηση
των αερομεταφορών να καταστεί πρότυπο κέντρο εκπαίδευσης κυβερνητών
αεροσκαφών και άλλων συναφών με τις αερομεταφορές επαγγελμάτων
- Η κατασκευή υδατοδρομίων για την αξιοποίηση των λιμνών της Περιφέρειας
Επίσης στην εισήγηση γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί με τη συνεχή ανάπτυξη έργων ΑΠΕ, με την διατυπωμένη άποψη από πλευράς Γιώργου Κασαπίδη για την μετατροπή της Δυτικής Μακεδονίας στην πρώτη Πράσινη Περιφέρεια της χώρας και μία από τις πρώτες σε όλη την Ευρώπη.
Αυτό όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συμβεί με την άναρχη τοποθέτηση έργων ΑΠΕ στην περιοχή, γι’ αυτό τονίζεται πως το Περιφερειακό Συμβούλιο ζητά την αναστολή όλων των διαδικασιών αδειοδότησης και υλοποίησης υποδομών ΑΠΕ μέχρι την ολοκλήρωση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Δυτικής Μακεδονίας, ενώ παράλληλα καλούνται όλοι οι θεσμικοί φορείς, με πρώτους τους δήμους, τους βουλευτές άλλα και τους πολίτες να συμβάλλουν σε αυτή την διεκδίκηση.
Στο κείμενο των 306 σελίδων περιέχονται οι αποφάσεις- προτάσεις των Δήμων της Δυτικής Μακεδονίας αλλά και φορέων της περιοχής.
Δείτε το τελικό κείμενο εδώ:
Ζήσης Πιτσιάβας