Ένα γήπεδο ποδοσφαίρου 80.000 θέσεων στην Ισπανία, παραμένει μισοκτισμένο 16 χρόνια μετά την ανακοίνωσή του.
Το «Μεστάγια» φιλοξενεί τη Βαλένθια από το 1923 και τα σχέδια για την κατασκευή ενός νέου γηπέδου στην πόλη έχουν προ πολλού ειπωθεί, αλλά δεν φαίνεται ότι οι «νυχτερίδες» θα μετακομίσουν σύντομα στο νέο τους… σπίτι.
Την ίδια στιγμή, υπάρχουν και ορισμένα άλλα εμβληματικά στάδια στην Ισπανία, τα οποία θα υποστούν αλλαγές στο επόμενο χρονικό διάστημα.
Η Μπαρτσελόνα μετακόμισε προσωρινά εκτός Καμπ Νόου, ενώ εκτελούνται μεγάλες εργασίες ανακαίνισης στο πλαίσιο της χορηγικής συμφωνίας της με τη Spotify, εταιρείας της οποίας το όνομα θα συνοδεύει το όνομα του γηπέδου.
Εν τω μεταξύ, το φως της δημοσιότητας έχουν δει διάφορα φουτουριστικά σχέδια για το Σαντιάγο Μπερναμπέου της Ρεάλ Μαδρίτης, το οποίο φιλοδοξεί να γίνει το πιο μοντέρνο στάδιο του κόσμου.
Η Βαλένθια έχει σχέδιο εδώ και πολύ καιρό να φύγει από το παλιό Μεστάγια. Είχε αρχική χωρητικότητα 17.000 και σταδιακά μεγάλωσε, ενώ τώρα η χωρητικότητα έχει φτάσει σε κάτι λιγότερο από 50.000 θέσεις. Επί του παρόντος, είναι το όγδοο μεγαλύτερο στάδιο στην Ισπανία.
Πότε ξεκίνησε να χτίζεται το γήπεδο Nou Mestalla
Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν μακροχρόνια σχέδια για τη Βαλένθια να μεταφερθεί. Ο πρώην πρόεδρος του συλλόγου, Juan Soler, ανακοίνωσε τα σχέδια για ένα νέο γήπεδο τον Νοέμβριο του 2006.
Η κατασκευή του νέου γηπέδου, που ονομάζεται Nou Mestalla, ξεκίνησε τον επόμενο Αύγουστο, με μια εντυπωσιακή κατασκευή από σκυρόδεμα να ανεγείρεται. Η κατασκευή της νέας αρένας χωρητικότητας 80.000 ατόμων επρόκειτο να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2009, ώστε να είναι έτοιμη για τη σεζόν 2009/10.
Ο σύλλογος δεν τήρησε αυτή την προθεσμία λόγω οικονομικών προβλημάτων. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν πολύ γρήγορα για το σχέδιο που έχει ονομαστεί «το μεγαλύτερο γήπεδο ποδοσφαίρου στον κόσμο».
Το εξωτερικό κέλυφος του γηπέδου στη συνέχεια αφέθηκε να σαπίσει. Η Βαλένθια προσπάθησε να βρει νέα χρηματοδότηση για να αναβιώσει το έργο.
Η χρηματοδότηση του Nou Mestalla εξαρτιόταν από την πώληση του προηγούμενου γηπέδου, αλλά το χάος της αγοράς ακινήτων κατέστησε σχεδόν αδύνατο να βρει αγοραστή. Στη συνέχεια προσπάθησαν να συμφωνήσουν ένα δάνειο 90 εκατομμυρίων λιρών με τις τράπεζες, αλλά απέτυχε η συμφωνία.
Και το σοβαρότερο όλων, ήταν ότι δύο εργάτες σκοτώθηκαν στο σημείο, καθώς σκαλωσιές κατέρρευσαν και έπεσαν από σχεδόν 8 μέτρα . Άλλοι δύο άνδρες πέθαναν από τα τραύματά τους τις επόμενες ημέρες.
Το έργο έχει δείξει ελάχιστα σημάδια επιστροφής σε τροχιά τα τελευταία χρόνια. Η Βαλένθια ισχυρίστηκε ότι είχε συναφθεί συμφωνία με την Bankia, ένα ισπανικό χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, για να ολοκληρωθεί το έδαφος τον Δεκέμβριο του 2011. Αυτή η συμφωνία απέτυχε και έκτοτε το έργο τροποποιείται συνεχώς.
Η Βαλένθια συνεργάστηκε με την εταιρεία αρχιτεκτονικής Fenwick Iribarren, η οποία κατέληξε σε ένα τροποποιημένο, λιγότερο φιλόδοξο έργο, το οποίο θα είχε μειωθεί η χωρητικότητα σε 61.000. Εν τω μεταξύ, οι συνομιλίες με το τοπικό συμβούλιο δημιούργησαν νέα ελπίδα, ενώ υπήρχε επίσης ένα άλλο σχέδιο για την ανανέωση του έργου, με το νέο γήπεδο να έχει ακόμη μικρότερη χωρητικότητα από το παλιό τους.
Στις 28 Δεκεμβρίου 2021, παρουσιάστηκε το νέο έργο για την ολοκλήρωση του χώρου, σύμφωνα με το οποίο, το στάδιο θα μειώσει τη χωρητικότητά του σε περίπου 43.000-50.000 θέσεις
Ωστόσο, οι εργασίες δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει και φαίνεται απίθανο να γίνει σύντομα. Αυτές οι συνεχιζόμενες απογοητεύσεις φαίνονται και στο γήπεδο.
Η Βαλένθια τερμάτισε στην πρώτη τετράδα μόλις τρεις φορές σε κάθε μία από τις τελευταίες δέκα σεζόν, ενώ βρίσκεται 15η στη LaLiga ενόψει του τελευταίου αγώνα της σεζόν και εξακολουθεί να απειλείται με υποβιβασμό.
Πηγή: iefimerida.gr