Μιλάμε για μεγάλα έργα και για υποδομές που είναι απαραίτητες σε μία μεγάλη πόλη. Η περίπτωση της Θεσσαλονίκης χωρά πολύ κουβέντα, όχι μόνο γιατί πρόκειται για μία μεγαλούπολη, σχετικά γυμνή από υποδομές αλλά γιατί στον ορατό ορίζονται δεν φαίνεται κάτι περισσότερο από τα έργα που ήδη εκτελούνται.
ΤΑ ΥΠΟ ΕΞΕΛΙΞΗ ΕΡΓΑ
Η μεγαλύτερη συγκοινωνιακή υποδομή που έχει γίνει ποτέ στην πόλη, η κατασκευή των δύο πρώτων γραμμών για το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι σε εξέλιξη και επιτέλους μπορούμε να πούμε ότι το έργο προχωρά καλά. Οι Μετροπόντικες ολοκλήρωσαν τη διάνοιξη της διπλής σήραγγας πριν λίγους μήνες και όπως όλα δείχνουν στο τέλος του 2020 το Μετρό από ανέκδοτο θα γίνει μια πραγματικότητα για τους Θεσσαλονικείς.
Παράλληλα, η επέκταση προς Καλαμαριά, έχει καλό βηματισμό και οι 2 Μετροπόντικες έχουν ξεκινήσει με πολύ σημαντικούς ρυθμούς τη διάνοιξη των 4,8χλμ. Πιθανή λειτουργία το 2021. Στο σύνολο του το έργο του Μετρό θα λειτουργήσει με το τμήμα Ν.Σ.Σταθμός-Συντριβάνι το 2022.
Σε εξέλιξη είναι τα έργα στο Αεροδρόμιο Μακεδονία που αφορούν την επέκταση του διαδρόμου 10-28 που θα μπορεί από τα μέσα του 2018 να δέχεται και υπερατλαντικές πτήσεις.
Συνεχίζονται επίσης τα έργα ανισοπεδοποίησης της Περιφερειακής τα οποία σημειώνουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και σύμφωνα με την τελευταία επικαιροποίηση θα ολοκλήρωθούν το 2018.
Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Στα δύσκολα τώρα. Ποια είναι τα επόμενα μεγάλα έργα για την πόλη; Κλειδωμένο είναι το έργο της μεγάλης επέκτασης του Αεροσταθμού στο Αεροδρόμιο Μακεδονία που θα διπλασιάσει τους χώρους από τη Fraport. Μειονέκτημα παραμένει πως ακόμα και μετά τα έργα το Αεροδρόμιο Μακεδονία δεν θα διαθέτει φυσούνες προφανώς για λόγους κόστους. Εδώ ίσως να έπρεπε να επανεξεταστεί ο σχεδιασμός καθώς η Αθήνα και το Ηράκλειο (το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι) αντίστοιχα θα διαθέτουν και είναι μάλλον φάουλ το Διεθνές Αεροδρόμιο της πόλης που όπως υποστηρίζει η αγορά έχει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης να μην διαθέτει φυσούνες για λόγους όχι μόνο κύρους αλλά και λειτουργικότητας.
Επίσης μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ κλειδωμένο είναι και το έργο της επέκτασης του Προβλήτα ΙΙΙ που θα διπλασιάσει την ικανότητα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και θα αναδείξει ως μεγάλο προορισμό το λιμάνι. Το έργο θα το αναλάβει η Κ/Ξ επενδυτών (όπου συμμετέχει και ο όμιλος Σαββίδη) που θα αναλάβει τις τύχες του λιμένα.
Επίσης έχουμε σε φάση δημοπράτησης το έργο για τη δημιουργία (επιτέλους) Εμπορευματικού Κέντρου στο στρατόπεδο Γκόνου από την ΓΑΙΑΟΣΕ. Το έργο αυτό θεωρείται κρίσιμης σημασίας καθώς θα είναι το δεύτερο στην Ελλάδα (μετά από εκείνο του Θριασίου στην Αττική) που θα δώσει μεγάλες επιχειρηματικές ευκαιρίες όπου σε συνδυασμό με το λιμάνι και το ευρύ οδικό δίκτυο αυτοκινητόδρομων θα αναδείξει τον τομέα των logistics. Δεν είναι άσχημη η ιδέα να γίνει η Θεσσαλονίκη Διαβαλκανικό Κέντρο των Logistics.
ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ
Από εκεί και πέρα ξεκινά το άγνωστο. Η πόλη έχει ανάγκη για συμπληρωματικές υποδομές που από τη μία θα συμπληρώσουν τις ήδη υπάρχουσες αλλά και θα “φρεσκάρουν” το πρόσωπο της πόλης αναδεικνύοντας παράλληλα τον Μητροπολιτικό της χαρακτήρα.
Η πρώτη ανάγκη είναι οι 3 επεκτάσεις του Μετρό προς Εύοσμο/Κορδελιο, προς Ευκαρπία και προς Αεροδρόμιο. Το κόστος ξεπερνά το 1 δις ευρώ και στο Υπουργείου μιλούν για προσπάθεια εξεύρεσης χρηματοδότησης. Ωστόσο χωρίς τα πολύτιμα χρήματα από ένα ΕΣΠΑ, δύσκολα θα υπάρξει θετική εξέλιξη.