Στο webtv του e-ptolemeos.gr και τον Αντώνη Πουγαρίδη μίλησε για τα νέα δεδομένα στην εκπαίδευση ο εκπαιδευτικός Θεόδωρος Τζιούμαρης, από τον εκπαιδευτικό οργανισμό Τζιούμαρης-Χατζηνικολάου. Αναφέρθηκε, μάλιστα στην απόφαση του υπουργείου Παιδείας να μειώσει την ύλη στις πανελλαδικές εξετάσεις για τους μαθητές της Γ Λυκείου, όπως επίσης και για την συνεχιζόμενη επί μακρόν τηλεκπαίδευση και τι επίπτωση έχει στην ψυχολογία των μαθητών.
Ειδικότερα, ερωτηθείς για τη μείωση της εξεταστέας ύλης για τα παιδιά που δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις, ο ίδιος απάντησε ότι επαναλαμβάνεται το ίδιο σκηνικό με πέρσι και ήταν αναμενόμενο να γίνει, προσθέτοντας πως: «Σίγουρα τα διαδικτυακά μαθήματα υποστηρίζουν τους μαθητές αλλά θεωρώ ότι το υπουργείο καλώς προέβη σε αυτή τη κίνηση όπως έγινε και πέρσι».
Η λύση, όπως τόνισε, σε κάποια μαθήματα μειώθηκε όσο ακριβώς και πέρσι όπως π.χ. στη Φυσική, στο προγραμματισμό. Σε άλλα, μαθήματα, όμως, η μείωση ήταν μικρότερη, όπως στην Ιστορία, στα Μαθηματικά έχουν προστεθεί 2-3 ενότητες αλλά εξακολουθεί να μένει εκτός του βαρύ φορτίο των ολοκληρωμάτων.
Στην Κοινωνιολογία η ύλη είναι ίδια, στις αρχές οικονομικής Θεωρίας πέρσι είχαν αφαιρέσει 3 κεφάλαια φέτος 2 και σε γενικές γραμμές με μικρές διακυμάνσεις αν εξαιρεθεί η ιστορία, οι ύλες είναι όπως πέρσι, λέγοντας, όμως, ότι παίζει ρόλο και το βάρος του κεφαλαίου που αφαιρείται, μιας και το κεφάλαιο στη Φυσική που αφαιρέθηκε, ένα πολύ βαρύ κεφάλαιο με φοβερές ασκήσεις έπρεπε να δουλέψει πολύ ένας μαθητής για να το ελέγξει.
Ο ίδιος εκτίμησε, μάλιστα, ότι ορθά το Υπουργείο προχώρησε σε αυτή την απόφαση, προσθέτοντας ότι από τη δουλειά που γίνεται στα φροντιστήρια, είναι έτοιμοι να ανταπεξέλθουν σε οτιδήποτε.
Αναφορικά με την ψυχολογία των μαθητών, ο κ. Τζιούμαρης επεσήμανε πως στους μαθητές πλέον αρχίζουν να βγαίνουν και νεύρα: «Φανταστείτε παιδιά 15-16-17 χρονών να είναι κλεισμένα συνέχεια μέσα. Τα παιδιά πλέον αρχίζουν και αποζητούν το σχολείο. Έρχονται κάποιες φορές να πάρουν κάποια σημείωση και έρχονται με λαχτάρα να μας συναντήσουν. Τους λείπει η αυθεντική, η αληθινή, η ανθρώπινη επαφή, το παιχνίδι, τους λείπει η ζωή τους και σε πιο μικρά παιδιά ακόμα. Ένα παιδί δεν μπορεί να είναι συνέχεια κλεισμένο μέσα στο σπίτι και για αυτό βγαίνουν περίεργες συμπεριφορές, βγαίνουν νεύρα, άγχη και όχι μόνο από τα παιδιά αλλά και από εμάς».
Στην ερώτηση για το εάν το ότι κόπηκε η ύλη σημαίνει ότι ανεβαίνει το επίπεδο δυσκολίας στα θέματα, ο ίδιος απάντησε πως «το σίγουρο είναι τα παιδιά θα μπουν με ελλείψεις στη γνώση στη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Π.χ. όταν ένας μαθητής θα μπει σε πανεπιστήμια, πολυτεχνεία, σε φυσικομαθηματικά τμήματα των πανεπιστημίων και δεν θα έχει διδαχθεί τα ολοκληρώματα είναι ένα σοβαρό θέμα ή το κεφάλαιο της μηχανικής στερεού σώματος που αφαιρέθηκε από την Φυσική, δεν είναι καλό ένας μαθητής να δει αυτές τις έννοιες για πρώτη φορά στο πανεπιστήμιο. Γενικά όλες αυτές οι αφαιρέσεις της ύλης δημιουργούν πρόβλημα στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών που θα εισαχθούν στα πανεπιστήμια. Έτσι και αλλιώς υπάρχει πρόβλημα από την μετάβαση από την μια εκπαιδευτική βαθμίδα στην άλλη και με μειωμένες ύλες αυτό το πρόβλημα εντείνεται. Από εκεί και μετά στις μειωμένες ύλες κάποια επιτροπή θεμάτων μπορεί προσπαθώντας να μη βάλει κάποιο κλασικό θέμα, γιατί οι επιλογές πλέον των θεμάτων είναι περιορισμένες, υπάρχει φόβος «ατυχήματος»».
Για την αίσθηση που υπάρχει ότι οι υποψήφιοι των φετινών εξετάσεων είναι μια αδικημένη γενιά που περνάει όλα αυτά, ο κ. Τζιούμαρης απάντησε πως οι συνθήκες είναι ίδιες, με την εξαίρεση των προθέσεων του Υπουργείου να βάλει ένα πλαφόν στις εισαγωγές στο Πανεπιστήμια και να μην υπάρχουν τα περσινά φαινόμενα όπου με 3 περνούσε κάποιος στο Μαθηματικό ή Φυσικό . «Οι συνθήκες είναι σίγουρα ιδιαίτερες αλλά οι μαθητές αυτό που μπορούν να κάνουν είναι να διαβάζουν σύμφωνα με τις οδηγίες που τους δίνουν οι καθηγητές τους. Αυτό μπορούν να το κάνουν. Σίγουρα κάποια παιδιά επηρεάζονται από την εξ΄ αποστάσεως διδασκαλία και αυτό φάνηκε και πέρσι. Αλλά δυστυχώς έτσι είναι, αυτό είναι για όλους και πρέπει να πολεμήσουμε και να πορευτούμε με αυτές τις συνθήκες».
Τελικά, προσθέτει ο ίδιος, η εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση δεν έχει τα ίδια αποτελέσματα σε όλους τους μαθητές: «Πρέπει την ώρα του μαθήματος να είναι συγκεντρωμένος να μη χάνεται και να διαβάσει όπως πρέπει. Και όλα αυτά με τις δράσεις τους αποκλεισμένες η μοναδική επιλογή που έχει είναι να διαβάσει. Το μήνυμα που θέλω να στείλω είναι οι μαθητές να συνεχίσουν την προσπάθεια τους και είναι πολύ καιρό που γίνονται έτσι τα μαθήματα και πολύ σημαντικές οι ύλες που διαπραγματευόμαστε με αυτό τον τρόπο. Αυτό πρέπει να γίνεται σε όλες τις τάξεις αφού οι ύλες που διδάσκονται θα χρειαστούν αργότερα και η Γ΄ Λυκείου πρέπει να διαβάσει υπό αυτές τις συνθήκες με τη καθοδήγηση των καθηγητών της και ελπίζω σύντομα να επιστρέψουμε στην διά ζώσης διδασκαλία και να μπούμε στα τμήματα μας κανονικά και ελπίσω αυτό να γίνει σύντομα».