Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι μαθητές της Γ’ Λυκείου για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, οι οποίες ξεκινούν σε λιγότερο από ένα μήνα.
Οι Πανελλήνιες εξετάσεις είναι μια αγχωτική διαδικασία για όλους τους μαθητές, καθώς μέσα σε λίγες ώρες καλούνται να αποδείξουν, αλλά και να αξιοποιήσουν τις γνώσεις που αποκόμισαν κατά την μαθητική τους πορεία.
Τα τελευταία χρόνια, εκτός από την ίδια την διαδικασία που είναι αγχωτική για όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από το βαθμό της προετοιμασίας τους, ήρθε να προστεθεί και μία νέα κατάσταση την οποία βίωσαν για πρώτη φορά και αφορά την πανδημία του κορωνοϊού.
Μπορεί να ξεκινήσαμε να μπαίνουμε στην πρότερη κανονικότητά μας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι επιπτώσεις του εγκλεισμού, η έλλειψη κοινωνικοποίησης των παιδιών για αρκετούς μήνες και η ψυχολογική πίεση που υπέστησαν μικροί και μεγάλοι δεν είναι πλέον εμφανείς.
Σαφώς, όπως μας είπε ο εκπαιδευτικός κι ένας από τους ιδιοκτήτες του Φροντιστηρίου Μ.Ε. Χατζηνικολάου – Τζιούμαρης, κ. Θεόδωρος Τζιούμαρης, τα παιδιά που πραγματικά αντιμετώπισαν μεγάλες δυσκολίες – κυρίως ψυχολογικές – ήταν αυτά που έδωσαν εξετάσεις το 2021, όταν επί μήνες ήταν κλεισμένα στο σπίτι τους, χωρίς την προσωπική επαφή και δραστηριότητα στο σχολείο και το φροντιστήριο. Οι δυσκολίες αυτές υπήρξαν και στο μαθησιακό κομμάτι, καθώς έχει αποδειχθεί ότι το διαδικτυακό μάθημα δεν απέδωσε όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί.
Σήμερα, με τις συνθήκες να έχουν επανέλθει στα «φυσιολογικά», παρατηρείται μία γενικότερη αλλαγή στα παιδιά, ειδικά στην προσωπικότητά τους. Σύμφωνα με τον κ. Τζιούμαρη, η διαρκής ενασχόληση με το διαδίκτυο κατά την καραντίνα επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τον χαρακτήρα, αλλά και την μαθησιακή απόδοσή τους. Δεν είναι λίγα τα παιδιά που δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν το άγχος τους, παρατηρώντας να εμφανίζουν κρίσης πανικού κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Ουσιαστικά εντοπίζεται ένας εθισμός στη χρήση υπολογιστή και κινητού από μικρές ακόμη ηλικίες, κάτι το οποίο θα πρέπει να ενεργοποιήσει γονείς κι εκπαιδευτικούς, ειδικά όταν βλέπουμε την έξαρση της βίας μεταξύ των παιδιών σε όλες τις ηλικίες. Θα πρέπει να υπάρξουν όρια και περιορισμοί για τη διάρκεια της χρήσης τους.
Η φετινή σχολική χρονιά κύλησε ομαλά, χωρίς προβλήματα για τα παιδιά αναφορικά με τον κορωνοϊό, αν και υπήρξαν πολλές άλλες ιώσεις που κράτησαν τους μαθητές μακριά από τα μαθήματά τους για κάποιες μέρες.
Στο θέμα των Πανελληνίων υπάρχει μία προσδοκία ότι το Υπουργείο Παιδείας θα επιλέξει πιο βατά θέματα για όλες τις κατευθύνσεις, χωρίς όμως να μπορεί να προεξοφλήσει κανείς ότι αυτό θα γίνει.
Για να καταφέρει ένας μαθητής να επιτύχει στις Πανελλήνιες εξετάσεις, όπως μας ανέφερε ο κ. Θοδωρής Τζιούμαρης, πέρα από την προετοιμασία που έχει κάνει τόσο τα προηγούμενα χρόνια όσο και φέτος, χρειάζεται να έχει καλή ψυχολογία. Η διαχείριση του άγχους τις ημέρες των εξετάσεων είναι ένα από τα βασικά κλειδιά για την επιτυχία. Δεν ήταν λίγες οι φορές που πολύ καλοί μαθητές δεν τα κατάφεραν, όπως θα μπορούσαν κι είχαν τη δυνατότητα, εξαιτίας του υπερβολικού τους άγχους.
Στο θέμα της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Πανεπιστήμια (για την οποία συνεχίζει να γίνεται λόγος προεκλογικά) , ο κ. Τζιούμαρης τάχθηκε υπέρ στην ύπαρξή της. Κατά τον ίδιο, οι μαθητές που καταφέρνουν να γράψουν καλά, έχουν περισσότερες πιθανότητες να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους γιατί έχουν μπει σε μία διαδικασία προγράμματος και διαχείρισης του διαβάσματος. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις μαθητών, που ενώ πέρασαν σε κάποιο Πανεπιστήμιο, δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, με ο,τι αυτό συνεπάγεται για τα ίδια, αλλά και για τις θυσίες των γονιών τους.
Αυτό που θα πρέπει να γίνει από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με τον κ. Τζιούμαρη, είναι να ενισχυθούν τα ΕΠΑΛ και οι τεχνικές ειδικότητες, δημιουργώντας εξοπλισμένα εργαστήρια για τους μαθητές και δίνοντας πραγματικές και ουσιαστικές δυνατότητες και δεξιότητες σε αυτούς που φοιτούν σε αυτά. Στην αγορά εργασίας αρχίζει να εντοπίζεται πρόβλημα στην εύρεση τεχνικού προσωπικού, σωστά καταρτισμένου. Θα πρέπει να ενισχυθεί η τεχνική εκπαίδευση στη χώρα και αρκετά παιδιά να κατευθυνθούν επαγγελματικά προς αυτόν τον τομέα, διεκδικώντας θέσεις εργασίας.
Τέλος, η συμβουλή του κ. Τζιούμαρη προς τα παιδιά λίγο πριν τις εξετάσεις είτε σε Γενικά Λύκεια είτε σε ΕΠΑΛ είναι να νιώσουν ελεύθερα, να μην επιτρέψουν να τους καταβάλει το άγχος, που είναι λογικό να υπάρχει και να σκεφτούν ότι είναι απλά εξετάσεις και να τις αντιμετωπίσουν έτσι.