Να ενημερώσω όλους τους αναγνώστες μας ότι στα Κέντρα Διά βιου Μάθησης της
Πτολεμαΐδας θα λειτουργήσει τμήμα με θέμα τον Κινηματογράφο με εισηγητή εμένα. Είναι
25 ώρες που θα καλύψουμε με θεωρία αλλά και πρακτική εξάσκηση. Για περισσότερες
πληροφορίες περάστε από τα Δια Βιου μάθησης ή πάρτε τους ένα τηλέφωνο πρωινές ώρες.
( Απευθυνθείτε στο ΚΔΒΜ Εορδαίας Κτίριο Βούλγαρη 1ο χλμ Πτολεμαϊδας- Γαλάτειας. *
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Τηλ. 2463055709 *).
Η ταινία που με εντυπωσίασε τελευταία είναι το BIRDMAN του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ιναρίτου.
Η ταινία είναι δυναμίτης σεναριακά, τεχνικά και αισθητικά. Μια κάμερα που πάει πάνω κάτω
ακούραστα κρατώντας την ένταση στα ύψη όπως αρμόζει στον άνθρωπο πουλί. Με λίγα λόγια
δείτε την και μέχρι να το κάνετε απολαυστε πρώτα το trailer:
Θα μπορούσαν οι ίδιες εικόνες να έχουν άλλο νόημα αν τις βλέπαμε σε διαφορετική σειρά
ή σε διαφορετικό συνδυασμό ή σε άλλο έργο;
Το μοντάζ είναι η «συναρμολόγηση» της ταινίας, η τοποθέτηση των πλάνων σε μια σειρά.
Με αυτή την οργάνωση των πλάνων η ταινία αποκτά την πραγματική της υπόσταση. Η
συνάθροιση των πλάνων μπορεί να γίνει βάσει της λογικής ή χρονολογικής σειράς των
σεκάνς με στόχο την αφήγηση μιας ιστορίας.
Με το μοντάζ μπορεί να δημιουργηθεί μια ιδέα. Ο πιο σημαντικός ρόλος του μοντάζ είναι η
εκπλήρωση ενός εκφραστικού σκοπού. Συνδέοντας άμεσα δύο φαινομενικά ανεξάρτητα
γεγονότα, το μοντάζ μπορεί να κατασκευάσει μια σύνδεση που διαφορετικά δεν θα υπήρχε
για τον θεατή. Στην ταινία Zuyderzee ο Γιόρις Ίβενς παραθέτει κατ’ επανάληψη σκηνές
καταστροφής σιτηρών με την εικόνα ενός παιδιού σκελετωμένου και με λυπημένα μάτια.
Επειδή πετάνε το σιτάρι στη θάλασσα υπάρχουν παιδιά που πεινάνε. Αυτή η λειτουργία του
μοντάζ αποδεικνύει το σημαντικό ρόλο που μπορεί να παίξει ο κινηματογράφος στη
διαμόρφωση ιδεών.
Τη λειτουργία αυτή τη γνωρίζουμε πολύ καλά από τη διαφήμιση, όπου συχνά συνδέονται
τελείως διαφορετικά πλάνα για να μας δημιουργήσουν την αίσθηση ικανοποίησης από το
προϊόν που διαφημίζεται.
Οι βασικές επιλογές και λειτουργίες που επιτελούνται με το μοντάζ είναι:
*Επιλογή των λήψεων που θα χρησιμοποιηθούν στο μοντάζ: επιλογή των καλύτερων
λήψεων και της διάρκειας που θα χρησιμοποιηθεί από κάθε λήψη·
*Οργάνωση της αφήγησης, καθορισμός της σειράς των πλάνων με την τοποθέτηση των
πλάνων σε μια σειρά συχνά διαφορετική από την σειρά των πλάνων στη λήψη·
*Επιλογή των σημείων τομής, δηλαδή των σημείων μετάβασης από ένα πλάνο σε ένα άλλο
από ένα πλάνο σε ένα άλλο, ανάλογα με τη εξέλιξη της αφήγησης και με τις βασικές
επιλογές (αισθητικές, ρυθμού, κλπ)·
*Καθορισμός του τρόπου μετάβασης από το ένα πλάνο στο άλλο (eut, fondu, κλπ)·
*Καθορισμός του ρυθμού’
*Συνδυασμός εικόνας και ήχου·
*Ανάμιξη των διαφορετικών ήχων (μιξάζ)·
Ο μοντέρ, σε συνεργασία με το σκηνοθέτη, επιλέγει από το υλικό που έχει φιλμαριστεί
κατά τη διάρκεια τω γυρισμάτων τα πλάνα που θέλει και τα ενώνει το ένα μετά το άλλο. Οι
τρόποι της ένωσης είναι αρκετοί (cut, dissolve, wipes κ.α). **πηγή Κ.Ε.Ε
Για όσους βαριούνται να διαβάζουν θεωρίες του κινηματογράφου ρίξτε μια ματιά στο
παρακάτω βίντεο για το τι είναι το μοντάζ: