– Μήκους 15 χιλιομέτρων και κόστους 10 εκ. ευρώ, θέτει εκτός λειτουργίας τον αποθέτη Α9 που δημιουργούσε εφιαλτικές συνθήκες στα γύρω χωριά
Τον ρυπογόνο αποθέτη Α9 του ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου, αναμένεται να καταργήσει ο νέος ταινιόδρομος μεταφοράς τέφρας από τον σταθμό στις αποθέσεις των ορυχείων, ο οποίος βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης και παραδίδεται στα τέλη του τρέχοντος μήνα.
Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο που ξεκίνησε πριν από ενάμιση έτος, κόστους περίπου 10 εκ. ευρώ. Αναμένεται να κάνει ευκολότερη τη διαδικασία αποκομιδής της τέφρας και να βελτιώσει σε σημαντικό βαθμό την περιβαλλοντική κατάσταση, αλλά δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι θα είναι η ιδανική λύση, αφού ο νέος ταινιόδρομος, μήκους περίπου 15 χιλιομέτρων γίνεται «ανοιχτός» και όχι «κλειστού τύπου», όπως επιβάλλουν οι άσχημες περιβαλλοντικές συνθήκες της περιοχής. Το γιατί, θα το εξηγήσουμε παρακάτω, πάντως η ΔΕΗ υποστηρίζει ότι δεν μπορούσε να γίνει διαφορετικά, λόγω των χημικών χαρακτηριστικών του λιγνίτη, τα οποία δεν επιτρέπουν «κλειστό» ταινιόδρομο.
Να σημειωθεί πάντως ότι η μέχρι τώρα λειτουργία του αποθέτη Α9, μέσω του οποίου ο ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου έδιωχνε χιλιάδες τόνους τέφρας, την οποία στη συνέχεια φόρτωναν σε φορτηγά που κινούνται με ανεξέλεγκτη ταχύτητα, πράγμα που επέτεινε το πρόβλημα, ήταν μία διαδικασία άκρως ρυπογόνος. Γι’ αυτό άλλωστε οι κάτοικοι των χωριών που γειτνιάζουν με τον ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου διαμαρτύρονταν κάθε τόσο για το οξύ περιβαλλοντικό πρόβλημα που δημιουργούσε, καθώς οι τοπικές κοινότητες πνίγονταν στο νέφος που δημιουργούσε η αιωρούμενη τέφρα.
Ο νέος ανοιχτός ταινιόδρομος μπορεί να μην είναι η πιο ενδεδειγμένη λύση, όμως σε κάθε περίπτωση θα βελτιώσει αισθητά τα πράγματα από περιβαλλοντικής άποψης. Όπως εξηγούν στο «e-ptolemeos.gr» τεχνικοί της ΔΕΗ, με βάση τους περιβαλλοντικούς όρους η ΔΕΗ έπρεπε να κατασκευάσει κλειστό ταινιόδρομο. Όμως η επιχείρηση εισηγήθηκε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και αυτό ενέκρινε, την κατασκευή «ανοικτού τύπου» ταινιόδρομο, καθώς: Ο λιγνίτης της περιοχής έχει μεγάλη περιεκτικότητα ασβεστίου. Με την διαβροχή που πρέπει να γίνεται για να μην διαχέεται η σκόνη, θα δημιουργούνταν χημικές αντιδράσεις και ατμοί, με συνέπεια να τρυπά το σκέπαστρο της ταινίας, πρόβλημα που θα ήταν εκτεταμένο και μόνιμο κατά τη λειτουργία του κλειστού ταινιόδρομου, ο οποίος τελικώς θα είχε πολλές διαρροές σκόνης και θα λειτουργούσε σαν «ανοικτός». Ο νέος ταινιόδρομος, σύμφωνα πάντα με τους ειδικούς, θα είναι πολύ μεγαλύτερος σε πλάτος από τον υπάρχοντα. Έτσι θα φορτώνεται μεγαλύτερο φορτίο και θα κινείται με μικρότερη ταχύτητα, έχοντας όμως μεγαλύτερη αποδοτικότητα, ενώ θα διαχέεται πολύ λιγότερη σκόνη σε σχέση με τον παλιό. Επίσης, ο νέος ταινιόδρομος δεν θα καταργήσει μόνο τον αποθέτη Α9, αλλά μόλις λειτουργήσει θα διακοπεί η λειτουργία του υφιστάμενου ταινιοδρόμου, ο οποίος θα παραμείνει ως εφεδρικός. Δηλαδή θα τίθεται σε λειτουργία μόνο σε περίπτωση βλάβης ή συντήρησης του καινούργιου. Αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία από περιβαλλοντική άποψη, σύμφωνα με τους ειδικούς. Όπως υποστηρίζουν ο υφιστάμενος ταινιόδρομος παρουσίαζε πολλές βλάβες όχι μόνο επειδή είναι παλιός, αλλά και γιατί είναι μικρός και το φορτίο καταπονούσε τα ράουλα, τα οποία παρουσίαζαν πολλές ζημιές. Η συχνή ακινητοποίηση του μοναδικού ταινιοδρόμου, έθετε σε λειτουργία πολύ συχνά τον Α9, ο οποίος δεχόταν χιλιάδες τόνους τέφρας από τον ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου. Ακολουθούσε η μεταφορά της τέφρας με φορτηγά αυτοκίνητα και όλη αυτή η διαδικασία μετέτρεπε την περιοχή σε σεληνιακό τοπίο.
Με την παράδοση του νέου έργου, οι συνθήκες θα βελτιωθούν, ίσως όχι στον επιθυμητό βαθμό, αλλά η διαφορά θα είναι εμφανής, ενώ είναι πολύ σημαντικό το γεγονός της απλούστευσης της διαδικασίας αποκομιδής τέφρας, μια διαδικασία που μέχρι τώρα για τους υπεύθυνους του ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου και του Νοτίου Πεδίου ήταν εφιάλτης.
Φωτογραφίες: αρχείου