Σήμερα θα ασχοληθούμε με τα βασικά δομικά στοιχεία της κινηματογράφησης
με όσο πιο απλό τρόπο γίνεται.
Πλάνο: Το πλάνο είναι το κατεξοχήν δομικό στοιχείο της φιλμικής
γραμματικής, όλα ξεκινούν από το πλάνο: αν θέλουμε να κάνουμε μια
παρομοίωση με την γλώσσα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το πλάνο είναι η
λέξη. Το πλάνο είναι επίσης η μικρότερη νοηματική ενότητα του
κινηματογράφου.
Καρέ: Αναφέραμε προηγουμένως ότι το πλάνο είναι μικρότερη νοηματική
ενότητα της ταινίας. Κάποιος θα μπορούσε να αντιπαραβάλει ότι η μικρότερη
ενότητα είναι το καρέ, ωστόσο το καρέ από μόνο του ανήκει ακόμα στον χώρο
της φωτογραφίας, αφού δεν περιέχει κίνηση: μόνο ένας αριθμός από
διαδοχικά καρέ μπορούν να παράγουν κίνηση και έτσι καταλήγουμε στο
πλάνο. Το καρέ θα μπορούσε να αντιστοιχιστεί με το φθόγγο η τη συλλαβή η
οποία από μόνη της δεν έχουν μια σημασία παρά μόνο σε συνδυασμό με
άλλες προκειμένου να δημιουργηθεί η λέξη.
Κάδρο: Με τη λέξη κάδρο (cadre / frame) εννοούμε το πλαίσιο, τα άκρα του
μικρού ορθογώνιου καρέ πάνω στη λωρίδα του φιλμ η το πλαίσιο της εικόνας
που προβάλλεται στην οθόνη. Το κάδρο είναι ό,τι και ο καμβάς για έναν
ζωγράφο. Υπάρχουν πολλοί τυποποιημένοι είδη κάδρων που
χρησιμοποιούνται στον κινηματογράφο.
Σκηνή: Στον κινηματογράφο με τον όρο σκηνή εννοούμε μια ενότητα από
πλάνα τα οποία έχουν συνάφεια στο θέμα, στο χώρο, τον χρόνο και τους
χαρακτήρες. Αν θέλαμε να συνεχίσουμε την μεταφορά σε σχέση με τη
γλώσσα, αν τα πλάνα είναι οι λέξεις, οι σκηνές είναι οι προτάσεις ή οι
παράγραφοι.
Σεκάνς: Μια σεκάνς μπορεί να αποτελείται από πολλές σκηνές. Είναι μια
σειρά από σκηνές που ο θεατής καταλαβαίνει ότι αναπτύσσουν ή και
εξαντλούν ένα συγκεκριμένο θέμα.
Την επόμενη φορά θα ασχοληθούμε με το μοντάζ. Τέλος θα ήθελα να σας
αναφέρω οτι το πνευματικό κέντρο θα είναι έτοιμο στην καλύτερη κατά την
περίοδο του Πάσχα. Αυτό σημαίνει οτι η κινηματογραφική ομαδα αν ολα πανε
καλα θα εκμεταλλευτεί τον χώρο για προβολές απο το φθινόπωρο του 2015.
Όλοι ομως θα περιμένουμε τις θερινες προβολες ελπίζοντας φετος ο καιρος
να είναι σύμμαχος.