Τα αρχαία ελληνικά είναι παρεξηγημένα. Όχι μόνο είναι χρήσιμα αλλά είναι ουσιαστικό στοιχείο της παράδοσής μας, της οντότητάς μας.
Τα παραπάνω τόνισε ο αναπληρωτής καθηγητής του Α.Π.Θ., Ευάγγελος Αλεξίου, συζητώντας χθες Δευτέρα με τους μαθητές του Μουσικού Σχολείου Πτολεμαΐδας για «Τα παρεξηγημένα Αρχαία Ελληνικά στη Μέση Εκπαίδευση».
Η συζήτηση αυτή έγινε στο πλαίσιο σεμιναρίου που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Κοζάνης σε συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Μουσικού Σχολείου Πτολεμαΐδας, με θέμα «Εμείς οι Φιλόλογοι και τα Αρχαία Ελληνικά».
Τα αρχαία Ελληνικά δεν φταίνε αν πολλές φορές υπάρχει μια αμφισβήτηση από τα παιδιά, δήλωσε στον «e-ptolemeos.gr» ο κ. Αλεξίου. «Γι’ αυτό άλλωστε μιλώντας στους μαθητές του Μουσικού Σχολείου ξεκίνησα την ομιλία μου από το βιβλίο “Ποιος σκότωσε τον Όμηρο;” Ένα βιβλίο που έχει μεταφραστεί στα Ελληνικά, για το ρόλο που έχουμε παίξει συχνά εμείς οι κλασσικοί φιλόλογοι στο πως διδάσκονται τα Αρχαία Ελληνικά και πως αγγίζουν τα παιδιά». Χρειάζεται, είπε, η σχέση με το παρόν. Γιατί «τα αρχαία Ελληνικά δεν είναι κάτι το απολιθωμένο, αλλά αφορούν τη γλώσσα μας, αφορούν αξίες, τον τρόπο που σκεφτόμαστε, είναι τα πάντα. Δεν είναι μόνο γλώσσα, αφορά τα πάντα, είναι μια διαλεκτική σχέση με το παρελθόν. Και πρέπει να συζητήσουμε τι έχουμε τώρα, τι είχαμε τότε. Θεωρώ ότι είναι προνόμιο που ως λαός έχουμε τα Αρχαία Ελληνικά. Δεν είναι ξένη γλώσσα τα Αρχαία Ελληνικά, διαφωνώ πλήρως με αυτή την άποψη που έχει περάσει. Είναι η γλώσσα μας, είναι η παράδοσή μας, γι’ αυτό δεν χρησιμοποιώ ποτέ και τον όρο μετάφραση αλλά τον όρο μεταγραφή, Διότι από μια μορφή γλώσσας σε μια άλλη δεν μιλάμε για μετάφραση, είναι η γλώσσα μας.»
Ο εισηγητής δήλωσε επίσης αντίθετος στο δασκαλοκεντρικό σύστημα, συστήνοντας στους Φιλολόγους νέους τρόπους διδασκαλίας και σύγχρονες προσεγγίσεις διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, λέγοντας πως πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τις ψηφιακές τεχνολογίες. Να χρησιμοποιούν μια ψηφιακή βάση δεδομένων, τα DLG που είναι ένας θησαυρός της Ελληνικής γλώσσας και μπορούν να την χρησιμοποιούν σε συνεργασία με καθηγητές πληροφορικής, να κάνουν διαθεματικές προσεγγίσεις. Να αξιοποιήσουν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, το διαδίκτυο και τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης με τα οποία είναι εξοικειωμένα τα παιδιά στη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών για να κάνουν ελκυστικό το μάθημα και για εργασίες, ακόμα και σταυρόλεξα.
Τούς έδειξε επίσης και την Ερασμική προφορά, πως διαβάζονται τα αρχαία ελληνικά σε όλο τον κόσμο πλην της Ελλάδας, ώστε να ανοίξουν οι ορίζοντές τους.
Την χαρά της που ο κ. Αλεξίου αποδέχθηκε την πρόσκληση του Συνδέσμου Φιλολόγων Κοζάνης να μιλήσει στο εν λόγω σεμινάριο σε μια ημέρα αφιερωμένη στη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στη Μέση εκπαίδευση, εξέφρασε ο η πρόεδρος του συνδέσμου, Δρ Δέσποινα Παπαδοπούλου, καθώς και για τη συζήτηση που είχε με τους μαθητές του Μουσικού Σχολείου για τα παρεξηγημένα Αρχαία Ελληνικά. Καθώς, όπως δήλωσε «ο σύνδεσμός μας πιστεύει ότι πρέπει να δώσει έμφαση σ’ αυτό το κομμάτι, γιατί είναι ένα σοβαρό ζήτημα το πώς θα πρέπει να προσαρμόσουμε στα αιτήματα της πραγματικότητας τη διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών στα σχολεία μας».