Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του στον “ΕΟΡΔΑΪΚΟ ΠΑΛΜΟ” της Τετάρτης 5 Απριλίου, ο Υφυπουργός Μεταφορών και βουλευτής Κοζάνης Μιχάλης Παπαδόπουλος αναφέρεται στις τρέχοντες πολιτικές εξελίξεις, την τραγωδία των Τεμπών και το έργο της κυβέρνησης στο κομμάτι των σιδηροδρόμων, αλλά και στην αναπτυξιακή προοπτική του Νομού Κοζάνης, όπως και κάνει μια αποτίμηση στο κυβερνητικό έργο ενόψει και το εκλογών.
Για την τραγωδία των Τεμπών ο κ. Παπαδόπουλος επαναλαμβάνει τη δέσμευση του Πρωθυπουργού ότι θα χυθεί άπλετο φως. Αναφέρεται στο σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, αλλά και τα νέα καθήκοντα και ευθύνες που του έχουν ανατεθεί, από τον Κ. Μητσοτάκη, στο Υπουργείο.
Επίσης, απαντά στην κριτική που του ασκήθηκε στο Νομό Κοζάνης, ότι “κρύφτηκε” και δεν μίλησε τα πρώτα 24ωρα της τραγωδίας. Σχολιάζει τα νέα δεδομένα προς την κατεύθυνση σιδηροδρομικής σύνδεσης του Ν. Κοζάνης, ενώ αναφέρεται και στο τι έγινε από πλευράς υπουργείου για το θέμα της γέφυρας. Τέλος, αναφέρεται στις εκλογές της 21ης Μαΐου και πόσο θα επηρεάσει το αποτέλεσμα των εκλογών τα Τέμπη, απαντά στο γιατί να εμπιστευτεί ο πολίτης τη ΝΔ, αλλά και ποιο είναι το αποτύπωμα που ο Μ. Παπαδόπουλος αφήνει στο Υπουργείο Μεταφορών.
Αναλυτικότερα:
Κύριε Υπουργέ δεν θα μπορούσαμε παρά να ξεκινήσουμε με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών. Τελικά θα χυθεί “άπλετο φως” ή αυτή η φράση θα είναι ένα ακόμα κλισέ που θα χρησιμοποιήσουμε και δεν θα φέρει αποτέλεσμα;
Είναι δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και όλης της κυβέρνησης να λάμψει η αλήθεια. Δεν υπάρχει δεύτερη σκέψη ως προς αυτό. Γι’ αυτό και κυβέρνηση πήρε όλες τις ενδεδειγμένες θεσμικές πρωτοβουλίες, εντός και εκτός Βουλής. Συνέστησε ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων για τη διαλεύκανση των αιτιών και παράλληλα συζητήσαμε εξαντλητικά το θέμα στις Επιτροπές της Βουλής. Και την ίδια στιγμή, η δικαιοσύνη με τους λειτουργούς της εργάζεται για την απόδοση ποινικών ευθυνών όπου κι αν ανήκουν. Σε κάθε περίπτωση στο τραγικό δυστύχημα υπάρχει ανθρώπινο λάθος το οποίο έγκειται στη μη χρήση του διαθέσιμου εργαλείου τηλεδιοίκησης που είχε ο τοπικός σταθμός της Λάρισας. Υπάρχουν, όμως και οι χρόνιες παθογένειες για τις οποίες και δεσμευτήκαμε πως θα τις ξεριζώσουμε.
“Υπάρχει διαθέσιμο υποσύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, όπου γίνονται οι διαδρομές με αυτόματες χαράξεις”
Σε σχέση με το εργαλείο που αναφέρατε, έγινε μια έντονη αντιπαράθεση με την αντιπολίτευση. Τελικά κανείς δεν κατάλαβε, εάν υπήρχε ή όχι τηλεδιοίκηση στη Λάρισα!
Η αντιπολίτευση δυστυχώς, προσπαθεί να κερδίσει πολιτικά οφέλη από μια τραγωδία. Δεν διστάζει ακόμη και να στήσει τηλεοπτικά σκηνικά για να παίξει με τις λέξεις. Η κυβέρνηση δεν είπε ποτέ πως υπήρχε ολοκληρωμένο σύστημα τηλεδιοίκησης. Γι’ αυτό άλλωστε ο Πρωθυπουργός ζήτησε συγγνώμη που ο σιδηρόδρομος έμεινε πίσω, στο μέτρο που η ευθύνη αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση. Όμως, ξεκάθαρα σας λέω πως υπάρχει διαθέσιμο υποσύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα από τον Νοέμβριο του 2022. Και μάλιστα, σήμερα, οι διαδρομές γίνονται με αυτόματες χαράξεις.
Η πραγματικότητα, δυστυχώς για την Αντιπολίτευση, δεν «κολλάει» στο προεκλογικό της αφήγημα. Έτσι ο ΣΥΡΙΖΑ κρατά μια τελείως ανεύθυνη στάση. Όμως εμείς έχουμε το χρέος να πούμε στον κόσμο την αλήθεια, μακριά από τα ψέματα.
“Θέλω να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό για την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου και για το ότι μου ανέθεσε περισσότερα καθήκοντα και μεγαλύτερες ευθύνες”
Μπορείτε σήμερα να μας πείτε υπεύθυνα με βεβαιότητα πότε θα έχουμε έναν ασφαλή και λειτουργικό σιδηρόδρομο;
Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου με όρους ασφάλειας ξεκίνησε. Μάλιστα ο Υπουργός μας ο κ. Γεραπετρίτης ήταν ο πρώτος επιβάτης στο πρώτο δρομολόγιο που έγινε τη Δευτέρα, στέλνοντας το μήνυμα πως ο πολίτης μπορεί να εμπιστευτεί το τρένο.
Από εκεί και πέρα, κάθε μέρα και βήμα μπροστά. Είχαμε ήδη την πρώτη συνεδρίαση του νέου Συντονιστικού Κέντρου Διαχείρισης Κρίσεων του ΟΣΕ. Στο Υπουργείο, πήραμε την πρωτοβουλία να συστήσουμε ένα ενιαίο κέντρο που να συντονίζει όλους τους φορείς, που εμπλέκονται στη διαχείριση κρίσης, δηλαδή την ΕΛΑΣ, την Πυροσβεστική και το ΕΚΑΒ, καθώς επίσης και την HellenicTrain. Mε τον τρόπο αυτό επιτηρούμε καλύτερα τα συστήματα ασφαλείας και επιταχύνουμε την αναβάθμιση όλων των προδιαγραφών ασφαλείας.
Στο πλαίσιο αυτό και όπως ο ίδιος ο Υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης δεσμεύτηκε στη Βουλή, μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι τον Σεπτέμβριο του 2023 θα λειτουργεί πλήρως και σε όλο το εθνικό δίκτυο του σιδηροδρόμου η τηλεδιοίκηση.
Θέλω με την ευκαιρία αυτή, να ευχαριστήσω τον Πρωθυπουργό για την εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου και για το ότι μου ανέθεσε περισσότερα καθήκοντα και μεγαλύτερες ευθύνες, που εδώ και ένα μήνα συμπεριλαμβάνουν πλέον και την άσκηση αρμοδιοτήτων για τον ΟΣΕ, σε αυτή τη δύσκολη στιγμή. Ποτέ δεν φοβήθηκα την ευθύνη κι έτσι συνεχίζω, εκφράζοντας την πολιτική των λύσεων και όχι της διαιώνισης των προβλημάτων.
“Ποτέ δεν φοβήθηκα την ευθύνη κι έτσι συνεχίζω, εκφράζοντας την πολιτική των λύσεων και όχι της διαιώνισης των προβλημάτων”
- Εδώ στο Νομό Κοζάνης, ασκήθηκε πολύ έντονη κριτική προσωπικά σε εσάς, και μάλιστα ειπώθηκε σε έντονο ύφος ότι κρυφτήκατε και δεν βγήκατε να μιλήσετε τα πρώτα εικοσιτετράωρα για να μην μπείτε στο κάδρο των ευθυνών. Τι απαντάτε;
Όσο κι αν κάποιοι προσπαθούν με κάθε ευκαιρία να κάνουν μικροπολιτική, δεν θα καταφέρουν τίποτα. Ευτυχώς γνωριζόμαστε όλοι μεταξύ μας. Συνεπώς όλοι ξέρουν πως τοποθετούμαι για τα πράγματα που γνωρίζω και όχι γι’ αυτά που απλά νομίζω. Περίμενα, λοιπόν, θεσμικά, πρώτα να τοποθετηθούν οι Υπουργοί, ο κ. Γεραπετρίτης και ο κ. Καραμανλής, ο οποίος και ασκούσε τις αρμοδιότητες του ΟΣΕ μέχρι την παραίτησή του και μετά να μιλήσω. Τα κυβερνητικά στελέχη δεν είμαστε απλοί σχολιαστές της επικαιρότητας, χρειάζεται προσοχή στον δημόσιο λόγο μας. Και είναι λάθος να τοποθετούμαστε όταν δεν έχουμε κάτι νέο και ουσιαστικό να πούμε.
Αυτό λοιπόν που έχω να πω σήμερα, είναι πως όλοι στο Υπουργείο υπό την ηγεσία του κ. Γεραπετρίτη, εργαζόμαστε με σχέδιο, με προγραμματισμό, με διαδικασίες και με λογοδοσία, για τη νέα εποχή του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Για τη σιδηροδρομική σύνδεση του Νομού μας υπάρχουν νέα δεδομένα;
Όπως έχω ήδη ενημερώσει την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, κατά τη σύνταξη του επικαιροποιημένου Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών καταθέσαμε πρόταση για την ενσωμάτωση της σιδηροδρομικής γραμμής Κοζάνη – Βέροια στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, η οποία έγινε δεκτή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι το έργο αναβαθμίζεται στη σειρά των κοινοτικών συγχρηματοδοτήσεων, το οποίο συνιστά και τη θεμελιώδη προϋπόθεση για να υλοποιηθεί.
Σχετικά με τη Σιδηροδρομική Εγνατία, ότι το 2004-2008 είχε εκπονηθεί μεγάλο μέρος των μελετών Κοζάνη – Σιάτιστα – Γρεβενά, το 2016 -2019 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖA υποβάθμισε στρατηγικά αυτόν τον σιδηροδρομικό άξονα και ξεκινήσαμε εκ νέου τη διαδικασία της επανένταξης των υπολειπομένων μελετών στο ταμείο CEF.
Σήμερα, η σιδηροδρομική γραμμή βρίσκεται και πάλι στον σχεδιασμό του ΟΣΕ. Στο έργο Κοζάνη – Σιάτιστα – Γρεβενά – Καλαμπάκα υπάρχουν τμήματα που έχουν ήδη μελετητική ωριμότητα και περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Ομοίως, η σιδηροδρομική γραμμή Πτολεμαΐδα – Κοζάνη είχε διακοπεί το 2014 λόγω της διάνοιξης του ορυχείου και υπήρχε δέσμευση να ολοκληρωθεί και έως το 2017, χωρίς ωστόσο να γίνει απολύτως τίποτα από το 2015 έως το 2020. Προχωρήσαμε και σε αυτό, καθώς ολοκληρώσαμε τη μελέτη και εντός λίγων μηνών προκηρύσσουμε και την κατασκευή του έργου.
“Ανταποκριθήκαμε στο αίτημα της Περιφέρειας αν και δεν είναι άμεση αρμοδιότητα μας”
Σχετικά με το πρόβλημα που έχει προκύψει με την γέφυρα των Σερβίων, πιστεύετε ότι μπορεί να αποκατασταθεί σύντομα;
Εργαζόμαστε όλοι για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, που έχουν διαπιστωθεί στην Υψηλή Γέφυρα Σερβίων. Πριν από λίγες ημέρες συγκάλεσα ευρεία σύσκεψη εργασίας στο Υπουργείο με τη συμμετοχή του αρμόδιου Υφυπουργού Υποδομών κ. Γιώργου Καραγιάννη, του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας κ. Γιώργου Κασαπίδη, παρουσία βουλευτών του νομού Κοζάνης και των Δημάρχων Σερβίων και Βελβεντού, με σκοπό να εξαντληθεί κάθε μέσο για να βοηθήσουμε την Περιφέρεια, η οποία έχει και την αρμοδιότητα της γέφυρας.
Είναι ένα εθνικό ζήτημα και ειδικά γι΄ αυτή την περίπτωση, το Υπουργείο θα συμβάλλει και οικονομικά στην προσπάθεια της Περιφέρειας για την εκπόνηση των απαραίτητων μελετών, προκειμένου να αποκατασταθεί οριστικά και με απόλυτη ασφάλεια, η κυκλοφορία των οχημάτων στη Γέφυρα.
Να ενημερώσω και την συνάδελφο Βουλευτή κ. Βέττα ότι όντως σύμφωνα με τον Καλλικράτη το Υπουργείο Μεταφορών είναι αναρμόδιο για τη γέφυρα των Σερβίων και γι αυτό δεν είχαμε κάτι να απαντήσουμε στη Βουλή. Από την άλλη, τη σύσκεψη στο Υπουργείο τη συγκάλεσα εγώ ο ίδιος με αφορμή το αίτημα της τοπικής κοινωνίας που εκφράστηκε δια στόματος του Γιώργου Κασαπίδη, για οικονομική ενίσχυση από την Κυβέρνηση στην Περιφέρεια για τη μελέτη επισκευής της γέφυρας. Δηλαδή αν και δεν είναι αρμοδιότητα μας, ανταποκριθήκαμε στο αίτημα της περιοχής και είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι γι’ αυτό.
Ταυτόχρονα, αναζητούμε λύσεις για να τελειώσουν τα πρώτα έργα αποκατάστασης σε λιγότερο από δύο μήνες που προβλέπει το χρονοδιάγραμμα, ενώ ζήτησα από τους Προέδρους της ΔΕΗ και του Τεχνικού Επιμελητηρίου να εκτιμηθεί η δυνατότητα χρήσης της οδού του φράγματος Πολυφύτου από τα ΙΧ, ως προσωρινή λύση.
Επιπλέον, απηύθυνα έκκληση στον Πρόεδρο του ΕΚΑΒ και στην 3η Υγειονομική Περιφέρεια να ενισχυθούν εκτάκτως οι υγειονομικές υπηρεσίες στις περιοχές που έχουν δύσκολη πρόσβαση στα Νοσοκομεία του Νομού. Τέλος, είμαστε σε ανοιχτή επικοινωνία με την Περιφέρεια για να αντιμετωπίσουμε και τα υπόλοιπα ζητήματα που έχουν προκύψει, ζητήματα που ενδεχομένως να αφορούν άλλα Υπουργεία.
Ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε εκλογές στις 21 Μαΐου. Πόσο πιστεύετε ότι θα επηρεάσει αυτό το τραγικό δυστύχημα το αποτέλεσμα της κάλπης των εθνικών εκλογών;
Αναμφίβολα υπήρξε ένα πλήγμα, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις. Όμως πιστεύω πως οι πολίτες έχουν υψηλό αισθητήριο και αντιλαμβάνονται το πραγματικό διακύβευμα των εκλογών. Θα πάμε μπροστά ή πίσω; Με μια κυβέρνηση που αποδεδειγμένα έχει χειριστεί με επιτυχία πρωτοφανείς προκλήσεις και ταυτόχρονα έδωσε αξιοπιστία στη χώρα, ενίσχυσε την εθνική ασφάλεια, προώθησε τον ψηφιακό μετασχηματισμό, έφερε επενδύσεις και μείωσε τους φόρου; Ή με μια αντιπολίτευση του μηδενισμού και της ισοπέδωσης; Με μια κυβέρνηση που αναγνωρίζει τα λάθη της και τα διορθώνει ή με μια αντιπολίτευση που παραμένει αμετανόητη για όλες τις παθογένειες του χθες;
Είμαι βέβαιος πως οι πολίτες θα εμπιστευτούν τη Νέα Δημοκρατία. Γιατί, Νέα Δημοκρατία σημαίνει Ισχυρή και Αυτοδύναμη Ελλάδα μέσα σε ένα ταραγμένο διεθνές περιβάλλον.
Στο επίπεδο του δικού μας Νομού, γιατί κατά τη γνώμη σας ο πολίτης να εμπιστευτεί τη ΝΔ;
Ο Νομός Κοζάνης είναι στο επίκεντρο του κυβερνητικού ενδιαφέροντος κι αυτό εκφράζεται τόσο με τη συμμετοχή μου στην κυβέρνηση όσο και με το Σχέδιο της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης. Δεκάδες επισκέψεις υπουργών στην περιοχή με σκοπό να αντληθούν λύσεις στα προβλήματα, και οφέλη για την περιοχή μέσω του ΣΔΑΜ.
Οφέλη καταρχήν για την υγεία και το περιβάλλον. Με επενδύσεις στη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με νέα ερευνητικά κέντρα, με ένα πολύ αναβαθμισμένο Πανεπιστήμιο, με τεχνολογίες και υποδομές που σχετίζονται με την ενέργεια και την κυκλική οικονομία. Με ωφέλιμα προγράμματα ενίσχυσης για την μεταστροφή των τεχνικών εταιρειών. Με στοχευμένες δράσεις αναβάθμισης δεξιοτήτων για τους εργαζομένους του νομού μας και για τα πολλά εργαλεία για την καταπολέμηση της ανεργίας. Με διασφαλισμένους πόρους και χρονοδιαγράμματα υλοποίησης. Με διασφάλιση και ενίσχυση Τηλεθερμάνσεων και ανάπτυξη πολλών άλλων υποδομών, όπως τον νέο Αυτοκινητόδρομο Ε-65.
Για πάρα πολλά χρόνια, τα μεγάλα λόγια ήταν εύκολα. Η σημερινή κυβέρνηση αποδεικνύει πως τα καλύτερα λόγια είναι οι πράξεις. Χάρη στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ο Νομός μας για πρώτη φορά είναι έτοιμος να κάνει ένα τεράστιο αναπτυξιακό άλμα σε μια νέα εποχή βιώσιμης και δίκαιης ευημερίας για τις σημερινές αλλά και τις επόμενες γενιές.
Σε αντίθεση με τη θητεία του ΣΥΡΙΖΑ, όπου ο κ. Τσίπρας και ο κ. Καμμένος έβλεπαν τη λιγνιτική παραγωγή να πέφτει, και τους εργολαβικούς εργαζόμενους να μειώνονται κατά χιλιάδες, και δεν έκαναν απολύτως τίποτα για να προετοιμάσουν την επόμενη μέρα.
Ποιο είναι το αποτύπωμα του δικού σας Υπουργείου στην κυβερνητική πολιτική, και ειδικά στον τομέα ευθύνης σας, τις Μεταφορές;
Το κυβερνητικό έργο αλλάζει την Ελλάδα. Τόσο στο επίπεδο της καθημερινότητας του σήμερα όσο και σε σχέση με τις μεγάλες τομές για τη βιώσιμη ανάπτυξη του αύριο. Πάρτε απλά παραδείγματα από τη δραστηριότητα στο δικό μας Υπουργείο. Αυτοματοποιήθηκε ο έλεγχος των προϋποθέσεων της μεταβίβασης ενός οχήματος. Έχουμε προχωρήσει στην προσωρινή άδεια οδήγησης, η οποία βγαίνει ψηφιακά την επόμενη μέρα που ο υποψήφιος οδηγός πετυχαίνει στις εξετάσεις και παίρνει το δίπλωμά του. Γίνεται ηλεκτρονικά πλέον η ανανέωση της άδειας οδήγησης είτε για λόγους ηλικίας είτε για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα όταν περνάνε πενταετία, είτε γιατί έχασες το δίπλωμα ή στο κλέψανε. Και προχωράμε με δεκάδες άλλα ζητήματα που διευκολύνουν την καθημερινότητα του πολίτη, του οδηγού, του μεταφορέα, του επιβάτη. Και ζητούμε να κριθούμε για αυτά.