Συνέντευξη στον Αντώνη Πουγαρίδη
Ερ.: Κα Τριαντάρη το τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας ενδεχομένως και βάσει της φύσης του, είναι το τμήμα με τη μεγαλύτερη σύνδεση με το επιχειρείν. Ποιος είναι ο ρόλος του γενικά αλλά και ο ρόλος που επιδιώκεται να παίξετε ως τμήμα στη δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση που στη περιοχή αυτή τη στιγμή είναι το σημαντικότερο θέμα γιατί έχετε και μια σύνδεση με τη τοπική κοινωνία.
Απ.: Το τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας ιδρύθηκε το 2019 μετά τη συνέργεια των ΑΕΙ με τα ΤΕΙ. Είναι ένα τμήμα που παρέχει ισχυρά εφόδια στους φοιτητές, όπως την εγγραφή στο Οικονομικό Επιμελητήριο την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια, καθώς επίσης και την πιστοποίηση στην πληροφορική. Το σημαντικότερο είναι ότι το τμήμα έχει δράσεις που το συνδέουν και με την τοπική κοινωνία αλλά και με το σχέδιο δίκαιης μετάβασης για την απολιγνιτοποίηση.
Στο Εργαστήριο Επικοινωνία στη Διοίκηση και Τεχνολογία οργανώνονται οι «Ημέρες καριέρας» μια φορά το χρόνο, όπου γίνονται διαλέξεις από επιχειρηματίες, συμβούλους, διευθυντές επιχειρήσεων και οργανισμών κ.ά. από την Ελλάδα και το Εξωτερικό, τις οποίες παρακολουθούν και μετέχουν οι φοιτητές μας. Με την Ημέρα Καριέρας παρέχεται η δυνατότητα στους αποφοίτους μας να διευρύνουν τις γνώσεις τους σχετικά με την αγορά εργασίας, ώστε να μπορούν στο μέλλον να διεκδικήσουν με αξιώσεις καλές θέσεις στην αγορά εργασίας. Επιπλέον, μέσω του Εργαστηρίου διενεργούνται διαλέξεις κάθε μήνα από έγκριτους επιστήμονες στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό, ώστε οι φοιτητές μας να διευρύνουν και να βελτιώσουν τις γνώσεις τους σε όλα τα γνωστικά πεδία που σχετίζονται με το Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος.
Ερ: Υπήρχε ανέκαθεν σε όλη τη χώρα ένα έλλειμμα διασύνδεσης των πανεπιστημιακών τμημάτων με την αγορά εργασίας, και τους θεσμικούς φορείς της εκάστοτε κοινωνίας που το φιλοξενεί. Πως προσεγγίζετε εσείς το ζήτημα;
- Απ.: Στο Τμήμα έχουμε ένα μεγαλόπνοο στόχο, να παρέχουμε εκείνα τα εφόδια στους φοιτητές που θα τους βοηθήσουν μετέπειτα στην εισχώρηση τους στην αγορά εργασίας, να τους διευρύνουν τους ορίζοντες στην Ελλάδα και το Εξωτερικό. Είναι αυτονόητο ότι επιδιώκουμε να έχει το τμήμα, όπως και το Πανεπιστήμιο σχέση όχι μόνο με τη δίκαιη μετάβαση αλλά και με την τοπική κοινωνία της Δυτικής Μακεδονίας, και ειδικότερα όσον αφορά στο τμήμα αυτό το έχουμε πετύχει. Υπάρχει ήδη συμβουλευτική επιτροπή, που απαρτίζεται από εκπροσώπους φορέων της Δυτικής Μακεδονίας, με την οποία -στο πλαίσιο των Γενικών Συνελεύσεων του τμήματος και μετά από επίσημη πρόσκληση- γίνονται συζητήσεις, προτάσεις και παρέχονται συμβουλές αναφορικά με το Πρόγραμμα Σπουδών του τμήματος και τη σχέση του με την αγορά εργασίας, πραγματοποιείται διαβούλευση για τη στοχοθεσία του Τμήματος, όπως και συζήτηση για το σχέδιο δίκαιης μετάβασης-απολιγνιτοποίηση.
- Έχουμε επίσης δράσεις σε επίπεδο επιχειρησιακό, καθώς οι φοιτητές μας έχουν διαμορφώσει με την καθοδήγηση μελών ΔΕΠ του τμήματος πέντε ερευνητικές ομάδες που απασχολούνται με ερευνητικά θέματα και αφορούν το σχέδιο της δίκαιης μετάβασης. Τα ερευνητικά ζητήματα προσανατολίζονται στην κατάσταση των επιχειρήσεων πριν την μεταλιγνιτική εποχή, τις δεξιότητες γνώσεις & ικανότητες του ανθρώπινου δυναμικού που είναι απαραίτητες στις σύγχρονες επιχειρήσεις, ποιες θα πρέπει κυρίως να αναπτυχθούν, ποια προϊόντα υπηρεσίες είχαν παραχθεί, ποια θα πρέπει στο μέλλον να παράγονται, και πως μπορούμε να βοηθήσουμε το κόσμο της Δυτικής Μακεδονίας μέσα από την εκπαίδευση και την κατάρτιση στην εποχή της απολιγνιτοποίησης να αντιμετωπίσει την ανεργία, την οικονομική κρίση κ.ά., καθώς και πως θα παραχθούν νέα στελέχη.
- Σαφώς και έχουμε σύνδεση με την Β/θμια Εκπαίδευση Κοζάνης, σε ζητήματα επαγγελματικού προσανατολισμού και πράσινης οικονομίας, και ως εκ τούτου υπάρχει άμεση συνεργασία αναφορικά με τη Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια που παρέχεται από το τμήμα στους φοιτητές στο τέλος των σπουδών τους, εφόσον περάσουν επιτυχώς όλα τα υποχρεωτικά μαθήματα, που αφορούν στην Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια. Συνεπώς, το τμήμα συνδέεται άμεσα με την εκπαίδευση.
Ερ. Είπατε κάτι πολύ σημαντικό. Την Παιδαγωγική Επάρκεια και το Οικονομικό Επιμελητήριο. Τι σημαίνει αυτό; Οι απόφοιτοι μπορούν να διδάξουν στην εκπαίδευση, και να είναι μέλη στο Οικονομικό Επιμελητήριο; Γιατί απ’ όσο γνωρίζουμε αυτό δεν είναι αυτονόητο.
Απ.: Και τα δύο. Οι απόφοιτοι μας λαμβάνουν ως εφόδιο την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια, την οποία δεν λαμβάνουν οι φοιτητές σε άλλα ομοειδή τμήματα στην Ελλάδα. Μάλιστα τα μαθήματα για την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια είναι υποχρεωτικά στο Πρόγραμμα Σπουδών του τμήματος, ακριβώς γιατί δεν θέλουμε να αναγκαστούν οι απόφοιτοι, αν αργότερα θελήσουν να αποκτήσουν πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, να πληρώνουν ξεχωριστά, ειδικά σε καιρούς οικονομικής κρίσης. Έτσι οι φοιτητές μας έχουν το δικαίωμα, όταν τελειώσουν να διδάξουν είτε σε Γενικά, είτε σε επαγγελματικά Λύκεια που έχουν μαθήματα αντίστοιχα των γνωστικών τους πεδίων όπως Οικονομία, Μάρκετινγκ, Μάνατζμεντ, Διοίκηση Πόρων, Πληροφορική κ.ά..
Τώρα το Οικονομικό Επιμελητήριο είναι ένα σημαντικό εφόδιο στα χέρια των φοιτητών μας, διότι οι φοιτητές διδάσκονται ως κατ᾽ επιλογήν υποχρεωτικά έξι συγκεκριμένα μαθήματα τα οποία έχουν εγκριθεί από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας και αμέσως μετά τους δίνεται η βεβαίωση από το τμήμα, ώστε να μπορούν να εγγραφούν στο Οικονομικό Επιμελητήριο. Το σημαντικό αυτό εφόδιο αποτελεί ένα θεμέλιο λίθο για να αναζητήσουν οι απόφοιτοι διεξόδους στην αγορά εργασίας. Είμαστε ίσως από τα ελάχιστα ομοειδή τμήματα που παρέχεται στους αποφοίτους μας η εγγραφή στο Οικονομικό Επιμελητήριο.
Ερ.: Πάμε στην επιχειρηματικότητα, η οποία «πονάει» από την έλλειψη στελεχών και θέλω με αφορμή με μια εκδήλωση που κάνατε με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Β. Ελλάδας και βλέπω ότι κάνετε μια προσπάθεια να «δεθείτε» με τον επιχειρηματικό κόσμο, να ρωτήσω ποια ήταν τα αποτελέσματα μιας και δημοσιοποιήσατε την υπογραφή ενός μνημονίου και γενικά τι βλέπετε σε σχέση με την αγορά.
Απ.: Στόχος του τμήματος είναι να καταρτίσει μνημόνια συνεργασίας με οργανισμούς και επιχειρήσεις, ώστε να φανεί η ευελιξία του και η διεύρυνση των οριζόντων του προς τα έξω. Έτσι έχουμε εκπληρώσει ένα μνημόνιο συνεργασίας, με συμβουλευτικό, καθοδηγητικό και υποστηρικτικό ρόλο με το ΙΕΚ Θέρμης Θες/νίκης, μαζί και με τα τμήματα Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας του Οικονομικού Επιμελητηρίου. Πρόσφατα, εγκρίθηκε το μνημόνιο με τον ΣΕΒΕ, το οποίο είναι ένα άνοιγμα στον επιχειρηματικό κλάδο και στις επιχειρήσεις γενικότερα. Ήδη επιχειρηματίες από το ΣΕΒΕ προσκλήθηκαν και έκαναν παρουσιάσεις και διαλέξεις τόσο στην Ημέρα Καριέρας όσο και επιστημονικές-επιχειρηματικές διαλέξεις που οργανώνει το τμήμα κάθε μήνα. Τώρα ετοιμαζόμαστε να καταρτίσουμε μνημόνιο με το ΣΕΒ, αφού πρωτίστως ολοκληρωθεί το γενικό μνημόνιο του ΠΔΜ με το ΣΕΒ. Επίσης, είμαστε στη διενέργεια ολοκλήρωσης μνημονίου με το Κέντρο Δημόσιος Διοίκησης. Γενικότερα, το τμήμα παρουσιάζει μια ευελιξία αλλά και διεπιστημονικότητα σε όλους τους τομείς, με απώτερο στόχο να βοηθήσουμε τους φοιτητές στο μέλλον, αφενός να βρουν διεξόδους στην αγορά εργασίας είτε στην Ελλάδα, είτε στο Εξωτερικό. Αφετέρου να έχουν με την αποφοίτησή τους εκείνα τα εφόδια που θα τους καταστούν ανταγωνιστικούς στην αναζήτηση εργασίας.
Ερ.: Από το επιχειρείν τι μηνύματα παίρνετε. Τα αποτελέσματα αυτής της εκδήλωσης ποια ήταν όσο αφορά τους εξαγωγείς.
Απ.: Δίνουν πάρα πολλές δυνατότητες στους φοιτητές, τους συμβουλεύουν και τους καθοδηγούν ποιες είναι οι επιχειρήσεις του μέλλοντος και πως μπορούν να στραφούν σε αυτές, όπως επίσης πως μπορούν να διαμορφώσουν το βιογραφικό τους, ποιες είναι οι εργασίες του μέλλοντος, τι μπορούν να προσφέρουν, ποιες δεξιότητες πρέπει να αναπτύξουν και γενικά υπάρχει μια πολύ καλή συμβουλευτική και υποστηρικτική καθοδήγηση από τις επιχειρήσεις της Δυτικής Μακεδονίας, όπως για παράδειγμα η Adecco, που βοηθάει τους φοιτητές στο πεδίο διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού και με το πρόγραμμα CEO OF THE MONTHS, τους εκπαιδεύει σε προγράμματα ηγεσίας ανωτάτων στελεχών.
Το τμήμα έχει μαθήματα που προσφέρουν διεπιστημονική γνώση στους φοιτητές. Συγκεκριμένα, παρέχονται γνώσεις από τις ανθρωπιστικές επιστήμες, από τα οικονομικά, από τη διοίκηση, από το περιβάλλον και από την πράσινη οικονομία. Γενικά το τμήμα με το Πρόγραμμα Σπουδών που προσφέρει επιδιώκει να έχει ένα τέτοιο εύρος που να προσεγγίζει άμεσα το πλαίσιο του σχεδίου δίκαιης μετάβασης, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση νεοφυών επιχειρήσεων και εξειδικευμένων στελεχών στη Δυτική Μακεδονία αλλά και στην αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών.
Ερ: Τι είναι το θερινό σχολείο που προτίθεστε να αναπτύξετε και το οποίο μάθαμε ότι πρόκειται να ενσωματωθεί σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας;
Απ.: Εμείς ήδη έχουμε θερινό σχολείο στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, Επικοινωνία και Ηγεσία. Οι φοιτητές του ΠΜΣ, όταν ολοκληρώνουν τον 1ο και 2ο κύκλο σπουδών την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου και την τελευταία του Αυγούστου παρακολουθούν διαλέξεις από έγκριτους επιστημονικά καθηγητές ελληνικών και ξένων πανεπιστήμιων ή και ερευνητές. Επίσης, συχνά προσκαλούμε μεγάλους στο χώρο επιχειρηματίες, οι οποίοι αναπτύσσουν διάφορα θέματα που άπτονται της ηγεσίας, της διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού, της ηθικής των επιχειρήσεων, και γενικότερα αναπτύσσουν θέματα που σχετίζονται με τα μαθήματα του ΠΜΣ. Με αυτό τον τρόπο αυξάνουμε και βελτιώνουμε τις γνώσεις, θεωρητικές και εμπειρικές των φοιτητών του ΠΜΣ.
Γενικά στο εν λόγω ΠΜΣ οργανώνονται καθόλη τη διάρκειά του πολλές εκπαιδευτικές δράσεις, με θέματα όπως π.χ. Επικοινωνία σε ομάδες και Σύνολα, ψηφιακές δεξιότητες για την πράσινη οικονομία, ηλεκτρονικές διαπραγματεύσεις κ.ά., ώστε να ανταποδώσει το ΠΜΣ που είναι με δίδακτρα, τις απαραίτητες γνώσεις ως βασικότερη παροχή στους φοιτητές του. Επιπλέον, παρέχονται υποτροφίες στους φοιτητές του ΠΜΣ.
Τώρα όμως έχουμε αποφασίσει και θα το ανακοινώσω μετά το Πάσχα, να οργανώσουμε θερινό σχολείο και για τους προπτυχιακούς φοιτητές. Για να τους βοηθήσουμε να κατανοήσουν καλύτερα τα μαθήματα που παρακολουθούν στο Πρόγραμμα Σπουδών αλλά και να διευρύνουν περισσότερο τις γνώσεις τους σε αυτά. Εδώ να τονίσω ότι το θερινό σχολείο είναι δωρεάν για τους προπτυχιακούς και τους μεταπτυχιακούς φοιτητές.
Ερ.: Το καθημερινό μας λεξιλόγιο στην εκπαίδευση έχει αλλάξει και έχουν εισαχθεί έννοιες startup, spinoff, επιχειρηματικότητα, τεχνολογία. Μπορούν να δημιουργηθούν εταιρείες παραδείγματα για τους φοιτητές και όχι μόνο μέσα στα πανεπιστήμια και αν προτίθεστε να κάνετε τέτοια βήματα.
Απ. Καταρχήν να πούμε δύο λόγια για το λεξιλόγιο. Θεωρώ ότι οι μαθητές, οι απόφοιτοι λυκείου και οι φοιτητές δεν γνωρίζουν καλά την ελληνική γλώσσα. Μάλιστα, οι φοιτητές ζητούν συχνά να τους κάνω μαθήματα σχετικά με τη χρήση της γλώσσας, την επιχειρηματολογία και γενικά τη ρητορική, τις ρητορικές τεχνικές, τα υφολογικά, λεκτικά σχήματα κ.ά. Ήδη όλα αυτά διδάσκονται στο αντίστοιχο μάθημα της επικοινωνίας και εάν χρειαστεί θα παρέχω και περισσότερες γνώσεις όχι μόνο εγώ αλλά και όλοι οι συνάδελφοι, που έχουμε διάθεση να δουλέψουμε και να συνεργαστούμε με τους φοιτητές μας. Θα μπορούσαμε να αποφεύγουμε τις ξένες λέξεις, και να λέμε για παράδειγμα «νεοφυείς», «τεχοβλαστός», κλπ.
Βεβαίως γίνονται τέτοιες προσπάθειες. Αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα τεχνοβλαστό με βάση το εργαστήριο, όπου οργανώνονται οι περισσότερες εκπαιδευτικές δράσεις. Είναι πολύ σημαντικό για το τμήμα το Εργαστήριο Επικοινωνία στη Διοίκηση και Τεχνολογία, όπου εκτός από εκπαιδευτικές και ερευνητικές δράσεις επεκτείνεται και στη διοργάνωση εκδηλώσεων, με στόχο τη συμβολή και την παροχή βοήθειας σε οικονομικά ασθενείς πολίτες του Νομού Κοζάνης.
Συγκεκριμένα, τον προηγούμενο χρόνο εξαιτίας της Πανδημίας πολλοί άνθρωποι απολύθηκαν από την εργασίας τους, τα μέλη του εργαστηρίου συγκέντρωσαν ρούχα και τρόφιμα, προκειμένου να συνδράμουν με το κοινωνικό τους έργο. Έτσι, η ταυτότητα του εργαστηρίου πλαισιώνεται γενικότερα από κοινωνικές εκπαιδευτικές και πολιτισμικές δράσεις. Το εργαστήριο διαθέτει γραφείο διαπραγμάτευσης και διαμεσολάβησης, όπου ο δικηγόρος μας, που είναι Ακαδημαϊκός Υπότροφος και υποψήφιος διδάκτορας του τμήματος, εκπαιδεύει τους φοιτητές στη διαπραγμάτευση/διαμεσολάβηση, καθώς αυτό είναι και το αντικείμενο της διατριβής του. Προς αυτή την κατεύθυνση επιδίωξη του τμήματος είναι με βασικό πυρήνα το εργαστήριο να δημιουργήσουμε ένα τεχνοβαλστό (Spin-Off), όπου θα περιλαμβάνει διαδικτυακές-διαδραστικές πλατφόρμες, οι οποίες θα μπορούν να παρέχουν εκπαίδευση σε δεξιότητες, προσωπικές, επαγγελματικές και τεχνικές. Εξάλλου και οι ερευνητικές ομάδες που διαμορφώθηκαν από τους φοιτητές του τμήματος προσανατολίζονται σε αυτήν την κατεύθυνση.
Ερ.: Μιλήσατε για την εταιρεία-τεχνοβλαστό που θα λειτουργήσετε στο Τμήμα. Ποιο θα είναι το αντικείμενο; Είναι κάτι πρωτόγνωρο για την περιοχή.
Απ.: Μέσω του Τεχνοβλαστού σχεδιάζουμε να δημιουργήσουμε πλατφόρμες διαδικτυακές-διαδραστικές που να παρέχουν ένα φάσμα υπηρεσιών σε δεξιότητες προσωπικές, τεχνικές και επαγγελματικές πάνω στους τομείς επικοινωνίας, μάρκετινγκ, μάνατζμεντ και λήψης αποφάσεων, πληροφορικής για αναζήτηση πληροφοριών (data analytics) αλλά και στην οικονομία και ειδικά στην πράσινη οικονομία που αποτελεί και το κέντρο του ενδιαφέροντος στην περίοδο της απολιγνιτοποίησης. Τη δημιουργία Τεχνοβλαστού σχεδιάζουμε με τους συναδέλφους και προσπαθούμε να κάνουμε ένα καλό σχεδιασμό και προγραμματισμό, καθώς θα τρέχουν παράλληλα και ερευνητικά προγράμματα, που θα συνδέονται με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που θα παρέχει η Εταιρεία. Εξάλλου, μέχρι τώρα σε ό,τι έχουμε κάνει ως μέλη ΔΕΠ του τμήματος επιχειρούμε πάντα να προχωρούμε με βήματα σταθερά, αποφεύγοντας όσο μπορούμε προβλήματα ή και τυχόν σφάλματα, ώστε να επιδιώκουμε πάντα κάτι σωστό και ολοκληρωμένο.