Σε τεντωμένο σχοινί φαίνεται πως βαδίζει η σχέση δύο γειτονικών Δήμων της περιοχής μας, των Σερβίων και της Κοζάνης.
***
Μια σχέση παραδοσιακά φιλική και στενή, η οποία, όμως, δοκιμάζεται τώρα εξ αιτίας της ετήσιας εμποροπανήγυρης που παραδοσιακά γίνεται πρώτα στα Σέρβια και έπειτα στην Κοζάνη, έχοντας μάλιστα και το ίδιο όνομα. Νιάημερος!
***
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σερβίων στις 6 Σεπτεμβρίου 2022 ο Πρόεδρος του Σώματος κ. Νικόλαος Μπουκουβάλας ακούστηκε να λέει αναφερόμενος στην Κοζάνη: “Ιστορικά έχουμε πολλά παράπονα… Και τώρα θέλουν να μας πάρουν και το πανηγύρι”!
***
Στη δήλωση αυτή δεν υπήρξε καμιά αντίδραση από την πλευρά της Κοζάνης, αλλά δόθηκε συνέχεια από τον ίδιο τον κ. Μπουκουβάλα καθώς θέλοντας να τεκμηριώσει ιστορικά πως το πανηγύρι με την ονομασία «Νιάημερος» ανήκει στα Σέρβια δημοσίευσε στον προσωπικό του λογαριασμό αυτή την αφίσα του 1938!
***
Πάλι καμιά αντίδραση, αλλά φαίνεται πως η κρίση υπέβοσκε, και εκδηλώθηκε τελικά με μια άκρως επιθετική κίνηση της Κοζάνης.
***
Ο Δήμος Σερβίων ανακοίνωσε πως το δικό του πανηγύρι (σ. σ. Νιάημερος, για να μην ξεχνιόμαστε) θα ξεκινήσει φέτος στις 27 Σεπτεμβρίου και θα ολοκληρωθεί στις 3 Οκτωβρίου.
***
Από την πλευρά του, ο Δήμος Κοζάνης όρισε το δικό του να διοργανωθεί από την 1η μέχρι και την 4η Οκτωβρίου!
***
Δηλαδή, τα δύο όμορα και ομώνυμα πανηγύρια συμπίπτουν όχι μία, αλλά τρεις μέρες!
***
Γι’ αυτό ακόμα και οι πιο δύσπιστοι και επιφυλακτικοί κλονίστηκαν και αναρωτήθηκαν μήπως τελικά είχε δίκιο ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Σερβίων και υπάρχει, όντως, μια υπόγεια και καλά οργανωμένη προσπάθεια της Κοζάνης να πάρει και αυτό το πανηγύρι, ενσωματώνοντας το στο δικό της, στο πλαίσιο της γνωστής επεκτατικής και κατακτητικής πολιτικής που γενικώς ασκεί εις βάρος όμορων Δήμων από συστάσεως ελληνικού κράτους, κάτι για το οποίο έχει καταγγελθεί πολλές φορές, χωρίς μηδέποτε να συμμορφωθεί.
***
Όπως ήταν φυσικό και επόμενο, η κίνηση αυτή της Κοζάνης προκάλεσε δυσαρέσκεια και έντονο προβληματισμό στα Σέρβια, με αποτέλεσμα να γίνονται και διάφορες σκέψεις προκειμένου να υπάρξει η ανάλογη αντίδραση.
***
Εξετάστηκαν διάφορα σχέδια και στο τραπέζι έπεσε ακόμα και η ιδέα της προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, όπου θα μπορούσαν να κατοχυρώσουν άπαξ και δια παντός και την ονομασία «Νιάημερος» για να μην μπορεί να την χρησιμοποιεί άλλος, βασιζόμενοι στο ισχυρό και ακλόνητο στοιχείο που έχουν στα χέρια τους, την αφίσα του 1938.
***
Ιδέα που τελικά δεν προχώρησε για δύο λόγους. Πρώτον, στη Χάγη μπορούν να προσφύγουν μόνο κράτη, ενώ για τις δικαστικές δαπάνες μπορεί να απαιτούνταν όλα τα έσοδα του Δήμου Σερβίων των επόμενων δέκα ετών. Δεύτερον, οι νομικοί που εξέτασαν το ιστορικό τεκμήριο- αφίσα διαπίστωσαν πως είχε δύο τρωτά σημεία.
***
Λίγο πιο πάνω απ’ την μέση, στην αφίσα γράφει τα εξής: «…Ο ΕΝΗΑΜΕΡΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΜΑΓΕΥΤΙΚΗΝ ΘΕΣΙΝ ¨ΠΛΑΤΑΝΙΑ¨ ΚΑΙ ΘΑ ΔΙΑΡΚΕΣΗ ΤΡΕΙΣ ΗΜΕΡΑΣ».
***
Το πρώτο τρωτό σημείο είναι πως γράφει «ΕΝΗΑΜΕΡΟΣ» και όχι ΝΙΑΗΜΕΡΟΣ, κάτι που θα μπέρδευε τους ξένους δικαστές που συνθέτουν το Διεθνές Δικαστήριο και που θα ήταν δύσκολο να εξηγηθεί. Εκτός και αν δέχονταν να έρθουν να φιλοξενηθούν στην περιοχή, να μείνουν κανά δύο χρόνια για να προλάβουν να μυηθούν στα ήθη και τα έθιμα μας για να μπορούν να κατανοήσουν, αλλά και πάλι το αποτέλεσμα θα ήταν αμφίβολο.
***
Το δεύτερο τρωτό σημείο το ότι γράφει «ΘΑ ΔΙΑΡΚΕΣΗ ΤΡΕΙΣ ΗΜΕΡΑΣ». Άρα, αδυνατίζει ακόμα περισσότερο το επιχείρημα της ονομασίας καθώς το ΕΝΗΑΜΕΡΟΣ» παραπέμπει ευθέως σε εννέα μέρες και όχι σε τρεις.
***
Υπήρξε δε και η πληροφορία πως και η Κοζάνη είχε αρχίσει να ετοιμάζεται για πιθανή δικαστική διεκδίκηση του ονόματος «ΝΙΑΗΜΕΡΟΣ» και οι νομικοί που επιστρατεύτηκαν εκεί είχαν ήδη βρει τα πρώτα στοιχεία που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν για να κερδίσουν την μάχη.
***
Στοιχεία που εντόπισαν σε βιβλία γραμμένα στο κοζανίτικο ιδίωμα, στα οποία οι συγγραφείς τους στις διάφορες αφηγήσεις τους ανέφεραν πως παλιά το πανηγύρι στην Κοζάνη κρατούσε εννιά μέρες και γι’ αυτό ονομάστηκε Νιάημερος!
***
Στοιχεία, βέβαια, που ούτε αυτά κρίνονται επαρκή καθώς όπως σημείωσε ένας εκ της νομικής ομάδας της Κοζάνης «δεν μπορούμε καλά καλά να καταλάβουμε εμείς που γεννηθήκαμε στην Κοζάνη τι λένε αυτά τα βιβλία, περιμένουμε να καταλάβουν οι ξένοι;»
***
Έτσι, οι δύο πλευρές έκριναν, κάθε μια για τους δικούς της λόγους, πως θα πρέπει να μην κάνουν την πρώτη κίνηση αλλά να τηρήσουν στάση αναμονής, ελπίζοντας αργά ή γρήγορα να βρεθεί μια συναινετική λύση.
***
Όλα, όμως, δείχνουν να κρέμονται από μια κλωστή!