Με τουλάχιστον 110 ειδικότητες προσφερόμενες από τις ΣΑΕΚ, αυτές που σχετίζονται με τη φροντίδα βρεφών είτε με παραϊατρικά επαγγέλματα, όπως ο Βοηθός Φυσικοθεραπευτή ή ο Βοηθός Φαρμακείου, βρίσκονται σταθερά ψηλά στις επιλογές των υποψηφίων βάσει των φετινών προτιμήσεων στο παράλληλο μηχανογραφικό.
Οι περιζήτητες ειδικότητες μεταξύ των υποψηφίων όμως δεν αντιστοιχούν απαραίτητα στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Σύμφωνα με πληροφορίες από κοινωνικούς εταίρους και επιχειρήσεις, τουλάχιστον έξι ειδικότητες βρίσκονται αυτή την περίοδο στο επίκεντρο, λόγω ελλείψεων σε εργαζομένους.
Πρόκειται για ειδικότητες όπως για παράδειγμα ο Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής (Πολυμέσα – Web Designer – Developer/Video Games), ο Βοηθός Φαρμακείου, ο Τεχνικός Μηχανοτρονικής Οχημάτων, ο Τεχνικός Εγκατάστασης Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού, ο Τεχνικός Εσωτερικών Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων και ο Τεχνικός Φαρμάκων, Καλλυντικών και Παρεμφερών Προϊόντων.
Κάποιες εξ αυτών βρίσκονται υψηλά στις επιλογές των αποφοίτων βάσει των φετινών επιλογών στο παράλληλο μηχανογραφικό, ενώ κάποιες άλλες δεν συγκεντρώνουν την απαραίτητη προσοχή. Πάντως, όπως σημειώνουν άνθρωποι της αγοράς, οι ευκαιρίες στην επαγγελματική εκπαίδευση είναι πολλές περισσότερες από τις παραπάνω ειδικότητες, καθώς πρόκειται για μία διαρκώς μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας, στην οποία προκύπτουν νέες ανάγκες.
Από την άλλη, το υπουργείο Παιδείας αναζητάει να βρει τη «χρυσή τομή» μεταξύ κατάρτισης και αγοράς εργασίας, ώστε η επαγγελματική εκπαίδευση να «απαντήσει» στις ανάγκες της αγοράς και να παρέχει εξειδικευμένους επαγγελματίες, ενώ παράλληλα οι επιχειρήσεις θα προσφέρουν ανταγωνιστικούς μισθούς.
Αναμόρφωση
Με τις ΣΑΕΚ (μετονομασία των ΙΕΚ) να κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος μεταξύ των αποφοίτων των Λυκείων, φέτος συνολικά 21.511 άτομα δήλωσαν έστω και μία ειδικότητα στο παράλληλο μηχανογραφικό, την εναλλακτική λύση για όσους δεν επιθυμούν ή δεν πέτυχαν την εισαγωγή τους σε κάποιο πανεπιστήμιο μέσω πανελλαδικών εξετάσεων.
Με τουλάχιστον 110 ειδικότητες προσφερόμενες από τις ΣΑΕΚ, αυτές που σχετίζονται με τη φροντίδα βρεφών είτε με παραϊατρικά επαγγέλματα, όπως ο Βοηθός Φυσικοθεραπευτή ή ο Βοηθός Φαρμακείου, βρίσκονται σταθερά ψηλά στις επιλογές των υποψηφίων βάσει των φετινών προτιμήσεων στο παράλληλο μηχανογραφικό.
Οι περιζήτητες ειδικότητες μεταξύ των υποψηφίων όμως δεν αντιστοιχούν απαραίτητα στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Σύμφωνα με πληροφορίες από κοινωνικούς εταίρους και επιχειρήσεις, τουλάχιστον έξι ειδικότητες βρίσκονται αυτή την περίοδο στο επίκεντρο, λόγω ελλείψεων σε εργαζομένους.
Πρόκειται για ειδικότητες όπως για παράδειγμα ο Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής (Πολυμέσα – Web Designer – Developer/Video Games), ο Βοηθός Φαρμακείου, ο Τεχνικός Μηχανοτρονικής Οχημάτων, ο Τεχνικός Εγκατάστασης Ψύξης Αερισμού και Κλιματισμού, ο Τεχνικός Εσωτερικών Ηλεκτρικών Εγκαταστάσεων και ο Τεχνικός Φαρμάκων, Καλλυντικών και Παρεμφερών Προϊόντων.
Κάποιες εξ αυτών βρίσκονται υψηλά στις επιλογές των αποφοίτων βάσει των φετινών επιλογών στο παράλληλο μηχανογραφικό, ενώ κάποιες άλλες δεν συγκεντρώνουν την απαραίτητη προσοχή. Πάντως, όπως σημειώνουν άνθρωποι της αγοράς, οι ευκαιρίες στην επαγγελματική εκπαίδευση είναι πολλές περισσότερες από τις παραπάνω ειδικότητες, καθώς πρόκειται για μία διαρκώς μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας, στην οποία προκύπτουν νέες ανάγκες.
Από την άλλη, το υπουργείο Παιδείας αναζητάει να βρει τη «χρυσή τομή» μεταξύ κατάρτισης και αγοράς εργασίας, ώστε η επαγγελματική εκπαίδευση να «απαντήσει» στις ανάγκες της αγοράς και να παρέχει εξειδικευμένους επαγγελματίες, ενώ παράλληλα οι επιχειρήσεις θα προσφέρουν ανταγωνιστικούς μισθούς.
Αναμόρφωση
«Με αφετηρία το νόμο-πλαίσιο 4763/2020 και χτίζοντας πάνω σε αυτόν με το νόμο 5082/2024 επιχειρούμε να διασυνδέσουμε και να οργανώσουμε συστηματικά τις δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης μετά το Γυμνάσιο μέχρι το κατώφλι του πανεπιστημίου. Παράλληλα, βρισκόμαστε σε έναν διαρκή διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, προσβλέποντας στην ενίσχυση του κοινωνικού διαλόγου και την εμπλοκή τους στο σχεδιασμό και τη λήψη αποφάσεων», σημειώνει στον «Ε.Τ.» η υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Ιωάννα Λυτρίβη.
Η πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Παιδείας εστίαζε σε μία στρατηγική αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την επαγγελματική εκπαίδευση από τα Επαγγελματικά Λύκεια και τα Εργαστήρια μέχρι τις ΣΑΕΚ (Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης), αλλά και στη χαρτογράφηση της σύνδεσής τους με την αγορά εργασίας.
Το θεσμικό πλαίσιο ψηφίστηκε, μία σειρά από καινοτομίες, όπως η ψηφιακή πύλη, που θα εξυπηρετεί παράλληλα τόσο τους αποφοίτους των δομών της επαγγελματικής εκπαίδευσης όσο και τις ίδιες τις επιχειρήσεις να βρουν τους εργαζομένους, βρίσκονται σε στάδιο προετοιμασίας και το υπουργείο Παιδείας καλείται να κερδίσει ένα δύσκολο στοίχημα, δηλαδή να αποκαταστήσει το όνομα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, η οποία είχε παραμεληθεί και απαξιωθεί τις προηγούμενες δεκαετίες.
Με τις εγγραφές των σπουδαστών των ΣΑΕΚ να ξεκινούν σε περίπου έναν μήνα, μέσα στον Σεπτέμβριο, οι δημόσιες δομές μεταλυκειακής εκπαίδευσης με 27.000 θέσεις σε όλη τη χώρα, δυνατότητα πρακτικής, εργαστήρια, αλλά και σταδιακή σύνδεση με τους τοπικούς εκπροσώπους της αγοράς εργασίας, επιχειρούν να επανασυστηθούν στους σπουδαστές ως μία αξιόλογη επιλογή, η οποία θα μπορέσει να προσφέρει ανταγωνιστικό μισθό και τη δυνατότητα μιας καριέρας.
ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ
Μεγάλη ανταπόκριση από τους φετινούς αποφοίτους
«Εχουμε δρόμο ακόμα να διανύσουμε μέχρι να ιδωθεί ως ισότιμη επιλογή μετά το Λύκειο, ωστόσο μεγάλη ανταπόκριση των φετινών αποφοίτων μας, με 21.551 υποψηφίους να δηλώνουν τουλάχιστον μία ειδικότητα στο παράλληλο μηχανογραφικό και 16.211 από αυτούς να επιτυγχάνουν την εισαγωγή του σε μία ΣΑΕΚ, επιβεβαιώνει έμπρακτα την ολοένα και αυξανόμενη αναγνώριση από μέρους των αποφοίτων του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και των ευκαιριών μάθησης που τους προσφέρει η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση», συνεχίζει η κ. Λυτρίβη.
Βέβαια, τα πρώτα βήματα έχουν ήδη γίνει και η επαγγελματική εκπαίδευση κερδίζει σταδιακά το χαμένο έδαφος των προηγούμενων δεκαετιών.
Το 2018, η φοίτηση στα Επαγγελματικά Λύκεια αφορούσε το 28% του μαθητικού δυναμικού, ενώ πλέον το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί στο 33,5%. Βέβαια, η Ελλάδα βρίσκεται ακόμα αρκετά πίσω από τον ευρωπαϊκό μέσο, όπου η επαγγελματική εκπαίδευση απορροφά σχεδόν το 50% του μαθητικού δυναμικού.
Η ενημέρωση και η καθοδήγηση των μαθητών και σπουδαστών αποτελούν προτεραιότητα του υπουργείου Παιδείας.
Μία από τις καινοτομίες που έχει ήδη θεσπιστεί από το νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή είναι η παροχή συμβουλευτικής σταδιοδρομίας και πληροφόρησης, και μάλιστα ψηφιακά (e-counseling), με στόχο την ενημέρωση των σπουδαστών, αλλά και των μαθητών, για τις δυνατότητες που τους προσφέρει η κάθε ειδικότητα και τις ανάγκες που προκύπτουν διαρκώς σε μια μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας.
«Μεγάλο μέρος της προσπάθειάς μας κατευθύνεται στην ενίσχυση της συμβουλευτικής σταδιοδρομίας και του επαγγελματικού προσανατολισμού. Τα Γραφεία Σταδιοδρομίας στα νέα, πολυδύναμα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης φιλοδοξούμε να αποτελέσουν το σημείο διεπαφής ανάμεσα στο εκπαιδευτικό σύστημα και την αγορά εργασίας, συνιστώντας στην πραγματικότητα μια πλατφόρμα διαλόγου ανάμεσα σε δύο συστήματα, που δεν συνομιλούσαν ποτέ», ξεκαθαρίζει η υφυπουργός Παιδείας.
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ
Ενίσχυση με 130 Οδηγούς Κατάρτισης
Με γνώμονα τη σύνδεση με την αγορά εργασίας, τον Οκτώβριο οι ανανεωμένες ΣΑΕΚ θα ενισχυθούν με 130 Οδηγούς Κατάρτισης. Παλαιότερες και νεότερες ειδικότητες, αποκτούν -επιτέλους- ένα επικαιροποιημένο υλικό, δηλαδή προγράμματα σπουδών, εγχειρίδια και Τράπεζα Θεμάτων.
«Εχουν συνταχθεί από τους ανθρώπους του πεδίου», σχολιάζει η κ. Λυτρίβη, εξηγώντας ότι πρόκειται για προγράμματα τα οποία έχουν αναπτυχθεί βάσει συγκεκριμένης μεθοδολογίας από τους κοινωνικούς εταίρους, είναι άμεσα συνδεδεμένα με την αγορά εργασίας και έχουν πιστοποιηθεί από τον ΕΟΠΠΕΠ.
Εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένεται και η σχετική υπουργική απόφαση, ώστε να ξεκινήσει η εφαρμογή τους από τον Οκτώβριο, μήνα που ξεκινούν τη λειτουργία τους οι ΣΑΕΚ.
Με κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης να προορίζονται για τον εκσυγχρονισμό των εργαστηρίων τα επόμενα χρόνια, στόχος είναι στο τέλος της τετραετίας της κυβέρνησης να έχει ολοκληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος των μεταρρυθμίσεων στην επαγγελματική εκπαίδευση.