Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου δεν αύξησαν τον τζίρο στα εμπορικά καταστήματα της Πτολεμαΐδας. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από τις δηλώσεις του προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Πτολεμαΐδας – Εορδαίας, Γιώργου Ηλιόπουλου στο «e-ptolemeos.gr», ο οποίος μίλησε μάλιστα για πτώση του τζίρου κατά 20% σε σχέση με τις αντίστοιχες ενδιάμεσες εκπτώσεις του περσινού Νοεμβρίου.
«Οι φετινές ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν έφεραν τα αναμενόμενα για τον εμπορικό κόσμο. Υπήρξε κίνηση στα καταστήματα της Πτολεμαΐδας κατά το εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου που ολοκληρώθηκε την Τετάρτη 10 του μήνα, αλλά δεν σημειώθηκε ο αναμενόμενος τζίρος και ήταν μειωμένος κατά 20% τουλάχιστον σε σχέση με πέρσι», δήλωσε ο εκπρόσωπος του εμπορικού κόσμου της Εορδαίας.
Ο κ. Ηλιόπουλος σημείωσε πως «η πτώση του τζίρου στην περιοχή ήταν αντίστοιχη με την πτώση του τζίρου σε όλη την Ελλάδα και πως «το πρόβλημα βρίσκεται στην μεγάλη μείωση του εισοδήματος των καταναλωτών.»
Γι’ αυτό και η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) σκέφτεται το θέμα των ενδιάμεσων εκπτώσεων στα εμπορικά καταστήματα λιανικού εμπορίου, που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το Νοέμβριο του 2013, όπως και το άνοιγμα της αγοράς τις Κυριακές».
Ο κ. Ηλιόπουλος ανέφερε ειδικότερα ότι «η ΕΣΕΕ προτείνει “ανασχηματισμό” των ενδιάμεσων εκπτώσεων.»
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, οι βασικές διαπιστώσεις, ύστερα από τρία χρόνια εφαρμογής του μέτρου και συστηματικής παρακολούθησης της αγοράς δείχνουν αναποτελεσματικότητα και αποτυχία. Η γενικότερη εικόνα που προκύπτει είναι ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις δεν φαίνεται να βοηθούν τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις αναφορικά με τα επίπεδα των πωλήσεων. Τα αποτελέσματα των περιοδικών ερευνών του Ινστιτούτου (ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ) αμφισβητούν πλέον την παραδοσιακή αντίληψη ότι οι εκπτώσεις λειτουργούν ενισχυτικά στο τζίρο των επιχειρήσεων. Λόγω της γενικότερης οικονομικής δυσχέρειας και της έλλειψης ρευστότητας, οι εκπτώσεις φαίνεται ότι πλέον παύουν να αποτελούν από μόνες τους κινητήριο δύναμη της αγοραστικής κίνησης. Από το σύνολο των τακτικών ερευνών που έχουν υλοποιηθεί σε αντιπροσωπευτικό δείγμα επιχειρήσεων, τα συγκεντρωτικά αποτελέσματα αναφορικά με την κίνηση της αγοράς σε σύγκριση με την περυσινή αντίστοιχη περίοδο του εκπτωτικού δεκαημέρου, δείχνουν ότι πέντε στις 10 επιχειρήσεις (50%) δηλώνουν μείωση των πωλήσεών τους το εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου.
Η ΕΣΕΕ έχει προτείνει την αλλαγή του καθορισμένου χρόνου των ενδιάμεσων εκπτώσεων και ζητά να δοθεί στους τοπικούς εμπορικούς συλλόγους το δικαίωμα να διαχειριστούν ελεύθερα, δύο ή τρείς εκπτωτικές περιόδους σε συνεργασία με τις Περιφέρειές τους.
Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του μέτρου της λειτουργίας των καταστημάτων την Κυριακή και συγκεκριμένα επτά Κυριακές μέσα στο έτος, εκ των οποίων οι 4 Κυριακές κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων, δεν δείχνει να επηρεάζει τον τζίρο. Σύμφωνα με την περσινή έρευνα που διενήργησε το ΙΝΕΜΥ, προέκυψε η εξής διαπίστωση η οποία φαίνεται να επαναλαμβάνεται ως εύρημα σε κάθε ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο: ότι σταθερά υψηλό παραμένει το ποσοστό των επιχειρηματιών που δηλώνουν ότι το άνοιγμα μίας ακόμα Κυριακής δεν επηρεάζει τον τζίρο της αντίστοιχης εκπτωτικής περιόδου. Με άλλα λόγια ο μικρός τζίρος της Κυριακής φαίνεται ότι «απορροφά» εκείνο των προηγούμενων και επόμενων ημερών, αφού τα διαθέσιμα χρήματα των καταναλωτών είναι περιορισμένα.
Οκτώ στις 10 επιχειρήσεις (76%) δήλωσαν ότι η συμβολή του ανοίγματος της Κυριακής της εκπτωτικής περιόδου του Νοεμβρίου, δεν επηρέασε καθόλου ενώ η αγοραστική κίνηση του Σαββάτου ήταν μεγαλύτερη της Κυριακής.