Στην επιβεβαίωση του θανάτου και του κυβερνήτη του μοιραίου Phantom που συνετρίβη νοτίως της Ανδραβίδας προχώρησε το ΓΕΑ με ανακοίνωσή του.
Με αυτή την ανακοίνωση ολοκληρώθηκε με τον χειρότερο δυνατό τρόπο το θρίλερ της πτώσης του μοιραίου εκπαιδευτικού αεροσκάφους καθώς μετά τον θάνατο του 29χρονου Υπομηναγού Μάριου Μιχαήλ Τουρούτσικα, επιβεβαιώθηκε τώρα από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και ο θάνατος του 31χρονου Σμηναγού, Ευστάθιου Τσιτλακίδη, η οικογένεια του οποίου ήλπιζε για ένα θαύμα μέχρι και σήμερα.
Όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση του ΓΕΑ, σήμερα ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης για τον εντοπισμό του που είχαν ξεκινήσει από τη Δευτέρα με την συγκέντρωση και την ανάλυση των ευρημάτων να επιβεβαιώνουν τον θάνατό του. Η επιχείρηση για τον εντοπισμό του Ευστάθιου Τσιτλακίδη υποστηρίζονταν από τρία ελικόπτερα, πλωτά σκάφη, άνδρες των ειδικών δυνάμεων της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και ένα υποβρύχιο drone με δυνατότητα έρευνας σε βάθος έως και 100 μέτρων.
Σήμερα το πρωί ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος και ο αρχηγός ΓΕΑ αντιπτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς πήγαν στο χωριό Γρανίτης στο Κάτω Νευροκόπι και συλλυπήθηκαν τους γονείς του νεκρού σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, κυβερνήτη του αεροσκάφους που συνετρίβη ανοιχτά από το Κατάκολο ώρα 10:30 το πρωί της Δευτέρας. Οι λεπτομέρειες της κηδείας του σμηναγού Τσιτλακίδη δεν έχουν ακόμη καθοριστεί. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιβεβαίωση του θανάτου του 31χρονου έγινε μέσω DNA.
Αύριο Πέμπτη ώρα 10:30 η νεκρώσιμη ακολουθία του υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα θα τελεστεί στον ιερό ναό Προφήτη Ηλία στην Τρίπολη Αρκαδίας. Η ταφή του 29χρονου συγκυβερνήτη του Phantom θα γίνει στο χωριό Πικέρνι Αρκαδίας.
Η ανακοίνωση του ΓΕΑ:
«Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας. Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του.
Σμήναρχος (Ι) Σωτήριος Μαγκώτσιος
Εκπρόσωπος Τύπου ΓΕΑ»
Πώς έγινε η μοιραία άσκηση
Σε ασκήσεις «χαμηλής ναυτιλίας», όπως αυτή που έκαναν το πρωί της Δευτέρας πάνω από τη θάλασσα ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας, τα Phantom πετούν χωρίς πρόσθετες δεξαμενές καυσίμων, ώστε να έχουν το περιθώριο για παραπάνω ελιγμούς και να μπορούν να στρίβουν καλύτερα. Οι πιλότοι σε αυτές τις ασκήσεις δέχονται περισσότερα G στο σώμα τους, ίσως σχεδόν όσα «τραβούν» σε εναέρια μάχη.
Στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου, 15 λεπτά μετά την απογείωσή τους από τη βάση της Ανδραβίδας, ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους κατέπεσαν στη θάλασσα με αποτέλεσμα το Phantom τους να συντριβεί. Ο συγκυβερνήτης Τουρούτσικας ανακηρύχθηκε νεκρός λίγες ώρες μετά, από κάποιο εύρημα που πιστοποίησε ότι έχασε τη ζωή του κατά την πτώση του F-4.
Από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν απαντούν στο ερώτημα αν ο εντοπισμός ενός από τα δύο αλεξίπτωτα σημαίνει ότι οι πιλότοι προσπάθησαν τελευταία στιγμή να κάνουν χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος αλλά δεν τα κατάφεραν. Ανώτατες στρατιωτικές πηγές είπαν από τις 11:30 το πρωί της Δευτέρας στο protothema.gr ότι οι πιλότοι δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το Φάντομ πριν την συντριβή.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, δευτερόλεπτα πριν το F-4 Phantom πέσει στη θάλασσα οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα.
Σε ποιο ακριβώς ύψος πετούσαν, δηλαδή πόσα πόδια πάνω από τη θάλασσα, είναι κάτι που θα καταθέσουν οι πιλότοι του «bravo 1» δηλαδή του προπορευόμενου Phantom που είχε το ρόλο του αρχηγού του ζεύγους στην επιτροπή διερεύνησης. Τι μπορεί να συνέβη και το Phantom κατέπεσε στη θάλασσα είναι άγνωστο. Επικοινωνία δεν έχει καταγραφεί, κάποιο τελευταίο μήνυμα δεν φαίνεται να εξέπεμψαν ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας.
Είναι άλλωστε πολύ δύσκολο στις συνθήκες της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας», αφού σε τόσο ακραίες συνθήκες οι πιλότοι δεν χάνουν χρόνο πατώντας το μπουτόν επικοινωνίας, πρώτο τους μέλημα είναι να σώσουν το αεροσκάφος και μετά να διασωθούν. Μπορεί να συνέβη κάποια μηχανική βλάβη; Μπορεί να έχασαν την ώση τους και οι δύο turbojet κινητήρες του Phantom; Τίποτα δεν είναι απίθανο, ούτε καν το ενδεχόμενο μιας αεροδυναμικής βλάβης που μπορεί να αποβεί μοιραία στις ακραίες συνθήκες της χαμηλής πτήσης που εκτελούσαν οι δύο πιλότοι.
Το «μαύρο κουτί» του Phantom
Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους όπως το Phantom δεν έχει καμία σχέση με το μαύρο κουτί των πολιτικών αεροσκαφών. Το μαύρο κουτί των πολιτικών αεροσκαφών είναι κατασκευασμένο ώστε να αντέχει και να μην καταστρέφεται έπειτα από μια πτώση. Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης του Phantom έχει άλλο λόγο ύπαρξης: Καταγράφει ήχο και εικόνα προκειμένου να αξιοποιείται στην ενημέρωση των πιλότων μετα τις πτήσεις ώστε να επισημαίνονται πιθανά λάθη.
«Ακόμη κι αν ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης του μοιραίου Phantom με serial number 507 εντοπιστεί -κάτι που μοιάζει πολύ δύσκολο- είναι σχεδόν βέβαιο ότι το recorder θα έχει καταστραφεί και δεν θα μπορεί να γίνει αναδίφηση εικόνας, ήχου και στοιχείων που είχε συλλέξει, δεδομένου ότι το κουτί του flight recorder δεν έχει θωράκιση για να αντέχει πιθανή πρόσκρουση», λένε ειδικοί στο protothema.gr.