Περισσότερες από οκτώ (8) εταιρείες ενδιαφέρονται να εγκατασταθούν στο Βιοτεχνικό Πάρκο Πτολεμαΐδας, το οποίο, όπως αποδεικνύεται, μπορεί να αποτελέσει πόλο επιχειρηματικής δραστηριότητας και αναγέννησης της οικονομίας της περιοχής, που έχει πληγεί έντονα από τη βίαιη απολιγνιτοποίηση.
Πρόκειται για εταιρείες που ασχολούνται με μεταποίηση προϊόντων του πρωτογενή τομέα, με βιομηχανικά εξαρτήματα και μηχανήματα, με την παραγωγή στοιχείων για τον κλάδο της ενέργειας, με τη συναρμολόγηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων κ.αλ. Περισσότερες αποκαλύψεις για τις εταιρείες αυτές, δεν μπορούν να γίνουν από πλευράς ΒΙΟΠΑΠ και Δήμου Εορδαίας, καθώς έχουν υπογραφεί συμφωνίες εμπιστευτικότητας μεταξύ της ΒΙΟΠΑ Πτολεμαΐδας ΑΕ. ( που ελέγχεται από το Δήμο) και των επιχειρήσεων που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την περιοχή.
Ωστόσο, όπως φαίνεται, το ΒΙΟΠΑ Πτολεμαΐδας μπορεί πράγματι να αποτελέσει πόλο αναζωογόνησης των άλλοτε πλούσιων λιγνιτικών περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας, αφού ήδη η Εταιρεία διαχείρισης του Πάρκου, παραχωρεί 20 στρέμματα στο ΕΚΕΤΑ για τη δημιουργία του Κόμβου Καινοτομίας Υδρογόνου και, 46 στρέμματα στην «Prolacta ΑΕ» για την εγκατάσταση του τυροκομείου της.
Στόχος η επέκταση του ΒΙΟΠΑ
Όπως είπε στο makthes.gr ο Δήμαρχος Εορδαίας, Παναγιώτης Πλακεντάς, οι 8-9 επιχειρήσεις που έχουν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για το ΒΙΟΠΑΠ, έχουν ενημερωθεί για τις ενέργειες επέκτασης του Βιοτεχνικού Πάρκου στον υπόλοιπο χώρο του παλιού εργοστασίου της ΑΕΒΑΛ, καθώς οι πρωτοβουλίες Δήμου και Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, στοχεύουν μεν στην προσέλκυση εταιρειών στο ΒΙΟΠΑ, αλλά και στην αξιοποίηση της υπόλοιπης, μεγάλης έκτασης, της παλιάς βιομηχανίας αζωτούχων λιπασμάτων.
Σημειώνεται ότι το ΒΙΟΠΑ Πτολεμαΐδας εκτείνεται μέχρι και σήμερα σε 560 στρέμματα, σε ένα μέρος των 1.700 στρεμμάτων της άλλοτε λιπασματοβιομηχανίας ΑΕΒΑΛ.
Το δ.σ. της ΒΙΟΠΑΠ ΑΕ, με απόφασή του (30/4/2024) που έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια και κοινοποιηθεί στο Δήμο, ζητεί την επέκταση του Πάρκου στην όμορη έκταση της ΑΕΒΑΛ, προκειμένου να μπορούν να εγκατασταθούν στο ΒΙΟΠΑ επιχειρήσεις μεγαλυτέρου μεγέθους και δυναμικότητας.
Ωστόσο η αξιοποίηση της άλλοτε ΑΕΒΑΛ προαπαιτεί την απομάκρυνση των παλιών, ακατάλληλων εγκαταστάσεων και την εξυγίανση των εδαφών του παλιού εργοστασίου. Όμως, όπως επισήμανε ο κ. Πλακεντάς, δεν χρήζει εξυγίανσης όλη η έκταση της πρώην ΑΕΒΑΛ, παρά μόνο τα τμήματα στα οποία αποθηκεύονταν ύλες για την παραγωγή λιπασμάτων.
Η αποκατάσταση της έκτασης της πρώην ΑΕΒΑΛ
«Σε ένα τμήμα της έκτασης της παλιάς ΑΕΒΑΛ, βρίσκονται τα συνεργεία του Δήμου και καθημερινά, κινούνται στο χώρο περισσότερα από 200 άτομα, δημοτικοί υπάλληλοι. Δεν υπάρχει ανάγκη εξυγίανσης όλης της έκτασης του παλιού εργοστασίου, ενώ ορισμένα από τα κτίρια του συγκροτήματος είναι κατάλληλα για χρήση. Ο Δήμος έχει ορίσει τα κτίρια που θα διατηρηθούν , όπως αποφασίσθηκε για το παλιό διοικητήριο, το κτίριο του χημείου το οποίο μάλιστα έχει ανακαινισθεί με κεφάλαια από το ΕΣΠΑ, καθώς και άλλα κτίρια, που φιλοξενούν υπηρεσίες του Δήμου Εορδαίας», επισήμανε ο κ. Πλακεντάς.
Έγιναν οι μελέτες, υπάρχουν πόροι για τα έργα αποκατάστασης
Όμως η εξυγίανση και αποκατάσταση της παλιάς ΑΕΒΑΛ, έχει δρομολογηθεί και η σχετική μελέτη έχει ήδη εκπονηθεί, ενώ βεβαίως πρέπει να ακολουθήσουν τα προβλεπόμενα έργα.
Η μελέτη που αφορά στην εξυγίανση και αξιοποίηση της έκτασης του παλιού εργοστασίου, έχει χρηματοδοτηθεί από το Πράσινο Ταμείο (περιλαμβάνει πέντε υποέργα), ενώ μέσω του ΣΔΑΜ, δηλαδή του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών και, του Ταμείου Ανάκαμψης, θα διατεθούν τα απαιτούμενα κονδύλια για την υλοποίηση των έργων απομάκρυνσης των παλιών, ακατάλληλων κτιρίων της ΑΕΒΑΛ και, εξυγίανσης , όπως και αναμόρφωσης της περιοχής.
Το κόστος εξυγίανσης της άλλοτε ΑΕΒΑΛ, είναι σημαντικό και θα ανακοινωθεί όταν γίνει η επίσημη παραλαβή της μελέτης που εκπονήθηκε.
Η ΑΕΒΑΛ, που δεν άντεξε στο άνοιγμα της αγοράς λιπασμάτων και το διεθνή ανταγωνισμό (δεκαετία 1990), έκλεισε το 1997 και έκτοτε αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα βιομηχανικά φαντάσματα της χώρας μας. Εν τούτοις, δείχνει να επανέρχεται στη ζωή καθώς οι εταιρείες που ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν τα ενισχυμένα κίνητρα που θα δοθούν με το masterplan του ΣΔΑΜ, δε θα συναντήσουν χρονοβόρες διαδικασίες με την Αρχαιολογία ή π.χ. της Δασική Υπηρεσία επειδή όλη η έκταση της άλλοτε ΑΕΒΑΛ, έχει περάσει στο Δήμο Εορδαίας.
Σήμερα στο ΒΙΟΠΑ υπάρχει δίκτυο ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευση – αποχέτευση, εσωτερικό δίκτυο ακαθάρτων, καταγραφή με κλειστό κύκλωμα και η αποκομιδή σκουπιδιών γίνεται με τα συνεργεία του δήμου.
Βεβαίως ακόμη περιμένουμε την παρουσίαση του masterplan του ΣΔΑΜ, που πιθανότατα θα γίνει προς το Σεπτέμβριο, αλλά το ΒΙΟΠΑ Πτολεμαΐδας, έχει το ‘συν’ ότι βρίσκεται σε απόσταση μόλις 500 μέτρων από την Παρα-Εγνατία και , από αυτή, στην Εγνατία Οδό, ενώ , αν πάρει μπρος ο ελληνικός σιδηρόδρομος, που πολεμάει να ανακάμψει μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, θα μπορεί σε χρόνο μέλλοντα να συνδεθεί σιδηροδρομικά και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, γιατί υπάρχει γραμμή που είχε αποκατασταθεί. Η γραμμή ήδη αποκαταστάθηκε και απέμενε ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά συστήματα στις διαβάσεις (ΑΣΙΔ).
Οικονομικός μαρασμός και ανεργία
«Τα τελευταία πέντε χρόνια, από τότε που κηρύχθηκε η έναρξη της απολιγνιτοποίησης, δεν έχει εγκατασταθεί ούτε ένα εργοτάξιο στην περιοχή μας, πλην του έργου του ΕΚΕΤΑ, για το οποίο ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη.
«Έρευνα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, διατύπωνε την εκτίμηση ότι στον άξονα Φλώρινα- Αμύνταιο – Πτολεμαΐδα – Κοζάνη, με την απολιγνιτοποίηση, θα χαθούν συνολικά 19.000 θέσεις εργασίας. Θεωρώ ότι οι περισσότερες από αυτές τις θέσεις εργασίας , άμεσες και έμμεσες, έχουν χαθεί και, ως το 2027 θα χαθούν και οι υπόλοιπες.
«Στη ΔΕΗ εργάζονταν κοντά στις 5.500 άτομα , σήμερα έχουν μείνει 1.200 και , σε δύο χρόνια, θα μειωθούν ακόμη περισσότερο. Συνεπώς, είναι απολύτως αναγκαία η προσέλκυση επενδύσεων, ιδιωτικών επενδύσεων, στην περιοχή μας», κατέληξε ο Δήμαρχος Εορδαίας.