Με τις θερινές εκπτώσεις να ολοκληρώνονται το Σάββατο 31 Αυγούστου, ο εμπορικός κόσμος της περιοχής μετράει τα κέρδη και τις ζημιές του, εν μέσω μια δύσκολης και εξαιρετικά ρευστής οικονομικής κατάστασης.
Η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα θα μπορούσε εν κατακλείδι να χαρακτηριστεί ως μέτρια, σημείωσε χαρακτηριστικά μιλώντας στον «Π» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πτολεμαΐδας Θεόδωρος Βυθούλκας.
Το εξαιρετικά θετικό μήνυμα είναι ότι στην αγορά της Πτολεμαΐδας έδωσαν «φιλί ζωής» οι απόδημοι της περιοχής που κάθε χρόνο τους καλοκαιρινούς μήνες και ιδίως τον Αύγουστο επιστρέφουν στον γενέθλιο τόπο και τα χωριά τους.
Σε γενικότερα πλαίσια και κάνοντας μια πρώτη καταγραφή της τρέχουσας κατάστασης, τα εμπορικά καταστήματα της πόλης είχαν καλύτερη εμπορική κίνηση τον μήνα Αύγουστο συγκριτικά με τον μήνα Ιούλιο.
Οι κλάδοι που κινήθηκαν περισσότερο ήταν η ένδυση, η υπόδηση, τα αθλητικά και τα παιδικά είδη, ενώ ο κόσμος έμεινε ευχαριστημένος τόσο από πλευράς τιμών, όσο και από πλευράς ποιότητας εμπορευμάτων και εξυπηρέτησης.
Εν τω μεταξύ η ΕΣΕΕ εξέδωσε την Παρασκευή τα αποτελέσματα της καθιερωμένης έρευνας που διενεργεί, για τις θερινές εκπτώσεις 2024. Η εκτίμηση είναι ότι οι πιέσεις στο λιανικό εμπόριο διατηρούνται εν μέσω ενός ρευστού επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Η ανάκαμψη δεν φαίνεται να εδραιώνεται στην αγορά εξαιτίας της διατήρησης των ανοδικών πιέσεων στο λειτουργικό κόστος και στις φορολογικές υποχρεώσεις.
Το 57% των εμπόρων κρίνει ότι οι πωλήσεις τους κινήθηκαν σε χειρότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, το 37% στα ίδια και ένα 6% καλύτερα. Η Βόρεια Ελλάδα είναι η γεωγραφική περιοχή της Ελλάδας που φαίνεται ότι επηρεάζεται περισσότερο από την αρνητική κατάσταση, ενώ το 49% των εμπόρων (πανελλαδικά) είναι μέτρια ικανοποιημένο από τις πωλήσεις τους.
Σύνοψη αποτελεσμάτων
- Περισσότερες από τις μισές εμπορικές επιχειρήσεις (57%) που συμμετείχαν στις εκπτώσεις κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις σε συγκριτικά με πέρυσι.
- Σχεδόν οι μισοί επιχειρηματίες (45%) δεν έμειναν καθόλου ή έμειναν λίγο ικανοποιημένοι από τις πωλήσεις τους κατά τη διάρκεια των θερινών εκπτώσεων.
- Για τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (44%) η καλύτερη περίοδος των εκπτώσεων, από άποψη αγοραστικής κίνησης, ήταν ο Ιούλιος. Ωστόσο, και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου εμφανίζει αξιοσημείωτη κίνηση.
- Συντριπτικό είναι το ποσοστό των επιχειρήσεων (85%) που θεωρεί πως φέτος οι καταναλωτές ήταν περισσότερο συγκρατημένοι στις αγορές τους συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια.
- Παρά τη σχετική συζήτηση, μόνο 4 στις 10 επιχειρήσεις (42%) του δείγματος μπορούν να πραγματοποιούν πωλήσεις και εκτός φυσικού καταστήματος.
- Το 74% των επιχειρήσεων έχει επηρεαστεί αρνητικά από τις ανατιμήσεις του ενεργειακού κόστους σε πολύ έως πάρα πολύ μεγάλο βαθμό.
- Για το 58% των επιχειρήσεων το λειτουργικό κόστος συνεχίζει να αυξάνεται εντός του 2024, με ρυθμό που ξεπερνά το 10%.
- Σε ένα ήδη επιβαρυμένο επιχειρηματικό περιβάλλον, το 71% των επιχειρήσεων δήλωσε πως το νέο φορολογικό νομοσχέδιο τις επηρέασε αρνητικά από πολύ έως πάρα πολύ μεγάλο βαθμό, θέτοντας ουσιαστικά τη βιωσιμότητά τους εν αμφιβόλω.