Με το άρθρο 74 του Ν. 4808/2021 θεσπίστηκε η υποχρέωση λειτουργίας ηλεκτρονικού συστήματος μέτρησης του χρόνου εργασίας στις επιχειρήσεις- εργοδότες, το οποίο θα είναι συνδεδεμένο διαλειτουργικά, σε πραγματικό χρόνο, με το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Η υποχρέωση αυτή συνεπάγεται την έκδοση ψηφιακής κάρτας για κάθε εργαζόμενο της επιχείρησης, μέσω της οποίας θα γίνεται η μέτρηση του χρόνου εργασίας, όπως η ώρα έναρξης και λήξης της εργασίας, το διάλειμμα, η υπέρβαση του νόμιμου ωραρίου εργασίας και κάθε είδους άδεια. Τα στοιχεία της ψηφιακής κάρτας εργασίας διασταυρώνονται με τα στοιχεία που αναγράφονται στην Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (ΑΠΔ) που υποβάλλεται από την επιχείρηση.
Η ψηφιακή κάρτα εργασίας αξιοποιείται από την Επιθεώρηση Εργασίας για τον έλεγχο τήρησης του ωραρίου των επιχειρήσεων. Εάν, κατά τον επιτόπιο έλεγχο, διαπιστωθεί ότι η ψηφιακή κάρτα εργαζόμενου δεν είναι ενεργοποιημένη, επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο 10.500 ευρώ ανά εργαζόμενο που δεν έχει ενεργοποιημένο ψηφιακή κάρτα. Σε περίπτωση που σε τρεις ελέγχους, εντός χρονικού διαστήματος 12 μηνών, διαπιστωθεί η παράβαση της παρούσας επιβάλλεται προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης για χρονικό διάστημα δεκαπέντε (15) ημερών.
Η Κάρτα Εργασίας είναι ένα σημαντικό εργαλείο για τη διασφάλιση του ωραρίου εργασίας και των υπερωριών, καθώς συνεπάγεται την καθημερινή και άμεση (σε πραγματικό χρόνο) κοινοποίηση στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ της έναρξης και λήξης εργασίας για κάθε εργαζόμενο και συνακόλουθα την προστασία κάθε εργαζόμενου από την πραγματοποίηση υπερωριακής απασχόλησης χωρίς αμοιβή, καθώς και από την με οποιοδήποτε τρόπο καταστρατήγηση των νομίμων ορίων εργασίας.
Η απογραφική διαδικασία θα ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου 2022 για όλες τις επιχειρήσεις. Επιχειρήσεις που ήδη χρησιμοποιούν σύστημα ωρομέτρησης θα έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης με τον νέο μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.
Από την 1η Νοεµβρίου ξεκινάει η απογραφή για το σύνολο των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, ενώ από την 1η Οκτωβρίου οι έλεγχοι από το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας θα οδηγούν και στην επιβολή προστίμων σε πιθανές παραβάσεις για τη χρήση της ψηφιακής κάρτας σε τράπεζες και μεγάλα σούπερ μάρκετ, όπου ήδη το ποσοστό εφαρμογής του μέτρου αγγίζει το 95%. Πλέον ξεκινάει η δεύτερη φάση, προκειμένου έως τα τέλη του 2023 η ψηφιακή κάρτα να εφαρμόζεται από όλες τις επιχειρήσεις όλων των κλάδων του ιδιωτικού τομέα.
Αναλυτικά, η δεύτερη φάση εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας ξεκινάει από τη διαδικασία απογραφής του συνόλου των εργαζομένων μισθωτής εξαρτημένης εργασίας. Διαδικασία που μετατέθηκε για την 1η Νοεμβρίου (από την 1η Οκτωβρίου που αρχικά είχε ανακοινωθεί). Η απόφαση μετάθεσης ελήφθη γιατί από 1ης έως 31 Οκτωβρίου διαρκεί η ηλεκτρονική υποβολή από τις επιχειρήσεις του ετήσιου πίνακα προσωπικού (έντυπο Ε4), με όλα τα στοιχεία για τους εργαζομένους που απασχολούν, στο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη».
Έτσι, η απογραφική διαδικασία της ψηφιακής οργάνωσης του χρόνου εργασίας, από όλες τις επιχειρήσεις-εργοδότες της χώρας και για το σύνολο των εργαζομένων τους, με σύμβαση ή σχέση εξαρτημένης εργασίας, συμπεριλαμβανομένου του δανειζόμενου προσωπικού, θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 1ης και 30 Νοεμβρίου.
Στόχος είναι να εμφανίζεται άμεσα, στο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη», το προγραμματισμένο ωράριο απασχόλησης ανά εργαζόμενο, παράρτημα ή επιχείρηση σε ψηφιακή μορφή ημερολογίου. Συγκεκριμένα, ψηφιακά, με τη μορφή ημερολογίου, θα παρακολουθείται η οργάνωση του χρόνου εργασίας, τα προγραμματισμένα ωράρια, οι δηλωθείσες υπερωρίες, η χορήγηση αδειών κ.ά. Μάλιστα, μέσω της εφαρμογής myErgani mobileapp καθώς και μέσα από το myErgani web portal (https://myErgani.gov.gr), το ψηφιακό ημερολόγιο θα είναι άμεσα διαθέσιμο και στον εργαζόμενο.