Η συντριπτική πλειονότητα των οδηγών θεωρεί ότι σε περίπτωση τέλεσης τροχαίου ατυχήματος, υπεύθυνοι προκειμένου να υψώσουν ασπίδα προστασίας είναι οι αερόσακοι, όπως φυσικά και η ζώνη ασφαλείας.
Στην πραγματικότητα, ωστόσο, καθοριστικό ρόλο στο να μην υποστούμε τραυματισμό είναι και κάποια άλλα εξαρτήματα του ΙΧ, τα οποία δεν τυγχαίνουν της προσήκουσας αναγνώρισης.
Ένα από αυτά είναι και τα… περιφρονημένα προσκέφαλα, δηλαδή τα «μαξιλάρια» των καθισμάτων όπου ακουμπάει το κεφάλι μας, τα οποία για πολλούς απλά ενισχύουν την άνεση κατά το ταξίδι.
Το προσκέφαλο είναι, ωστόσο, ένα στοιχείο ασφαλείας που είναι ειδικά σχεδιασμένο έτσι ώστε να περιορίζει την κίνηση του κεφαλιού σε περίπτωση πρόσκρουσης, μετριάζοντας λοιπόν τον κίνδυνο να υποστούμε τραυματισμό στον αυχένα.
Σημειώνεται ότι ο τραυματισμός του αυχένα σημειώνεται από αιφνίδιο τίναγμα ή απότομη μετακίνηση της κεφαλής, μιας και σε αυτές τις περιπτώσεις στους μύες και τους συνδέσμους του αυχένα ασκούνται τάσεις πέρα από το φυσιολογικό εύρος κίνησης.
Για να μας προστατεύσει, ωστόσο, το προσκέφαλο σε περίπτωση που εμπλακούμε σε ατύχημα, πρέπει να είναι σωστά ρυθμισμένο. Αυτό θα το επιτύχουμε ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα:
Συμβουλευόμαστε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου
Προτού προβούμε σε οποιαδήποτε ρύθμιση, καλό είναι να ανατρέξουμε στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου όπου εμπεριέχονται συγκεκριμένες οδηγίες για το πώς πρέπει να ρυθμιστεί -με βάση το μοντέλο αυτοκινήτου- το προσκέφαλο.
Επιλέγουμε τη σωστή θέση καθίσματος
Προτού ρυθμίσουμε το προσκέφαλο, καλό είναι να ασχοληθούμε με το κάθισμά μας, διασφαλίζοντας ότι, όταν καθόμαστε σε αυτό μπορούμε να φτάσουμε εύκολα σε όλα τα χειριστήρια (συμπεριλαμβανομένου του τιμονιού) και έχουμε απρόσκοπτη ορατότητα του δρόμου χωρίς να τεντωνόμαστε ή να σκύβουμε.
Συμβουλευόμαστε το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου
Προτού προβούμε σε οποιαδήποτε ρύθμιση, καλό είναι να ανατρέξουμε στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου όπου εμπεριέχονται συγκεκριμένες οδηγίες για το πώς πρέπει να ρυθμιστεί -με βάση το μοντέλο αυτοκινήτου- το προσκέφαλο.
Επιλέγουμε τη σωστή θέση καθίσματος
Προτού ρυθμίσουμε το προσκέφαλο, καλό είναι να ασχοληθούμε με το κάθισμά μας, διασφαλίζοντας ότι, όταν καθόμαστε σε αυτό μπορούμε να φτάσουμε εύκολα σε όλα τα χειριστήρια (συμπεριλαμβανομένου του τιμονιού) και έχουμε απρόσκοπτη ορατότητα του δρόμου χωρίς να τεντωνόμαστε ή να σκύβουμε.
Ρυθμίζουμε το προσκέφαλο
Ρυθμίζουμε το ύψος του προσκέφαλου έτσι ώστε το ανώτατο μέρος του κεφαλιού μας να μην υπερβαίνει το ύψος του προσκέφαλου.
Δεν ξεχνάμε να το «κλειδώσουμε»
Μόλις βρούμε την ιδανική θέση του προσκέφαλου πρέπει επιβεβαιώσουμε ότι αυτό έχει κλειδώσει. Με αυτό τον τρόπο θα εξασφαλίσουμε ότι δεν θα κινηθεί σε περίπτωση ατυχήματος και έτσι ο αυχένας μας δεν θα υποστεί τραυματισμό.
Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ένα προσκέφαλο που βρίσκεται πολύ χαμηλά, θα επιτρέψει την υπερβολική κίνηση του κεφαλιού προς τα πίσω, αυξάνοντας τον κίνδυνο να τραυματιστεί ο αυχένας μας, ενώ δεν θα μπορέσει να μας προσφέρει τις πολύτιμες υπηρεσίες του ούτε αν είναι τοποθετημένο σε πολύ υψηλή θέση.