Μία από τις τέσσερις κορυφαίες ευρωπαϊκές ακαδημίες αεροπορικής εκπαίδευσης βρίσκεται στην Κοζάνη.
Στις πτήσεις της επόμενης δεκαετίας, χιλιάδες Ευρωπαίοι και Ασιάτες κυβερνήτες αεροσκαφών σε μεγάλες αεροπορικές εταιρείες θα έχουν κάτι κοινό. Αν και θα απογειώνονται από διαφορετικά σημεία του κόσμου και θα ταξιδεύουν σε διαφορετικούς προορισμούς, η αφετηρία τους θα είναι πάντα η Καβάλα ή η Κοζάνη· οι πρώτες πόλεις που αντίκρισαν μέσα από το cockpit, όταν, ως μαθητευόμενοι, τροχοδρόμησαν και πέταξαν για πρώτη φορά.
Γωνία των οδών Καστοριάς και Φλέμινγκ, ώρα δέκα το πρωί. Είναι 20άρηδες, φορούν στολές με επωμίδες και συζητούν στα αραβικά, απολαμβάνοντας το ολιγόλεπτο διάλειμμά τους στον ανοιξιάτικο ήλιο της Κοζάνης. Όταν τον περασμένο Ιούνιο ήρθαν από τη Βαγδάτη, έκαναν όνειρα, κοιτάζοντας τον ουρανό. Τον ερχόμενο Δεκέμβριο, που θα επιστρέψουν στη χώρα τους, θα είναι εξοικειωμένοι με την αντίστροφη θέα. Θα έχουν στο ενεργητικό τους πάνω από 200 ώρες πτήσης με σύγχρονης κατασκευής αεροσκάφη Diamond πάνω από τη λίμνη Πολυφύτου και τους κάμπους μεταξύ Κοζάνης και Πτολεμαΐδας. Είναι δύο από τα σημεία όπου συχνά πραγματοποιούνται τα πρακτικά μαθήματα της Egnatia Aviation, της μεγαλύτερης ελληνικής σχολής αεροπορικής εκπαίδευσης.
«Από παιδί ήθελα να γίνω πιλότος. Μεγάλωσα μετρώντας πολεμικά αεροπλάνα, αλλά το δικό μου όνειρο δεν έχει κουμπί βομβαρδισμού. Θέλω να κατακτήσω τους ουρανούς του κόσμου», λέει ο 23χρονος Ali Zahraw. «Ονειρεύομαι να πετάξω πάνω από βουνά, ποτάμια και θάλασσες. Έχουν χορτάσει τα μάτια μου έρημο!» συμπληρώνει ο συνομήλικός του Yusef Ibrahim, ο οποίος στη συνέχεια περιγράφει ένα σκληρό καθημερινό πρόγραμμα μελέτης, όπου καμία απουσία δεν δικαιολογείται. «Όταν έχουμε χρόνο και αντοχή, βγαίνουμε για φαγητό. Η Κοζάνη είναι φιλική πόλη». Ο τίτλος του πτυχίου που θα πάρουν είναι: «CPL multi-engine rating and instrument rating, multi crew co-operation and ATPL theory credit». Στη σύντομη εκδοχή του λέγεται και «Frozen ATPL», με λίγα λόγια είναι η προϋπόθεση για να γίνει κάποιος κυβερνήτης αεροσκάφους. Αποφοιτώντας από τη σχολή, ο πιλότος πρέπει να ολοκληρώσει 1.500 ώρες πτήσης ως συγκυβερνήτης για να έχει ισχύ το πτυχίο του.