Πριν από ένα χρόνο περίπου, τέτοιες μέρες πάνω κάτω, στις λαϊκές αγορές της περιοχής μας έβλεπες να κυκλοφορούν περισσότεροι υποψήφιοι βουλευτές από καταναλωτές.
Τόσοι πολλοί που κάποιοι εκθέτες, λιανοπωλητές και παραγωγοί, διαμαρτυρήθηκαν λέγοντας πως… τρομάζουν τους πελάτες.
Και είχαν κάθε δίκιο καθώς την ώρα που ο πελάτης έσκυβε για να διαλέξει φρούτα ή ζαρζαβατικά και άπλωνε το χέρι για να πιάσει ένα απ’ αυτά, προλάβαινε ο υποψήφιος και του έδινε το δικό του, κάνοντας του θερμή χειραψία, χωρίς να περιορίζεται μόνο σ’ αυτή, αφού φρόντιζε, ταυτόχρονα, ο ίδιος ή κάποιος εκ των συνεργατών του που τον συνόδευε, να του δώσει και το διαφημιστικό του φυλλάδιο.
Έτσι, αντί να γεμίζουν οι σακούλες με προϊόντα και να ξεπουλάνε οι εκθέτες, τελικά… ξεπουλούσαν οι υποψήφιοι γεμίζοντας τις τσάντες των καταναλωτών με το ενημερωτικό- διαφημιστικό υλικό τους και τις τσέπες τους μ’ εκείνες τις κάρτες που μοίραζαν όλοι αφειδώς.
***
Οι διπλές εθνικές εκλογές τέλειωσαν και για ένα, μικρό, ατυχώς, χρονικό διάστημα ανάσαναν λιανοπωλητές και παραγωγοί, με τις λαϊκές αγορές ν’ αποκτούν και πάλι τη συνηθισμένη και φυσιολογική τους μορφή.
Και λέμε μικρό χρονικό διάστημα διότι αμέσως μετά είχαμε τις εκλογές για τον πρώτο και το δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης, μια περίοδος πολύ πιο δύσκολη για τις λαϊκές αγορές, αφού πλέον οι υποψήφιοι Δήμαρχοι, Περιφερειάρχες και Σύμβουλοι ήταν πολλαπλάσιοι.
Όπως πολλαπλάσιο, και μάλιστα κατά πολύ, ήταν και το υλικό που διακινούσαν, σε σημείο που σε πολλούς πάγκους αντί να ξεχωρίζουν τα μήλα, τα μαρούλια ή οι ντομάτες που προορίζονταν για πώληση, ξεχώριζαν τα πρόσωπα ορισμένων υποψηφίων που είχαν ρίξει εκεί πάνω τα φυλλάδια τους, λες και επρόκειτο για υπαίθρια έκθεση καλλιτεχνικής φωτογραφίας (σ. σ. όλες οι φωτογραφίες στα φυλλάδια των υποψηφίων είναι… καλλιτεχνικές. Μερικές δε είναι τόσο πολύ… καλλιτεχνικές που δυσκολεύεσαι να ταυτοποιήσεις τον υποψήφιο όταν τον βλέπεις ζωντανό μπροστά σου, με αυτόν που υπάρχει στη φωτογραφία)
***
Οι άνθρωποι των λαϊκών αγορών δυσανασχέτησαν, και με το δίκιο τους, αλλά έκαναν και πάλι υπομονή με τη λογική «μπόρα είναι θα περάσει»
Και όντως πέρασε.
Να όμως που όπως επιστρέφουν τα φυσικά φαινόμενα, όπως οι μπόρες, πάντα επιστρέφουν και οι υποψήφιοι!
Αυτή τη φορά βέβαια όχι για να διεκδικήσουν την εκλογή τους στα εγχώρια δημοκρατικά μας όργανα, βουλή, δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια, αλλά για το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, ως υποψήφιοι ευρωβουλευτές.
***
Παρόλο που πολλοί υπέθεταν πως μια και στοχεύουν σ’ ένα θεσμό που βρίσκεται στο εξωτερικό ίσως επέλεγαν και μια πιο προχωρημένη, πιο μοντέρνα τακτική, για να κάνουν τον προεκλογικό τους αγώνα, οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές φαίνεται να μένουν πιστοί στα ήθη και τα έθιμα του τόπου μας και στις παραδόσεις που δημιούργησαν και συντηρούν εδώ και χρόνια γενιές και γενιές υποψηφίων.
Οπότε, η επίσκεψη στη λαϊκή είναι must (σ. σ. απολύτως απαραίτητη), για να χρησιμοποιήσουμε κι εμείς έναν σύγχρονο όρο, και έτσι όποια ώρα και μέρα ν’ αποφασίσεις να πας για να ψωνίσεις μπορεί να μην βρεις τα προϊόντα που θα ήθελες, ή στην τιμή που θα τα ήθελες, αλλά υποψήφιο, έστω και έναν θα βρεις.
***
Η μόνη διαφορά σε σχέση με τις προηγούμενες προεκλογικές αναμετρήσεις είναι πως εκτός από τους υποψήφιους ευρωβουλευτές που κατάγονται ή ζουν στην περιοχή μας, είναι πολύ πιθανό έως σίγουρο ότι θα πέσεις πάνω και σε άλλους υποψηφίους που έρχονται από άλλα μέρη και αυτό γιατί οι ευρωβουλευτές για να εκλεγούν θα πρέπει να ψηφιστούν σε όλα τα μέρη της χώρας.
Όλοι τους ακολουθούν την ίδια παγιωμένη και απαράλλαχτη τακτική.
Χειραψία και φυλλάδιο ή κάρτα.
***
Στην περίπτωση όμως των υποψηφίων ευρωβουλευτών υπάρχουν μερικοί που δημιουργούν μεγαλύτερο πρόβλημα και κάποια κυκλοφοριακή συμφόρηση στις λαϊκές αγορές.
Πρόκειται για τους διάσημους που έχουν ενταχθεί στα ευρωψηφοδέλτια ορισμένων κομμάτων, τους οποίους όταν συναντήσουν κάποιοι πολίτες στις λαϊκές αγορές μπορεί να θελήσουν να βγουν μια αναμνηστική φωτογραφία μαζί τους για να την ανεβάσουν στα προσωπικά τους προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Διαδικασία που όσο να ‘ναι διαρκεί κάπως περισσότερο από την απλή χειραψία και γι’ αυτό δημιουργείται μεγαλύτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα στις αγορές, ειδικά τις ώρες αιχμής.