Η απάντηση του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών (ΥΠΟΜΕ) στην ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου που είχα καταθέσει σε ό,τι αφορά τους λόγους που η χώρα μας δεν συνδέεται σιδηροδρομικά με τη Βόρεια Μακεδονία, ήρθε για να επιβεβαιώσει τις υποψίες μας, τις οποίες έχουμε εκφράσει δημόσια ήδη από το 2021. Ότι δηλαδή οι λόγοι που εμποδίζουν την επαναλειτουργία της γραμμής Φλώρινα – Μοναστήρι (Μπίτολα) δεν είναι τεχνικοί, αλλά πολιτικοί.
«Οι προπαρασκευαστικές ενέργειες της Διμερούς Συμφωνίας Ελλάδας – Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας για τη διασυνοριακή σιδηροδρομική κυκλοφορία δεν ανήκουν στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, καθώς αναφέρονται σε τελωνειακές, αστυνομικές και φυτοϋγειονομικές Συμφωνίες. Το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών έχει αποστείλει στο Υπουργείο Εξωτερικών τη συνεισφορά του με σχέδιο της Διμερούς Συμφωνίας Ελλάδας – Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας για τη διασυνοριακή σιδηροδρομική κυκλοφορία από το 2021», αναφέρει το ΥΠΟΜΕ.
Η ΕΡΓΟΣΕ παράλληλα, απαντώντας στην ίδια ερώτηση, ξεκαθαρίζει ότι τα έργα που χρειάζονται για να λειτουργήσει ξανά η γραμμή – που γνωρίζουμε ότι έχουν αμελητέο κατασκευαστικό κόστος – δεν περιλαμβάνονται στον προγραμματισμό της εταιρίας.
Χρειάστηκαν λοιπόν 3 χρόνια συνεχών παρεμβάσεων με δελτία τύπου, ερωτήσεις κοινοβουλευτικού ελέγχου, συνεντεύξεις τύπου κτλ, για να λάβουμε επιτέλους μια πιο κατατοπιστική απάντηση για τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα στερείται μιας τόσο επωφελούς σιδηροδρομικής σύνδεσης. Μια απάντηση που δυστυχώς δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας ότι η γραμμή θα επαναλειτουργήσει, όσο στην κυβέρνηση είναι η ΝΔ.
Ο Πρωθυπουργός έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι δεν θα προχωρήσει στην κύρωση των Μνημονίων σε σχέση με τη Συμφωνία των Πρεσπών – δήλωση που στη συνέχεια επανέλαβαν και άλλα κυβερνητικά στελέχη. Η πολιτική ιδεοληψία της κυβέρνησης λοιπόν είναι πάνω από το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών, αλλά και της χώρας, αφού η συγκεκριμένη γραμμή θα παρείχε μια εναλλακτική σύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη.
Φυσικά, το ότι η ΝΔ έχει βγάλει τη Δυτική Μακεδονία από το χάρτη των σιδηροδρομικών συνδέσεων με τις γείτονες χώρες – αφού πέρα από τη Βόρεια Μακεδονία, ήδη από το 2020 ‘φωνάζω’ για τις παλινωδίες σε σχέση με τη σύνδεση με την Αλβανία – δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Γενικότερα η περιοχή βρίσκεται στο περιθώριο (και) στον τομέα των μεταφορών, ας ξεκινήσουμε από το ότι η Φλώρινα δεν έχει σιδηρόδρομο, ήδη από το δυστύχημα των Τεμπών.
Και πολύ φοβόμαστε ότι αυτή η συγκοινωνιακή απομόνωση θα συνεχίστει, αν σκεφτεί κανείς ότι ακόμα λαμβάνουμε διαφορετικές εξηγήσεις από την κυβέρνηση για τους λόγους που τα τρένα δεν κυκλοφορούν. Αμέσως μετά το δυστύχημα, υπήρχαν πληροφορίες ότι η κυκλοφορία διεκόπη λόγω προβλημάτων στατικότητας σε γέφυρα στο Ξινό Νερό. Πληροφορίες που όμως διέψευσε ο Υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτησή μου το Δεκέμβριο 2023, ο οποίος δήλωσε ότι η κυκλοφορία διεκόπη λόγω προβλημάτων σηματοδότησης, με τον ΟΣΕ να έχει αναθέσει την επίλυση του θέματος σε εξωτερικό σύμβουλο. Για να έρθει όμως τώρα ο ΟΣΕ και να διαψεύσει τον κ. Ταχιάο, υποστηρίζοντας ότι «παρουσιάστηκε πρόβλημα στη ραδιοεπικοινωνία (VHF) από τη Σκύδρα μέχρι τη Φλώρινα, και γι’ αυτό το λόγο η Hellenic Train δεν εκτελεί δρομολόγια».
Θα αποφασίσετε τελικά στην κυβέρνηση τι από τα παραπάνω ισχύει; Επίσης, όποιος και να είναι ο λόγος, πόσος καιρός χρειάζεται για να αποκατασταθεί το πρόβλημα; Είναι δυνατόν ο ΟΣΕ να περιορίζεται στην αναφορά του όποιου προβλήματος ραδιοεπικοινωνίας, χωρίς να αναφέρει σε ποιες ενέργειες θα προβεί για την επίλυση του προβλήματος και στο πότε προβλέπεται η αποκατάσταση της κυκλοφορίας; Οι πολίτες της Φλώρινας περιμένουν και δικαιούνται μια σαφή απάντηση.