Η παρακάτω «είδηση» δημοσιεύτηκε προχθές στο e-ptolemeos.gr:
«Την πρόθεση του να ΜΗΝ είναι υποψήφιος στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου παρά τις προτάσεις που δέχτηκε, ενημέρωσε με ανακοίνωση του στα Social Media ο Πρόεδρος ΣΠΟΣ Δυτικής Μακεδονίας Σαββίδης Πολύκαρπος.
Παραδόξως, στη συνέχεια έγινε δέκτης εκατοντάδων ευχών για καλή επιτυχία στον προεκλογικό του αγώνα από διαδικτυακούς φίλους του στο Facebook, που πιθανόν από κεκτημένη ταχύτητα και μέσα στον βομβαρδισμό των υποψηφιοτήτων αυτής της περιόδου, είδαν ανάρτηση πολιτικού περιεχομένου και έσπευσαν καλοπροαίρετα να ευχηθούν.»
***
Τα εισαγωγικά που βάλαμε στην αρχή στη λέξη ¨είδηση¨, έχουν σχέση με το γεγονός πως αυτό που συνέβη με την ανάρτηση του κ. Σαββίδη και τις ευχές που δέχτηκε δεν είναι κάτι πρωτοφανές ή ασυνήθιστο, άρα και είδηση, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Όσοι τα χρησιμοποιούν σίγουρα θα έχουν προσέξει πως είναι να μην εμφανιστούν αναρτήσεις με:
- Γενέθλια,
- Ονομαστική γιορτή,
- Αρραβώνα,
- Γάμο,
- Βάφτιση,
- Κηδεία,
- Ατύχημα/ νοσηλεία,
- Απόκτηση πτυχίου,
- Ανακοίνωση πως κάποιος κατεβαίνει υποψήφιος (οπουδήποτε και με οποιονδήποτε)
***
Αμέσως κατακλύζονται από ευχές, συγχαρητήρια ή συλλυπητήρια (για τις κηδείες, εννοείται) τις οποίες σπεύδουν να γράψουν από κάτω εκατοντάδες χρηστών.
Υπήρξε περίπτωση που είδαμε πριν έναν χρόνο σε ομάδα του facebook αφιερωμένη στον αείμνηστο Στέλιο Καζαντζίδη να του εύχονται τα καλύτερα την ημέρα της ονομαστικής του εορτής (26 Νοεμβρίου)! Και δεν ήταν ένας και δύο… Κάποιος έκανε την αρχή και οι άλλοι δεν έχασαν την ευκαιρία να τον ακολουθήσουν.
Πιθανότατα ορισμένοι απ’ τους ευχόμενους να παρεξηγήθηκαν που δεν τους απάντησε ο Στέλιος Καζαντζίδης ευχαριστώντας τους, αλλά είμαστε σίγουροι πως καθώς είναι υπεράνω και μεγαλόκαρδοι θα τον συγχώρεσαν και δεν θα παραλείψουν να του ευχηθούν και φέτος!
***
Μια άλλη, κλασική, περίπτωση είναι η ανταλλαγή «καλημέρας».
Χρήστης (γυναίκα ή άνδρας) ανεβάζει καθημερινά μια διαφορετική φωτογραφία του, άλλοτε καθιστός έχοντας έναν αχνιστό καφέ δίπλα του, άλλοτε κρατώντας τον στο χέρι έτοιμος να τον γευτεί, άλλοτε όρθιος ακουμπώντας σε δένδρο ή ατενίζοντας την ανατολή του ηλίου από το παράθυρο του, συνοδεύοντας την από κάτι έξυπνο και πρωτότυπο, όπως:
- Καλημέρα σε όλα τα φιλαράκια
- Κερνάω καφέ
- Άλλη μια δημιουργική μέρα αρχίζει
- Ο ήλιος ανατέλλει ξανά (η φράση είναι τίτλος λογοτεχνικού έργου του Έρνεστ Χέμινγουεϊ, αλλά πολλοί από τις τόσες φορές που την έχουν χρησιμοποιήσει έχουν ήδη πείσει τον εαυτό τους ότι την σκέφτηκαν πρώτοι)
Οι αναρτήσεις αυτού του είδους είναι εξαιρετικά δημοφιλείς και αποδοτικές καθώς τα like πέφτουν βροχή, όπως και οι καλημέρες.
Το ότι πολλοί απ’ όσους ανταλλάσσουν καλημέρα στα social media όταν τύχει να συναντηθούν στο δρόμο μπορεί να μην χαιρετηθούν καν είναι κάτι που συμβαίνει συχνά και οφείλεται εν πολλοίς στο γεγονός ότι αρκετοί χρησιμοποιούν στο προφίλ τους προσωπικές φωτογραφίες περασμένων δεκαετιών και είναι δύσκολο να τους αναγνωρίσεις.
***
Μια άλλη, επίσης, δημοφιλής και συχνή ανάρτηση είναι αυτή όπου ο χρήστης εικονίζεται είτε να διαβάζει κάποιο βιβλίο, είτε να το έχει κάπου δίπλα του σε εμφανές σημείο.
Στις περιπτώσεις αυτές και αφού ενημερώσει τι διαβάζει, πετάει και μια βαθυστόχαστη φράση για να καταδειχθεί πως έπιασε τόπο ο κόπος του. Φράση που αλιεύει, συνήθως, στις πρώτες αράδες του βιβλίου καθώς δεν είναι σίγουρο πως θα το φτάσει μέχρι το τέλος του.
Σ’ αυτού του είδους τις αναρτήσεις καταφεύγουν συνήθως οι επονομαζόμενοι «λόγιοι», είδος που ευδοκιμεί ιδιαίτερα καθώς στην Ελλάδα ισχύει πάντα η ρήση του Γιάννη Τσαρούχη πως «είσαι ό,τι δηλώσεις», οι οποίοι θέλουν να ξεχωρίσουν απ’ το σωρό και από τους άλλους που ανεβάζουν φωτογραφία με το φαγητό της ημέρας που μόλις βγήκε απ’ το φούρνο ή με το ταψί μιας πίτας που μόλις ετοιμάστηκε, συνοδεύοντας τη με φράσεις όπως «κοπιάστε», «έσκισε πάλι η Ευτέρπη» (σ.σ. όπου Ευτέρπη η συμβία), «πω, πω τι θα φάμε πάλι σήμερα» κ.α.
***
Σε ό,τι αφορά το ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην πολιτική, εκεί οι γνώμες διίστανται.
Πολλοί δεν τα θεωρούν ως τόσο επιδραστικά και καθοριστικά σε οποιαδήποτε εκλογική μάχη, αλλά άλλοι, οι περισσότεροι, επενδύουν σ’ αυτά εκτιμώντας πως μπορούν να τους φανούν εξαιρετικά χρήσιμα και αποδοτικά.
***
Πάντως είναι γεγονός πως υπήρξαν περιπτώσεις που τα social media έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην εκλογή υποψηφίων αλλά και κομματικών σχηματισμών και το πέτυχαν εκπλήσσοντας ακόμα και τους επαγγελματίες δημοσκόπους που δεν είχαν καταφέρει να ανιχνεύσουν τη δυναμική που ανέπτυσσαν.
***
Κλείνοντας και μια και μπήκαμε ήδη σε προεκλογική περίοδο, το σίγουρο είναι πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα κατακλυστούν και πάλι από τις φωτογραφίες υποψηφίων και όλοι εμείς οι χρήστες τους από προσωπικά μηνύματα με τα οποία θα μας καλούν να στηρίξουμε την υποψηφιότητα τους.
Μηνύματα που μπορεί να μας έρχονται ακόμα και από υποψηφίους που κατοικούν στην άλλη άκρη της Ελλάδας, οι οποίοι εκτίθενται σε Περιφέρεια ή Δήμο με τους οποίους δεν έχουμε κι ούτε πρόκειται ν’ αποκτήσουμε καμιά σχέση. Αλλά αυτή είναι μια μικρή και ασήμαντη λεπτομέρεια…