Ένα πολύ ενδιαφέρον ρεπορτάζ δημοσίευσε στις 22 Ιανουαρίου 2024 το e-ptolemeos.gr, το οποίο στη συνέχεια αποτέλεσε και το πρωτοσέλιδο του έντυπου ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ στις 23 Ιανουαρίου, με τίτλο “Ορυχείο Προσηλίου: Στροφή στις εξαγωγές λιγνίτη στη Βόρεια Μακεδονία”, το οποίο μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο χρησιμοποιώντας το σύνδεσμο https://e-ptolemeos.gr/orycheio-prosiliou-strofi-stis-eksagoges-ligniti-sti-voreia-makedonia.
Στο ρεπορτάζ αυτό διαβάζουμε, μεταξύ άλλων, και τα εξής: «Έχει ξεκινήσει εδώ και λίγες εβδομάδες η εξαγωγή του καυσίμου (εννοεί του λιγνίτη) από την Ελλάδα στη Βόρεια Μακεδονία, όπου χρησιμοποιείται για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και για τους γνωστούς λόγους εκεί είναι ανταγωνιστικός. Πληροφορίες λένε πως υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση από τους βόρειους γείτονές μας για το συγκεκριμένο λιγνίτη ο οποίος είναι και υψηλής θερμογόνου αξίας»
***
Αν διαβάσει κάποιος το συγκεκριμένο ρεπορτάζ μέχρι αυτό το σημείο, μπορεί να πει πως η όλη ιστορία εξελίσσεται θετικά για την περιοχή μας αφού κάνει και εξαγωγές καυσίμου.
Όμως τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι καθώς υπάρχει και η αρνητική πλευρά του όλου θέματος, όπως αναφέρεται πιο κάτω στο κείμενο, που λέει ότι: «Οι γνώστες των πραγμάτων σε οικονομικό και τεχνικό επίπεδο, λένε πως αν αυτή η δραστηριότητα γίνει εκτεταμένα θα μπορούσε να δώσει μόνιμη λύση για τους εκατοντάδες μεταφορείς από την περιοχή των Σερβίων οι οποίοι είχαν βρεθεί σε αδιέξοδο όταν σταμάτησαν μεταφορές προς τη Μελίτη. Όμως, η μεταφορά σήμερα γίνεται μόνο με σκοπιανά αυτοκίνητα, καθώς αυτό είναι πολύ πιο συμφέρον για τους Σκοπιανούς, και αυτό είναι το πολύ άσχημο για τους μεταφορείς των Σερβίων. Ο λόγος είναι απλός: Στο Μοναστήρι το πετρέλαιο κίνησης είναι κατά πολύ φθηνότερο απ’ ό,τι στα Σέρβια, ενώ και η φορολογία των επιχειρήσεων μεταφορών, είναι πολύ μικρότερη από ότι η ελληνική. Συνεπώς η όλη εξέλιξη δεν βελτιώνει τη θέση των μεταφορέων, όμως διασφαλίζει τη ροή εξόρυξης από το ορυχείο, έστω προσωρινά.»
***
Δεν ξέρουμε αν στην περίπτωση αυτή ισχύει η γνωστή φράση «ίσα βάρκα ίσα νερά» και αν αυτό που χάνουν οι μεταφορείς της περιοχής των Σερβίων, το κερδίζουμε από τις εξαγωγές του λιγνίτη.
Σε κάθε περίπτωση θα ήταν προτιμότερο η μεταφορά να γινόταν με φορτηγά εταιρειών που εδρεύουν στην περιοχή Σερβίων.
***
Έχουν όμως δύο πολύ σοβαρά εμπόδια μπροστά τους να ξεπεράσουν για να μπορέσουν να ανταγωνιστούν με ίσους όρους τους Σκοπιανούς.
Την τιμή του πετρελαίου και τη φορολογία.
Εμπόδια, δυστυχώς, που δύσκολα ξεπερνιούνται με βάση τα όσα ισχύουν όχι μόνο από το συγκεκριμένο κλάδο αλλά και από πολλούς άλλους επιχειρηματίες και επαγγελματίες.
***
Πάντως απ’ όλη αυτή την ιστορία μας δημιουργήθηκε η εξής απορία.
Καλή η εξαγωγή λιγνίτη, αλλά, αν δεν κάνουμε λάθος ένας από τους λόγους που αποφασίστηκε η απολιγνιτοποίηση της περιοχής μας και το κλείσιμο Μονάδων που λειτουργούσαν με λιγνίτη δεν ήταν και ότι το συγκεκριμένο καύσιμο είναι ρυπογόνο για το περιβάλλον και γι’ αυτό έπρεπε να σταματήσει;
Γιατί όμως να σταματήσει εδώ αλλά να συνεχίσει να τροφοδοτεί Μονάδες που λειτουργούν λίγα μόλις χιλιόμετρα πιο πάνω, στη γειτονική μας χώρα;
Αυτές δεν ρυπαίνουν ή οι ρύποι τους δεν έχουν άδεια διέλευσης των συνόρων οπότε παραμένουν στον τόπο που παράγονται;
Τι γύρευε στην 5η Μονάδα της Πτολεμαΐδας
ο Δήμαρχος Κοζάνης;
Την εύλογη απορία πολλών προκάλεσε η παρακάτω είδηση:
«Τη νέα μονάδα της ΔΕΗ «Πτολεμαΐδα V» επισκέφθηκε την Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024, ο Δήμαρχος Κοζάνης Γιάννης Κοκκαλιάρης, συνοδευόμενος από τον Δημοτικό Σύμβουλο Θόδωρο Αντωνιάδη και τον Προέδρο της Κοινότητας Κλείτου Πέτρο Αθανασιάδη.»
***
Απορία που μετατράπηκε στο εξής, εύλογο επίσης, ερώτημα:
«Τι γύρευε στην 5η Μονάδα της Πτολεμαΐδας ο Δήμαρχος Κοζάνης;»
***
Στο δελτίο τύπου βέβαια που εκδόθηκε από το γραφείο τύπου του Δήμου Κοζάνης αναφερόταν ότι «…στη συνάντηση που είχε με τον Διευθυντή Χαρίσιο Παπαδόπουλο, εξήρε τη σπουδαιότητα του ΑΗΣ τόσο στην παραγωγή ρεύματος όσο και στη στήριξη των τηλεθερμάνσεων, τονίζοντας παράλληλα τον ρόλο που θα μπορούσε να διαδραματίσει στην μεταλιγνιτική εποχή, με τη χρήση εναλλακτικού καυσίμου για τη συνέχιση της λειτουργίας του.»
Μόνο που την εκδοχή αυτή δεν την ενστερνίστηκαν όλοι και γι’ αυτό άρχισαν οι υποθέσεις και οι εικασίες.
***
Επικρατέστερη όλων η υπόθεση πως «έβαλε στο μάτι τη νέα Μονάδα»!
Για ποιο λόγο;
Διότι οι Μονάδες του ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου απ’ όπου τροφοδοτείται η τηλεθέρμανση Κοζάνης είναι παλιές και δεν μπορείς να τις έχεις απόλυτη εμπιστοσύνη, του «γυάλισε» αυτή της Πτολεμαΐδας που και νέα είναι και ωραία, σε ό,τι αφορά την απόδοση της!
***
Οπότε, ίσως σκέφτηκε, «δεν παίρνουμε αυτή των γειτόνων για να ΄χουμε το κεφάλι μας ήσυχο;»
Σας φαίνεται ακραία ως εκδοχή;
Εμάς πάλι όχι, δεδομένης της προϊστορίας και του τρόπου που λειτούργησαν προηγούμενοι Δήμαρχοι της Κοζάνης.
***
Βέβαια, μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί «ναι, καλά όλα αυτά, αλλά πώς θα την πάρουν; Θα τη μεταφέρουν σε οικόπεδο της Κοζάνης; Πώς;»
Αυτό δεν το ξέρουμε, αλλά είναι να έχεις εμπιστοσύνη στους Κοζανίτες;
Πάντα βρίσκουν κάποιο τρόπο…