Η παρακάτω επιστολή αντίθεσης στην έκπτωση του ηλεκτρικού ρεύματος για Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη, πρωτοδημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 2018. Η επιστολή ισχύει στο ακέραιο και σήμερα που συγκεκριμενοποιήθηκε το μέτρο (με ορισμένες αλλαγές στα νούμερα)
Έκπτωση στο ηλεκτρικό ρεύμα:
Η επιδότηση της κατανάλωσης των φυσικών πόρων είναι λάθος από χέρι
Το κυβερνητικό στρατόπεδο και η παράταξη του Περιφερειάρχη κ. Καρυπίδη πανηγυρίζουν για την έκπτωση στο ηλεκτρικό ρεύμα των Δυτικομακεδόνων που ψήφισε η Βουλή, ενώ η κριτική της αντιπολίτευσης και των τοπικών φορέων & δήμων περιορίζεται στο ότι η έκπτωση είναι μόνο για φέτος, ή ότι υπάρχουν τεχνικές ασάφειες κλπ. Κανείς δεν λέει καθαρά ότι δεν έπρεπε να δοθεί η παροχή αυτή, διότι μπάζει από παντού Οι λόγοι είναι πολλοί. Να μερικοί:
- Η έκπτωση στο ρεύμα επιδοτεί την κατανάλωση ενέργειας και «παγώνει» τα κίνητρα για εξοικονόμηση. Θυμίζουμε το φαινόμενο υπαλλήλων της ΔΕΗ που επειδή είχαν το προνόμιο του φθηνού ρεύματος θέρμαιναν τα σπίτια τους με ενεργοβόρους θερμοσυσσωρευτές χωρίς να νοιάζονται για την μεγάλη κατανάλωση.
- Η έκπτωση ΔΕΝ επιδοτεί την παραγωγή και την πραγματική οικονομία ώστε να απασχοληθούν οι άνεργοι, απλά τους μοιράζει καθρεφτάκια ελαφρύνοντας το λογ/σμό της ΔΕΗ κατά 15-17 € το μήνα για το μέσο νοικοκυριό. Αν όμως τα λεφτά των 18 εκ./ έτος που θα διανέμονται ως έκπτωση πήγαιναν σε στοχευμένες παραγωγικές επενδύσεις θα δημιουργούσαν νέες θέσεις εργασίας για ανέργους (ώστε να πληρώνουν αξιοπρεπώς το ρεύμα μέσω της αμοιβής τους και όχι με ελεημοσύνες).
- Όσον αφορά στις επιχειρήσεις (που θα πάρουν ? την έκπτωση με μελλοντική ρύθμιση) θα έχουν πλέον μειωμένα κίνητρα για βελτίωση της ενεργειακής τους αποδοτικότητας και τελικά αντί να κερδίσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα θα χάσουν το τρένο της αποδοτικής χρήσης πόρων που θα είναι το στοίχημα της ανταγωνιστικότητας τα ερχόμενα χρόνια. Αντίθετα, αν τα ίδια χρήματα δεν δίνονταν ως έκπτωση αλλά ως συμπληρωτική χρηματοδότηση για όσους θέλουν να πάρουν διαχρονικά μέτρα εξοικονόμησης, αξιοποιώντας συγχρόνως κι άλλα προγράμματα («Εξοικονομώ» κλπ), τότε το όφελος των επιχειρήσεων που τολμούν θα ήταν σαφώς ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ και ΔΙΑΡΚΕΣ. Δεν θα εξαρτιόταν από τις ορέξεις και τα προσωρινά «τάματα» της κάθε κυβέρνησης και Περιφέρειας. Επιπλέον το κράτος θα εισέπραττε το ΦΠΑ των τιμολογίων που θα εκδίδονταν για τις εγκαταστάσεις εξοικονόμησης , δηλ .θα έπαιρνε πίσω ένα μέρος της επιχορήγησης ελαφρύνοντας το αντίστοιχο κονδύλι του προϋπολογισμού προς όφελος της χώρας.
- Τα 18 εκ /έτος που βγαίνουν από τον κορβανά του κράτους (κι όχι της ΔΕΗ) είναι πολλά λεφτά. Θα μπορούσαν να δίνονται στις λιγνιτικές περιοχές στα πλαίσια της μεταλιγνιτικής περιόδου με βάση ένα ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΣΧΕΔΙΟ μετάβασης. Έτσι το κράτος θα βοηθούσε περισσότερο τον τόπο να κάνει στροφή σε μια οικονομία χαμηλού άνθρακα, θα ενίσχυε τις καινοτόμες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, καθώς και τον πιο αδύναμο κρίκο της κοινωνίας, τους ανέργους, όπως ειπώθηκε παραπάνω.
- Ωφελούμενη από τέτοιες αντισταθμιστικές εισφορές θα έπρεπε να είναι μόνο η περιοχή του ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΟΥ ΛΕΚΑΝΟΠΕΔΙΟΥ (που θα μείνει σεληνιακό τοπίο) και όχι ΟΛΗ η Δυτική Μακεδονία. Στην Πελοπόννησο το μέτρο αφορά ΜΟΝΟ το λιγνιτικό Δήμο Μεγαλόπολης (σωστό) και όχι όλη την Περιφέρεια. Άλλο κράτος είναι εκεί ; Τελικά μιλάμε για ενιαίες πολιτικές ενίσχυσης των λιγνιτικών περιοχών η για πολιτικές στοχευμένης ψηφοθηρίας ; Οι ενεργειακοί δήμοι καλούνται να δηλώσουν αν συμφωνούν με την «έκπτωση σε κάθε πικραμένο » ή αν θα αγωνιστούν για να ενταχτεί το κονδύλι αυτό των 18 εκ /έτος στη χρηματοδότηση παραγωγικών επενδύσεων και θα μειώσουν την ανεργία στο ενεργειακό λεκανοπέδιο.
Κι ένα σχόλιο σχετικά με την επικοινωνιακή πλευρά του θέματος: Η έκπτωση πλασσάρεται ως μια παροχή στις «λαϊκές τάξεις» της Δυτ. Μακεδονίας, ενώ μάλλον ισχύει το αντίθετο. Πράγματι αφού το μέτρο ισχύει για ΟΛΟΥΣ, τότε επιδοτείται με το ίδιο ποσό και ο έχων εισόδημα 1000 το χρόνο και ο έχων 100.000. Μάλιστα ο πλουσιότερος έχει μεγαλύτερη έκπτωση λόγω – συνήθως- μεγαλύτερης κατανάλωσης (Σημ. Οι ρυθμίσεις που ανακοινώθηκαν πρόσφατα είναι ακόμα πιο άδικες, αφού όσοι υπάγονται στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο – δηλ. κατά τεκμήριο τα φτωχά στρώματα – εξαιρούνται του μέτρου ! )
Τελευταίο αλλά όχι ασήμαντο. Όλοι συμφωνούν – και εμείς – ότι τα 18 εκ. / έτος δίνονται ως αντιπαροχή για τα προβλήματα που δημιουργεί η ΔΕΗ στους κατοίκους και τον τόπο. (Για αυτό εξάλλου προτείνεται η έκπτωση και στη Μεγαλόπολη). Είναι δηλαδή τα 18 εκ/ έτος ένα αντιστάθμισμα στις παρενέργειες του λιγνιτικού συστήματος ηλεκτροπαραγωγής και άρα μια ακόμη κρυφή επιδότηση του λιγνίτη και της ΔΕΗ, αφού κανονικά η ίδια η ΔΕΗ θα έπρεπε να επουλώνει (πληρώνει) τις πληγές που προκαλεί. Με αυτή τη λογική, κατά την οποία το κράτος κάθε τόσο επωμίζεται τα «περιβαλλοντικά χρέη» της ΔΕΗ, ο λιγνίτης θα παραμένει εσαεί «φτηνός», αφού οι «παράπλευρες απώλειες» της εκμετάλλευσής του θα χρεώνονται με διάφορες αλχημείες είτε στις τοπικές κοινωνίες (π.χ υψηλό κόστος νερού), είτε στους Έλληνες φορολογούμενες (όπως καληώρα τα 18 εκ./έτος ή όπως τα 200 εκ που θα δώσει το κράτος για τις ζημιές που έκανε η ΔΕΗ στους Αναργύρους) είτε στους περιβαλλοντικούς πρόσφυγες που ξεσπιτώνονται από την καταστροφή του κλίματος.
Μόνοι κερδισμένοι από τις κρυφές επιδοτήσεις παραμένουν (και επί .. Αριστεράς) οι μέτοχοι της ΔΕΗ, ιδιώτες και μη.
Σεπτέμβριος 2018
Λ. Τσικριτζής
Πρόεδρος Οικολογικής Κίνησης Κοζάνης