– Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ για τα «κόκκινα» δάνεια διαβεβαιώνει ότι ισχύει ο νόμος Κατσέλη και αναλύει την κάθε κατηγορία των δανειοληπτών ξεχωριστά, ενώ για τους επιχειρηματίες λέει ότι εντάσσονται στον Πτωχευτικό νόμο
Συνέντευξη στον Χρήστο Βήττα
Το σλόγκαν του ΣΥΡΙΖΑ “κανένα σπίτι σε χέρια τραπεζίτη” δεν ισχύει πια;
-Ισχύει, και αυτό γιατί καταφέραμε στη διαπραγμάτευση να εξακολουθεί να ισχύει ο νόμος Κατσέλη. Ο νόμος Κατσέλη, δηλαδή ο νόμος 3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει μετά τις τελευταίες τροποποιήσεις του 2015 (ν. 4336/2015 και ν. 4346/2015) εξακολουθεί να ισχύει, παρά τα όσα ‘διέσπειραν’ τα συστημικά ΜΜΕ, πανικοβάλλοντας τον κόσμο στις αρχές τους έτους. Και θα ήθελα εξαρχής να ξεκαθαρίσω ότι το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο και οι ρυθμίσεις του για τα κόκκινα δάνεια, δεν αφορούν το νόμο Κατσέλη σε καμία περίπτωση.
Δηλαδή υποστηρίζετε ότι η πρώτη κατοικία προστατεύεται πλήρως;
-Η πρώτη κατοικία εξακολουθεί και προστατεύεται. Για να γίνω πιο κατανοητός, επιθυμώ να κάνω τις εξής διακρίσεις:
α) Έως την ψήφιση του ν. 4346/2015, στις αρχές Νοεμβρίου του 2015, είχαν ενταχθεί περί τις 150.000 συμπολίτες μας (υπερχρεωμένοι δανειολήπτες) στο νόμο Κατσέλη. Γι’ αυτούς η πρώτη κατοικία προστατεύεται χωρίς κανένα κριτήριο -και αυτό είναι κάτι που πετύχαμε στη διαπραγμάτευση, δηλαδή για όσους είχαν καταθέσει φάκελο στο νόμο Κατσέλη, να μην αλλάξει τίποτε.
β) Με το νόμο 4346/2015 τέθηκαν κριτήρια (εισοδηματικά και αντικειμενικής αξίας) για την προστασία της πρώτης κατοικίας, τα οποία ισχύουν από 1-1-2016. Δηλαδή πλέον εισοδήματα άνω των 35.000 ευρώ (για οικογένεια με δύο τέκνα) και κατοικίες με υψηλή αντικειμενική αξία άνω των 260.000 ευρώ (για οικογένεια με δύο τέκνα) δεν εξαιρούνται από την ρευστοποίηση της περιουσίας, δηλαδή δεν προστατεύονται από 1-1-2016. Όμως επιθυμώ να τονίσω ότι ακόμη και αυτές οι περιπτώσεις (υψηλά εισοδήματα, ακριβές κατοικίες) είχαν την προθεσμία για δύο ολόκληρους μήνες να προστατεύσουν την κατοικία τους, εντασσόμενοι στο νόμο Κατσέλη, Εάν δεν το πράξανε, σημαίνει ότι μπορούν είτε να πληρώσουν είτε να ρυθμίσουν τα δάνειά τους.
γ) Ζήτημα υπάρχει με την προστασία της πρώτης κατοικίας (από 31-12-2014) για όσους έχουν την εμπορική ιδιότητα (επιχειρηματικός κόσμος) και έτσι δεν μπορούν να υπαχθούν στο νόμο Κατσέλη (για το ποιος έχει την εμπορική ιδιότητα, θα ήθελα να σας πω είναι νομική και όχι φορολογική έννοια). Γι’ αυτούς η άμεση προστασία της πρώτης κατοικίας καταργήθηκε ήδη από την προηγούμενη κυβέρνηση, όμως αυτό που καταφέραμε στη διαπραγμάτευση μετά τη συμφωνία του καλοκαιριού του 2015, ήταν να ανασταλεί η πώληση των επιχειρηματικών δανείων που έχουν εμπράγματη ασφάλεια (προσημείωση ή υποθήκη) στην πρώτη κατοικία, με αντικειμενική αξία έως 140.000€, σε εταιρείες απόκτησης δανείων (funds) έως 1-1-2018.
Αν ισχύουν όσα είπατε προηγουμένως, τότε γιατί σας κατηγορούν ότι καταργήσατε το νόμο Κατσέλη και τις προστατευτικές του διατάξεις για τους αδύναμους οικονομικά συμπολίτες;
-Το αντίθετο ακριβώς ισχύει. Τους αδύναμους οικονομικά συμπολίτες μας εξακολουθεί να τους προστατεύει ο νόμος Κατσέλη και θα εξακολουθεί να τους προστατεύει. Και μάλιστα, καταφέραμε και, παρά τη δεινή οικονομική κατάσταση που βρίσκεται η χώρα, θεσπίσαμε ότι το Ελληνικό Δημόσιο συνεισφέρει και καλύπτει μέρος της μηνιαίας δόσης των δανείων των αδύναμων συμπολιτών μας, που εντάσσονται στο νόμο Κατσέλη. Έτσι, για πρώτη φορά μέρος της δόσης επιδοτείται από το Δημόσιο και μάλιστα για διάστημα έως τρία χρόνια. Εκεί ακριβώς δώσαμε και το στίγμα μας ως κυβέρνηση και κοινοβουλευτική πλειοψηφία, καθώς μπορέσαμε και στη διαπραγμάτευση πείσαμε τους Θεσμούς να δεχθούν να δοθεί ένα κονδύλιο από τον κρατικό προϋπολογισμό για τους οικονομικά αδύναμους συμπολίτες μας – για τους οποίους συνεπώς όχι μόνο δεν “καταργήσαμε τις προστατευτικές διατάξεις” όπως με ρωτήσατε, αλλά επιδοτούμε και την δόση για τα δάνειά τους που θα ορίσει το δικαστήριο!
Γιατί παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις η κυβέρνηση υπέκυψε και αποδέχτηκε την πώληση δανείων σε ξένα Funds;
-Θα σας πω, κ. Βήττα, γιατί δεν πρέπει να ανησυχούν οι δανειολήπτες που πλέον ισχύει και στην Ελλάδα ό,τι και σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, η δυνατότητα δηλαδή διαχείρισης ή και απόκτησης των δανείων τους από εταιρείες (κάτι που προφανώς ήταν δέσμευση και των προηγούμενων κυβερνήσεων):
α) Οι μεν ενήμεροι δανειολήπτες φυσικά δεν έχουν να ανησυχήσουν για τίποτε, καθώς θα συνεχίσουν να καταβάλουν τη μηνιαία δόση του δανείου τους, ενώ ισχύει κανονικά η δανειακή σύμβαση που έχουν υπογράψει μέχρις εξοφλήσεως. Δεν αλλάζει κάτι για τον δανειολήπτη δηλαδή, είτε έχει απέναντί του μία από τις 4 τράπεζες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα είτε έχει απέναντί του μία ξένη εταιρεία (η οποία, σημειωτέον, είναι υποχρεωμένη να συνεργάζεται με εταιρεία που θα έχει έδρα στην Ελλάδα αναφορικά με τη διαχείριση των δανείων).
β) Οι δε ‘κόκκινοι’ δανειολήπτες, όσοι δηλαδή βρίσκονται σε καθυστέρηση στην εξυπηρέτηση των δανείων τους είτε ακόμη και αυτοί που τα έχουν ρυθμίσει αλλά για κάποιο λόγο πρόκειται να χάσουν τη ρύθμιση, θα πρέπει να ξέρουν ότι ασχέτως ποιος διαχειρίζεται ή έχει αγοράσει το δάνειό του, ισχύει η σύμβαση που έχει υπογράψει και εξακολουθεί και ισχύει το ελληνικό δίκαιο, δηλαδή και ο νόμος Κατσέλη (3869/2010) και ο νόμος περί προστασίας του καταναλωτή (2251/1994), αλλά και οι γενικές ρήτρες δικαίου του Αστικού Κώδικα (π.χ. περί απρόοπτης μεταβολής συνθηκών, περί καλής πίστης, συναλλακτικών ηθών κτλ).
Πιθανόν με τα funds να έχουμε και κάποιες ‘ευκαιρίες’, καθώς επειδή επιδιώκουν το γρήγορο κέρδος, είναι πιθανό να υπάρξουν προτάσεις στους δανειολήπτες για άμεση καταβολή ποσοστού μόνο της οφειλής τους. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ότι οι εταιρίες οι οποίες θα αποκτήσουν τα δάνεια αυτά θα πρέπει να έχουν λάβει ειδική άδεια από την Τράπεζα της Ελλάδος και να έχουν εγγραφεί στο ΓΕΜΗ. Προβλέπεται έντονη, διαρκής και ισχυρή εποπτεία από την Τράπεζα της Ελλάδος και επιβολή κυρώσεων για την παράβαση των υποχρεώσεων των εταιριών (αναστολή άδειας λειτουργίας, οριστική ανάκληση άδειας λειτουργίας, επιβολή προστίμου έως 300.000 ευρώ).
Υπενθυμίζω, επίσης, ότι εξαιρούνται έως τις 31-12-2017 από την μεταβίβαση στα funds, τα κόκκινα δάνεια πρώτης κατοικίας (για τα οποία υπάρχει υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης), εφόσον η αντικειμενική αξία της κατοικίας δεν ξεπερνά τα 140.000€.
Οι περισσότεροι δανειολήπτες, εκτός από τα χρέη τους στις Τράπεζες, οφείλουν στην Εφορία και στα ασφαλιστικά ταμεία. Τι γίνεται με αυτούς;
-Με τη συμφωνία και τη διαπραγμάτευση του καλοκαιριού του 2015 πετύχαμε οι δανειολήπτες που προσφεύγουν στο νόμο Κατσέλη να μπορούν να ρυθμίσουν και τα χρέη τους στην Εφορία και τα χρέη τους στα ασφαλιστικά ταμεία, μαζί με τις οφειλές στις τράπεζες. Διευρύναμε δηλαδή το νόμο Κατσέλη και δώσαμε τη δυνατότητα ρύθμισης και των οφειλών προς το Δημόσιο (Εφορία, ΟΤΑ και Ασφαλιστικά Ταμεία). Έτσι, από τις 14 Αυγούστου 2015 οι δανειολήπτες μπορούν, μαζί με τις οφειλές τους προς τις τράπεζες, να ζητήσουν ρύθμιση και των οφειλών τους προς τις Εφορίες, τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα Ασφαλιστικά Ταμεία. Είναι κάτι πολύ θετικό για τον κόσμο, το οποίο κακώς δεν ακούστηκε τόσο πολύ από τα μέσα ενημέρωσης.
Τι συμβαίνει τελικά με τους επιχειρηματίες που δεν μπορούν να ενταχθούν στο νόμο Κατσέλη;
Στο νόμο Κατσέλη έχουν το δικαίωμα να ενταχθούν τα φυσικά πρόσωπα που δεν είναι έμποροι. Οι έμποροι και τα νομικά πρόσωπα εντάσσονται στον Πτωχευτικό Νόμο. Για τους επιχειρηματίες – εμπόρους έχει συμφωνηθεί και θα έλθει νόμος που θα αντικαταστήσει το νόμο Δένδια (νόμος 4307/2014), ο οποίος δεν ήταν καθόλου λειτουργικός και στον οποίο δεν μπόρεσαν να ενταχθούν πολλές επιχειρήσεις (μόλις 19 σε όλη την Ελλάδα), και έτσι θα υπάρξουν ρυθμίσεις και γι’ αυτήν την κατηγορία των συμπολιτών μας, σύντομα, για τις οποίες θα χαρώ ιδιαιτέρως να ενημερώσω το κοινό που σας διαβάζει.