Η παρουσία ψυχολόγων στα Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας και η ουσιαστική βοήθεια που παρέχουν στη σχολική κοινότητα και όχι μόνο, είναι μια πραγματικότητα που υλοποιείται στη χώρα μας από το 2017 και έκτοτε, με ευρωπαϊκά κονδύλια. Το πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ»* μέσω ΕΣΠΑ, εφαρμόζεται και στα ΕΠΑΛ της Πτολεμαΐδας, με τον ρόλο του σχολικού ψυχολόγου να είναι διττός, σε ένα ιδιαίτερο σχολικό περιβάλλον.
Ειδικότερα, πρόκειται για ένα πρόγραμμα που ξεκίνησε τη σχολική χρονιά 2017-2018 και συνεχίζεται έκτοτε, περιλαμβάνοντας παρουσία σχολικού ψυχολόγου στα ΕΠΑΛ, από εφέτος, μάλιστα, έναν ξεχωριστό ψυχολόγο για κάθε σχολείο.
Ο ρόλος του ψυχολόγου είναι η συμβουλευτική υποστήριξη προς τους γονείς και τους μαθητές, η υποστήριξη προς τους εκπαιδευτικούς για την προώθηση του διδακτικού τους έργου, αλλά και η υποστήριξη στους μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης, ο ψυχολόγος έχει και τον ρόλο συνεργασίας με τις υπηρεσίες αξιολόγησης ΚΕΔΥ (κέντρων διάγνωσης) και όχι μόνο.
Τα ΕΠΑΛ αντιμετωπίζουν πολλά – γνωστά στην εκπαιδευτική κοινότητα- προβλήματα, όπως ενδοοικογενειακή βία, ναρκωτικά, παιδιά εγκαταλειμμένα, με πολύ χαμηλή σχολική επίδοση, με τον ψυχολόγο να παρεμβαίνει ώστε να βοηθήσει σε αυτά τα προβλήματα, τονίζει στον «Π» ένας εκ των σχολικών ψυχολόγων που υπηρετεί σε σχολική μονάδα της Δ. Μακεδονίας.
Η συμβολή των σχολικών ψυχολόγων σημαντική, συμβάλλοντας στην αύξηση της ακαδημαϊκής επίδοσης των μαθητών, ενίσχυσης των καθηγητών που δεν μπορούν να χειριστούν κάποια ιδιαίτερα προβλήματα (χρήση ουσιών, προβλήματα στην οικογένεια, βία μεταξύ των μαθητών, παραβατική συμπεριφορά κ.ο.κ.), καλύπτοντας όλες αυτές τις ανάγκες.
Αυτά, όπως τονίζει ο ίδιος, από την εμπειρία του, είναι ζητήματα παρατηρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια στα ΕΠΑΛ, για αυτό και πρώτα μπήκαν πρώτοι στα σχολεία οι σχολικοί ψυχολόγοι και μετά ακολούθησε η Γενική Εκπαίδευση.
Ο ρόλος τους είναι παρεμβατικός και επικουρικός, βοηθώντας στην επίλυση των προβλημάτων. Στο πρόγραμμα του σχολικού ψυχολόγου, περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ατομικές συνεδρίες σε μαθητές. Μάλιστα, κάθε εβδομάδα 20 μαθητές συζητούσαν τα προβλήματα που τους απασχολούσαν, ενώ υπήρχε και μεγάλος κατάλογος με αιτήσεις παιδιών που ζητούσαν να δουν τον ψυχολόγο. Η ίδια ανταπόκριση και για τους καθηγητές που ζητούσαν πώς να λύσουν προβλήματα που προέκυπταν στην τάξη.
Ωστόσο, όπως καταθέτει ο ίδιος, υπήρξαν σχολεία στα οποία η δουλειά του ψυχολόγου είχε μεγάλο αντίκτυπο και κάποια άλλα σχολεία που είχε μικρότερο αντίκτυπο.
Αυτές οι συνεδρίες βοήθησαν ουσιαστικά, όχι μόνο τους μαθητές, αλλά και τις οικογένειες. Η επαφή – συζήτηση με τον ψυχολόγο με τις οικογένειες, είχε ως αντίκτυπο να τους φέρει πιο κοντά σαν οικογένεια.
Bulling, κακοποίηση, ναρκωτικά
Σε έναν μαθητή με αυτισμό, είχε διάγνωση να πάει σε ειδικό σχολείο, αλλά η οικογένεια ήθελε να πάει στα ΕΠΑΛ. Ο μαθητής βίωνε bulling, ενώ μετά τις παρεμβάσεις – ειδικές ημερίδες και συζητήσεις, ο μαθητής κατόρθωσε να ενταχθεί πλήρως στο σχολικό πλαίσιο, να δημιουργήσει φιλίες και να είναι πλήρως λειτουργικός στο οικογενειακό πλαίσιο.
Σε έναν άλλο μαθητή, που δεχόταν κακοποίηση – ενδοοικογενειακή βία στο σπίτι του, σε πολύ άσχημο βαθμό. Μια ημέρα ήρθε με σπασμένο χέρι και μετά από συνεννόηση με τη διεύθυνση του σχολείου, απευθύνθηκαν στις υπηρεσίες του δήμου, της περιφέρειας, ενημερώθηκε ο εισαγγελέας και το αποτέλεσμα είναι το πρόσωπο που έκανε την κακοποίηση έχει απομακρυνθεί από το περιβάλλον και ο μαθητής ζει σε ένα υγιές περιβάλλον.
Επίσης, διοργανώθηκε σχολική ημερίδα με το ειδικευμένο προσωπικό της δίωξης ναρκωτικών, ενώ σε ό,τι αφορά εξαρτημένους μαθητές, ενημερώθηκαν οι γονείς τους και ακολούθησαν ατομικές συνεδρίες με τους μαθητές – χρήστες.
*Η Πράξη «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. – Υλοποίηση Επιμόρφωσης» με Κωδικό ΟΠΣ 5022549 του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο).
**Το όνομα του ψυχολόγου, καθώς και των σχολικών μονάδων δεν δημοσιεύεται για λόγους προστασίας των προσωπικών δεδομένων των μαθητών