Στη λίστα με τα μεγάλα οδικά έργα που αφορούν τη Μακεδονία συμπεριλαμβάνεται ο οδικός άξονας Θεσσαλονίκη-Έδεσσα.
Ευκολότερες και ασφαλέστερες θα γίνουν οι μετακινήσεις από τη Θεσσαλονίκη στην Έδεσσα και το αντίστροφο μόλις υλοποιηθεί ο νέος οδικός άξονας, ένα έργο που συγκαταλέγεται στα μεγάλα οδικά ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως έχουμε γράψει, το έργο διεκδεικείται από 4 σχήματα και ο διαγωνισμός βρίσκεται στη Β’ φάση κατά την οποία τα προεπιλεγέντα σχήματα πρέπει να υποβάλουν τους φακέλους συμμετοχής στον διάλογο – μέσω του οποίου θα καθοριστεί η βέλτιστη τεχνική λύση – και να καταθέσουν τις οικονομικές τους προσφορές ώστε να προκύψει ο ανάδοχος του έργου και να προλειανθεί το έδαφος για την έναρξη των εργασιών.
Πρόσφατα το υπουργείο είχε δώσει παράταση στην προθεσμία υποβολής των φακέλων συμμετοχής στον διάλογο για τις 15 Φεβρουαρίου του 2024, αλλά με νέα απόφαση δόθηκε νέα παράταση για τη Δευτέρα 4 Μαρτίου, «ώστε να επιτευχθεί ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός, προς όφελος του Δημοσίου», όπως αναγράφεται χαρακτηριστικά.
Όπως βέβαια, ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την εναρκτήρια ομιλία στο Συνέδριο «Prodexpo» στη Θεσσαλονίκη, ο προσωρινός αναδόχος αναμένεται να αναδειχθεί στο τέλος του 2024-αρχές 2025.
Η διάρκεια της ΣΔΙΤ θα είναι 3 έτη κατασκευαστική περίοδος και 27 έτη λειτουργία και συντήρηση, ενώ αφορά στην αναβάθμιση του οδικού άξονα συνολικού μήκους 80 χλμ. o οποίος σήμερα περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- τμήματα με ανεπαρκή διαμόρφωση, κακή ορατότητα και διέρχεται μέσω πόλεων, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται τόσο οι ταξιδιώτες όσο και οι κάτοικοι των εν λόγω περιοχών, από την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Ο ιδιώτης φορέας θα αναλάβει την εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών, την κατασκευή του συνόλου των εργασιών, τη χρηματοδότηση του έργου καθώς και τη συντήρηση / λειτουργία του συνολικού οδικού τμήματος γέφυρα Αξιού ποταμού – Έδεσσα.
Η αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) σχετίζεται με τρία επιμέρους τμήματα από τα πέντε που διαιρείται η νέα χάραξη της οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας (και συγκεκριμένα γέφυρα Αξιού ποταμού – Έδεσσας) ως εξής:
(α) Τμήμα παράκαμψης Χαλκηδόνας: νέα χάραξη της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας από την αρχή της οδού (που ορίζεται στο τέλος του υφιστάμενου τεχνικού γεφύρωσης του Αξιού ποταμού και των παραποτάμων του) έως το κατασκευασμένο τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας της οδού, συνολικού μήκους ~6,340 χλμ.
(β) Τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας: το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού αρ. 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής β4νσ όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.
(γ) Τμήμα παράκαμψης Γιαννιτσών: το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή παράπλευρων οδών συνολικού μήκους 14.078,33 μ., κάθετων οδών συνολικού μήκους 254,19 μ., 14 γεφυρών (και κάτω ή άνω διαβάσεων) συνολικού μήκους περίπου 363,41 μ., 23 κιβωτοειδών ή σωληνωτών οχετών, ένα τοίχο αντιστήριξης 110 μ. περίπου, 2 ανισόπεδων κόμβων, 60 ισόπεδων κόμβων (οι περισσότεροι στις διασταυρώσεις των παράπλευρων οδών) , 25 ιρλανδικών διαβάσεων.
(δ) Τμήμα Μελίσσι – Μαυροβούνι: το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού αρ. 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής β4νσ όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.
(ε) Τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα: το προς κατασκευή οδικό έργο, αφορά την βελτίωσης της Ε.Ο.2 στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και συγκεκριμένα στο οδικό υποτμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα. Ειδικότερα το προς μελέτη τμήμα «Μαυροβούνι – Έδεσσα», ανήκει στο νομό Πέλλας και αποτελεί νέα χάραξη της οδού με παράπλευρες οδούς (service road), για την εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων.
Πηγή: Car & Motor