Κυριακή, 9 Νοεμβρίου 2025
No Result
View All Result
  • Προφίλ
  • Διαφήμιση
  • Καριέρα
  • Πρακτική Άσκηση
  • Επικοινωνία
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

    ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    ΥΓΕΙΑ

    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    ΠΟΝΤΙΑΚΑ

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πτολεμαΐδα
    Κοζάνη
    Αμύνταιο
    Φλώρινα
    Καστοριά
    Γρεβενά

    ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    To Στίγμα
    Επίκαιρος
    Τα παραπολιτικά του παλμού
    Σύντροφος

    SPORTS

    Βαθμολογίες
    Μπάσκετ
    Ποδόσφαιρο
    Στίβος
    Τέννις
    Βόλεϊ
    Χάντμπολ

    Web TV

    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    ΣΤΗΛΕΣ

    Αγροτικά
    Φωτογραφίζουμε τα κακώς κείμενα
    Το μάτι του πολίτη
    Περί Φυσικής
    Εντέχνως
    Βιβλιοδείκτης
    Τηλεοπτικές σειρές που αξίζει να δεις!
    Σινεμά
    Μουσικές Επιλογές
    Σχολικά κείμενα
    Καφέ Ρωμανία
    Μνημεία της Εορδαίας
    Γαστρονομία
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

    PLUS

    Καιρός
    Κινηματογραφικές Προβολές
    Διαγωνισμοί
    Δι@ύγεια Δυτ. Μακεδονίας
    Εφημερεύοντα φαρμακεία
    Πρόγραμμα τηλεόρασης
    Δρομολόγια τρένου, ΚΤΕΛ & πρόγραμμα πτήσεων
    Το Φθηνότερο Βενζινάδικο
    Ποιότητα ατμόσφαιρας
    Σεισμοί
    Πρώτο θέμα
    Πρωτοσέλιδο Παλμού
    Πρωτοσέλιδο Πτολεμαίου
    Δωρεάν 2μηνη συνδρομή στον «Π»
    Δείτε Google Analytics
    Πρακτική άσκηση AEI/TEI/ΟΑΕΔ στο E-PTOLEMEOS.GR
    PougaridisMedia – Τυπογραφείο – Εκτυπώσεις – Πτολεμαΐδα

  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcastsNew
  • True Story RadioLive
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

    ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    ΥΓΕΙΑ

    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    ΠΟΝΤΙΑΚΑ

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πτολεμαΐδα
    Κοζάνη
    Αμύνταιο
    Φλώρινα
    Καστοριά
    Γρεβενά

    ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    To Στίγμα
    Επίκαιρος
    Τα παραπολιτικά του παλμού
    Σύντροφος

    SPORTS

    Βαθμολογίες
    Μπάσκετ
    Ποδόσφαιρο
    Στίβος
    Τέννις
    Βόλεϊ
    Χάντμπολ

    Web TV

    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    ΣΤΗΛΕΣ

    Αγροτικά
    Φωτογραφίζουμε τα κακώς κείμενα
    Το μάτι του πολίτη
    Περί Φυσικής
    Εντέχνως
    Βιβλιοδείκτης
    Τηλεοπτικές σειρές που αξίζει να δεις!
    Σινεμά
    Μουσικές Επιλογές
    Σχολικά κείμενα
    Καφέ Ρωμανία
    Μνημεία της Εορδαίας
    Γαστρονομία
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

    PLUS

    Καιρός
    Κινηματογραφικές Προβολές
    Διαγωνισμοί
    Δι@ύγεια Δυτ. Μακεδονίας
    Εφημερεύοντα φαρμακεία
    Πρόγραμμα τηλεόρασης
    Δρομολόγια τρένου, ΚΤΕΛ & πρόγραμμα πτήσεων
    Το Φθηνότερο Βενζινάδικο
    Ποιότητα ατμόσφαιρας
    Σεισμοί
    Πρώτο θέμα
    Πρωτοσέλιδο Παλμού
    Πρωτοσέλιδο Πτολεμαίου
    Δωρεάν 2μηνη συνδρομή στον «Π»
    Δείτε Google Analytics
    Πρακτική άσκηση AEI/TEI/ΟΑΕΔ στο E-PTOLEMEOS.GR
    PougaridisMedia – Τυπογραφείο – Εκτυπώσεις – Πτολεμαΐδα

  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcastsNew
  • True Story RadioLive
No Result
View All Result
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
No Result
View All Result
Ο Ιωσήφ ερμηνευόμενος στην παλαιοχριστιανική και βυζαντινή εικόνα της Γεννήσεως του Χριστού – Γράφει ο Κόττης Κωνσταντίνος
Tags: εκκλησία

Ο Ιωσήφ ερμηνευόμενος στην παλαιοχριστιανική και βυζαντινή εικόνα της Γεννήσεως του Χριστού – Γράφει ο Κόττης Κωνσταντίνος

23 Δεκεμβρίου 2020, 3:45 μμ
από Κωνσταντίνος Κόττης
σε Ερασιτεχνικώς, Ενθέως και ουχί Ιδιωτικώς, Στήλες
Reading Time: 1 mins read

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Σχετικές Αναρτήσεις

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Vanessa Williams – You Can’t Run (1995)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Vanessa Williams – You Can’t Run (1995)

8 Νοεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Rick Wakeman – Morning Haze (1998)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Rick Wakeman – Morning Haze (1998)

7 Νοεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Συνταγές: Πέστροφα Βεγορίτιδας ψητή (video)
Γαστρονομία και διατροφή

Συνταγές: Πέστροφα Βεγορίτιδας ψητή (video)

7 Νοεμβρίου 2025, 7:00 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Jon Wolfe – Any Night In Texas (2017)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Jon Wolfe – Any Night In Texas (2017)

6 Νοεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: The Groovetrain – Why Did You Do It (1988)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: The Groovetrain – Why Did You Do It (1988)

5 Νοεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Θέση Εργασίας: Υπεύθυνος Πωλήσεων & Marketing – Στην Pougaridis Media στην Πτολεμαΐδα
Αγγελίες Εργασίας

Θέση Εργασίας: Υπεύθυνος Πωλήσεων & Marketing – Στην Pougaridis Media στην Πτολεμαΐδα

7 Νοεμβρίου 2025, 6:27 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Τεχνική εταιρεία αναζητά Θερμοϋδραυλικό για έργα στη Φλώρινα

7 Νοεμβρίου 2025, 6:12 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Φλώρινα: Ζητείται Μηχανολόγος Μηχανικός για το Κέντρο Έρευνας Γενετικής του Καρκίνου

6 Νοεμβρίου 2025, 5:09 μμ
ΔΕΔΔΗΕ: Αναλυτικά η προκήρυξη για τις προσλήψεις και με απολυτήριο λυκείου
Αγγελίες Εργασίας

ΔΕΔΔΗΕ: Προσλήψεις δέκα (10) ατόμων με 8μηνα σε περιοχές Κοζάνης, Πτολεμαΐδας, Γρεβενών

6 Νοεμβρίου 2025, 9:30 πμ
Η Tottis Foods ενδιαφέρεται να καλύψει θέσεις εργασίας στο  Τμήμα Διασφάλισης Ποιότητας του Εργοστασίου στην ΒΙ.ΠΕ. Φλώρινας
Αγγελίες Εργασίας

Η ΤΕ.ΝΑ ΑΤΕΒΕ αναζητά Πολιτικό Μηχανικό Α.Ε.Ι. για τον Ν.Φλώρινας

5 Νοεμβρίου 2025, 5:09 μμ




Share on FacebookShare on TwitterEmail Share

Η μορφή του Ιωσήφ διακρίθηκε ήδη από τις πρώιμες απεικονίσεις της Γεννήσεως, αφού φιλοτεχνήθηκε με τέτοιον τρόπο, ώστε να δηλώνεται, τουλάχιστον, πως δεν έχει σχέσεις συνάφειας και αίματος με τη Θεοτόκο και το Θείο βρέφος. Ήδη σε ανάγλυφα του 4ου αιώνα του Χριστιανικού Μουσείου του Πάπα Πίου, ο μνήστωρ αναπαρίσταται οριακά, αλλά πάντως έξω από τη στεγασμένη Φάτνη. Ωστόσο εκεί  ατενίζει τον Χριστό, καθώς και τα δύο προφητικά ζώα,  τα οποία τον ομολογούν με τον τρόπο τους. Αντίθετα στο ψηφιδωτό της S. Maria Maggiore (432-440), στρέφεται προς τον θεατή και δεν βλέπει τον τεχθέντα Χριστό. Μια τρίτη ενδιαφέρουσα παραλλαγή, αντιπροσωπεύει μια πλάκα από ελεφαντοστό με προέλευση την Ανατολική Μεσόγειο ή τη Θεσσαλία της Συλλογή του Βρετανικού Μουσείου (M&LA 1904.7-2.1), όπου υπάρχει τόσο «Προσκύνηση», όσο και το δυσανάλογα μικρότερο θέμα της Φάτνης με την παραλελυμένη μαία Σαλώμη. Εκεί ο Ιωσήφ αν και δύναται να στρέφει το πρόσωπό του προς τον Αστέρα και το θείο Βρέφος, τίθεται καθισμένος με πλάτη προς το ιερό γεγονός. Σε άλλες περιπτώσεις ο Ιωσήφ με τη Θεοτόκο κοιτούν προς το ίδιο σημείο εκτός Φάτνης, χωρίς τα βλέμματά τους να συναντώνται, όπως ένα ελεφαντοστέινο τρίπτυχο (περί το 800), με προέλευση το Aachen, αλλά επίσης στο Βρετανικό Μουσείο (1856,0623.17). Θα συναντήσουμε αυτή την αναλογία και αργότερα, όπως στην τοιχογραφία της «Προσκύνησης των Μάγων» του 11ου αιώνα, από την Εκκλησία της Πόρπης – Tokali Kilisse στην Καππαδοκία. Η φιλοτέχνηση του Ιωσήφ με πλάτη προς το Σπήλαιο και κυρίως ως προς τη Φάτνη και τον αστέρα, απετέλεσε γρήγορα μια επιλεχθείσα εικαστική στάση. Απαντά στην σιναϊτική κοπτική εικόνα της Γεννήσεως του 7ου αιώνα, σε τοιχογραφία της S. Maria Foris Portas του Castelseprio (περί το 700), στο Μηνολόγιο του Βασιλείου του Β΄ (περί το 985-986 και μετά), σε ψηφιδωτό του Όσιο Λουκά (1011-1030) κ.α.

Στη βυζαντινή εικόνα της Γεννήσεως, ο Ιωσήφ κατά κανόνα απεικονίζεται σε στάση προβληματισμού και κάτω αριστερά και σπανιότερα δεξιά (π.χ. στην Λειψανοθήκη του 9ου αιώνα από το Museo Sacra della Apostolica Vaticana, ή τα ψηφιδωτά των Μονών Δαφνίου (μετά το 1080) και Χώρας (1315-1321). Σαφώς έτσι εκφράζεται το κρίσιμο δίλημμα του Ιωσήφ, αλλά και το δίκαιο του χαρακτήρα του και άρα η συναίσθηση του νομικού καθήκοντός του. Δεν έχει ομολογήσει, αλλά ούτε και αρνηθεί το ιερό του πράγματος. Συνεπώς δεν ήξερε πώς ανάλογα να πράξει: αν επρόκειτο για καρπό συνάφειας με άνδρα, ήξερε πως δεν ήταν αυτός ο πατέρας και μια τέτοια πράξη συνεπάγονταν καταγγελία και δημόσια διαπόμπευση έως θανάτου, παρότι υπήρχε μνηστεία και όχι γάμος (Δευτερονόμιον, 22:25-27). Ο Μ. Βασίλειος ορθά παρατηρεί πως ένας δίκαιος δεν θα σιωπούσε αν ήταν βέβαιος για ένα νομικό παράπτωμα και μάλιστα τέτοιο (Βασίλειος Καισαρείας, Ὁμιλία εἰς τὴν ἁγίαν τοῦ Χριστοῦ γέννησιν, PG 31, 1465Α).

 width=

Αυτονόητη ήταν η διαπίστωση, πως αν είχε να κάνει με καρπό εκ Θεού, πράγμα που δεν είχε, βέβαια, ξανακουστεί, θα παρέδιδε στις ιουδαϊκές αρχές για τα περαιτέρω ένα τέτοιο θείο σκεύος εκλογής. Έτσι νομίζουμε πως πρέπει να κατανοηθεί το ότι σκέφτηκε να δώσει στη Θεοτόκο τη δυνατότητα διαφυγής, όντας ταλανιζόμενος για την αλήθεια του πράγματος. Αντίθετα ο ιερός Χρυσόστομος θεωρεί πως ο όρος «δίκαιος» αποδίδει στον χρηστό χαρακτήρα, το ενάρετο και το φιλεύσπλαχνο του Ιωσήφ, ο οποίος δεν ήθελε να γνωρίσει τιμωρία και πολύ περισσότερο διαπόμπευση η Θεοτόκος (Ιωάννης Χρυσόστομος, Υπόμνημα εις τον Άγιον Ματθαίον τον ευαγγελιστήν, PG 57, 43-44).

Είναι κατάλληλη στιγμή να προσεγγίσουμε τώρα ερμηνευτικά τις παραπάνω διάφορες στάσεις απεικόνισης. Αρχικά να πούμε πως είναι λανθασμένη η άποψη, πως ο σκεπτικός και έξω από το Σπήλαιο Ιωσήφ, εμφανίζεται από τις αρχές του 11ου αιώνα (Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης, Διαβάζοντας την Εικόνα των Χριστουγέννων, 40). Ο προβληματισμός του Ιωσήφ υπάρχει ήδη στην παλαιοχριστιανική τέχνη σε διάφορες μορφές. Αντιπροσωπευτικά θα σημειώσουμε και πάλι την σιναϊτική κοπτική εικόνα του 7ου αιώνα, στην οποία ο Ιωσήφ φέρει τη χαρακτηριστική στάση με το χέρι στην κεφαλή του, όντας έξω από το Σπήλαιο. Δεν μπορεί ν΄ ατενίσει ούτε το Λουτρό του Χριστού, το οποίο αναλογεί αρχιτεκτονικά στο παλαιοχριστιανικό Βαπτιστήριο, η είσοδος στο οποίο προϋποθέτει εξίσου ομολογία πίστεως. Περιορίζεται αλλά και διακρίνεται με χαρακτηριστικό τρόπο από τα άλογα των Μάγων.

Στο ψηφιδωτό από το Baalbek του Λιβάνου με την Γέννηση του Μ. Αλεξάνδρου (τέλη του 4ου αιώνα), σημάνθηκε με την διακριτή στάση του σώματος ο νομιζόμενος αλλά όχι και μυθολογούμενος πραγματικός πατέρας του Θεού. Ο Φίλιππος ως μη πατέρας του θεοποιημένου Μ. Αλεξάνδρου, ακολουθώντας τον μύθο του Ψευδο-Καλλισθένη στρέφει σε σχέση με την Ολυμπιάδα αλλού το βλέμμα του διακριτικά. Το έργο δεν απέχει ιδιαίτερα χρονολογικά από την «Προσκύνηση των Μάγων» της S. Maria Maggiore (432-440), όπου ο Ιωσήφ δεν κοιτά προς το επίκεντρο. Έτσι διαφοροποιείται εικαστικά η βιβλική αφήγηση ως προς τη φυσική παρουσία του Ιωσήφ, από την ουσία των πραγμάτων (για να παραφράσουμε τον Θουκυδίδη: Ιστορίαι, 1.22.2), η οποία εν προκειμένω είναι η εκκλησιαστική και άρα διέρχεται από την δογματική προϋπόθεση. Και όπως στον Θουκυδίδη ζητούμενο ήταν η εμβάθυνση και αντοχή στο χρόνο ενός έργου, έτσι και εδώ δεν προτάσσεται το σημαίνον της πρόσκαιρης ιστορικής παρουσίας του Ιωσήφ, αλλά το σημαινόμενο διακύβευμα, δηλαδή η ορθή ομολογία.

Η στάση του Ιωσήφ με πλάτη προς το Σπήλαιο και τη Φάτνη, φέρει το υψηλότερο ερμηνευτικό ενδιαφέρον. Είναι μάλλον πρόσληψη από τον μύθο του πλατωνικού Σπηλαίου, όπου διακρίνεται ο αληθινός επέκεινα κόσμος από τον προσωρινό. Αναλογίες εντοπίζουμε στην Προς Εβραίους, όπου απαντά η αντιαιρετική κριτική, με την ιδέα του Χριστού ως Μεγάλου Ποιμένος και εκουσίως προσφερόμενου (Προς Εβραίους, 13:9-16 και 20-21). Εκεί η ρήση περί προσωρινότητας του Κόσμου, έχει συνάφειες με τον Ηρόδοτο, κατά τον οποίο η ανθρώπινη ευδαιμονία δεν παγιώνεται (Προς Εβραίους 13:14. Πρβλ. και Ηρόδοτος, Μούσαι Ιστοριών, 1.1.5.4).

Κατά κανόνα τα βλέμματα της Θεοτόκου με τον Ιωσήφ δεν συναντώνται υπό το πρίσμα της μη μεταξύ τους συνάφειας και όχι μόνο. Μειοψηφία συνιστούν μια σειρά από παραδείγματα, κυρίως από την περίοδο μετά την εικονομαχία, κατά τα οποία η Θεοτόκος κοιτά με αγωνία τον Ιωσήφ, όπως στην Γέννηση του 11ου αιώνα από τον Κώδικα 587 της Ι. Μ. Διονυσίου, όπου ο Ιωσήφ, πάντως, βρίσκεται με πλάτη προς τη Θεοτόκο. Σε αντίθεση στην ψηφιδωτή Γέννηση δια χειρός Jacopo Torriti του 1292-1296 από την S. Maria Maggiore, ο Ιωσήφ είναι μεν με πλάτη, αλλά στρέφει το πρόσωπο προς την Θεοτόκο, οπότε οι μορφές αντικρύζουν η μία την άλλη. Φυσικά υπάρχουν και πρωιμότερα παραδείγματα (π.χ. η Γέννηση σε μεταξωτό ύφασμα από τη Συρία (τέλη 8ου αιώνα με αρχές 9ου) από τον θησαυρό του Λατερανού Παρεκκλησίου των Sancta Sanctorum (αρ. κατ. 61258). Παρόμοια εκτέλεση συναντούμε στο κάλυμμα της λειψανοθήκης του 9ου αιώνα, από το Museo Sacra della Apostolica Vaticana. Συχνά πολλοί ερευνητές βλέπουν στο φιλεύσπλαχνο βλέμμα της Θεοτόκου, την ιδιότητα της μεσίτριας (αν όχι γεφυροποιού) μεταξύ του ιστορικού και επέκεινα κόσμου, ούσα αχειροποίητος ναός και χώρα του αχωρήτου. Αγωνιά για τη σωτηρία των ανθρώπων και ειδικά των μη ομολογούντων τον Θεό, τους οποίους συγκεφαλαιώνει ο προβληματισμένος Ιωσήφ (G. Krug, Σημειώσεις ενός εικονογράφου, 80. Βλ. και P. Eudokimov, ο.π., 214. Πρβλ. και Α΄ Τιμόθεον 2:1-4).

Ας επανέλθουμε, όμως, στο Σπήλαιο του Πλάτωνος. Εκεί οι πεπερασμένοι άνθρωποι ζουν και ευεργετούνται μέσα στο Σπήλαιο από το ύψιστο Αγαθόν, αλλά και έναν ήλιο, ο οποίος εισέρχεται εντός ως φως από ψηλά. Οι άνθρωποι βιώνουν τις θείες ευεργεσίες, αλλά από το θείο φως μπορούν να δουν μόνο στοιχειώδεις αντανακλάσεις. Φυσικά δεν μπορούν να ατενίσουν τον νοητό κόσμο του Αγαθού, αλλά ούτε και τον εισερχόμενο στο Σπήλαιο ήλιο, βασιλέα του φυσικού Κόσμου, αφού μεταξύ άλλων εξαιτίας της ανθρώπινης απαιδευσίας, ζουν με πλάτη προς το φως της υπερκείμενης ιεράς φλογός (Πλάτων, Πολιτεία, Ζ΄, 514a-b.). Αυτή λοιπόν η ιδέα του ανθρώπινου πεπερασμένου ως προς την γνώση των δύο κόσμων και ιδίως η στάση της πλάτης προς το φως, τον ήλιο και την ιερά φλόγα του ανθρώπου, είναι η οποία προσλαμβάνεται και εντάσσεται γόνιμα από την αγιογραφία.

Ωστόσο υπάρχει και μια σημαντική διαφορά σε σχέση με τους σπηλαιώτες του Πλάτωνα: ο Ιωσήφ δεν μπορεί να εισέλθει στο σπήλαιο. Συνεπώς το Σπήλαιο της βυζαντινής εικόνας, δεν ταυτίζεται με τον αλληγορικά δοσμένο ιστορικό Κόσμο, ούτε είναι ένας ορισμένος τόπος όπου ζει αναγκαστικά, όπως ο πεπερασμένος άνθρωπος κατά τον διδακτικότατο πλατωνικό μύθο. Αν είχαμε κάτι τέτοιο, ο Ιωσήφ θα ζωγραφίζονταν εντός του σπηλαίου, πάντα με πλάτη και αδυναμία σωματικής στροφής προς τον «ήλιο – αστέρα» και πηγή του ιερού φωτός. Αναλογίες ανιχνεύουμε στην Π.Δ. και ειδικά στη Σκηνή του Μαρτυρίου. Ο Μωυσής δεν μπόρεσε να εισέλθει σε αυτήν, όταν μια ημέρα την επισκίασε η νεφέλη, την οποία διαδέχονταν κατά την νύκτα μια ιερά φλόγα. Και αν η παρουσία της νεφέλης στη Σκηνή όριζε τον τυχόντα τόπο όπου παροικούσαν οι Ισραηλίτες, η αποχώρηση της νεφέλης σηματοδοτούσε την αναχώρησή τους από εκεί (Έξοδος 40:29-32. Βλ. και Ἰουστίνος, Πρὸς Τρύφωνα Ἰουδαῖον Διάλογος, 127, PG 6, 773Α). Σχετικά προς αυτό είναι δύο ευαγγελικά γεγονότα. Σύμφωνα με το πρώτο και κατά την φωτεινή νεφέλη της Μεταμορφώσεως (Ματθαίος 17:5), οι τρεις παρόντες μαθητές δεν μπορούσαν να εποπτεύσουν τον μεταμορφωθέντα Χριστό σε αντίθεση με τους δύο προφήτες (βλ. εδώ τα δύο προφητικά ζώα της φάτνης, Ματθαίος 17:6). Ας μην λησμονούμε πως οι τρεις απόστολοι απεικονίζονται σταθερά όχι μόνο ως ανήμποροι να ατενίσουν τον Χριστό, αλλά και με πλάτη προς το ιερό γεγονός. Εδώ πρέπει να συνυπολογισθεί η βιβλική μαρτυρία για το ότι όποιος δει τον Θεό δεν μπορεί να ζήσει (Έξοδος 33:20-23), αλλά και η αρχαιοελληνική παράδοση κατά την οποία τιμωρούνταν και κατά κανόνα με θάνατο, όσοι τύγχαναν να δουν, αν και δεν επιτρέπονταν, θεία γενέσια ή χορούς θεοτήτων).

 width=

Σύμφωνα με το δεύτερο σχετικό ευαγγελικό γεγονός, η αποχώρηση του Χριστού κατά την Ανάληψη, αναγγέλθηκε υπό των Αγγέλων ως τύπος της Δευτέρας Ελεύσεως και άρα ως ορόσημο προς χριστιανική προετοιμασία για την αναχώρηση προς τον έσχατο και αμετάβλητο Κόσμο (Πράξεις 1:11). Συνεπώς το Σπήλαιο, είναι ένας τόπος τον οποίο αν και ιστορικά είδε ο Ιωσήφ, μυστηριακά δεν του επιτρέπεται να εισέλθει. Ας θυμηθούμε πως στη Θ. Λειτουργία κατά την απόλυση των κατηχουμένων σφράγιζαν τις πόρτες και ανέπτυσσαν τα βήλα στα τρίβηλα, ώστε να μην μπορούν να βιώνουν και να εποπτεύουν τα μυστήρια, οι αμύητοι ή επιτιμημένοι (Ι. Μ. Φουντούλης, Κείμενα Λειτουργικής, Γ΄, 16, 78, 161-162, 230-231, 308 και 436. Βλ. και Ν. Γκιολές, Παλαιοχριστιανική Τέχνη: Ναοδομία (π. 200-600), 43).

Ο Ιωσήφ σε πολλά παραδείγματα της εικόνας μας, πλαισιώνεται από ένα ποιμένα ο οποίος στέκεται ενώπιον του και του απευθύνει τον λόγο. Το θέμα αυτό της παρουσίας ποιμένος ή ποιμένων παρά τον Ιωσήφ ανιχνεύεται το αργότερο στο Ευαγγελιστάριο του Etchmiadzin (Ms 362G) του 1057, όπου εκεί δεν φαίνεται να υπάρχει συνομιλία. Μια άποψη πολλών μελετητών, θεολόγων και αγιογράφων η οποία τείνει να γίνει επικρατούσα, συνδέει την ποιμενική αυτή μορφή με αναφερόμενο στην παράδοση πειρασμό, τον οποίο δέχεται ο ήδη προβληματισμένος Ιωσήφ. Μάλιστα αυτός ο εκπειράζων ποιμένας κατονομάζεται ως «Θύρσος» σε κείμενο της απόκρυφης παράδοσης (P. Eudokimov, Η τέχνη της εικόνας. Θεολογία της ωραιότητας, 214). Ωστόσο αυτή η σκηνή, δεν ερμηνεύεται μονοδιάστατα. Άλλοτε απεικονίζεται όντως ο παραπάνω πειρασμός, άλλοτε ο ποιμένας ή οι ποιμένες, ελέγχουν άμεσα ή έμμεσα τον Ιωσήφ, αφού απηχείται η μετά τον ευαγγελισμό τους άφιξη στο Σπήλαιο της Βηθλεέμ, συναντώντας πρώτα τον Ιωσήφ (Λουκάς 2:16. Βλ. και Μ. Σωτηρίου, «Αι τοιχογραφίαι του βυζαντινού ναϋδρίου των Ταξιαρχών Δεσφίνης», ΔXΑΕ 3 (1964): 183).

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Σε καθεστώς διπλής ομηρίας οι κάτοικοι στην Ποντοκώμη Κοζάνης – Αβέβαιο το μέλλον, καμία προοπτική

Σε καθεστώς διπλής ομηρίας οι κάτοικοι στην Ποντοκώμη Κοζάνης – Αβέβαιο το μέλλον, καμία προοπτική

6 Νοεμβρίου 2025, 9:00 πμ
Σε ένα γύρο η εκλογή Δημάρχων και Περιφερειαρχών- Έρχεται ο νέος Κώδικας αυτοδιοίκησης- Οι ανακοινώσεις Λιβάνιου στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη

Σε ένα γύρο η εκλογή Δημάρχων και Περιφερειαρχών- Έρχεται ο νέος Κώδικας αυτοδιοίκησης- Οι ανακοινώσεις Λιβάνιου στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη

6 Νοεμβρίου 2025, 2:10 μμ
Ποιες είναι οι 25 μεταρρυθμίσεις που θα αποτελέσουν κορμό του κυβερνητικού έργου έως το τέλος του 2025
Ελλάδα

Μητσοτάκης: Η Ελλάδα ενεργειακός διάδρομος για την αμερικανική ενέργεια αλλά σε καμία περίπτωση δεν αναστέλλεται η πράσινη μετάβαση

9 Νοεμβρίου 2025, 11:33 πμ
Χειροτονία Πρεσβυτέρου στην Ιερά Μητρόπολη Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας
Προσεχείς Εκδηλώσεις

Πτολεμαΐδα: Εσπερίδα για την ιστορία και τον πολιτισμό της Κύπρου από τη Μητρόπολη

9 Νοεμβρίου 2025, 11:01 πμ
MyΘέρμανση: Κλείνει η πλατφόρμα για τις αιτήσεις του επιδόματος
Ελλάδα

Επίδομα θέρμανσης: Μέχρι πότε μπορούν να υποβληθούν οι αιτήσεις

9 Νοεμβρίου 2025, 10:30 πμ
“Είναι Έγκλημα Χημ..ΙΟΥ”: Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο του Βαγγέλη Νάστου από τη Φλώρινα
Τοπική Επικαιρότητα

“Είναι Έγκλημα Χημ..ΙΟΥ”: Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο του Βαγγέλη Νάστου από τη Φλώρινα

9 Νοεμβρίου 2025, 10:00 πμ
Προσωπικός αριθμός: Ακόμα και με e-mail θα τον λάβουν οι «ξεχασιάρηδες»  – Γιατί είναι απαραίτητος
Ελλάδα

Προσωπικός αριθμός: Ακόμα και με e-mail θα τον λάβουν οι «ξεχασιάρηδες» – Γιατί είναι απαραίτητος

9 Νοεμβρίου 2025, 9:30 πμ
Τέλεση Μνημοσύνου από  τον  Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως  κ.κ. Βαρνάβα εις μνήμην  του  ιδρυτή του “Νοσοκομείου ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΊΟΥ” της Θεσσαλονίκης (Ρεπορτάζ της Κούλας Πουλασιχίδου)
Κοινωνία

Τέλεση Μνημοσύνου από τον Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ.κ. Βαρνάβα εις μνήμην του ιδρυτή του “Νοσοκομείου ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΊΟΥ” της Θεσσαλονίκης (Ρεπορτάζ της Κούλας Πουλασιχίδου)

9 Νοεμβρίου 2025, 9:00 πμ
Η αντιπολίτευση των 11 – Του Αργύρη Αργυριάδη (Δικηγόρου)
Αρθρογραφία

Ο Μαμντάνι και οι … μαϊντανοί (Του Αργύρη Αργυριάδη)

9 Νοεμβρίου 2025, 8:30 πμ
Κήρυγμα Ιεράς Μητροπόλεως Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας Κυριακής Ζ΄ Λουκά – (9 Νοεμβρίου 2025)
Αρθρογραφία

Κήρυγμα Ιεράς Μητροπόλεως Φλωρίνης, Πρεσπών και Εορδαίας Κυριακής Ζ΄ Λουκά – (9 Νοεμβρίου 2025)

9 Νοεμβρίου 2025, 8:00 πμ
Copy- paste δεσμεύσεις και θολά επιχειρήματα Κοκκαλιάρη στους Προέδρους των χωριών για τα 630.000 ευρώ από τις ΑΠΕ
Ρεπορτάζ

Copy- paste δεσμεύσεις και θολά επιχειρήματα Κοκκαλιάρη στους Προέδρους των χωριών για τα 630.000 ευρώ από τις ΑΠΕ

8 Νοεμβρίου 2025, 11:57 μμ
Load More
ADVERTISEMENT

Τα δημοφιλέστερα σήμερα:

Σε ένα γύρο η εκλογή Δημάρχων και Περιφερειαρχών- Έρχεται ο νέος Κώδικας αυτοδιοίκησης- Οι ανακοινώσεις Λιβάνιου στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη
Ρεπορτάζ

Σε ένα γύρο η εκλογή Δημάρχων και Περιφερειαρχών- Έρχεται ο νέος Κώδικας αυτοδιοίκησης- Οι ανακοινώσεις Λιβάνιου στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη

από Ζήσης Πιτσιάβας
6 Νοεμβρίου 2025, 2:10 μμ

περισσότεραDetails
Σε καθεστώς διπλής ομηρίας οι κάτοικοι στην Ποντοκώμη Κοζάνης – Αβέβαιο το μέλλον, καμία προοπτική
Κοινωνία

Σε καθεστώς διπλής ομηρίας οι κάτοικοι στην Ποντοκώμη Κοζάνης – Αβέβαιο το μέλλον, καμία προοπτική

από e-ptolemeos team
6 Νοεμβρίου 2025, 9:00 πμ

περισσότεραDetails

Η ημερήσια ενημέρωσή σου

E-PTOLEMEOS.GR NEWSLETTER

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Gov.gr Wallet για την είσοδο στα γήπεδα: Δυνατότητα μεταβίβασης εισιτηρίων διαρκείας
Ελλάδα

Προσωπικός αριθμός: «Κλείνει» η πλατφόρμα, τι θα γίνει αν δεν βγάλετε

3 Νοεμβρίου 2025, 8:00 μμ
Πριν λίγο-Συναγερμός στην Πτολεμαΐδα: Μεγάλη έκρηξη και φωτιά σε σπίτι στο δρόμο προς Μποδοσάκειο
Ρεπορτάζ

Πριν λίγο-Συναγερμός στην Πτολεμαΐδα: Μεγάλη έκρηξη και φωτιά σε σπίτι στο δρόμο προς Μποδοσάκειο

3 Νοεμβρίου 2025, 7:31 μμ
Αναδρομικά σε 85.000 συντάξεις – Για ποιους έρχονται πληρωμές τους επόμενους μήνες
Κοινωνία

Σύνταξη στα 62: Ποιοι και με ποιες προϋποθέσεις τη δικαιούνται

2 Νοεμβρίου 2025, 12:32 μμ
“Την έσωσε η ζώνη ασφαλείας” – Ανετράπη Ι.Χ. στον περιφερειακό δρόμο της Πτολεμαΐδας με νεαρή οδηγό
Ρεπορτάζ

Άρδασσα: Νεκρός 40χρονος εργαζόμενος από ηλεκτροπληξία

5 Νοεμβρίου 2025, 2:38 μμ
Δείτε όλη τη ροή ειδήσεων
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcasts
  • True Story Radio

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Ιδιοκτησία: ΡΟΔΟΝ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Ε.Ε. [Pougaridis Media]

ΑΦΜ 802210768 ΔΟΥ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ | Α.ΓΕΜΗ: 172191636000
Δ/νση Έδρας: 25ης Μαρτίου 36, ΤΚ 50200 Πτολεμαΐδα,
Email: info@e-ptolemeos.gr Τηλ. 2463080986

Πιστοποιημένη Ιστοσελίδα με μοναδικό αριθμό Μ.Η.Τ. 252006 (Νόμος 5005/2022)

Ιδιοκτήτης, Νόμιμος εκπρόσωπος, Διευθυντής, Διαχειριστής και δικαιούχος του domain name: Αντώνης Πουγαρίδης

Διευθύντρια σύνταξης: Βασιλική Σάφη

Η επιχείρηση έχει υπογράψει δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018,
σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L 63)

Όροι Χρήσης  |   Πολιτική Απορρήτου  |   Επικοινωνία

© pougaridismedia 2024

Προφίλ Διαφήμιση Καριέρα Πρακτική Άσκηση Επικοινωνία

  • Αρχική
  • Podcasts
  • Τοπική Επικαιρότητα
    • Πτολεμαΐδα
    • Κοζάνη
    • Αμύνταιο
    • Φλώρινα
    • Καστοριά
    • Γρεβενά
  • Αθλητικά
    • Βαθμολογίες
    • Μπάσκετ
    • Ποδόσφαιρο
    • Στίβος
    • Τέννις
    • Βόλεϊ
    • Χάντμπολ
    • Αθλητικές Εκπομπές
  • Παραπολιτικά
    • Επίκαιρος
    • Παραπολιτικά του παλμού
    • Σύντροφος
    • Στίγμα
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Ενέργεια
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Υγεία
  • Αγγελίες Εργασίας
  • Extras
    • Το Στίγμα
    • Ανεμοδείκτης
    • Για να θυμούνται οι παλιοί…
    • Συνεντεύξεις
    • Web TV
    • Αστυνομικό Δελτίο
    • Προσεχείς Εκδηλώσεις
    • Εκδηλώσεις που έγιναν

© Copyright 2012-2023 Pougaridis Media. Τα καλύτερα μας χρόνια είναι αυτά που θα 'ρθουν.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

  • Αρχική
  • Podcasts
  • Τοπική Επικαιρότητα
    • Πτολεμαΐδα
    • Κοζάνη
    • Αμύνταιο
    • Φλώρινα
    • Καστοριά
    • Γρεβενά
  • Αθλητικά
    • Βαθμολογίες
    • Μπάσκετ
    • Ποδόσφαιρο
    • Στίβος
    • Τέννις
    • Βόλεϊ
    • Χάντμπολ
    • Αθλητικές Εκπομπές
  • Παραπολιτικά
    • Επίκαιρος
    • Παραπολιτικά του παλμού
    • Σύντροφος
    • Στίγμα
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Ενέργεια
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Υγεία
  • Αγγελίες Εργασίας
  • Extras
    • Το Στίγμα
    • Ανεμοδείκτης
    • Για να θυμούνται οι παλιοί…
    • Συνεντεύξεις
    • Web TV
    • Αστυνομικό Δελτίο
    • Προσεχείς Εκδηλώσεις
    • Εκδηλώσεις που έγιναν

© Copyright 2012-2023 Pougaridis Media. Τα καλύτερα μας χρόνια είναι αυτά που θα 'ρθουν.