Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου 2025
No Result
View All Result
  • Προφίλ
  • Διαφήμιση
  • Καριέρα
  • Πρακτική Άσκηση
  • Επικοινωνία
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

    ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    ΥΓΕΙΑ

    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    ΠΟΝΤΙΑΚΑ

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πτολεμαΐδα
    Κοζάνη
    Αμύνταιο
    Φλώρινα
    Καστοριά
    Γρεβενά

    ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    To Στίγμα
    Επίκαιρος
    Τα παραπολιτικά του παλμού
    Σύντροφος

    SPORTS

    Βαθμολογίες
    Μπάσκετ
    Ποδόσφαιρο
    Στίβος
    Τέννις
    Βόλεϊ
    Χάντμπολ

    Web TV

    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    ΣΤΗΛΕΣ

    Αγροτικά
    Φωτογραφίζουμε τα κακώς κείμενα
    Το μάτι του πολίτη
    Περί Φυσικής
    Εντέχνως
    Βιβλιοδείκτης
    Τηλεοπτικές σειρές που αξίζει να δεις!
    Σινεμά
    Μουσικές Επιλογές
    Σχολικά κείμενα
    Καφέ Ρωμανία
    Μνημεία της Εορδαίας
    Γαστρονομία
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

    PLUS

    Καιρός
    Κινηματογραφικές Προβολές
    Διαγωνισμοί
    Δι@ύγεια Δυτ. Μακεδονίας
    Εφημερεύοντα φαρμακεία
    Πρόγραμμα τηλεόρασης
    Δρομολόγια τρένου, ΚΤΕΛ & πρόγραμμα πτήσεων
    Το Φθηνότερο Βενζινάδικο
    Ποιότητα ατμόσφαιρας
    Σεισμοί
    Πρώτο θέμα
    Πρωτοσέλιδο Παλμού
    Πρωτοσέλιδο Πτολεμαίου
    Δωρεάν 2μηνη συνδρομή στον «Π»
    Δείτε Google Analytics
    Πρακτική άσκηση AEI/TEI/ΟΑΕΔ στο E-PTOLEMEOS.GR
    PougaridisMedia – Τυπογραφείο – Εκτυπώσεις – Πτολεμαΐδα

  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcastsNew
  • True Story RadioLive
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
  • ΡΕΠΟΡΤΑΖ

    ΠΟΛΙΤΙΚΗ

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΑ

    ΕΝΕΡΓΕΙΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

    ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

    ΚΟΙΝΩΝΙΑ

    ΥΓΕΙΑ

    ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

    ΠΟΝΤΙΑΚΑ

    ΤΟΠΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

    Πτολεμαΐδα
    Κοζάνη
    Αμύνταιο
    Φλώρινα
    Καστοριά
    Γρεβενά

    ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

    To Στίγμα
    Επίκαιρος
    Τα παραπολιτικά του παλμού
    Σύντροφος

    SPORTS

    Βαθμολογίες
    Μπάσκετ
    Ποδόσφαιρο
    Στίβος
    Τέννις
    Βόλεϊ
    Χάντμπολ

    Web TV

    ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

    ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

    ΣΤΗΛΕΣ

    Αγροτικά
    Φωτογραφίζουμε τα κακώς κείμενα
    Το μάτι του πολίτη
    Περί Φυσικής
    Εντέχνως
    Βιβλιοδείκτης
    Τηλεοπτικές σειρές που αξίζει να δεις!
    Σινεμά
    Μουσικές Επιλογές
    Σχολικά κείμενα
    Καφέ Ρωμανία
    Μνημεία της Εορδαίας
    Γαστρονομία
    Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

    PLUS

    Καιρός
    Κινηματογραφικές Προβολές
    Διαγωνισμοί
    Δι@ύγεια Δυτ. Μακεδονίας
    Εφημερεύοντα φαρμακεία
    Πρόγραμμα τηλεόρασης
    Δρομολόγια τρένου, ΚΤΕΛ & πρόγραμμα πτήσεων
    Το Φθηνότερο Βενζινάδικο
    Ποιότητα ατμόσφαιρας
    Σεισμοί
    Πρώτο θέμα
    Πρωτοσέλιδο Παλμού
    Πρωτοσέλιδο Πτολεμαίου
    Δωρεάν 2μηνη συνδρομή στον «Π»
    Δείτε Google Analytics
    Πρακτική άσκηση AEI/TEI/ΟΑΕΔ στο E-PTOLEMEOS.GR
    PougaridisMedia – Τυπογραφείο – Εκτυπώσεις – Πτολεμαΐδα

  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcastsNew
  • True Story RadioLive
No Result
View All Result
e-ptolemeos.gr Ειδήσεις Πτολεμαΐδα Νέα Κοζάνη Εορδαία News
No Result
View All Result
Ο Ιωσήφ ερμηνευόμενος στην παλαιοχριστιανική και βυζαντινή εικόνα της Γεννήσεως του Χριστού – Γράφει ο Κόττης Κωνσταντίνος
Tags: εκκλησία

Ο Ιωσήφ ερμηνευόμενος στην παλαιοχριστιανική και βυζαντινή εικόνα της Γεννήσεως του Χριστού – Γράφει ο Κόττης Κωνσταντίνος

23 Δεκεμβρίου 2020, 3:45 μμ
από Κωνσταντίνος Κόττης
σε Ερασιτεχνικώς, Ενθέως και ουχί Ιδιωτικώς, Στήλες
Reading Time: 1 mins read

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Σχετικές Αναρτήσεις

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Jason Aldean – Try That In A Small Town (2023)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Jason Aldean – Try That In A Small Town (2023)

3 Δεκεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Από τις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Δήμου Πτολεμαΐδος, στην κεντρική πλατεία, το 1987  -Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ
Για να θυμούνται οι παλιοί και να μαθαίνουν οι νέοι

Από τις πολιτιστικές εκδηλώσεις του Δήμου Πτολεμαΐδος, στην κεντρική πλατεία, το 1987 -Από τη στήλη του Γ. Καζαντζή στον ΠΑΛΜΟ

3 Δεκεμβρίου 2025, 7:27 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Tessa Souter – En Aranjuez Con Tu Amor (2012)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Tessa Souter – En Aranjuez Con Tu Amor (2012)

2 Δεκεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Rosemary Clooney – Botch-a-Me (Ba-Ba-Baciami Piccina) (1952)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Rosemary Clooney – Botch-a-Me (Ba-Ba-Baciami Piccina) (1952)

1 Δεκεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Dion and the Belmonts – Where or When (1959)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Dion and the Belmonts – Where or When (1959)

30 Νοεμβρίου 2025, 9:00 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Ζητείται εργοδηγός για έργα οπτικών ινών – Γίνε μέρος της ομάδας που χτίζει τα δίκτυα του μέλλοντος

3 Δεκεμβρίου 2025, 5:12 μμ
Η Tottis Foods ενδιαφέρεται να καλύψει θέσεις εργασίας στο  Τμήμα Διασφάλισης Ποιότητας του Εργοστασίου στην ΒΙ.ΠΕ. Φλώρινας
Αγγελίες Εργασίας

Πτολεμαΐδα: Ζητείται πωλητής / πωλήτρια στο κατάστημα Sweet Stuff

2 Δεκεμβρίου 2025, 4:25 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Ζητούνται εργάτες σε έργο φωτοβολταϊκών στην Σκήτη Κοζάνης

1 Δεκεμβρίου 2025, 4:49 μμ
Θέση Εργασίας: Υπεύθυνος Πωλήσεων & Marketing – Στην Pougaridis Media στην Πτολεμαΐδα
Αγγελίες Εργασίας

Ζητείται συνεργάτης για web design & support στην Pougaridis Media 

29 Νοεμβρίου 2025, 8:39 μμ
54χρονος στα Γρεβενά έστησε παράνομη λαχειοφόρο αγορά και πουλούσε λαχνούς – Συνελήφθη από την Αστυνομία Γρεβενών
Αγγελίες Εργασίας

Η ΤΕ.ΝΑ ΑΤΕΒΕ αναζητά Πολιτικό Μηχανικό Α.Ε.Ι. για τον Ν. Φλώρινας

27 Νοεμβρίου 2025, 5:00 μμ




Share on FacebookShare on TwitterEmail Share

Η μορφή του Ιωσήφ διακρίθηκε ήδη από τις πρώιμες απεικονίσεις της Γεννήσεως, αφού φιλοτεχνήθηκε με τέτοιον τρόπο, ώστε να δηλώνεται, τουλάχιστον, πως δεν έχει σχέσεις συνάφειας και αίματος με τη Θεοτόκο και το Θείο βρέφος. Ήδη σε ανάγλυφα του 4ου αιώνα του Χριστιανικού Μουσείου του Πάπα Πίου, ο μνήστωρ αναπαρίσταται οριακά, αλλά πάντως έξω από τη στεγασμένη Φάτνη. Ωστόσο εκεί  ατενίζει τον Χριστό, καθώς και τα δύο προφητικά ζώα,  τα οποία τον ομολογούν με τον τρόπο τους. Αντίθετα στο ψηφιδωτό της S. Maria Maggiore (432-440), στρέφεται προς τον θεατή και δεν βλέπει τον τεχθέντα Χριστό. Μια τρίτη ενδιαφέρουσα παραλλαγή, αντιπροσωπεύει μια πλάκα από ελεφαντοστό με προέλευση την Ανατολική Μεσόγειο ή τη Θεσσαλία της Συλλογή του Βρετανικού Μουσείου (M&LA 1904.7-2.1), όπου υπάρχει τόσο «Προσκύνηση», όσο και το δυσανάλογα μικρότερο θέμα της Φάτνης με την παραλελυμένη μαία Σαλώμη. Εκεί ο Ιωσήφ αν και δύναται να στρέφει το πρόσωπό του προς τον Αστέρα και το θείο Βρέφος, τίθεται καθισμένος με πλάτη προς το ιερό γεγονός. Σε άλλες περιπτώσεις ο Ιωσήφ με τη Θεοτόκο κοιτούν προς το ίδιο σημείο εκτός Φάτνης, χωρίς τα βλέμματά τους να συναντώνται, όπως ένα ελεφαντοστέινο τρίπτυχο (περί το 800), με προέλευση το Aachen, αλλά επίσης στο Βρετανικό Μουσείο (1856,0623.17). Θα συναντήσουμε αυτή την αναλογία και αργότερα, όπως στην τοιχογραφία της «Προσκύνησης των Μάγων» του 11ου αιώνα, από την Εκκλησία της Πόρπης – Tokali Kilisse στην Καππαδοκία. Η φιλοτέχνηση του Ιωσήφ με πλάτη προς το Σπήλαιο και κυρίως ως προς τη Φάτνη και τον αστέρα, απετέλεσε γρήγορα μια επιλεχθείσα εικαστική στάση. Απαντά στην σιναϊτική κοπτική εικόνα της Γεννήσεως του 7ου αιώνα, σε τοιχογραφία της S. Maria Foris Portas του Castelseprio (περί το 700), στο Μηνολόγιο του Βασιλείου του Β΄ (περί το 985-986 και μετά), σε ψηφιδωτό του Όσιο Λουκά (1011-1030) κ.α.

Στη βυζαντινή εικόνα της Γεννήσεως, ο Ιωσήφ κατά κανόνα απεικονίζεται σε στάση προβληματισμού και κάτω αριστερά και σπανιότερα δεξιά (π.χ. στην Λειψανοθήκη του 9ου αιώνα από το Museo Sacra della Apostolica Vaticana, ή τα ψηφιδωτά των Μονών Δαφνίου (μετά το 1080) και Χώρας (1315-1321). Σαφώς έτσι εκφράζεται το κρίσιμο δίλημμα του Ιωσήφ, αλλά και το δίκαιο του χαρακτήρα του και άρα η συναίσθηση του νομικού καθήκοντός του. Δεν έχει ομολογήσει, αλλά ούτε και αρνηθεί το ιερό του πράγματος. Συνεπώς δεν ήξερε πώς ανάλογα να πράξει: αν επρόκειτο για καρπό συνάφειας με άνδρα, ήξερε πως δεν ήταν αυτός ο πατέρας και μια τέτοια πράξη συνεπάγονταν καταγγελία και δημόσια διαπόμπευση έως θανάτου, παρότι υπήρχε μνηστεία και όχι γάμος (Δευτερονόμιον, 22:25-27). Ο Μ. Βασίλειος ορθά παρατηρεί πως ένας δίκαιος δεν θα σιωπούσε αν ήταν βέβαιος για ένα νομικό παράπτωμα και μάλιστα τέτοιο (Βασίλειος Καισαρείας, Ὁμιλία εἰς τὴν ἁγίαν τοῦ Χριστοῦ γέννησιν, PG 31, 1465Α).

 width=

Αυτονόητη ήταν η διαπίστωση, πως αν είχε να κάνει με καρπό εκ Θεού, πράγμα που δεν είχε, βέβαια, ξανακουστεί, θα παρέδιδε στις ιουδαϊκές αρχές για τα περαιτέρω ένα τέτοιο θείο σκεύος εκλογής. Έτσι νομίζουμε πως πρέπει να κατανοηθεί το ότι σκέφτηκε να δώσει στη Θεοτόκο τη δυνατότητα διαφυγής, όντας ταλανιζόμενος για την αλήθεια του πράγματος. Αντίθετα ο ιερός Χρυσόστομος θεωρεί πως ο όρος «δίκαιος» αποδίδει στον χρηστό χαρακτήρα, το ενάρετο και το φιλεύσπλαχνο του Ιωσήφ, ο οποίος δεν ήθελε να γνωρίσει τιμωρία και πολύ περισσότερο διαπόμπευση η Θεοτόκος (Ιωάννης Χρυσόστομος, Υπόμνημα εις τον Άγιον Ματθαίον τον ευαγγελιστήν, PG 57, 43-44).

Είναι κατάλληλη στιγμή να προσεγγίσουμε τώρα ερμηνευτικά τις παραπάνω διάφορες στάσεις απεικόνισης. Αρχικά να πούμε πως είναι λανθασμένη η άποψη, πως ο σκεπτικός και έξω από το Σπήλαιο Ιωσήφ, εμφανίζεται από τις αρχές του 11ου αιώνα (Πατάπιος Καυσοκαλυβίτης, Διαβάζοντας την Εικόνα των Χριστουγέννων, 40). Ο προβληματισμός του Ιωσήφ υπάρχει ήδη στην παλαιοχριστιανική τέχνη σε διάφορες μορφές. Αντιπροσωπευτικά θα σημειώσουμε και πάλι την σιναϊτική κοπτική εικόνα του 7ου αιώνα, στην οποία ο Ιωσήφ φέρει τη χαρακτηριστική στάση με το χέρι στην κεφαλή του, όντας έξω από το Σπήλαιο. Δεν μπορεί ν΄ ατενίσει ούτε το Λουτρό του Χριστού, το οποίο αναλογεί αρχιτεκτονικά στο παλαιοχριστιανικό Βαπτιστήριο, η είσοδος στο οποίο προϋποθέτει εξίσου ομολογία πίστεως. Περιορίζεται αλλά και διακρίνεται με χαρακτηριστικό τρόπο από τα άλογα των Μάγων.

Στο ψηφιδωτό από το Baalbek του Λιβάνου με την Γέννηση του Μ. Αλεξάνδρου (τέλη του 4ου αιώνα), σημάνθηκε με την διακριτή στάση του σώματος ο νομιζόμενος αλλά όχι και μυθολογούμενος πραγματικός πατέρας του Θεού. Ο Φίλιππος ως μη πατέρας του θεοποιημένου Μ. Αλεξάνδρου, ακολουθώντας τον μύθο του Ψευδο-Καλλισθένη στρέφει σε σχέση με την Ολυμπιάδα αλλού το βλέμμα του διακριτικά. Το έργο δεν απέχει ιδιαίτερα χρονολογικά από την «Προσκύνηση των Μάγων» της S. Maria Maggiore (432-440), όπου ο Ιωσήφ δεν κοιτά προς το επίκεντρο. Έτσι διαφοροποιείται εικαστικά η βιβλική αφήγηση ως προς τη φυσική παρουσία του Ιωσήφ, από την ουσία των πραγμάτων (για να παραφράσουμε τον Θουκυδίδη: Ιστορίαι, 1.22.2), η οποία εν προκειμένω είναι η εκκλησιαστική και άρα διέρχεται από την δογματική προϋπόθεση. Και όπως στον Θουκυδίδη ζητούμενο ήταν η εμβάθυνση και αντοχή στο χρόνο ενός έργου, έτσι και εδώ δεν προτάσσεται το σημαίνον της πρόσκαιρης ιστορικής παρουσίας του Ιωσήφ, αλλά το σημαινόμενο διακύβευμα, δηλαδή η ορθή ομολογία.

Η στάση του Ιωσήφ με πλάτη προς το Σπήλαιο και τη Φάτνη, φέρει το υψηλότερο ερμηνευτικό ενδιαφέρον. Είναι μάλλον πρόσληψη από τον μύθο του πλατωνικού Σπηλαίου, όπου διακρίνεται ο αληθινός επέκεινα κόσμος από τον προσωρινό. Αναλογίες εντοπίζουμε στην Προς Εβραίους, όπου απαντά η αντιαιρετική κριτική, με την ιδέα του Χριστού ως Μεγάλου Ποιμένος και εκουσίως προσφερόμενου (Προς Εβραίους, 13:9-16 και 20-21). Εκεί η ρήση περί προσωρινότητας του Κόσμου, έχει συνάφειες με τον Ηρόδοτο, κατά τον οποίο η ανθρώπινη ευδαιμονία δεν παγιώνεται (Προς Εβραίους 13:14. Πρβλ. και Ηρόδοτος, Μούσαι Ιστοριών, 1.1.5.4).

Κατά κανόνα τα βλέμματα της Θεοτόκου με τον Ιωσήφ δεν συναντώνται υπό το πρίσμα της μη μεταξύ τους συνάφειας και όχι μόνο. Μειοψηφία συνιστούν μια σειρά από παραδείγματα, κυρίως από την περίοδο μετά την εικονομαχία, κατά τα οποία η Θεοτόκος κοιτά με αγωνία τον Ιωσήφ, όπως στην Γέννηση του 11ου αιώνα από τον Κώδικα 587 της Ι. Μ. Διονυσίου, όπου ο Ιωσήφ, πάντως, βρίσκεται με πλάτη προς τη Θεοτόκο. Σε αντίθεση στην ψηφιδωτή Γέννηση δια χειρός Jacopo Torriti του 1292-1296 από την S. Maria Maggiore, ο Ιωσήφ είναι μεν με πλάτη, αλλά στρέφει το πρόσωπο προς την Θεοτόκο, οπότε οι μορφές αντικρύζουν η μία την άλλη. Φυσικά υπάρχουν και πρωιμότερα παραδείγματα (π.χ. η Γέννηση σε μεταξωτό ύφασμα από τη Συρία (τέλη 8ου αιώνα με αρχές 9ου) από τον θησαυρό του Λατερανού Παρεκκλησίου των Sancta Sanctorum (αρ. κατ. 61258). Παρόμοια εκτέλεση συναντούμε στο κάλυμμα της λειψανοθήκης του 9ου αιώνα, από το Museo Sacra della Apostolica Vaticana. Συχνά πολλοί ερευνητές βλέπουν στο φιλεύσπλαχνο βλέμμα της Θεοτόκου, την ιδιότητα της μεσίτριας (αν όχι γεφυροποιού) μεταξύ του ιστορικού και επέκεινα κόσμου, ούσα αχειροποίητος ναός και χώρα του αχωρήτου. Αγωνιά για τη σωτηρία των ανθρώπων και ειδικά των μη ομολογούντων τον Θεό, τους οποίους συγκεφαλαιώνει ο προβληματισμένος Ιωσήφ (G. Krug, Σημειώσεις ενός εικονογράφου, 80. Βλ. και P. Eudokimov, ο.π., 214. Πρβλ. και Α΄ Τιμόθεον 2:1-4).

Ας επανέλθουμε, όμως, στο Σπήλαιο του Πλάτωνος. Εκεί οι πεπερασμένοι άνθρωποι ζουν και ευεργετούνται μέσα στο Σπήλαιο από το ύψιστο Αγαθόν, αλλά και έναν ήλιο, ο οποίος εισέρχεται εντός ως φως από ψηλά. Οι άνθρωποι βιώνουν τις θείες ευεργεσίες, αλλά από το θείο φως μπορούν να δουν μόνο στοιχειώδεις αντανακλάσεις. Φυσικά δεν μπορούν να ατενίσουν τον νοητό κόσμο του Αγαθού, αλλά ούτε και τον εισερχόμενο στο Σπήλαιο ήλιο, βασιλέα του φυσικού Κόσμου, αφού μεταξύ άλλων εξαιτίας της ανθρώπινης απαιδευσίας, ζουν με πλάτη προς το φως της υπερκείμενης ιεράς φλογός (Πλάτων, Πολιτεία, Ζ΄, 514a-b.). Αυτή λοιπόν η ιδέα του ανθρώπινου πεπερασμένου ως προς την γνώση των δύο κόσμων και ιδίως η στάση της πλάτης προς το φως, τον ήλιο και την ιερά φλόγα του ανθρώπου, είναι η οποία προσλαμβάνεται και εντάσσεται γόνιμα από την αγιογραφία.

Ωστόσο υπάρχει και μια σημαντική διαφορά σε σχέση με τους σπηλαιώτες του Πλάτωνα: ο Ιωσήφ δεν μπορεί να εισέλθει στο σπήλαιο. Συνεπώς το Σπήλαιο της βυζαντινής εικόνας, δεν ταυτίζεται με τον αλληγορικά δοσμένο ιστορικό Κόσμο, ούτε είναι ένας ορισμένος τόπος όπου ζει αναγκαστικά, όπως ο πεπερασμένος άνθρωπος κατά τον διδακτικότατο πλατωνικό μύθο. Αν είχαμε κάτι τέτοιο, ο Ιωσήφ θα ζωγραφίζονταν εντός του σπηλαίου, πάντα με πλάτη και αδυναμία σωματικής στροφής προς τον «ήλιο – αστέρα» και πηγή του ιερού φωτός. Αναλογίες ανιχνεύουμε στην Π.Δ. και ειδικά στη Σκηνή του Μαρτυρίου. Ο Μωυσής δεν μπόρεσε να εισέλθει σε αυτήν, όταν μια ημέρα την επισκίασε η νεφέλη, την οποία διαδέχονταν κατά την νύκτα μια ιερά φλόγα. Και αν η παρουσία της νεφέλης στη Σκηνή όριζε τον τυχόντα τόπο όπου παροικούσαν οι Ισραηλίτες, η αποχώρηση της νεφέλης σηματοδοτούσε την αναχώρησή τους από εκεί (Έξοδος 40:29-32. Βλ. και Ἰουστίνος, Πρὸς Τρύφωνα Ἰουδαῖον Διάλογος, 127, PG 6, 773Α). Σχετικά προς αυτό είναι δύο ευαγγελικά γεγονότα. Σύμφωνα με το πρώτο και κατά την φωτεινή νεφέλη της Μεταμορφώσεως (Ματθαίος 17:5), οι τρεις παρόντες μαθητές δεν μπορούσαν να εποπτεύσουν τον μεταμορφωθέντα Χριστό σε αντίθεση με τους δύο προφήτες (βλ. εδώ τα δύο προφητικά ζώα της φάτνης, Ματθαίος 17:6). Ας μην λησμονούμε πως οι τρεις απόστολοι απεικονίζονται σταθερά όχι μόνο ως ανήμποροι να ατενίσουν τον Χριστό, αλλά και με πλάτη προς το ιερό γεγονός. Εδώ πρέπει να συνυπολογισθεί η βιβλική μαρτυρία για το ότι όποιος δει τον Θεό δεν μπορεί να ζήσει (Έξοδος 33:20-23), αλλά και η αρχαιοελληνική παράδοση κατά την οποία τιμωρούνταν και κατά κανόνα με θάνατο, όσοι τύγχαναν να δουν, αν και δεν επιτρέπονταν, θεία γενέσια ή χορούς θεοτήτων).

 width=

Σύμφωνα με το δεύτερο σχετικό ευαγγελικό γεγονός, η αποχώρηση του Χριστού κατά την Ανάληψη, αναγγέλθηκε υπό των Αγγέλων ως τύπος της Δευτέρας Ελεύσεως και άρα ως ορόσημο προς χριστιανική προετοιμασία για την αναχώρηση προς τον έσχατο και αμετάβλητο Κόσμο (Πράξεις 1:11). Συνεπώς το Σπήλαιο, είναι ένας τόπος τον οποίο αν και ιστορικά είδε ο Ιωσήφ, μυστηριακά δεν του επιτρέπεται να εισέλθει. Ας θυμηθούμε πως στη Θ. Λειτουργία κατά την απόλυση των κατηχουμένων σφράγιζαν τις πόρτες και ανέπτυσσαν τα βήλα στα τρίβηλα, ώστε να μην μπορούν να βιώνουν και να εποπτεύουν τα μυστήρια, οι αμύητοι ή επιτιμημένοι (Ι. Μ. Φουντούλης, Κείμενα Λειτουργικής, Γ΄, 16, 78, 161-162, 230-231, 308 και 436. Βλ. και Ν. Γκιολές, Παλαιοχριστιανική Τέχνη: Ναοδομία (π. 200-600), 43).

Ο Ιωσήφ σε πολλά παραδείγματα της εικόνας μας, πλαισιώνεται από ένα ποιμένα ο οποίος στέκεται ενώπιον του και του απευθύνει τον λόγο. Το θέμα αυτό της παρουσίας ποιμένος ή ποιμένων παρά τον Ιωσήφ ανιχνεύεται το αργότερο στο Ευαγγελιστάριο του Etchmiadzin (Ms 362G) του 1057, όπου εκεί δεν φαίνεται να υπάρχει συνομιλία. Μια άποψη πολλών μελετητών, θεολόγων και αγιογράφων η οποία τείνει να γίνει επικρατούσα, συνδέει την ποιμενική αυτή μορφή με αναφερόμενο στην παράδοση πειρασμό, τον οποίο δέχεται ο ήδη προβληματισμένος Ιωσήφ. Μάλιστα αυτός ο εκπειράζων ποιμένας κατονομάζεται ως «Θύρσος» σε κείμενο της απόκρυφης παράδοσης (P. Eudokimov, Η τέχνη της εικόνας. Θεολογία της ωραιότητας, 214). Ωστόσο αυτή η σκηνή, δεν ερμηνεύεται μονοδιάστατα. Άλλοτε απεικονίζεται όντως ο παραπάνω πειρασμός, άλλοτε ο ποιμένας ή οι ποιμένες, ελέγχουν άμεσα ή έμμεσα τον Ιωσήφ, αφού απηχείται η μετά τον ευαγγελισμό τους άφιξη στο Σπήλαιο της Βηθλεέμ, συναντώντας πρώτα τον Ιωσήφ (Λουκάς 2:16. Βλ. και Μ. Σωτηρίου, «Αι τοιχογραφίαι του βυζαντινού ναϋδρίου των Ταξιαρχών Δεσφίνης», ΔXΑΕ 3 (1964): 183).

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Αναβάλλεται η Φωταγώγηση του Δέντρου και η συναυλία του Sicario στην Κοζάνη – Δείτε τη νέα ημερομηνία

Αναβάλλεται η Φωταγώγηση του Δέντρου και η συναυλία του Sicario στην Κοζάνη – Δείτε τη νέα ημερομηνία

2 Δεκεμβρίου 2025, 12:13 μμ
Πρώην ποδοσφαιριστής του Εορδαϊκού γίνεται γενικός αρχηγός στον Ηρακλή Θεσσαλονίκης

Πρώην ποδοσφαιριστής του Εορδαϊκού γίνεται γενικός αρχηγός στον Ηρακλή Θεσσαλονίκης

2 Δεκεμβρίου 2025, 6:58 μμ
“Την έσωσε η ζώνη ασφαλείας” – Ανετράπη Ι.Χ. στον περιφερειακό δρόμο της Πτολεμαΐδας με νεαρή οδηγό
Ρεπορτάζ

Νεκρός οδηγός λεωφορείου που μετέφερε εργαζομένους της ΔΕΗ – Υπέστη ανακοπή την ώρα του δρομολογίου

4 Δεκεμβρίου 2025, 10:14 πμ
4η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης ΔΑΜ: Απτά αποτελέσματα για τις τοπικές κοινωνίες
Κοινωνία

4η Συνεδρίαση Επιτροπής Παρακολούθησης ΔΑΜ: Απτά αποτελέσματα για τις τοπικές κοινωνίες

4 Δεκεμβρίου 2025, 9:18 πμ
Έκτακτο δελτίο καιρού με καταιγίδες και «βουτιά» της θερμοκρασίας από το βράδυ της Κυριακής – Ποιες περιοχές επηρεάζονται
Ελλάδα

Κακοκαιρία BYRON: Ισχυρές βροχές και καταιγίδες για τις επόμενες 48 ώρες, οι 8 περιοχές σε κόκκινο συναγερμό

4 Δεκεμβρίου 2025, 8:58 πμ
Να είσαι οπαδός των ανθρώπων που αγαπάς – Γράφει η Πίστη Κρυσταλλίδου
Αρθρογραφία

Να είσαι οπαδός των ανθρώπων που αγαπάς – Γράφει η Πίστη Κρυσταλλίδου

4 Δεκεμβρίου 2025, 8:34 πμ
Αναδρομικά σε 85.000 συντάξεις – Για ποιους έρχονται πληρωμές τους επόμενους μήνες
Ελλάδα

Πότε η εξαγορά πλασματικών ετών οδηγεί σε ζημιά αντί για κέρδος

4 Δεκεμβρίου 2025, 8:15 πμ
«Πράσινο φως» στο αναθεωρημένο Πρόγραμμα Δίκαιης Μετάβασης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Νέες επενδύσεις 1,6 δισ. στη Δυτική Μακεδονία
Ελλάδα

Ενίσχυση 100 εκατ. στο ΤΕΠΙΧ ΙΙΙ: Νέα δάνεια 240 εκατ. ευρώ για χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις

4 Δεκεμβρίου 2025, 8:08 πμ
Αγρότες εναντίον Κυβέρνησης:  Μια κόντρα που οδηγείται στα άκρα – Από τη στήλη ΑΝΕΜΟΔΕΙΚΤΗΣ
Παραπολιτικά

Αγρότες εναντίον Κυβέρνησης: Μια κόντρα που οδηγείται στα άκρα – Από τη στήλη ΑΝΕΜΟΔΕΙΚΤΗΣ

4 Δεκεμβρίου 2025, 8:00 πμ
Το πρωτοσέλιδο του Πτολεμαίου της Πέμπτης 19 Μαΐου
Εξώφυλλο

Το πρωτοσέλιδο του ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ της Πέμπτης 4/12

3 Δεκεμβρίου 2025, 9:30 μμ
Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Jason Aldean – Try That In A Small Town (2023)
Μουσικές Επιλογές

Οι μουσικές επιλογές του e-ptolemeos.gr: Jason Aldean – Try That In A Small Town (2023)

3 Δεκεμβρίου 2025, 9:00 μμ
Load More
ADVERTISEMENT
ADVERTISEMENT

Τα δημοφιλέστερα σήμερα:

Πρώην ποδοσφαιριστής του Εορδαϊκού γίνεται γενικός αρχηγός στον Ηρακλή Θεσσαλονίκης
Αθλητικά

Πρώην ποδοσφαιριστής του Εορδαϊκού γίνεται γενικός αρχηγός στον Ηρακλή Θεσσαλονίκης

από e-ptolemeos team
2 Δεκεμβρίου 2025, 6:58 μμ

περισσότεραDetails
Αναβάλλεται η Φωταγώγηση του Δέντρου και η συναυλία του Sicario στην Κοζάνη – Δείτε τη νέα ημερομηνία
Κοινωνία

Αναβάλλεται η Φωταγώγηση του Δέντρου και η συναυλία του Sicario στην Κοζάνη – Δείτε τη νέα ημερομηνία

από e-ptolemeos team
2 Δεκεμβρίου 2025, 12:13 μμ

περισσότεραDetails

Η ημερήσια ενημέρωσή σου

E-PTOLEMEOS.GR NEWSLETTER

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ

Ξεκινά η επιλογή προγραμμάτων για τη νέα δράση κατάρτισης ανέργων της ΔΥΠΑ
Ελλάδα

ΔΥΠΑ: Έρχεται νέο πρόγραμμα με 10.000 θέσεις πλήρους & μερικής απασχόλησης

29 Νοεμβρίου 2025, 3:28 μμ
Αναβάλλεται η Φωταγώγηση του Δέντρου και η συναυλία του Sicario στην Κοζάνη – Δείτε τη νέα ημερομηνία
Κοινωνία

Αναβάλλεται η Φωταγώγηση του Δέντρου και η συναυλία του Sicario στην Κοζάνη – Δείτε τη νέα ημερομηνία

2 Δεκεμβρίου 2025, 12:13 μμ
Βαθιά θλίψη στο Άργος Ορεστικό: Έφυγε από τη ζωή 15χρονος
Τοπική Επικαιρότητα

Βαθιά θλίψη στο Άργος Ορεστικό: Έφυγε από τη ζωή 15χρονος

29 Νοεμβρίου 2025, 2:59 μμ
Συγκινητικό reunion 30 ετών για τους αποφοίτους 1ου & 2ου ΓΕΛ Πτολεμαΐδας (Φωτογραφίες και βίντεο)
Τοπική Επικαιρότητα

Συγκινητικό reunion 30 ετών για τους αποφοίτους 1ου & 2ου ΓΕΛ Πτολεμαΐδας (Φωτογραφίες και βίντεο)

29 Νοεμβρίου 2025, 6:45 μμ
Δείτε όλη τη ροή ειδήσεων
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Γνώμες
  • Παραπολιτικά
  • Αθλητισμός
  • Εργασία
  • podcasts
  • True Story Radio

Ταυτότητα Ιστοσελίδας:
Ιδιοκτησία: ΡΟΔΟΝ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Ε.Ε. [Pougaridis Media]

ΑΦΜ 802210768 ΔΟΥ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ | Α.ΓΕΜΗ: 172191636000
Δ/νση Έδρας: 25ης Μαρτίου 36, ΤΚ 50200 Πτολεμαΐδα,
Email: info@e-ptolemeos.gr Τηλ. 2463080986

Πιστοποιημένη Ιστοσελίδα με μοναδικό αριθμό Μ.Η.Τ. 252006 (Νόμος 5005/2022)

Ιδιοκτήτης, Νόμιμος εκπρόσωπος, Διευθυντής, Διαχειριστής και δικαιούχος του domain name: Αντώνης Πουγαρίδης

Διευθύντρια σύνταξης: Βασιλική Σάφη

Η επιχείρηση έχει υπογράψει δήλωση συμμόρφωσης με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018,
σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L 63)

Όροι Χρήσης  |   Πολιτική Απορρήτου  |   Επικοινωνία

© pougaridismedia 2024

Προφίλ Διαφήμιση Καριέρα Πρακτική Άσκηση Επικοινωνία

  • Αρχική
  • Podcasts
  • Τοπική Επικαιρότητα
    • Πτολεμαΐδα
    • Κοζάνη
    • Αμύνταιο
    • Φλώρινα
    • Καστοριά
    • Γρεβενά
  • Αθλητικά
    • Βαθμολογίες
    • Μπάσκετ
    • Ποδόσφαιρο
    • Στίβος
    • Τέννις
    • Βόλεϊ
    • Χάντμπολ
    • Αθλητικές Εκπομπές
  • Παραπολιτικά
    • Επίκαιρος
    • Παραπολιτικά του παλμού
    • Σύντροφος
    • Στίγμα
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Ενέργεια
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Υγεία
  • Αγγελίες Εργασίας
  • Extras
    • Το Στίγμα
    • Ανεμοδείκτης
    • Για να θυμούνται οι παλιοί…
    • Συνεντεύξεις
    • Web TV
    • Αστυνομικό Δελτίο
    • Προσεχείς Εκδηλώσεις
    • Εκδηλώσεις που έγιναν

© Copyright 2012-2023 Pougaridis Media. Τα καλύτερα μας χρόνια είναι αυτά που θα 'ρθουν.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

  • Αρχική
  • Podcasts
  • Τοπική Επικαιρότητα
    • Πτολεμαΐδα
    • Κοζάνη
    • Αμύνταιο
    • Φλώρινα
    • Καστοριά
    • Γρεβενά
  • Αθλητικά
    • Βαθμολογίες
    • Μπάσκετ
    • Ποδόσφαιρο
    • Στίβος
    • Τέννις
    • Βόλεϊ
    • Χάντμπολ
    • Αθλητικές Εκπομπές
  • Παραπολιτικά
    • Επίκαιρος
    • Παραπολιτικά του παλμού
    • Σύντροφος
    • Στίγμα
  • Ελλάδα
  • Ρεπορτάζ
  • Ενέργεια
  • Οικονομία
  • Πολιτισμός
  • Υγεία
  • Αγγελίες Εργασίας
  • Extras
    • Το Στίγμα
    • Ανεμοδείκτης
    • Για να θυμούνται οι παλιοί…
    • Συνεντεύξεις
    • Web TV
    • Αστυνομικό Δελτίο
    • Προσεχείς Εκδηλώσεις
    • Εκδηλώσεις που έγιναν

© Copyright 2012-2023 Pougaridis Media. Τα καλύτερα μας χρόνια είναι αυτά που θα 'ρθουν.