Με τις μεγαλουπόλεις να ασφυκτιούν από τα αυτοκίνητα, οι αρμόδιοι φορείς προτείνουν μια ριζοσπαστική λύση για την αποσυμφόρηση των δρόμων.
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση που υπάρχει στα μεγάλα αστικά κέντρα έχει κάνει τη μετακίνηση ένα καθημερινό μαρτύριο, με τους οδηγούς να σπαταλούν πολλές ώρες από τη ζωή τους πίσω από ένα τιμόνι κολλημένοι στην κίνηση.
Αν και αυτό δεν είναι μόνο ελληνικό “προνόμιο”, αφού σχεδόν σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης η κίνηση έχει εξελιχθεί σε ένα μεγάλο βραχνά, οι Έλληνες οδηγοί είναι πρωταθλητές στη σπατάλη χρόνου, αφού συνολικά χάνουν 13 ώρες την εβδομάδα στο δρόμο, νούμερο που μεταφράζεται σε σχεδόν 23 μέρες το χρόνο και σαφώς αυξημένα νεύρα.
Οι συγκοινωνιολόγοι πασχίζουν να βρουν λύση στο πρόβλημα, προτείνοντας περαιτέρω ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς και του carpooling (συνεπιβατισμού) , με το δεύτερο να φαίνεται και η μοναδική γρήγορη λύση στα μάτια της ισπανικής Τροχαίας.
Συγκεκριμένα, ο γενικός διευθυντής της Τροχαίας, Pere Navarro, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα προς όλους τους οδηγούς ότι οι μεγάλες πόλεις ασφυκτιούν, τόνισε ότι η λύση ίσως βρίσκεται στο να επιβαίνουν σε κάθε όχημα τουλάχιστον δύο άτομα.
Η συγκεκριμένη δήλωση-προειδοποίηση έγινε κατά τη διάρκεια ημερίδας με θέμα την οδική ασφάλεια, με τον γενικό διευθυντή να αναφέρει ότι η κατάσταση στους δρόμους της Ισπανίας έχει φτάσει στο απροχώρητο, με τις πρωινές και απογευματινές ώρες αιχμής να μετατρέπονται σε εφιάλτη για τους οδηγούς, τη στιγμή που, σύμφωνα με μελέτες, στο 80% των οχημάτων που κινούνται στις μεγάλες πόλεις επιβαίνει μόνο ένα άτομο.
Ο γενικός διευθυντής της Τροχαίας προτείνει λοιπόν την άμεση εφαρμογή ενός μέτρου που θα γεμίσει τα αυτοκίνητα. Να επιβάλλεται η παρουσία τουλάχιστον δύο ατόμων σε κάθε όχημα. Μια λύση που, σύμφωνα με τον ίδιο, “σε αυτή τη φάση του 21ου αιώνα, δεν θα έπρεπε να είναι αδύνατη”.
Υπογράμμισε επίσης τα πολλαπλά οφέλη μιας τέτοιας πρακτικής, αφού ο μικρότερος όγκος οχημάτων στους δρόμους σημαίνει λιγότερα ατυχήματα, ενώ ταυτόχρονα ο κάθε οδηγός θα πληρώνει λιγότερα για βενζίνη και θα μειωθούν οι εκπομπές ρύπων.
Ο Navarro κάλεσε σε ανοιχτό διάλογο για το θέμα, προτείνοντας παράλληλα την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, ως βασικό πυλώνα της αστικής κινητικότητας. Ωστόσο, η σημαντικότερη λύση, σύμφωνα με τον ίδιο, βρίσκεται στην αύξηση της πληρότητας των οχημάτων.
Για να ενθαρρυνθεί η κοινή χρήση οχημάτων, η ισπανική Τροχαία υποστηρίζει ότι το “μοίρασμα του αυτοκίνητου” θα πρέπει να επιδοτείται από τις τοπικές αρχές, ενώ παράλληλα, αναφέρθηκε σε παραδείγματα επιτυχημένων πρακτικών από το εξωτερικό, όπως η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων Kinto της Toyota, η οποία απευθύνεται σε εργαζόμενους βιομηχανικών περιοχών και μεγάλων εταιρειών.
“Η πρόκληση που έχουμε είναι να αυξήσουμε την πληρότητα των οχημάτων και όχι τον όγκο τους, αφού έχουμε “τρυπήσει” στο όριο χωρητικότητας των δρόμων. Δεν μπορούμε να μιλάμε για κλιματική αλλαγή, εκπομπές ρύπων και άλλα, τη στιγμή που τα αυτοκίνητα δεν χωράνε πλέον στις πόλεις”, κατέληξε ο Navarro.
Μπορεί η συγκεκριμένη δήλωση να αναφέρεται στην Ισπανία, αλλά με την κατάσταση εκεί όσο αφορά την κυκλοφοριακή συμφόρηση να είναι καλύτερα από την Ελλάδα, καταλαβαίνουμε ότι η συγκεκριμένη πρόταση θα έδινε ανάσες και στους δρόμους της χώρα μας.
Μπορεί να ακούγεται ριζοσπαστικό και κάπως “εξωγήινο” για τους περισσότερους Έλληνες, άλλα είναι μια λύση ώστε αυτές τις 23 μέρες πίσω από το τιμόνι, να τις περνάει ο οδηγός πιο δημιουργικά.