Η αρχική γραμμή, που συνδέει τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τη Νέα Ελβετία, αποτελεί την πρώτη φάση του έργου, ενώ η επέκταση προς Καλαμαριά αναμένεται να ολοκληρωθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2025.
Με την ολοκλήρωση αυτών των έργων, το επόμενο βήμα είναι η επέκταση του δικτύου του μετρό προς τα βορειοδυτικά προάστια της Θεσσαλονίκης, όπως ο Εύοσμος, η Νέα Ευκαρπία και η Σταυρούπολη, καθώς και ανατολικά προς το Αεροδρόμιο Μακεδονία. Αυτές οι επεκτάσεις αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου ανάπτυξης του μετρό, που προβλέπει τη δημιουργία δύο κύριων γραμμών με επιπρόσθετους κλάδους, καλύπτοντας περισσότερες περιοχές της πόλης.
Η μελλοντική μορφή του Μετρό Θεσσαλονίκης μέχρι το 2040, θα περιλαμβάνει συνολικά 44 σταθμούς και θα εκτείνεται σε 48 χιλιόμετρα, με εκτιμώμενη καθημερινή εξυπηρέτηση 680.000 επιβατών.
Η νέα Γραμμή 2, που θα συνδέει τα δυτικά προάστια με το κέντρο και τα βορειοανατολικά, θα περιλαμβάνει 17 σταθμούς σε μήκος 18,41 χιλιομέτρων. Αυτή η γραμμή θα αποτελέσει έναν βασικό άξονα μετακίνησης, εξυπηρετώντας περιοχές με μεγάλη πληθυσμιακή συγκέντρωση.
Παράλληλα, η Γραμμή 1 θα επεκταθεί προς τη Σταυρούπολη και τη Νέα Ευκαρπία στα δυτικά, και προς το Αεροδρόμιο Μακεδονία στα ανατολικά, καλύπτοντας περισσότερες ανάγκες της πόλης.
Το κεντρικό τμήμα της νέας γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης θα συνδέει τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό με τον σταθμό Δημοκρατίας της γραμμής 1 και θα διασχίζει υπόγεια την οδό Τσιμισκή. Θα περιλαμβάνει τον σταθμό Αριστοτέλους, στην κεντρική πλατεία της πόλης, και τον σταθμό ΧΑΝΘ, κοντά στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Ο σταθμός Πανεπιστήμιο θα λειτουργεί ως κομβικό σημείο, εξυπηρετώντας και τις δύο γραμμές, με δύο επίπεδα, όπως στο μετρό της Αθήνας. Αυτή η διασύνδεση θα βελτιώσει σημαντικά την προσβασιμότητα και την κυκλοφορία στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Αυτές οι επεκτάσεις θα ενισχύσουν σημαντικά την αστική συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης, καθιστώντας το μετρό ένα βασικό μέσο μεταφοράς για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης.