Ομιλία του βουλευτή ΝΔ Ν. Κοζάνης και πρώην υπουργού, Μιχάλη Παπαδόπουλου, στη Βουλή, στο νομοσχέδιο για τα Δημόσια και μή Κρατικά μη Κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια:
“Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.
Σήμερα συζητούμε για ένα ιστορικό, κρίσιμο και παράλληλα πρωτοποριακό νομοσχέδιο, που ανατρέπει τα δομικά πλαίσια της εκπαίδευσης στη χώρα μας και ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της.
Σήμερα, έχουμε μπροστά μας μία σπουδαία ευκαιρία να σφυρηλατήσουμε το μέλλον της εκπαίδευσης και είμαι πραγματικά χαρούμενος γιατί είμαι βέβαιος πως είναι ένα σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία ενός πιο δυναμικού, ποικίλου και προοδευτικού εκπαιδευτικού συστήματος.
Η ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων, από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 υπήρξε πρόταση της ΔΑΠ- ΝΔΦΚ και απόφαση της γενικής συνέλευσης του φοιτητικού συλλόγου της Νομικής Σχολής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (Κομοτηνή)
και από το 1989 αποτελεί σταθερή προγραμματική θέση της Ν.Δ.
Αργήσαμε λοιπόν!!!
Μιλώντας και με την άλλη μου ιδιότητα ως καθηγητής της δευτεροβάθμιας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, πιστεύω πως η εκπαίδευση είναι το θεμέλιο κάθε κοινωνίας.
Και ενώ αναγνωρίζω την τεράστια σημασία της παραδοσιακής, δημόσιας εκπαίδευσης, θεωρώ δίκαιο για τους φοιτητές και καθήκον μας για την κοινωνία να προσαρμόσουμε τις πρακτικές μας στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα έχοντας πάντα ως αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας τη δημόσια εκπαίδευση και πως αυτή σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέψουμε να υποβιβαστεί.
Άλλωστε το παρόν νομοσχέδιο αυτό το σκοπό έχει.
Δηλαδή την ενίσχυση του κρατικού πανεπιστημίου.
Εξάλλου μόνο τα 25 άρθρα του αφορούν τα ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια από τα 205 συνολικά άρθρα αυτού Ενώ τα υπόλοιπα αφορούν
– την αναβάθμιση του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης με την ίδρυση νέων Σχολών και Τμημάτων, αφ’ ετέρου δε με την ένταξη σε αυτό των Τμημάτων και Ερευνητικών Ινστιτούτων του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙ.ΠΑ.Ε.) της Δράμας και της Καβάλας. Θα καταστεί με τον τρόπο αυτόν το τρίτο σε μέγεθος Πανεπιστήμιο της χώρας μας.
– την αυτονόμηση του Ελεύθερου Ανοικτού Πανεπιστήμιου (Ε.Α.Π.) που αποκτά πλέον το σύστημα διακυβέρνησης και διοίκησης που έχουν τα υπόλοιπα Πανεπιστήμια (Πρύτανης – Συμβούλιο Διοίκησης – Σύγκλητος).
– την ενίσχυση των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.). (άρθρα 37-129):
Εσφαλμένα συνεπώς δημιουργείται η εντύπωση ότι το παρόν νομοσχέδιο αφορά τα ιδιωτικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια.
Η κυβέρνηση της Ν.Δ συνδράμει και θα συνεχίσει να συνδράμει οικονομικά τα δημόσια πανεπιστήμια σεβόμενη τη θεσμική τους αυτοτέλεια.
Παραδείγματος χάριν
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας είναι ένα Πανεπιστήμιο που αναβαθμίζεται και ενισχύεται συνεχώς. Οι εξαιρετικές Πρυτανικές του αρχές με τον καλύτερο τρόπο συνεισφέρουν στην ενίσχυση και την εξωστρέφεια του Πανεπιστημίου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πρέπει να βγάλουμε τις παρωπίδες. Και να δούμε πως τα ιδιωτικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, μέσα από ένα αυστηρό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας και ελέγχου, μπορούν να ενισχύσουν το ρόλο του πανεπιστημίου και να φέρουν εκπαιδευτικά, επιστημονικά και οικονομικά οφέλη για τη χώρα μας.
Η υπό όρους και με αυστηρές προδιαγραφές λειτουργία μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων,
• Θα προάγει την ακαδημαϊκή ελευθερία. Σε μία δημοκρατική χώρα είναι σημαντικό αυτή να ακολουθήσει και στον τομέα της εκπαίδευσης τις φιλελεύθερες επιλογές.
• Θα βάλει φρένο στην εκροή φοιτητών σε χώρες του εξωτερικού και θα προσελκύσει προσοντούχους Έλληνες επιστήμονες και ερευνητές του εξωτερικού στη χώρα μας μειώνοντας το κόστος σε ανθρώπινο κεφάλαιο και ενισχύοντας σημαντικά την οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας.
Σήμερα, 40.000 Έλληνες φοιτητές σπουδάζουν σε πανεπιστήμια ξένων χωρών και πολλοί σπουδαίοι Έλληνες ακαδημαϊκοί και ερευνητές.
Αυτό θα συμβάλλει στην αύξηση του ΑΕΠ.
• Θα επιφέρει αποσυμφόρηση των δημόσιων πανεπιστημίων και θα απελευθερώσει περισσότερες θέσεις για την υποδοχή πολλών υποψηφίων.
• Θα αποτελέσει κίνητρο σε πολλούς αλλοδαπούς φοιτητές να έρθουν για σπουδές στην Ελλάδα.
Ας πάρουμε το παράδειγμα της Κύπρου όπου ποσοστό 40% των φοιτητών, προέρχονται από χώρες της ΕΕ και τρίτες χώρες.
• Θα δημιουργήσει έναν υγιή ανταγωνισμό μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών πανεπιστημίων και η εφαρμογή ιδίων κριτηρίων, θα δώσει ένα επιπλέον κίνητρο για τη βελτίωση του επιπέδου της ανώτατης εκπαίδευσης.
Η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων δεν θα γεννήσει ένα άδικο σύστημα πανελλαδικών εξετάσεων για τους υποψηφίους αφού τα κριτήρια εισαγωγής τους στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα θα είναι ίδια με αυτά των δημοσίων.
Και ποια είναι αυτά;
• Οι πανελλήνιες εξετάσεις.
• Η ελάχιστη βάση εισαγωγής του επιστημονικού πεδίου που τους ενδιαφέρει και όχι του τμήματος.
Και για τα ξένα παραρτήματα:
• Οι φοιτητές θα πρέπει να πληρούν όλα τα επιπλέον κριτήρια που το μητρικό ξένο πανεπιστήμιο θα θέσει.
Όσον αφορά την ίδρυση και αδειοδότηση των παραρτημάτων των ξένων πανεπιστημίων, αυτά θα είναι υπό τη μορφή Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.). το δε νομοσχέδιο προβλέπει:
• Να είναι αναγνωρισμένα στη χώρα από την οποία προέρχονται.
• Το κάθε παράρτημα, πρέπει από τον 1ο χρόνο λειτουργίας του να αποτελείται από τρεις Πανεπιστημιακές σχολές (πλην αυτών που βρίσκονται στη λίστα των καλύτερων πανεπιστημίων και θα μπορούν να ιδρύσουν μόνο μία εάν το θέλουν) προσκομίζοντας ισόποση εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης αξιόχρεης τράπεζας αξίας 500.000 ευρώ για κάθε παράρτημα.
• Να διαθέτουν άδεια εκπαιδευτηρίου σύμφωνα με τον κτιριακό κανονισμό και τον κανονισμό εσωτερικής λειτουργίας, και φυσικά θα ελέγχονται, από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ).
• Το δε διδακτικό προσωπικό, θα πρέπει να είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου και θα υπάρχει ασυμβίβαστο για διδασκαλία στα Δημόσια και στα μη Κρατικά Πανεπιστήμια παράλληλα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Είναι προφανές, πως σήμερα δεν θα’ έπρεπε να μιλάμε για την ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων, αλλά για την ύπαρξη ενός ικανού θεσμικού πλαισίου με κανόνες διαφάνειας και εποπτείας και την απαρέγκλιτη εφαρμογή τους, ώστε να διασφαλίζεται η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και υποδομών.
Στόχος της κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη είναι να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον όπου η ανώτατη εκπαίδευση θα είναι προσιτή, ποιοτική και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της σύγχρονής κοινωνίας.
Τα τελευταία χρόνια, με σκληρή δουλειά και έχοντας πίστη στη δυνατότητα της χώρας μας να επιτυγχάνει τους στόχους της παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, καταφέραμε πολλά.
Οι διατάξεις του Συντάγματος οφείλουν να ερμηνευθούν συνεπώς όχι ως στατικές, αλλά δυναμικά θεωρώντας το Σύνταγμα ως ″ζωντανό εργαλείο″ το οποίο εξελίσσεται διαρκώς.
Ενισχύοντας τη συμπληρωματικότητα μεταξύ των κρατικών και μη κρατικών πανεπιστημίων, διαμορφώνουμε ένα περιβάλλον συνεργασίας που θα ευνοεί όχι μόνο τους φοιτητές αλλά και τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία συνολικά.
Καλώ λοιπόν όλους σας να ενώσουμε τις φωνές μας, και να υποστηρίξουμε αυτό το σημαντικό βήμα που αντιπροσωπεύει την πρόοδο και διαμορφώνει ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δίνει την ευκαιρία για μία δυναμική, πλουραλιστική και προοδευτική ανώτατη εκπαίδευση.
Ευχαριστώ.”