Στη συνεδρίαση της 10ης Απριλίου της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για το σχέδιο νόμου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, ο βουλευτής Κοζάνης Μίμης Δημητριάδης μεταξύ άλλων τόνισε τα εξής:
«Το σημερινό πρόβλημα της επιχειρηματικότητας είναι το πρόβλημα των ‘κόκκινων δανείων’ και η επιχειρηματικότητα που καταδυναστεύεται από το άγχος του χρέους.
Μέχρι σήμερα είχαμε ένα σύνολο νόμων από άλλους πολιτικούς χώρους – που δήθεν κόπτονται για την επιχειρηματικότητα – οι οποίοι, όμως, δεν πρόσθεσαν το παραμικρό στην ρύθμιση των δανείων, αλλά και στο πρόβλημα του χρέους των επιχειρηματιών.
Σίγουρα δεν τους ενδιέφερε και δεν τους ενδιαφέρει η ρύθμιση αυτού του κόσμου – της εργασίας και της επιχειρηματικότητας. Είναι φανερό, ότι οι επιλογές τους αφορούν μόνο μία μερίδα του κεφαλαίου και του επιχειρηματικού κόσμου και κυρίως, του χρηματοπιστωτικού τομέα και τα δικά τους κέρδη και τίποτα περισσότερο.
Ερχόμαστε λοιπόν, εμείς και φέρνουμε το δικό μας παράδειγμα με ένα δικό μας δημιούργημα.
Ο προηγούμενος αντίστοιχος νόμος του κ. Δένδια, είχε 52 αιτήσεις και 3 μόνο ρυθμίσεις σε ένα σύνολο προβλήματος εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων που είναι στο κόκκινο.
Εμείς με αυτό τον νόμο φέρνουμε και επιθυμούμε να δώσουμε και θα δώσουμε χειροπιαστή λύση σε ένα πραγματικό πρόβλημα.
Απευθυνόμαστε σε 400.000 επιχειρήσεις. Δημιουργούμε 120 γραφεία σε όλη την Ελλάδα. Δημιουργήσαμε την ηλεκτρονική πλατφόρμα αιτήσεων και εγγραφής, οι οποίες έχει σημασία ότι θα γίνονται από τον δανειολήπτη.
Δημιουργούμε με λίγα λόγια, μια μεγάλη μεταρρύθμιση. Στοχεύουμε σε δύο κυρίως πράγματα.
Το πρώτο, είναι μια παρέμβαση για την διόρθωση, τη ρύθμιση του χρέους, ανοίγοντας έναν ενάρετο κύκλο οικονομίας, εξορθολογίζοντας την καθημερινότητα του επιχειρηματία. Δηλαδή, η πρώτη μας παρέμβαση αφορά τη δημοκρατία και τα δικαιώματα.
Το δεύτερο αφορά την αναπτυξιακή προοπτική της ελληνικής οικονομίας:
- Καταρχήν το ίδιο το τραπεζικό σύστημα. Η μείωση των «κόκκινων δανείων», η εξυγίανση των χαρτοφυλακίων και η ομαλοποίηση της αγοράς είναι πολύ σημαντικά στοιχεία στην προσπάθεια ανάτασης του τραπεζικού συστήματος.
- Ενίσχυση όλων των δημόσιων ταμείων που έχουν ζητήματα, διότι εκκαθαρίζει τις εκκρεμότητες και θα εισπράξει νέα έσοδα.
- Η επιχειρηματικότητα όπου επανεκκινείται, μπαίνει σε ένα αμιγώς παραγωγικό κύκλο που βοηθάει και τα ταμεία του χώρου της επιχειρηματικότητας.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των οφειλών προς τις τράπεζες, τα ταμεία και το δημόσιο. Οι ρυθμίσεις προς το δημόσιο μπορούν να ρυθμιστούν εκ νέου. Εντάσσονται όλες οι οφειλές και μάλιστα με ελαστικά κριτήρια εθελοντικής ρύθμισης που έχει σημασία. Ρυθμίζονται οι οφειλές επομένως ευνοϊκά για να μας πάει εμπρός.
Έτσι, για πρώτη φορά στα χρονικά, το δημόσιο διαγράφει χρέη ακόμη και για τη βασική οφειλή για την εξυγίανση των επιχειρήσεων.
Είναι με λίγα λόγια το δικό μας παράδειγμα, η δική μας πρόκληση και πιστεύουμε πως θα ανταποκριθεί σε μια πραγματική ανάγκη των εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων και των ανθρώπων τους που έχουν αυτό το πρόβλημα και είμαστε αισιόδοξοι για την επιτυχία του εγχειρήματός μας».
Ακολουθεί αναλυτικά η τοποθέτηση του κ.ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ:
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η σημερινή συζήτηση αναφέρεται στην επιχειρηματικότητα. Δηλαδή, μετά από 1,5 χρόνο διακυβέρνησης, φέρνουμε, ευτυχώς, στη Βουλή, ένα νομοσχέδιο το οποίο επιχειρεί και προσδοκά – βάσιμα προσδοκά – να λύσει ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα, που αφορά την επιχειρηματικότητα. Το σημερινό πρόβλημα της επιχειρηματικότητας είναι το πρόβλημα των «κόκκινων δανείων» και η επιχειρηματικότητα που καταδυναστεύεται από το άγχος του χρέους.
Μέχρι σήμερα είχαμε ένα σύνολο νόμων και το ανέφερε αυτό και η Εισηγήτριά μας η κυρία Τζάκρη, οι οποίοι, ούτε λίγο ούτε πολύ δεν πρόσθεσαν το παραμικρό στην ρύθμιση των δανείων, αλλά και του προβλήματος του χρέους των επιχειρηματιών.
Αυτό συνέβη από πολιτικούς χώρους, οι οποίοι κόπτονται ότι είναι αυτοί οι οποίοι ενδιαφέρονται για την επιχειρηματικότητα, είναι αυτοί οι οποίοι ξέρουν καλύτερα από τον καθένα τα ζητήματα της επιχειρηματικότητας, όμως πράγματι δεν έκαναν τίποτε για να λύσουν αυτό το πραγματικό πρόβλημα που δημιουργήθηκε την τελευταία επταετία, κυρίως λόγω της κρίσης χρέους.
Αυτό μας βάζει σε σκέψεις και θα μπορούσε κάποιος να πει πάρα πολλά πράγματα. Είναι φανερό, ότι σίγουρα δεν τους ενδιέφερε και δεν τους ενδιαφέρει η ρύθμιση αυτού του κόσμου – της εργασίας και της επιχειρηματικότητας. Είναι φανερό, ότι οι επιλογές τους αφορούν μόνο μία μερίδα του κεφαλαίου και του επιχειρηματικού κόσμου και κυρίως, του χρηματοπιστωτικού τομέα και τα δικά τους κέρδη και τίποτα περισσότερο.
Ερχόμαστε λοιπόν, εμείς και φέρνουμε το δικό μας παράδειγμα ένα δικό μας δημιούργημα.
Θα δώσω και ένα νούμερο, ο προηγούμενος αντίστοιχος νόμος του κ. Δένδια, είχε 52 αιτήσεις και 3 μόνο ρυθμίσεις σε ένα σύνολο προβλήματος της τάξης των εκατοντάδων χιλιάδων, περίπου 400.000 – 500.000 επιχειρήσεις που είναι στο το κόκκινο.
Εμείς με αυτό τον νόμο φέρνουμε και επιθυμούμε να δώσουμε και θα δώσουμε χειροπιαστή λύση σε ένα πραγματικό πρόβλημα, φέρνοντας στο επίκεντρο τον ίδιο τον δανειολήπτη.
Φέρνουμε το κράτος και το δημόσιο σαν αρωγό σε επίπεδο αξιοπιστίας και διαφάνειας και δίνοντας βέβαια, ένα πλαίσιο κανόνων λειτουργίας του ίδιου του μηχανισμού.
Απευθυνόμαστε σε 400.000 επιχειρήσεις. Δημιουργούμε 120 γραφεία σε όλη την Ελλάδα. Δημιουργήσαμε την ηλεκτρονική πλατφόρμα αιτήσεων και εγγραφής, οι οποίες έχει σημασία ότι θα γίνονται από τον δανειολήπτη.
Δημιουργούμε με λίγα λόγια, μια μεγάλη μεταρρύθμιση. Στοχεύουμε σε δύο κυρίως πράγματα.
Το πρώτο, είναι μια παρέμβαση για την διόρθωση, τη ρύθμιση του χρέους, ανοίγοντας έναν ενάρετο κύκλο οικονομίας, εξορθολογίζοντας την καθημερινότητα του επιχειρηματία. Δηλαδή, η πρώτη μας παρέμβαση αφορά τη δημοκρατία και τα δικαιώματα.
Το δεύτερο αφορά την αναπτυξιακή προοπτική της ελληνικής οικονομίας:
- Καταρχήν το ίδιο το τραπεζικό σύστημα. Η μείωση των «κόκκινων δανείων», η εξυγίανση των χαρτοφυλακίων και η ομαλοποίηση της αγοράς είναι πολύ σημαντικά στοιχεία στην προσπάθεια ανάτασης του τραπεζικού συστήματος.
- Ενίσχυση όλων των δημόσιων ταμείων που έχουν ζητήματα, διότι εκκαθαρίζει τις εκκρεμότητες και θα εισπράξει νέα έσοδα.
- Η επιχειρηματικότητα όπου επανεκκινείται, μπαίνει σε ένα αμιγώς παραγωγικό κύκλο που βοηθάει και τα ταμεία του χώρου της επιχειρηματικότητας.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών των επιχειρήσεων, είναι τα εξής:
Καταρχήν, δεν είναι μνημονιακή υποχρέωση, αλλά μια σημαντική μεταρρύθμιση.
Επιχειρεί να κλείσει ένα δύσκολο κύκλο, επιλύοντας μια δύσκολη εξίσωση, αλλά στοχεύουμε στην επιτυχία. Ανοίγει επιτέλους τον ενάρετο οικονομικό κύκλο, μπαίνουν όλοι, εντάσσονται όλα τα χρέη και προς το δημόσιο.
Εντάσσονται δηλαδή, όλες οι οφειλές και μάλιστα, με ελαστικά κριτήρια εθελοντικής ρύθμισης που έχει σημασία. Ρυθμίζονται οι οφειλές επομένως, ευνοϊκά για να μας πάει εμπρός.
Δεν ωφελεί τους στρατηγικά κακοπληρωτές, διότι προϋποθέτει άρση απορρήτου και έναν κύκλο συζητήσεων, όπου όλοι είναι ενήμεροι για όλα.
Οι παράμετροι του είναι οι εξής:
Λαμβάνει υπ’ όψιν το σύνολο των οφειλών προς τις τράπεζες, τα ταμεία και το δημόσιο. Οι ρυθμίσεις προς το δημόσιο μπορούν να ρυθμιστούν εκ νέου.
Για πρώτη φορά στα χρονικά, το δημόσιο διαγράφει χρέη ακόμη και για τη βασική οφειλή για την εξυγίανση των επιχειρήσεων. Προβλέπονται περισσότερες δόσεις, ακόμη και από τον νόμο της κυρίας Βαλαβάνη.
Πρακτικά, ο οφειλέτης είναι και δικαστής. Αυτός υποβάλει την αίτηση, αυτός προτείνει τη ρύθμιση, οι πιστωτές αντιπροτείνουν και η αντιπρόταση κρίνεται δημοκρατικά, δηλαδή από το 60% χωρίς να επιβάλλεται υποχρεωτικά στον οφειλέτη. Έχει τη δυνατότητα να μην την αποδεχθεί, εάν πράγματι νομίζει ότι δεν μπορεί τελικά να ανταποκριθεί.
Με λίγα λόγια, οι πιστωτές ανταγωνίζονται τελικά μεταξύ τους για να μπορέσουν να ικανοποιήσουν τον οφειλέτη, ώστε να έχουμε μια έναρξη ενός κύκλου, ο οποίος θα είναι ενάρετος. Στον μηχανισμό προσαρτάται το 50% των πιστωτών που έχουν αντιρρήσεις, καθώς αρκεί η σύμφωνη γνώμη του υπολοίπου 50% για να επανεκκινήσει η διαδικασία.
Οι διαμεσολαβητές είναι ανεξάρτητοι και δεν ορίζονται από τους πιστωτές, αλλά από τους οφειλέτες με προδιαγραμμένη χαμηλή αμοιβή και προσδιορίζονται με τη μέθοδο FIFOαπό τον ΕΓΔΙΧ. Υπάρχουν σαφή και αντικειμενικά κριτήρια για τη διαπραγμάτευση. Όλα γίνονται σε πλήρη γνώση του συντονιστή και μέσω ηλεκτρονικών διαδικασιών που διασφαλίζουν την πλήρη διαφάνεια. Πρόκειται τελικά για μια σχετικά σύντομη διαδικασία από δύο έως έξι μήνες με μικρές ανοχές, σύντομη δηλαδή, αλλά πιστεύουμε αποτελεσματική.
Προβλέπει βεβαίως και έτσι πρέπει αναστολή εκτέλεσης καταδιωκτικών μέτρων σε όλη τη διαδικασία. Μπορούν κάλλιστα να υπαχθούν και οι ευρισκόμενοι σε λύση ή εκκαθάριση.
Βοηθά και ρυθμίζει πέραν των άλλων τα χρέη προς το δημόσιο και αυτών οι οποίοι είναι κάτω από τον όριο των 20 χιλιάδων ευρώ και αφορά μόνο τα χρέη προς το δημόσιο. Επίσης, οι επιχειρηματίες που δεν θα πετύχουν τελικά λύση μπορούν τουλάχιστον να ρυθμίσουν τα χρέη τους προς το δημόσιο και τα ταμεία με έναν σχετικά ικανοποιητικό ρυθμό.
Αφορά κυρίως τις επιχειρήσεις και τη βιωσιμότητά τους, άρα μας ενδιαφέρει να μην κλείσουν οι επιχειρήσεις. Η επιχειρηματικότητα πράγματι ταλαιπωρήθηκε αφάνταστα κυρίως από τους δήθεν μου τάχα μου καθ’ ύλην αρμόδιους της και κύριους εκφραστές της.
Ενδεχομένως και από εμάς, γιατί καθυστερήσαμε αρκετά, αλλά είμαστε εμείς αυτοί που τελικά φέρνουμε αυτό το νόμο και παίρνουμε αυτή την πρωτοβουλία την νομοθετική.
Εμφορείται αυτός ο νόμος από μια αναπτυξιακή στρατηγική. Είναι ένας νόμος που ρυθμίζει κοινώς αποδεκτά πράγματα και όχι ένας πτωχευτικός νόμος. Εμπιστευόμαστε το κίνητρο της λύσης εκεί που φαίνεται να κυριαρχεί το τίποτα.
Στον εξωδικαστικό μηχανισμό μπορούν να ενταχθούν όλες οι υπερχρεωμένες κατά τη δημοσίευση του νόμου επιχειρήσεις χωρίς να αποκλείονται οι ατομικές. Με βάση διαθέσιμα στοιχεία οι δυνητικά επιλέξιμες επιχειρήσεις προς ένταξη στις ρυθμίσεις του νέου νόμου ανέρχονται περίπου σε 400 χιλιάδες, ήτοι 3 χιλιάδες περίπου μεγάλες, 100 χιλιάδες περίπου μεσαίες και 300 χιλιάδες περίπου μικρές.
Κυρία Πρόεδρε, είναι με λίγα λόγια το δικό μας παράδειγμα, η δική μας πρόκληση και πιστεύουμε πως θα ανταποκριθεί σε μια πραγματική ανάγκη των εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων που έχουν αυτό το πρόβλημα και είμαστε σίγουροι για την επιτυχία του εγχειρήματός μας. Σας ευχαριστώ.