Το εναρκτήριο βήμα για τη διεκδίκηση ένταξης στο ευρωπαϊκό Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) για την ανάπτυξη τεχνολογιών και συστημάτων υδρογόνου, θα ολοκληρωθεί εντός της τρέχουσας εβδομάδας για το πρότζεκτ «Λευκός Δράκος». Κι αυτό γιατί βρίσκεται προ των πυλών η κατάθεση από τη ΔΕΠΑ και του πλήρους φακέλου του πρότζεκτ στην πρόσκληση των υπουργείων Ανάπτυξης και Ενέργειας για ελληνικά επιχειρηματικά σχέδια στον τομέα του υδρογόνου, ώστε από αυτά να διαμορφωθεί η εθνική πρόταση έργων για συμμετοχή στο IPCEI.
Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος δημοσιεύθηκε στις αρχές Απριλίου, ενώ στο πλαίσιό της έχει ήδη υποβληθεί ένας συνοπτικός φάκελος του «Λευκός Δράκος» (White Dragon). Βασικός σκοπός της πρόσκλησης των δύο υπουργείων είναι η στάθμιση της συμμετοχής της χώρας μας στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα, μέσω της επιλογής των προτάσεων έργων που μπορούν να ενταχθούν σε αυτό.
Επομένως, η εκδήλωση ενδιαφέροντος αποτελεί την αφετηρία ώστε το «Λευκός Δράκος» να κατατεθεί προς αξιολόγηση στις Βρυξέλλες και να ανταγωνιστεί όλες τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές προτάσεις για μία «θέση» στο IPCEI και, κατά συνέπεια, για χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους.
Συμμετοχή των μεγαλύτερων ενεργειακών Ομίλων
Με συντονιστή τη ΔΕΠΑ και προϋπολογισμό άνω των 2 δισ. ευρώ, στο White Dragon συμπράττουν 10 εταιρίες, μεταξύ των οποίων οι μεγαλύτεροι ενεργειακοί Όμιλοι στην Ελλάδα. Έτσι, στο πρότζεκτ συμμετέχουν μεταξύ άλλων ο ΔΕΣΦΑ, η Mytilineos, η ΤΕΡΝΑ, η ΔΕΗ, τα ΕΛΠΕ και η Motor Oil. Το «παρών» δίνουν επίσης η κοινοπραξία του αγωγού ΤΑΡ, καθώς και η πολωνική εταιρεία Solaris.
Με την υλοποίησή του, η Δυτική Μακεδονία θα συνεχίσει να αποτελεί ενεργειακό κέντρο της χώρας, και μετά την απόσυρση του λιγνίτη. Πλέον, όμως, η περιοχή θα διατηρήσει αυτό τον ρόλο μέσω της δημιουργίας μίας παραγωγικής υποδομής «πράσινου» υδρογόνου, δηλαδή υδρογόνου που παράγεται με ηλεκτρική ενέργεια αποκλειστικά από ΑΠΕ.
Γι΄ αυτό τον σκοπό, θα αναπτυχθούν εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών ισχύος έως 3GW στην περιοχή, ώστε να εξασφαλίζονται περίπου 16.000 τόνοι ανανεώσιμου αερίου σε ετήσια βάση. Το «καύσιμο» θα αποθηκεύεται τοπικά, με σκοπό να καλύπτει κατ΄ αρχάς χρήσεις εντός της Περιφέρειας, π.χ. για την τροφοδοσία βιομηχανιών ή τη θέρμανση κτιρίων. Σε αυτό το πλαίσιο, σχεδιάζεται επίσης να δημιουργηθούν στη Δυτική Μακεδονία και σταθμοί ανεφοδιασμού οχημάτων που κινούνται με υδρογόνο.
Δίκτυο αγωγών
Όσον αφορά τον τρόπο διακίνησης του καυσίμου στην περιοχή, αυτή θα γίνεται μέσω του αγωγού φυσικού αερίου προς τη Δυτική Μακεδονία που σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ, η κατασκευή του οποίου δρομολογήθηκε με την πρόσφατη έγκριση από τη ΡΑΕ του Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2030.
Ο αγωγός θα κατασκευασθεί ώστε να είναι εξαρχής συμβατός και με τη μεταφορά υδρογόνου. Επομένως, με τις κατάλληλες προσαρμογές, θα μπορεί να μεταφέρει ανανεώσιμο αέριο.
Στην περίπτωση που υπάρχει περίσσεια παραγωγής, ποσότητες ανανεώσιμου υδρογόνου θα μπορούν να εξαχθούν στην Ιταλία μέσω του αγωγού ΤΑΡ. Μάλιστα, με ελάχιστες μετατροπές, ο Διαδριατικός Αγωγός θα μπορεί να διακινήσει έως και 10% υδρογόνο, ως πρόσμιξη στο φυσικό αέριο που διακινεί.
Σε δεύτερη φάση, όταν η χρήση του υδρογόνου θα διευρυνθεί περαιτέρω, προκρίνεται η κατασκευή από τον ΔΕΣΦΑ ενός νέου αγωγού που θα συνδέει την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καταλήγοντας στην Καβάλα και στο εξαντλημένο κοίτασμα αερίου που βρίσκεται εκεί, με την προοπτική μετατροπής του σε υπόγεια αποθήκη ανανεώσιμου αερίου.
Ο χρονικός ορίζοντας του εν λόγω έργου τοποθετείται στο 2040, όταν αναμένεται να υπάρχει σημαντική ζήτηση για «πράσινο» υδρογόνο από βιομηχανίες και διυλιστήρια στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.
(του Κώστα Δεληγιάννη, insider.gr)
Πηγή: energypress