Μια κοσμογονία έργων, προγραμμάτων και δράσεων που θα κάνει την Ελλάδα πιο «πράσινη», με μικρότερη κατανάλωση πόρων και με έμφαση στην ποιότητα ζωής των πολιτών και την προστασία του περιβάλλοντος περιέγραψαν υπουργοί και εκπρόσωποι φορέων στο 1ο Συνέδριο «GREEN DEAL GREECE 2021», που διοργάνωσε το ΤΕΕ, το economix.gr και η euractiv.gr την Τρίτη 29 Ιουνίου 2021, στο «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος», με τίτλο: «2021-2030, η δεκαετία μιας πράσινης επανάστασης». Το συνέδριο έλαβε χώρα υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου. Όλοι οι συμμετέχοντες ανέδειξαν τη συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία με μοναδικούς στην ιστορία πόρους, μέσα από τη στρατηγική «Νέα Γενιά ΕΕ» και το Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αλλά και από τον βασικό προϋπολογισμό της ΕΕ και ιδίως την Πολιτική Συνοχής, δίνει την ευκαιρία στην Ελλάδα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα να αντιμετωπίσει προκλήσεις δεκαετιών και να αλλάξει μορφή μέσα από τεράστιες επενδύσεις.
Μαργαρίτης Σχοινάς: Έμπρακτη στήριξη της ΕΕ προς την Ελλάδα για να επιτύχει την Πράσινη Μετάβαση
«Η ΕΕ θα στηρίξει έμπρακτα την Ελλάδα για να επιτύχει τους στόχους της στην Πράσινη Μετάβαση», τόνισε ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργαρίτης Σχοινάς, κατά την έναρξη του πρώτου Συνεδρίου GREEN DEAL GREECE 2021 που διοργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, το economix.gr και η euractiv.gr. Όπως τόνισε ο κ. Σχοινάς, «στις 21 Απριλίου τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν τον πρώτο Ευρωπαϊκό Νόμο για το κλίμα, κατοχυρώνοντας και νομικά τον στόχο της ΕΕ να καταστούν κλιματικά ουδέτερες μέχρι το 2050», κάνοντας λόγο για μία δέσμευση ορόσημο για την Ευρώπη και τον Κόσμο. Όπως τόνισε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «όλες οι πολιτικές της ΕΕ θα συμβάλλουν στην επίτευξη αυτού του στόχου και όλοι οι τομείς θα συμβάλλουν στο ρόλο που τους αναλογεί. Πρώτος σταθμός η μείωση των εκπομπών κατά 55% μέχρι το 2030 σε σχέση με το 1990». Όπως έκανε γνωστό, «στις 14 Ιουλίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα παρουσιαστεί ένα ολοκληρωμένο πακέτο, το «fit for 55» φορολογικών και ρυθμιστικών μέτρων, που θα μας επιτρέψει να επιτύχουμε τον στόχο».
Ο Μαργαρίτης Σχοινάς επισήμανε ότι στόχος είναι «να ενσωματωθεί στη συνείδηση των καταναλωτών, των πολιτών και των επιχειρήσεων, το κόστος του άνθρακα για το κλίμα, για τη μετάβαση σε ένα βιώσιμο κλιματικά μοντέλο. Αυτά τα μέτρα θα έχουν επιπτώσεις στην καθημερινότητα, αλλά δημιουργούνται μεγάλες ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις για όλους συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας».
Σύμφωνα με τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, «για να βοηθήσει στην Πράσινη Μετάβαση, η Επιτροπή έχει ενισχύσει σημαντικά το χρηματοδοτικό μας οπλοστάσιο. Συνολικά ως το 2027 τουλάχιστον το 30% του μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού θα χρησιμοποιηθεί για την Πράσινη Μετάβαση γεγονός που μεταφράζεται συνολικά σε 550 δισεκατομμύρια σε επενδύσεις». Μάλιστα, «μέσω δανεισμού από την ΕτΕπ, αλλά και τη μόχλευση άλλων ιδιωτικών πόρων υπολογίζεται ότι οι συνολικές ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις θα ξεπεράσουν το 1 τρις μέχρι το 2030».
«Η ΕΕ θα στηρίξει έμπρακτα την Ελλάδα για να επιτύχει τους στόχους της για το ΕΣΕΚ και την πλήρη απολιγνιτοποίηση μέχρι το 2028. Η ΕΕ θα στηρίξει τις περιοχές που θα πληγούν άμεσα από την απολιγνητοποίηση όπως τη Δ. Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη με 750 εκατ. από το νέο Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης», τόνισε ο κ. Σχοινάς. «Με κονδύλια από τα Διαρθρωτικά Ταμεία κα άλλα εργαλεία θα συνεισφέρουμε στην εφαρμογή του Σχεδίου Δίκαιης Ενεργειακής Μετάβασης που εγκρίθηκε από την κυβέρνηση. Βασικό μέλημα είναι να φροντίσουμε για όσους απασχολούνται έμμεσα ή άμεσα στον τομέα των ορυκτών καυσίμων, νέες ευκαιρίες και δεξιότητες έτσι ώστε να μη μείνει κανένας πίσω. Δια μέσου του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η ελληνική κυβέρνηση με τη σύμφωνη γνώμη της ΕΕ προβλέπεται να αξιοποιήσει 11,4 δισεκ ως το 2026 για εμβληματικά και ουσιαστικά μέτρα όπως την ενεργειακή διασύνδεση των Κυκλάδων 645 εκατ., με αξιοποίηση των ΑΠΕ, την ανακαίνιση 100.000 κατοικιών για την ενεργειακή τους αναβάθμιση 1,3 δισεκ., με έμφαση στις οικογένειες χαμηλού εισοδήματος, 8000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, αντικατάσταση 220 λεωφορείων αστικών μεταφορών με ηλεκτρικά οχήματα».
Όπως δήλωσε ο Μαργαρίτης Σχοινάς: «Η Πράσινη Μετάβαση θα αλλάξει την καθημερινότητά μας. Τα κτίρια, τα μέσα, τα προϊόντα, οι δουλειές. Η μετάβαση δε θα είναι εύκολη ούτε ανώδυνη αλλά είναι απαραίτητη. Είμαι σίγουρος ότι με τη συμμετοχή όλων, του δημοσίου, του ιδιωτικού τομέα, της ΕΕ, θα καταφέρουμε να δράσουμε και να επωφεληθούμε των ευκαιριών σε αυτή τη νέα βιώσιμη εποχή που ανατέλλει».
Α. Γεωργιάδης: «Έχουμε τους πόρους για την οριστική μεταμόρφωση της χώρας»
«Η δεκαετία που έχουμε μπροστά μας θα είναι μία υπέροχη δεκαετία. Θα ζήσουμε πολύ μεγάλες αλλαγές, και επιτέλους έχουμε τους αναγκαίους πόρους. Έχουμε ένα σταθερό πολιτικό περιβάλλον και μία κυβέρνηση που έχει την επάρκεια και το όραμα να κάνει πράξεις, και το κυριότερο, έχουμε μία κοινωνία που θέλει να ακολουθήσει», ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, φέρνοντας ως παράδειγμα το σχέδιο για την απολιγνιτοποίηση στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, κατά την έναρξη του πρώτου Συνεδρίου GREEN DEAL GREECE 2021.
Όπως τόνισε, «στο παρελθόν θα υπήρχαν εξαιρετικές αντιδράσεις, ενώ από το 2019 που ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε το σχέδιο, η ίδια η κοινωνία της Δυτικής Μακεδονίας έχει αγκαλιάσει το πρόγραμμα της απολιγνιτοποίησης», και επεσήμανε ότι με βάση την άνοδο των τιμών των ρύπων, θα μιλούσαμε για οικονομική καταστροφή.
«Έχουμε τους πόρους από την ΕΕ και από το νέο ΕΣΠΑ και από το Ταμείο Ανάκαμψης για να περάσουμε στην οριστική μεταμόρφωση της χώρας» ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, προσθέτοντας ότι «μπορεί να γίνει χώρα πρότυπο στον τομέα των ΑΠΕ, με τρόπο μοναδικό». Και συνέχισε λέγοντας: «Μπορούμε να αξιοποιήσουμε συγκριτικά πλεονεκτήματα όπως ο ήλιος και ο αέρας, που τόσα χρόνια τα αφήναμε αναξιοποίητα και ταυτόχρονα να αξιοποιήσουμε ένα πολύ υψηλής μόρφωσης ανθώπινο δυναμικό και μία κοινωνία απόλυτα περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένη, που θα ακολουθήσει προς αυτή την κατεύθυνση».
«Και τα προγράμματα του Εξοικονομώ που εφαρμόζουμε μαζί με το ΥΠΕΝ, αλλά και τα προγράμματα που έχουν μπει στο Ταμείο Ανάκαμψης για την χρήση της ηλεκτροκίνησης, είναι χαρακτηριστικά». «Η πρόοδος της τεχνολογίας των ΑΠΕ είναι σε τόσο μεγάλη ταχύτητα που μπορεί να προσφέρει μία καλύτερη ζωή στους συμπολίτες μας. Πιστεύω ότι θα είμαστε όλοι πολύ υπερήφανοι αν κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε αυτή τη δεκαετία για να προσφέρουμε μία καλύτερη ζωή για τους συμπολίτες μας», επεσήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης.
Όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, ο κ. Γεωργιάδης αποκάλυψε ότι η κυβέρνηση είναι σε συζητήσεις για μεγάλη ξένη επένδυση στον τομέα της κατασκευής φορτιστών αυτοκινήτων, χωρίς να αποκαλύψει το όνομα της εταιρείας ή λεπτομέρειες, και τόνισε ότι «ο λόγος που επιλέγουν οι επενδυτές την Ελλάδα είναι γιατί βλέπουν ότι από εδώ θα ξεκινήσει μία πολύ μεγάλη προσπάθεια, καθώς μέσα από τις προσπάθειες της κυβέρνησης επιδοτούνται προσπάθειες για ηλεκτρικά ταξί και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων. «Το ένα θα φέρει το άλλο και όλα μαζί θα δημιουργήσουν ένα καλύτερο περιβάλλον για όλους», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης.
Κώστας Αχ Καραμανλής: Ολοκληρωμένο εθνικό σχέδιο «πράσινων» υποδομών και μεταφορών ύψους 13 δισεκ. Ευρώ
Ο κ. Καραμανλής κατά την έναρξη του πρώτου Συνεδρίου GREEN DEAL GREECE 2021 στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αφού έκανε λόγο για την άριστη θεσμική σχέση μεταξύ του υπουργείου και του ΤΕΕ, επεσήμανε ότι: «Το Green Deal, οι πράσινες μεταφορές και υποδομές αποτελούν τα μεγάλα θέματα για το παρόν και το μέλλον της χώρας μας. Αποτελούν κεντρικά ζητήματα που απασχολούν τόσο την κυβέρνηση όσο και το υπουργείο και διατρέχουν το σύνολο της πολιτικής μας».
Όπως τόνισε, «εδώ και 23 μήνες δουλεύουμε συστηματικά και έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο υποδομών για όλη τη χώρα ύψους 13 δισεκατομμυρίων ευρώ» και αναφέρθηκε στα νέα έργα που έχει δρομολογήσει το υπουργείο όπως: η νέα περιφερειακή η fly over στη Θεσσαλονίκη και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού στην Αθήνα, καθώς επίσης και την εκκίνηση έργων «με σύνθετα προβλήματα που τα είχαμε ξεγράψει». Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Το 2021 είναι η χρονιά των υποδομών, η χρονιά που ξεμπλοκάρουμε τον ΒΟΑΚ, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το Πάτρα-Πύργος, τη Γραμμή 4 του Μετρό και το Βόρειο τμήμα του Ε65. Έργα που έχει ανάγκη ο τόπος μπορούν να δώσουν μεγάλη ώθηση στο ΑΕΠ, και να ενισχύσουν σημαντικά την απασχόληση, ενώ είναι ευεργετικά και για το περιβάλλον», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι «τα έργα αυτά απαιτούν μία νέα εθνική στρατηγική. Να μετεξελιχθεί η χώρα μας σε κόμβο ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής, αξιοποιώντας τα στρατηγικά της πλεονεκτήματα με έμφαση στα logistics και τις συνδυασμένες μεταφορές» Μάλιστα, επεσήμανε ότι «τα υπόγεια και επίγεια σιδηροδρομικά έργα είναι τα έργα της επόμενης 15ετίας. Έργα σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον που προσφέρουν ασφαλείς και γρήγορες μετακινήσεις. Ιδίως στο επίγειο σιδηροδρομικό δίκτυο έχει μείνει πολύ πίσω γιατί δόθηκε έμφαση στο οδικό δίκτυο, το οποίο ολοκληρώνεται». Όπως είπε: «σύντομα θα ανακοινώσουμε όλο το πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων, ύψους 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ, το οποίο θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών στη χώρα».
«Με τις προσπάθειες της κυβέρνησης Μητσοτάκη, μπαίνουμε στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, καθώς η επένδυση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί προτεραιότητα του ίδιου του πρωθυπουργού. Πιστεύουμε στην καινοτομία, πιστεύουμε στο νέο που έρχεται. Εξοικονόμηση ενέργειας, προστασία του περιβάλλοντος, μείωση της ηχορύπανσης, περισσότερη ασφάλεια, καλύτερη ποιότητα ζωής», ανέφερε ο Κώστας Καραμανλής, κάνοντας λόγο για ένα «ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στην ανάγκη βελτίωσης της ποιότητα ζωής που ξεκινάει με την καθημερινότητά μας: «Σημαντικό κομμάτι της πολιτικής μας έχει να κάνει με τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), τα οποία το υπουργείο τα έχει βάλεις στο επίκεντρο της δράσης του. Σε μία εποχή που αντιμετωπίζουμε την κλιματική αλλαγή, προωθούμε εναλλακτικές μορφές μετακίνησης αλλά η οδική ασφάλεια αποτελεί κεντρικό εθνικό μας στόχο. ΜΜΜ, υποδομές για πεζή μετακίνηση και ποδηλασία, ορθολογική μετακίνηση των ΙΧ, σύγχρονες μορφές μετακίνησης και μικροκινητικότητα», τόνισε, καθώς αυτά «συνθέτουν το πάζλ των ΣΒΑΚ προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των πολιτών στις μεγάλες πόλεις», όπως είπε.