Τα τελευταία έτη οι αγορές μέσω διαδικτύου ολοένα και κερδίζουν έδαφος έναντι του παραδοσιακού τρόπου αγορών. Η ευκολία και η άνεση του διαδικτύου να πραγματοποιούμε τις αγορές μας χωρίς τους περιορισμούς των ωραρίων των καταστημάτων και δίχως τα υγειονομικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού σε συνδυασμό με τις ανταγωνιστικές τιμές ευνοούν τις ηλεκτρονικές αγορές.
Δυστυχώς όμως οι ηλεκτρονικές αγορές εγκυμονούν πολλούς κινδύνους. Ένας τέτοιος κίνδυνος είναι και τα ψεύτικα ηλεκτρονικά καταστήματα γνωστά και ως fake shops τα οποία δεν είναι εύκολα αναγνωρίσιμα καθώς συχνά οι επιτήδειοι αντιγράφουν αληθινά online shops και πετυχαίνουν με αυτό τον τρόπο να μοιάζουν αξιόπιστα και σοβαρά. Τις περισσότερες φορές προσελκύουν το ευρύ κοινό προσφέροντας εξωπραγματικά φτηνές τιμές με στόχο να αποσπάσουν χρήματα.
Παρακάτω ακολουθούν ορισμένες συμβουλές προκειμένου να αποφύγετε ή να περιορίσετε τους κινδύνους.
Ειδικότερα οι καταναλωτές οφείλουν να:
- Ελέγχουν ότι βρίσκονται στην επίσημη ιστοσελίδα του προμηθευτή – πωλητή. Η ηλεκτρονική του διεύθυνση θα πρέπει να ξεκινάει με https://…., να μην υπάρχουν ορθογραφικά λάθη στην περιγραφή των προϊόντων, ατέλειες στην εμφάνιση της ιστοσελίδας, κλπ που εύλογα μας δημιουργούν αμφιβολίες για την ταυτότητα και την γνησιότητα της ιστοσελίδας.
- Ελέγχουν τα στοιχεία επικοινωνίας του πωλητή όπως ταχυδρομική διεύθυνση, e-mail, τηλέφωνα, ΑΦΜ, αριθμό ΓΕΜΗ κλπ. Καλό είναι να αποφεύγονται συναλλαγές με εταιρείες που εδρεύουν σε χώρες άγνωστες στους καταναλωτές. Να προτιμώνται γνωστές ηλεκτρονικές πλατφόρμες ή γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σε περιπτώσεις άγνωστων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, να διερευνούν τη φήμη τους στο διαδίκτυο και να αναζητούν αξιολογήσεις πελατών.
- Μην παρέχουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα (όπως ενδεικτικά ΑΦΜ, Α.Δ.Τ., κωδικούς αριθμούς πιστωτικών ή χρεωστικών χαρτών σε ανεπιθύμητα e-mails που τους αποστέλλονται).
- Γνωρίζουν τα κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα του προϊόντος.
- Γνωρίζουν τη συνολική τιμή του προϊόντος (μετά φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν έξοδα σε περίπτωση επιστροφής κλπ). Προϊόντα που πωλούνται υπερβολικά φθηνά πρέπει να μας προβληματίζουν.
- Γνωρίζουν τη διαθεσιμότητα, τον τρόπο και τον χρόνο αποστολής και τον τρόπο πληρωμής. Να προτιμούν την πληρωμή με αντικαταβολή και προπληρωμένη κάρτα παρά με χρεωστική, πιστωτική κάρτα ή κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό.
- Γνωρίζουν ότι έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης 14 ημερών από την παραλαβή του προϊόντος, δηλαδή να επιστρέψουν το προϊόν και να τους επιστραφούν τα χρήματα αναιτιολόγητα και αζημίως (με εξαίρεση ενδεχομένως τα έξοδα αποστολής). Αν δεν ενημερωθούν για το ανωτέρω δικαίωμά τους εγγράφως κατά την παραγγελία, τότε η ισχύς αυτού αναστέλλεται για ένα έτος.
- Γνωρίζουν την πολιτική επιστροφών των ηλεκτρονικών καταστημάτων καθώς στις επιστροφές η κάθε εταιρεία εφαρμόζει δική της, ανεξάρτητη πολιτική, που δεν επηρεάζεται από νομοθεσίες.
Οι καταναλωτές, σε περίπτωση εξαπάτησης, θα πρέπει να ενημερώσουν άμεσα την τράπεζα και να αντιστρέψουν την πληρωμή. Να συγκεντρώσουν όλα τα αποδεικτικά στοιχεία της διαδικτυακής συναλλαγής όπως επιβεβαίωση αγοράς, ηλεκτρονικά μηνύματα, περιγραφές προϊόντων, αποθήκευση εικόνων οθόνης, τηλεφωνικούς αριθμούς κλπ και να προβούν άμεσα σε καταγγελία και υποβολή μήνυσης.
Για καταγγελίες σχετικά με φαινόμενα παράνομων και παραπλανητικών συμπεριφορών οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή Καταναλωτή 1520 της γενικής διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή ή να υποβάλλουν τις καταγγελίες τους μέσω της φόρμας καταγγελιών που βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (size=”2″ face=”Verdana”>www.mindev.gov.gr) ή μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στη διεύθυνση 1520@efpolis.gr
Για καταγγελίες ή περισσότερες πληροφορίες, ας απευθυνθούμε στο ΚΕ.Π.ΚΑ.,
τηλ. 2461042282, Τρίτη, Παρασκευή : 09:30 – 12:30.